Olen useasti lukenut että kun näitä V4:sia viritetään niin myös tasapaino akseli usein poistetaan. Miksi?
Lisäksi olisi kiva tietaa mitä vaikutuksi tasapainoakselin poistamisella on? Ilmeisesti kierrosherkkyyttä ainakin tulee lisää? Mitkä mahtaa olla sitten haitat???
Uuda konetta rakennellessa tulee mieleen paljon kysymyksiä
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Kaipa sillä poistolla muutaman lisähevosen ja kierroksen saa, lisäksi yksi hajoava fiiberipyörä lähtee pois. Jokkiksessahan noita on pois otettu, mutta siviilikäytössä ei kovin kannattavaa. Joudut rakentamaan vesipumpulle erillisen sähkömoottorin tai muun vastaavan käyttövoiman. Lisäksi laturi täytyisi myös saada toimimaan. Itselläni on kiinni ja tärinöitä löytyy jo sen verran, että yks akselin poisto ei varmaan kyllä suurempia lisätärinöitä toisi.
Jos kuitenkin päätät ottaa akselin pois, muista kääntää laakerit niin, että öljyreiät eivät ole kohdallaan. Muuten ei öljynpaineet nouse tarpeeksi.
eli tässä tapauksessä pääsi käymään niin että tasapaino akselin rattaasta kaikki hampaat irti ja öljyn sekaan, Olen myös kuullut että jos akseli on paikallaan ja konetta huudattaa niin akselin laakerit kuluu helposti ja alkaa kolisemaan. Jos poistat tasapaino akselin niin täytyy myös irroittaa laakerit ja kääntää ne silleen että ne öljyreiät on "tukittuna" . Edit: johnny kerkesi ensin.
No perkele,roiskaisin jo tonne nokkaakseli ketjuun kun en tätä huomannut.
Mitäs vaurioita siinä rillan rikkoutumisessa tapahtuu?Olikos se niin että tukkii öljypumpun sihtin ja siten ei saa öljyä?Vai rikkooko se puru laakerit tms?En meinaan loppujen lopuksi siihen jätemoottoriin niitä viitsinyt vaihtaa..Öljynpainemittari varmaan tulee,että jos vaan tukkii sen sihdin,niin ehtii sammuttamaan ajoissa,toivottavasti.Faktaa,ei mutuja.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Suppari kirjoitti:No perkele,roiskaisin jo tonne nokkaakseli ketjuun kun en tätä huomannut.
Mitäs vaurioita siinä rillan rikkoutumisessa tapahtuu?Olikos se niin että tukkii öljypumpun sihtin ja siten ei saa öljyä?Vai rikkooko se puru laakerit tms?En meinaan loppujen lopuksi siihen jätemoottoriin niitä viitsinyt vaihtaa..Öljynpainemittari varmaan tulee,että jos vaan tukkii sen sihdin,niin ehtii sammuttamaan ajoissa,toivottavasti.Faktaa,ei mutuja.
Joo pelkkää faktaaaaa...Tuossa Anan koneessa ko hihnapyörä pyöri yksistään tyhjänä (ei laturia eikä tuulettajan propellia) ja sähkömoottori pyöritti vesipumppua. Tämä huomattiin täysin sattumalta heti koeajon jälkeisessä tarkastuksessa. Ei ehtinyt imeä minnekkän sitä moskaa, sillä kone purettiin heti. Jos ei oltais huomattu, niin kyllähän se olis imeytynyt pumpulle ja mahdollisesti pienimmät roippeet kanaviin ja ei tiedä hyvää. Vakio systeemissä tasapainoakselin hihnapyörän kautta välittyy voima vesipumpulle ja pyörän hajoamisen huomaa siitä, että vesipumppu lopettaa pyörimisen ja kone ylikuumenee hetkessä. Laakerit eivät meidän tapauksessa hajonneet, mutta yllättävän nopeasti meni tuo pyörä. Ko lohko oli aikaisemmin vakiovireisenä mun Sonettissa ja ei oireillut pätkääkään.
No juu olinpa tollo..Mähän huomaan sen rillan antautumisen siitä,että auto sammuu Triggeri siinä pyörän päässä.Meneekö se kaljuksi kerrasta,vai vähitellen?Löin paikoilleen parhaan,jonka hyllystä löysin.Klappia ei akselissa ainakaan viellä ole.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Suppari kirjoitti:Meneekö se kaljuksi kerrasta,vai vähitellen?Löin paikoilleen parhaan,jonka hyllystä löysin.Klappia ei akselissa ainakaan viellä ole.
Eihän tuota tiedä ja koneen käyttö sen ratkaisee. Analla meni todella nopeasti, mutta kyllähän sitä konetta huudatettiinkin paikalla ja testivedoissa. Pyörän hajoaminen ei tee itsessään mitään erityistä ääntä kun taas tasapainoakselin laakereiden hajoamisen alkaa kuulemaan korvaan terävänä lisääntyvänä naputuksena tietyllä kierrosalueella (ei tyhjäkäynnillä). Sen voi sitten varmistaa heiluttelmalla sitä hinapyörää. Kun laakeri alkaa oireileen, niin silloin menee varmasti myös fiiberipyörä nopeasti.
Kisakäytössä käytettiin metallista ratasta fiberisen tilalla...
t.hopo
Tiedossa on,myös nokkaratas oli alumiinia(muistaakseni).Olen yrittänyt näitä metsästää,mutta mistään ei löydy.Ruotsin klubilta loppu ja kysyttäessä sanottiin että uusien rillojen teetätys maksaisi ~800eur.Ei kiitos.
Jos löytyy jollakin teräsjakopää ylimääräisenä,niin lunastan sen pois hyvään rahaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Tasapainoakselia tarvitaan tasoittamaan moottorin käyntiä. Kun moottorin v-kulma on vähän mitä sattuu, niin kampikoneiston ns. toisen kertaluvun massavoimat esiintyvät epätasaisesti. Kun lisätään sopivasti muotoiltu ja ajoitettu tasapainoakseli niin kyllä kymmenpenninenkin pysyy pystyssä mottorin päällä. Käydessäkö?
Johnny V4 kirjoitti:Joudut rakentamaan vesipumpulle erillisen sähkömoottorin tai muun vastaavan käyttövoiman. Lisäksi laturi täytyisi myös saada toimimaan.
Laittamalla V6:n jakokopan ja vesipumpun (jossa siipi toisinpäin), niin rokkaa!
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Johnny V4 kirjoitti:Joudut rakentamaan vesipumpulle erillisen sähkömoottorin tai muun vastaavan käyttövoiman. Lisäksi laturi täytyisi myös saada toimimaan.
Laittamalla V6:n jakokopan ja vesipumpun (jossa siipi toisinpäin), niin rokkaa!
Mä en oikeen tajunnu mitäö toi V6.sen koppa auttaa (nolo juttu)
voisitko tarkentaa?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96 kirjoitti:
Mä en oikeen tajunnu mitäö toi V6.sen koppa auttaa (nolo juttu)
voisitko tarkentaa?
Siinä on hihnapyörä kampuran päässä.
Ja samalla sais laitettua säädettävän jakopään joita V6:seen löytyy
Mutta onko kellään pitempi aikaista kokemusta(paljon km) ilman tasapainoakselia.
Kun noilla Kostapen mainitsemilla kertaluvun massavoimilla on
kait taipumusta katkoa kampuroita,siinä kait suurin syy miksi akseli on alkujaan laitettu.
Essex V4 taitaa olla ilman tasapainoakselia,onko kampuran kulmat erilaiset vai miten saatu toimimaan.