Uusi Klubilainen..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Mubarak
"Koeajolla"

Uusi Klubilainen..

Viesti Kirjoittaja Mubarak »

Ensinnäkin monia klubisivuja selanneena kiittelen näitä Saab-sivujen selkeyttä, hyvää toimivuutta ja asiallisia(humoristisiakin) aiheita ja vastauksia.
Olen omistanut 2 og 900i -vm-88 aut ja- 93 manuaali ja nyt olis tarkoitus taas hankkia 900. Jotenkin olen jäänyt niihin koukkuun toki muitakin autoja on ollut mm-Volvoja, Peugeot, Opel mutta ei niissä ole sitä samaa ajofiilistä kuin Saabissa. Varmaan kaikki tietää mitä tarkoitan, se ohjaus/tietunto/tukevuus ja "se jokin".
No niin kysymykseni on ehkä yksinkertainen: 2 ruiskua omistaneena on nyt kiikarissa 900C ja kysymys kuuluu kuinka paljon käytännön teho on kaasarissa pienempi kuin ruiskussa, eli suoraan kysyttynä epäilen kaasaria jopa häiritsevän laiskaksi(en ole vielä koeajanut)tiedän sen tehoeron hv:nä mutta kulkeeko se niin että liikenteen tahdissa pysyy? Tiedossa olisi teknisesti ok 900C-vm89.Eikä ne ole muuten idioottivarmoja vehkeitä tekniikaltaan. Entä melutaso yli 100kmh?
Kiitos, etenkin ko mallin omistajat vastauksista(ja muutkin)
Trollhattän
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Se on Trollhättan. :wink:

Jos olet ruiskuja jo omistanut, niin tunnet kyllä melutason jo. Ei kaasarimalliset eroa siinä mielessä mitenkään, sillä yleensä vaihteiston välitys on niissä sama.

"Laiskuuden" huomaa mielestäni parhaiten siinä, että se ikäänkuin "viimeinen potku" puuttuu täysin 100hv kaasarimalleissa 118hv ruiskuihin verratuna. 16v ruiskuun verrattuna se onkin sitten jo huomattavasti tehottomampi.

Ei kannata kuitenkaan sen takia pelätä, mielestäni. Kyllä sitä nopeasti tottuu.. :) (Muistan hyvinkin sitä aikaa kun ajelin 200D-124 Mersuilla ja pidin niitä täysin riittävän tehokkaina.. :lol: )
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Re: Uusi Klubilainen..

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mubarak kirjoitti:mutta kulkeeko se niin että liikenteen tahdissa pysyy? Tiedossa olisi teknisesti ok 900C-vm89.Eikä ne ole muuten idioottivarmoja vehkeitä tekniikaltaan. Entä melutaso yli 100kmh?
Kiitos, etenkin ko mallin omistajat vastauksista(ja muutkin)
Minulla on moinen peli ollut liki uudesta asti. Raketti se ei odellakaan ole, mutta kunnossa olevalla pelillä kyllä pysyy liikenteen mukana myös moottoritiellä. Melussa on ole huomannut eroa sen paremmin sukulaisten ruiskumalleihin 2,0i 16 ja 2,1 i16. Ei se tehoerokaan nyt noihin niin ihmeellinen ole, tuntuuhan se tietenkin. Turbot on sitten asia erikseen.

Mitä tulee tuohon toimintaan, niin 900c on ollut luotettavin koksaan omismani auto...ja on edelleenkin. Ainakin tämä yksilö on ollut ns. luottoyksilö.

C vaatii ennakoivan ja maltillisen ajotavan, mutta oman kokemukseni perusteella se on yhtä luotettava ja turvallinen kulkine kuin mikä tahansa Saab ja edullinen ylläpidettävä....siis minun kokemukseni mukaan. Muunlaisiakin kokemuksia varmaan on.

Niin sen verran vielä, että appiukon entinen c special on toiminut myös moitteetta uudesta lähtien eli -89 alkaen. Toimii edelleen ja odottaa seuraavan sukupolven ajopelkis pääsyä. Ovien alareunat on ns. normitapaukset, muuten täysin kunnossa oleva. Kilometrejä on reipas 270.000. Omassani on 203.000.
# 419 Vesa Pohjalainen
Anthuan
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Kyllä kaasuttimellakin pääsee, :wink: itselläni oli 99 ysisatasen moottorilla ja aikoinaan ajelin ukon 900c:llä ja olen ollut täysin tyytyväinen.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Mubarak
"Koeajolla"

Viesti Kirjoittaja Mubarak »

Kiitos, olihan nopeita ja hyviä vastauksia. Joo teknisesti tämän uutukaisen pitäisi olla kuin "uusi". Mittarissa 190th ja ovien alareunat ja vetaritunnelit aivan ok. Nämä yleisviat" oli mulla molemmissa edellisissä. Just tuo oli mielestäni hyvä vastaus että se viimeinen potku puuttuu, viime viikolla myyntitarhoja kiertäessäni kaksi eri liikkeen myyjää totesi ettei saabia kannata ostaa muuta kuin ruiskukoneella! Tiedä sitten oliko mutua vai myyntipuhetta. Entä kulutus? vrt ruisku, aikalaillahan ne edelliset kuluttivat ainakin hektisessa SuurHgin työmatkaruuhka-ajossa, varmaan alle 10l ei menty koskaan. Tietysti tämä on turhaa spekulointia, onhan saabilla hienoja tehoturboja joka lähtöön mutta tämänhetkinen budjetti sanelee mahd hyvän, toimivan, edullisen, kestävän ja helppokorjattavan hankinnan. Ja poikkeuksetta 900 ovat erittäin siistejä sisustusmateriaaleiltaan, istuimet ym. eikö?
Trollhattän
Anthuan
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Saabin ohjekirjan mukaan 900c vähäkulutuksisin (toisena T16) olikohan jotain 6.8l/100km, itsellä mennyt siinä 7l pintaan.
Osiahan saa jopa ilmaiseksi.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kyllä meilläkin on päästy alle seiskan ihan normaalissa maantieajossa. Nurkissa menee kymppi, talvella enemmän.

Ihan vaan pikku yksityiskohtana: Jos Saabilla palaa bensaa kymppi, hieman toista nurkissa ja diesel Volvolla kasi, niin se kompensoituu moninkertaisesti ylläpidon kuluissa. Volvon huolto ei koskaan mene alle neljänsadan euron Saabiin ei ole tainnut mennä kahdeksantoista vuoden aikana sen vertaa kuin Volvoon keskimäärin parissa vuodessa. 8O
No matka-ajossa Volle nielee about 5 litraa naftaa. Kallis ylläpidettävä se on kuitenkin....siis se Volvo V70 tdi........
# 419 Vesa Pohjalainen
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Vielä sen verran tuli mieleen, että ryyppyhän on ehkä se rasittavin asia kaasarissa..jos nyt paljon lyhyitä matkoja joutuu ajamaan. Kuitenkin; kaikki nämä ovat suhteellisen pieniä asioita, enkä näkisi niitä mitenkään ylipääsemättöminä jos se oikeasti hyväkuntoinen c osuu kohdalle ja luotettavaa käyttöautoa hakee pienellä rahalla.

Silloin ratkaisevin on kunto. AINA.
Juha96
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tri-Lo kirjoitti: Silloin ratkaisevin on kunto. AINA.
Kyllä näin on. Mutta kaasutinpeleistä on helpointa löytää suht vähänajettu yksilö, sillä mitä tehokkaampi ja kalliimpi versio on kyseessä, sitä suurempi osa on alunperin myyty työsuhdekäyttöön ja keskimäärin isommille ajomäärille.

Ryypyn käyttö näissä 99/90/900-kaasutinkoneissa on mielestäni vaivatonta, oikean vähentämistahdin omaksuu nopeasti eikä kone ole sen suhteen kranttu. Joissain 96:n vuosimalleissa ja joissain muunmerkkisissä on selvästi hankalampitoimisia sekä automaatti- että käsiryyppyjä.

Aika paljon tuo teho on tottumiskysymys. Itselläni on museoautona vaarin vanha Diesel-Mersu (60 hv , 1400 kg) ja jos sen puikkohin hyppää suoraan turbosaabin ratista niin kyllähän siinä pitää ottaa erilainen ajotyyli ja ajattelutapa käyttöön. Hetken ajettuaan, viimeistään toisena perättäisenä päivänä, 'laiskuutta' ei huomaakaan.

Tosin ei kaasutin-Saabia pitäisi dieselmersuun edes verrata, kyllähän se kulkee kun sen pistää kulkemaan. Oman henk. koht. nopeusennätykseni Tku-Hki-välillä olen tehnyt kaasutin-Saabilla joskus 1994 ja vaikka olen jälkeenpäin ajellut väliä paljon myös 900 ja 9000 turboilla, en ole koskaan vakavissani edes yrittänyt sitä rikkoa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Saabinsti
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Tekniikka pomminvarmaa, suorituskyky riittävä(tai jopa hyvä jos vertaa vastaavanhintaiseen 1.0 tai 1,3 japsiin), käynnistyvyys loistava talvella käsiryypyn ansiosta, helppo ja vakaa ajaa huonoissakin olosuhteissa(taas verraten riisikippoihin) ja se fiilis.....mitä muuta voi vanhalta halvalta ajoautolta toivoa ;)
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

akyttala
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Käyttöäautoa jos etsii niin kyllä kaasari-Saabi on ylivoimainen hinta-laatusuhteessa.
Omassa 900c -90:ssä tällä hetkellä 400tkm ja risat mittarissa eikä tuossa mitään kuluvien osien lisäksi taida olla rempattu.
Ilmansuodattimen, tulppien ja sytytysjohtojen vaihdon jälkeenkin kulutus on maantiellä talvella alle 8l/100km, ei paha. Kaupungissa tuo 5-vaihteinen 7:n enskalla varustettu syö jonkin verran, mutta kyllä se keskikulutus kympissä pysyy.
Tämä taitaa olla juuri se laiskin malli Saabista, mutta kyllä tälläkin ehtii. Jos osaa asiansa, niin kyllä tämä viivalta vie monet ruiskukoneisetkin. Ja ohitukseenhan tämä lähtee ihan siinä missä muutkin autot.
Moottoritienopeuksissa tämä menee vielä melko kevyellä kaasunpainalluksella ja kulutuskin pysyy kurissa harvojen välitysten ansiosta.
Talvella myös erinomainen auto, lämpiää nopeasti ja lähtee ekalla yrityksellä, vaikka pakkasta olisi neljättä kymmenettä astetta. Pakkotilanteessa tullut joskus kokeiltua, yleensä auto on kyllä roikan päässä jo +5:ssä..

Harmittavinta on, että äitiäni edeltävä omistaja, jolla auto oli vuoteen 2000 asti, oli pitänyt autoa pikkuruisen huonosti ja kori on menossa huonoksi. Vaan eiköhän sekin ajan kanssa tule korjattua. Teknisesti niin ylivoimaisen varma laite, että ei moista kehtaa ikuna paaliin pistää.

Itse olen oikeastaan tyytyväinen että näitä vähän katsotaan vinoon, saanpahan itse sitten halvalla kun kiinnostava yksilö sattuu kohdalle. Ostakaa te muut vaan ruiskuja, jotta jää kaikki siistit c:t mulle! :D
-SAS-
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja -SAS- »

Itselläni on kaasarisuappi vm -88. Melutasohan on riittävä, et varmasti kaipaa lisää. Luotetava, lämmin ja vakaa auto. Omalni on ajettu kohta 350000 km. Itse oln janut sillä vasta n 5000 km, ekä juurikan mitään vikaa. Ainoastaan kosteusongelmia käynnistetässä. Siitäkin selvittiin crc:llä.
kristian
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja kristian »

Kaksi kappaletta olen omistanut 900C-malleja (molemmat -89). Tekniikaltaan kuten sanottua pomminvarmoja (aikaisempi 900i:ni puolestaan oli varma pommi :D). Nykyinen C ollut viime keväästä asti eikä minkäänlaista vikaa ole ilmennyt. Suosittelen, ellei sitten urheiluautoa ole hakemassa 8)
akyttala kirjoitti: Itse olen oikeastaan tyytyväinen että näitä vähän katsotaan vinoon, saanpahan itse sitten halvalla kun kiinnostava yksilö sattuu kohdalle. Ostakaa te muut vaan ruiskuja, jotta jää kaikki siistit c:t mulle! :D
Ehdottoman samaa mieltä tästä :P
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Marko A
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

900C ja kysymys kuuluu kuinka paljon käytännön teho on kaasarissa pienempi kuin ruiskussa
Tähän vastauksena mun mielestä, nimenomaan käytännön tehosta puhuttaessa, on: ei paljon ollenkaan. Käytännön teholla käsitän alle 3500rpm saatavan tehon, joka korreloi hyvin maksimiväännön kanssa. Eli puhutaan 163Nm (900c) vs 180Nm (2,1i16) vai menikös nämä oikein. Siis, kaasarilla pärjää ihan hyvin kunhan se on kunnossa. Kuormaa vetää ja jokapaikkaan pääsee. Lähinnä turboissa, tai 900S 90-93 mallissa alkaa olla eroa sen verran että sillä on enempi merkitystä myös käytännössä.
Jos löytyy hyvä kaasari tuohon hintaan niin tartu kiinni!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Kaasarin ja iivarimallin ero tuli minulle hyvin selväksi, kun vaihdoin 99:iin Strömbergin tilalle K-jetin. Mielestäni olennaisin ero tuntuu 5-vaihteella maantiellä ylämäessä. Toisin kuin kaasarilla, ruiskuversiona jaksaa kaasua lisäämällä kiihtyä ylämäkeenkin, autossa on pitkähköt välitykset (7-ensiövälityksellä). Vetoja tuli lisää myös yläkierroksille ja kaasuun vastaavuus alakierroksilla parani. Osa tuosta tosin johtuu vaan siitä, että kaikki nyökkiminen ajossa ennen koneen lämpenemistä ja sopivaa ryyppykahvan asentoa hakiessa jäi pois. Homma tuli sitten vielä viimeisteltyä asentamalla kärjetön sytytys. Lopputuloksena kivasti toimiva ketterä ja riittävän ripeä peli kaupunkipyöritykseen ja maantielle. Turboa en edelleenkään tähän autoon harkitse.

Numerot menee näin:
Kaasari: 73 kW 100 hv @ 5200 r/min, 162 Nm @ 3000 r/min
i: 87 kW 118 hv @ 5500 r/min, 167 Nm @ 3000 r/min
i 16: 98 kW 133 hv @ 6000 r/min, 173 Nm @ 3000 r/min
i 16 kat: 92 kW 125 hv @ 5500, 170 Nm @ 3000 r/min
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin