turhan kallis ruostehitsaus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Siis et saanut kuittia edes työstä? Jos näin on, niin soitat verovirastoon, kyllä ne siellä viimeistään ovat kiinnostuneita ;) Tietysti oma virheesi oli tuo, että veit autosi vaikka ei ollut minkäänlaista arviota hinnasta. Siitä en osaa sanoa, että mitenkä kuluttajasuoja toimii tuossa asiassa, mutta jos olisit saanut arvion niin siihen se olisi pätenyt.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Ruostetyö on kaikkein kusisinta hommaa mitä auton koriin voi jotua tekemään, jos se tehdään kunnolla ja oikein. Jos jotain romuaan rakastaa niin paljon, että yleensä haluaa sitä lähteä paikkauttamaan peltisepällä, on siitä oltava valmis määrätty korvaus myös suorittamaan. Itse en myöskään vaivautuisi edes katsomaan corollan ruosteisia kaaria alle tuon rahan.
Tosin ammattipläkärin pitää pystyä antamaan edes jonkinmoinen hinta- arvio työstään, jolloin asiakkaalle jää mahdollisuus paeta tai hetken harkittuaan antaa työ peltisepän hoidettavaksi.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Kyllä siitä ostolaskusta voisi tarvittaessa kopiot ottaa..
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

no niin kuitti haettu ja menin maksamaan loput uupunut 30€ mutta olikin kirjoittanut kuitin 400€ palojen kanssa vaadein kuittia myös tuosta 30€ mutta sanoi ei ole kuittia et pidä 30€.
Hän olisi pimittänyt loput 70€ kaarista itsellään mutta halusin myös ne ja niissähän oli paikka värkkiä yli puolet jäljellä!! pienet palat oli niistä vaan laittanut autooni 8O laitan kuvia myöhemmin. pellin päällä on nyt sitten ohut spraymaali ja takapinnalla olemattoman ohut massakerros et minusta tuo homma on jäänyt keskenkin. Se joka väitti hommaa isoksi ja aikaa vieväksi niin amattilaisella ei siihen hommaan olis kuulunut mennä väittämäänsä yli 8 tuntia!!! kun hän siis ei vaihtanut KOKO KAARIA!!!! vaan paikkaili yhden idon ja toisen pienemmän reijän lokasuojista.

Nyt hän ilmoitti kun maksettu että tuntitaksa on 45€ ja vakuutusyhtiöltä 50€ meni liki 2vk:n palkka et en jätä tosiaankaan asiaa tähän
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Vaikea arvostella kun ei edes tiedä tulivatko "näkyville " osille nuo paikat.
Mutta aika normaalille nuo tuntuvat, jos 70 aineetkin. eihän tuo tee kuin 8 tuntia, se usein helposti menee jos hyvin tekee.
Normaali kauppatapa on korkeintaan tuo kevyt esipintakäsittely mikä kerrottiin, usein ei saa yhtään mitään. hitsaus on hitsaus, ite kun purkaa ja esivalmistelee niin nopeammin valmistuu.
Minun ehdotus on , jotta katsoo "pari rundia doctor philiä", rauhoittuu, ja soittaa jannulle, kysyy mitä merkkiä jannu dokaa ja voitaisko vielä sovitella ja voisko palauttaa laskun ja saada alvin takasi. ( jos minä saisin edes puolet alvista takaisin oisin tytyväinen)
Näin pääsee paljon vähemmällä ja voi voittaakin jotain, riitelemällä ei takuulla voita mitään näissä jutuissa, tupakkii vaan kuluu....

Niin ja ny ei oo enään lama, kaikki rahastaa kuin viimeistä päivää ku duunia on. Kämppienkin hinnat on 3 kertasia takavuosiin verraten, Markathan muutettiin juoruiksi, jotain sellaista höpistiin..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Gouldenwind kirjoitti:Hän olisi pimittänyt loput 70€ kaarista itsellään mutta halusin myös ne ja niissähän oli paikka värkkiä yli puolet jäljellä!! pienet palat oli niistä vaan laittanut autooni 8O laitan kuvia myöhemmin. pellin päällä on nyt sitten ohut spraymaali ja takapinnalla olemattoman ohut massakerros et minusta tuo homma on jäänyt keskenkin. Se joka väitti hommaa isoksi ja aikaa vieväksi niin amattilaisella ei siihen hommaan olis kuulunut mennä väittämäänsä yli 8 tuntia!!! kun hän siis ei vaihtanut KOKO KAARIA!!!! vaan paikkaili yhden idon ja toisen pienemmän reijän lokasuojista.
Kuvia näkemättä on vaikea kommentoida juuri tätä tapausta, mutta mun mielestä on hölmöä vaihtaa koko kaari jos vain osa kaaresta on mätä. Tulee turhaa saumaa yms. Ja yleensä noissa tarvike korjauspaloissa on vielä reunoilla muotovirhettä joka täytyy joka tapauksessa leikata pois. Tunteja noihin peltihommiin saa menemään paljon jos todella tehdään kunnolla eikä vaan räkäistä "ratsumiestä" leimaa varten.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hitsaustyön kustannukset on tosiaan kaksipiippuiset. hyvä/kokenut hitsaaja tehnee nopeasti hyvää saumaa, mutta vastaavasti veloittanee enemmän. huono hitsaaja saattaa tehdä pienemmällä tuntihinnalla, mutta voi tuhrata kaksinkertaisen ajan ja sauma on mitä on.

itse hitsasin elämäni kaksi ensimmäistä paikkaa tuplaysiin, helpoissa paikoissa, etulokarin etureunassa, ja pohjalevyn sivussa. pellin leikkaamisine, taivutteluine ym. tuhraantui minulta aikaa yli 4 tuntia :oops:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

lucaf kirjoitti: itse hitsasin elämäni kaksi ensimmäistä paikkaa tuplaysiin, helpoissa paikoissa, etulokarin etureunassa, ja pohjalevyn sivussa. pellin leikkaamisine, taivutteluine ym. tuhraantui minulta aikaa yli 4 tuntia :oops:
Ihan vastaavanlaisia kokemuksia :) Nyt on hitsivehkeet ollut kohta parisen vuotta ja kokemuksen kautta pelisilmä kehittyy hitsaamisessakin. Nykyisellään en mm. enää nysvää "vain" hapanta peltiä millintarkasti pois ja sitten yritä leipoa rälläkällä ja peltisaksilla millilleen oikean kokoista ja muotoista korjauspalaa. Sen sijaan vedän isolla kädellä ruosteiden ympäriltä pellin hemmettiin, leikkaan jonkun verran liian ison korjauspalan sinne päin, länttään pellin reiän päälle ja piirrän tussilla korjauspalan ääriviivat. Sitten rälläkällä tms. reikä muotoillen korjauspalan muotoon viivoja mukaillen ja lanka laulamaan. Tai sitten piirrään korjauspalaan rälläköidyn reiän muodot, riippuu paikasta kumpi on helpompaa. Toimii ns. helpoissa paikoissa hyvin, mutta heti kun alkaa olemaan taitosta ja kaarevuutta, niin alkaa aikaa tuhraantumaan...Toki helpottaa, kun pakottaa korjauspalan suurin piirtein vanhan pellin muotoon sen päällä ENNEN kun rälläköi mädät pois. Jok. tap. aikaa vievää puuhaa tuo hitsaaminen, etenkin jos saumat on näkyvissä paikoissa...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tero_s kirjoitti:Ja yleensä noissa tarvike korjauspaloissa on vielä reunoilla muotovirhettä joka täytyy joka tapauksessa leikata pois.
Lisäksi kaarenkorjauspalat on ohuempaa kuin alkuperäinen pelti. Jos vikaa on ainoastaan yhdessä paikassa, ei kannata vaihtaa koko kaarta, vaan nimenomaan ainoastaan se mätä kohta. Koko kaaren vaihto huonosti tehtynä sisäpuolisen suojauksen ja pintamaalauksen epäonnistuessä -> koko korjauspala voi olla muutaman vuoden päästä taas puhki.

Mieluummin vaikka etsii hyväkorisen purkuauton, josta ottaa valmiiksi oikeanmuotoiset korjauspalat (vaikea löytää) tai muotoilee paikkapalat suorasta pellistä (kallista teettää, menee aikaa). Tai sitten maksaa 70 eur niistä korjauspeltiosista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Meillä peltityöt vanhassa duunissa 72€/h ja uudessa 69€/h, minimi tarvikemaksu on 10€ ja jos peltiä laitetaan yhtään niin minimi peltimaksu on kanssa 10€ eli silleen meillä. Ja kyllä hitsaus hommiin aikaa pitää mennä, ruostesuojauksen kannalta yksi siististi poisleikattu pala, kantatut reunat, tai päittäisliitos. helmat ja jotain pohjasta = äkkiä 60h...mutta kuka tollasia maksaa..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

jaa ah

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

niinpä niin aikaa vaan tuhraantuu kun rupeaa korjaileen noita pieniä paikkoja kun yllärit putsauksessa tulevat.
edellis viikonloppuna korjailin punton helmoja joihin oli tullut pehmyttä ja tein jopa töissä valmiiksi tarpeeksi isot korjauspalat kantteineen japyöristyksineen helpottaakseni työtä ja varautuen että ylläreitä tulee koon mukaan mutta eipä vaan riittänyt ja kaksi pitkää päivää meni enkä vieläkään edes ole tyytyväinen tekemääni työhön eli vielä kesäksi jäi korjattavaa.
ja miksi itse ryhdyin. koska eipä niitä kukaan halua tehdä koska hinnasta tulee riitaa ja aina ne kasvaa silmissä ne pienet paikat ja jos haluaa saada hyvän tehtyä niin silloin pitää olla valmis maksamaankin itse tosin hommasin hitsin sitä varten ja kerhommekin omistaa hitsin jossa tein kyseisen korjauksen. niin taannoin isäni kaveri hitsaili corollaamme 2 pitkää päivää minun avustaessani putsauksissa ja pellin taivuttelussa niin otti työstä 100e ja olin kyllä äimän käkenä hinnasta työ määrään koska pikku homma levisi älyttömästi ja hitsikone poltti lankaa vaan aika paljon tosin tuttava hintahan tosta tuli mut siltikin pieni.
avautumiseni vain oli että hitsaushommat vaan niin perk.... aliarvostettuja ja tympeitä hommia ja kuinka monesti ne vain korjataan lasikuidulla kun ei viitsitä ryhtyä kyseiseen hommaan.
mutta ostakaa hitsi ja kokeilkaa niin arvostatte sen jälkeen hitsareita jotka yleensäkkään viitsivät autoja hitsata varsinkaan happamia.
mutta kaikille iloisia hitsaus hetkiä ja kevään odotusta niine kivoine kukkineen pelleissä.
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
Pasistentti
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: La Kesä 17, 2006 19:38
Paikkakunta: Skavaböle

Viesti Kirjoittaja Pasistentti »

Käristäminen on kallista, mutta on se työlästäkin. Markka-aikana sadan markan setelin kokosen paikan hitsaaminen maksoi sata markkaa.
Vastaa Viestiin