Kyselijä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
suappi95
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 15:14

Kyselijä

Viesti Kirjoittaja suappi95 »

Terve taas

Ensin se 9-5 asia, jotta jotenkin nämä kysymykset oikeutetaan tälle foorumille.

On perheenlisäystä tiedossa pian ja pitäisi saada tuo hanttipuolen airbag kytkettyä pois päältä. Onnistuuko yksinkertaisesti huollossa ja mitä maksaa? Vai tuleeko muksu vaan laittaa takapenkille..

Kaveri esitti tuossa muutamia kysymyksiä, ihan perus moottorijuttuja siis. Lähinnä kyseli diisselivehkeistä joista en tiedä mitään

1. Miten yksinkertaisesti selitettynä toimii pumppusuutin dieselmoottori, ja ovatko uudet TDI:t HDI:t ym pumppusuutinvehkeitä. Kertokaa toki kaikki muukin erilaisista yleisimmistä dieselmoottoreista .

2. Onkos tuollaisessa vm 2001 pösön 1,9 turbottomassa dieselissä vielä pyörrekammiodiesel?

3. Turbo ja välijäähdytin lisäävät moottorin tehoa ja parantavat hyötysuhdetta, mutta mikä lienee kaava tähän. Kaverille kun tuntui olla vaikeaa uskoa että teho kasvaa ja kulutus jopa pienene :?
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Ei kannata tulla täältä kyseleen diesel-asioita niinkuin varmaan jo huomasit. :)

Suurin osa Saabisteista ajaa vielä bensalla.

Diesel-infoa pietzosähköisistä pumppusuuttimista ja vanhemmasta TDI:stä löytyy varmasti helpommin volkkari-audi -osastolta.
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Mimmi kirjoitti:En tiedä, eikä kiinnosta, kun ei ole Saab.
Niinpä...


Ja tuntuu olevan tuo diesel-puolikin hallussa...
Mimmi kirjoitti:ahtamalla saavutetaan parempi vääntö, jolloin osatäytöllä kulutus pienenee.
Niin ja mitenkäs se olikaan...
9-5T kirjoitti:Eli se onkin se Tids joka on löytynyt jo kauan Saabista.
Jakajanpumppu = commonrail vai miten se taas menikään? :D
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Korjauksena että tuo 3.0 TiD (CDTI) on ollut saatavana jo -01, mutta siitähän ei ollutkaan kyse vaan tuosta pienemmästä koneesta.

Sinänsä mielenkiintoista sekoittaa 1.9 ja 3.0 toisiinsa. Ja siihen kun lisätään vielä 2.2 niin meillä on kolmelta eri valmistajalta kolme täysin erilaista konetta. No kun mallimerkintä on TiD eikä TiDs, kuten itse olet keksinyt (tarkistettu), niin toki tuo sekaannuksia voi aiheuttaa bensakuskeillekin.

Kadunmiehelle TDI kertonee kuitenkin enemmän kuin suoraruiskutuskone, jonka voi sotkea jo bensahärveleihinkin...
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Niinpä... Että alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, kannattiko tulla kyselemään diisseleistä? :wink:
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Ei tehdä tästä OCF:ää tällä turhalla vänkäämisellä ja piikitelyllä, pojat! Jooko? :roll:
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

VVV kirjoitti:Ei tehdä tästä OCF:ää tällä turhalla vänkäämisellä ja piikitelyllä, pojat! Jooko? :roll:
Samaa mieltä ja mikäli haluaa jokaisessa topicissa ylistää noita VAG-konsernin tuotteita, löytynee siihen muitakin foorumeita (no offence)
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Näinpä juuri. :wink:
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Se tulee sanoista

Opel Club Finland

:wink:
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Asia selkenee todennäköisesti aika runsaasti vaikka luettuasi tämän:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=118169 :wink:
Tai sitten tämän:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=118128

Molemmissa topiceissa provosoidutaan oikein kunnolla. Henkilökohtaisuuksiin meneviä loukkauksia unohtamatta.

Toivottavasti ei ihan tuollaista topicia ole tiedossa näistä diesel vs. bensa ja VAG vs. kaikki muut topiceista kun tämä foorumi on jo pitkän aikaa onnistuttu pitäämään suurimmaksi osaksi asiallisena... :roll: Siitä kiitos moderaattoreille.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

OT

Joo, asiallinen foorumi tämä on, mutta nyt muutama topikki on mennyt pelleilyksi. Minusta forumin administratorin pitäis käyttää enemmän valtaa ja pistää lukkoon nämä turhat tinkaukset niin pysyis foorumi asiallisena.

Joku sätti voi olla sopiva paikka tingata jostain jos mieli tekee. :)

OT
Audi A4 2.0TFSIq
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

JouniH kirjoitti: Minusta
Tämän takia meillä on satoja mielipiteitä miten pitäs toimia, koitetaan sinnitellä siinä keskellä :)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Totta sekin toistaiseksi. Siksipä juuri:
VVV kirjoitti: Toivottavasti ei ihan tuollaista topicia ole tiedossa näistä diesel vs. bensa ja VAG vs. kaikki muut topiceista....
Hieman vain alkoi huolestuttaa tämä suunta johon ollaan menossa. Mutta katsotaan miten homma etenee. :)
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Opel Vectra
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

Tuo Opelclubfinlandin puolella tapahtuva vänkäys johtuu ainoastaan nimimerkistä Crystal, joka trollailee foorumilla jatkuvasti ja jostain syystä ylläpito katsoo tätä sormien läpi (itse olisin bannanut kyseisen kaverin foorumilta välittömästi, on muuten vaihtanut nimimerkkiään useasti ja puhunut paskaa jo vuosia). Muutoin foorumilla keskustelu on oikein säyseää ja asiantuntevaa, mutta tuo kyseinen Volkkari-kuski vetää topikin kuin topikin v*tuiksi.

Ja sitten asiaan. Ajelen siis tätä foorumia ajatelleen "väärällä merkillä", mutta koska autoni moottoria on myös Saabin keulalla, niin kysäisen itseäni kiinnostavan kysymyksen. Eli 9-5t kirjoitti aikaisemmin näin:
Saabista löytyy commonrail kone jo -02 eli yhteispaineruiskutus jossa paine tehdään pumpulla ja oikeita suuttimia avataan sähköisesti oikealla hetkellä. Pienempi kone 120hv 9-5:ssa on perinteinen jakajapumppu jossa on kuitenkin poikkeuksellisen korkea ruiskutuspaine sekä tekniikka josta käytät nimeä TDI muille suoraruiskutus eli ei esikammio diesel.
Hän myöskin varmaan osaa vastata kysymykseen eli mitä konetta tarkoitetaan tuolla vuoden -02 commonrail koneella (1,9 vai 2,2)? Ei kai sentään 2,2 DTI -konetta, joka mielestäni ei ole commonrail-tekniikkaan perustuva? Olen näissä asioissa amatööri, joten voin olla pahasti väärässä. Kiitoksia tiedoista!
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Vastailenpa tuossa omasta puolestani.
9-5t voi korjata, koska hänellä on pitkällistä ja vankkaa kokemusta Saabin puolelta (mulla vaan Opelin)... :wink:

Hän tarkoitti varmastikin tuota 3 litran V6:sta (Opelissa 3.0 CDTI) joka perustuu tuohon commonrail-tekniikkaan.
Tuo 2.2 (DTI tai TiD) oli myös Saabilla "perinteinen jakajapumppu jossa on kuitenkin poikkeuksellisen korkea ruiskutuspaine". 1.9 Commonrail tuli vasta tähän uusimpaan 9-5 malliin.

Siis noissa dieselpannuissa vaihtoehdot ovat kulkeneet kutakuinkin samaa rataa molemmilla.

Saabin sivuilta en kyllä enää löytänyt vaihtoehtona tuota V6:sta, mutta Opelilla se on vielä saatavana?

Kävin kopasemassa tuota 1.9CDTI:tä (TiD) automaatilla jatkettuna ja kyllä sekin ihan ponteva kone oli. Hiukan sivistyneemmältä vaikutti kuin tuo 2.2. Siitä puuttui nuo vanhan 2.3 DTR koneen fiilikset, joita tässä 2.2 koneessa on mutta kulutukset olivat jo erittäin asiallisella tasolla. Jonkin verran olen Saksasta kysellyt kuulumisia tuosta pienemmästä koneesta ja sieltä ovat Saabilta viestittäneet että pitävät tuota 2.2:sta vahvempana pannuna.

Jos 2.2DTI:stä (tai TiD:stä) olisi commonrailversio niin sepä vasta olisikin jotakin!!! Taitais mennä meillä molemmilla pannut vaihtoon? 8)

Joko oot imusarjan putsannu? :wink:
Vastaa Viestiin