9-5 käynti-/huohotin ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kaapo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 11:57

9-5 käynti-/huohotin ongelma

Viesti Kirjoittaja kaapo »

Vm 1998 9-5 Saab käy epätasaisesti. Auto käy epätasaisesti humpsuttaen. Ajossa kun kierroksia on noin 2000, auto nykii.
Auto on alkanut kuluttaa hieman öljyä, merkkaa reviirinsä (tiputtaa öljyä alleensa). Turbo on kunnossa, vaihdettu pari vuotta sitten Mitsun turbo.
Sytytyskasetti vaihdettu joulukuussa 2006, samalla uusittu myös uudet tulpat. Tulppien vaihto vanhoihin ei auttanut nykimiseen.

Voiko huohotin olla tukossa?
Irroitettu venttiilikopan letku ja puhallettu, ilma kulkee eteenpäin keräilysäiliöön. Samoin tehty turbon imupuolen letkulle, ilma kulkee eteenpäin keräilysäiliöön.
Kun auto käy tyhjäkäyntiä ja samaan aikaan avaa öljyntäyttökorkin putoaa kierrokset hetken ajaksi (pari sekunttia), sen jälkeen kierrokset nousevat kunnes laskevat ns. normaliksi.
Autossa alkuperäinen huohotin systeemi.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nykiminen ja käyntihäiriöt voivat johtua vaikkapa läppäkotelosta tai ilmamassamittarista, joten kannattaa kokeilla auttaako niiden putsaaminen.

Öljyvuoto selvinnee kun kurkkaa auton alle. Jos vuotaa kannen välistä, voi kokeilla kannen kiristämistä, myös kampuran stefa on aika yleinen vuotopaikka.

Uusin huohotinpäivitys tuskin olisi pahitteeksi...

Eski
kaapo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 11:57

Viesti Kirjoittaja kaapo »

Kokeilu nollata systeemi ottamalla akunkenkä irti tuloksetta.

Koneen kierrokset soutaa tyhjäkäynnillä n. 1000=>600=>1500.
Ajettaessa kierrokset eivät aina laske vaihtaessa vaikka kytkin on pohjassa ja kaasupoljin vapautettu. Kun kaasua painaa vähän ja laskee polkimen vapaaksi kierrokset laskevat.
Voisikohan vikaa olla huohottimessa, kampiakselin asentoanturissa tai kaasuläppässä? Kaikki vinkit olisivat tervetulleita.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyliltä kuultua, että on nuita huohotuksen letkuja jopa repeillyt jne näistä 9-5:tskoista. Yleensäkin moottoreissa kierrosluvun humppaaminen kertoo jonkinmoisesta vuodosta jossakin. Tää voi olla hyvinkin totta siun tapauksessa, että joku letku on halki tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kaapo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 11:57

Viesti Kirjoittaja kaapo »

Oliko täällä foorumissa jossain ohjeita ilmamassamittarin puhdistamisesta?

Saabin huoltoon soitettaessa epäilivät vian olevan siinä.

Millä aineella kannataa puhdistaa?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ota immu irti ja suihkuta jarrukliinerillä puhtaaksi. Ei missään tapauksessa CRC:tä tms öljyä.

Eski
kaapo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 11:57

Viesti Kirjoittaja kaapo »

No niin, nyt on huohotin päivitetty uuteen. Ilmamassamittari avattu/tarkastettu, oli aivan puhdas. Vaihdettu tulpat vielä kertaalleen.

Ja ongelma sen kuin vaivaa edelleen.
Auton käynti soutaa ja moottori käy epätasaisesti.
Auto ei myöskään vastaa reiluun kaasun painallukseen aivan normaalisti.

Jos saisi vielä lisää vinkkejä, niin voisihan siitä vielä soiva peli tulla...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Läppäkotelo kannattaa tarkistaa myös. Läppää pääsee katsomaan, kun irroittaa imuputken. Alipaineletkut alkaa tuon ikäisessä olla jo vaihtokunnossa, jos ei ole uusittu...

Eski
kaapo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 11:57

Viesti Kirjoittaja kaapo »

Joo läppäkotelon imupuolen letku oli myös eilen irti.
Läppää raottamalla kurkattu sisälle, näytti puhtaalta.
Samalla tarkasteltu letkuja, ei vaan löytynyt viallisia (ainakaan päälle päin). Samoin välijäähdyttäjältä tuleva putki aivan kuiva ja puhdas.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

kaapo kirjoitti: Samalla tarkasteltu letkuja, ei vaan löytynyt viallisia (ainakaan päälle päin).
Ohuet alipaineletkut ainakin tuppaavat kovettumaan ja falskaamaan vaikka näyttävät päälle päin hyvältä. Eikä tuo alipaineletku maksa maltaita kunha ei sitä Saabin tiskiltä hae.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Kampiakselin asentoanturi tarkistettu?
9-3 SC 1.8t -06
kaapo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 11:57

Viesti Kirjoittaja kaapo »

Kampiakselin asentoanturia ei ole tarkastettu.

Miten sellainen homma tehdään?

Olen alkanut jo miettimään jotain vielä pahempaa, esim männän renkaita tai männän hajoamista. Mikä on helpoin tapa todeta?
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Tuon asentoanturin voi mitata. Lähtee irti pienellä vaivalla, on muuten vaan hankalassa paikassa moottorin alaosassa.

Tosin se aiheuttaa myös käynnistymisongelmia vikaantuessaan.

Mites tämän linkin ongelma ja ratkaisu:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
9-3 SC 1.8t -06
kaapo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 11:57

Viesti Kirjoittaja kaapo »

Olisiko vielä antaa vähän kordinaatteja kampiakselin asentoanturille?

Voisi taas illalla ryömiä auton alle.

Paljonko uusi anturi maksaa?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Turbon ja lohkon välissä, pienen peltisuojan alla. uusi maksaa n. 100€
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin