Kickpanel kokemuksia?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
900cm
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 11:21

Kickpanel kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja 900cm »

Onko kukaan tehtaillut kickpaneleita ysitonnisen jalkatilaan?Takakajareista tulee sen verran mössöä soundia että tekis mieli laittaa äänet kuntoon, ja bassoa ei oikein 4 tuumaisesta keskiäänestä tule, joten 6,5"-8" midbassot vois tulla kysymykseen.

Onko joku ratkaisuu "audiosysteemin arvoituksen" eli saanut takakajaripaketin avattua nätisti niiteistä? Voishan ne takamössöt vaihtaa uusiinkin jos sais sinetin auki...

K&Ä
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Mulla on 8" etupenkkien edessä.
18mm levystä kotelot, jotka ei haittaa vielä yhtään, niin saa tilavuutta 7¨9 litraa.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Varmaan aika paljon helpommalla pääset, jos laitat 4-tuumaisen erillissarjan eteen alkuperäiselle paikalle ja niiden kaveriksi vahvistin ja subbari takalaatikkoon.
Kick-paneelien tekemisessä on aika kova homma. Toki siihen 9000:n oveenkin elementin saa kiinni. Ei tosin kovin pienellä askartelulla.

http://www.autosecurity.ru/audio/exampl ... podium.jpg
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
900cm
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 11:21

Viesti Kirjoittaja 900cm »

Komeet on sun asennukset, ei voi muuta sanoa. Ajattelin että kickpanelit sais aikaan hiukan vähemmällä viimeistelytarpeet kun oviasennukset. Onhan se joo se subutinkin vaihtoehto, täytyy funtsia. Onko sulla takatoosat poissa pelistä?

K
9000CS... kirjoitti:Varmaan aika paljon helpommalla pääset, jos laitat 4-tuumaisen erillissarjan eteen alkuperäiselle paikalle ja niiden kaveriksi vahvistin ja subbari takalaatikkoon.
Kick-paneelien tekemisessä on aika kova homma. Toki siihen 9000:n oveenkin elementin saa kiinni. Ei tosin kovin pienellä askartelulla.

http://www.autosecurity.ru/audio/exampl ... podium.jpg
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

Itse vaihdoin nuo takakajarit uusiin, ja meni ehkä tunti askarrellessa. Ei tuossa mitään niittejä tarvinnut availla, vaan ruuvaa takakontista listat irti että saa sen koko konttia peitävän kankaan pois paikoiltaan. Tämän jälkeen pääsee altapäin käsiksi ruuveihin joilla saa irroitettua sen peltilevyn johon ne kajarit on ruuvattu. Onpa taas Saabin insinööri keksinyt hienon tavan asentaa kajarit... :wink:
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

900cm kirjoitti:Komeet on sun asennukset, ei voi muuta sanoa. Ajattelin että kickpanelit sais aikaan hiukan vähemmällä viimeistelytarpeet kun oviasennukset. Onhan se joo se subutinkin vaihtoehto, täytyy funtsia. Onko sulla takatoosat poissa pelistä?

K
Pitää heti oikaista, että kyseessä ei ole oman autoni asennukset, vaan ihan googlen kautta löytynyt kuva. Tämä on jonkin venäläisen pajan tekemä asennus ja sivuilla on muutamia muitakin asennuskuvia.

http://www.autosecurity.ru/audio/examples/
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Itsellä ei takana ole muuta kuin subbarit, en keksi miksi luonnollisen äänen pitäisi tulla takaa? Itsellä diskantit+4" vakio paikoilla. Kuskin penkin edessä on 8".
http://rimuli.no-ip.org on kuvia missä näkyy hiukan laatikot.
Elementti upotettu kantten, sen päällä suoja ritilä. Alkuperäinen lattiamatto puukotettu peittämään kotelo, elementin kohdalta ohennettu kangasta.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

6.5" asennus oviin

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Halusin mahdollsimman vähän arkikäyttöä häiritsevät ovikaiuttimet jotka tyylillisesti eivät erotu liiaksi muusta verhoilusta.

Lyhensin ovitaskujen etupäästä n. 200 mm. Värkkäsin paikalle 18mm MDF-levystä kehykset jotka noudattelevat ovitaskun muotoja. Kiinnitin niihin Blaupunktin GTC erillissarjan 6,5" elementit. Aluksi kokeilin säilyttää kojelaudan 4" elementit ja diskantit, mutta parhaan tuloksen saavutin poistamalla keskiäänilelementit ja vaihtamalla erillissarjan mukana tulleet diskantit alkuperäisten tilalle. Blaupunktin radiossa on sisäänrakennettu ekvalisaattori, jolla sain sovitettua ala- ja yläpään mieleiseksi.

Sanoisin, että vaivan arvoinen parannus. Takaiuttimet on nykyisin vaimennettu täysin, enkä ole niitä kaivannut. Mulla on pari valokuvaa ja paperille piirretyt mallineet noitten sovitteiden tekemiseen. Jos on mielenkiintoa, voin ne myös skannata.

MarkusJ
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Hieman asian vierestä....

Mistä kannattaa vetää subbarin johdot takaluukkuun, onko jotain järkeviä reittejä? Kun hieman pelottaa ottaa keskikonsolia pois, kun siellä makaa kohtuullisesti piuhoja muutoinkin. Mitäs tulipellin läpivientiä virta piuhoille(ja ahtopaine mittarille)?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mistä kannattaa vetää subbarin johdot takaluukkuun, onko jotain järkeviä reittejä? Kun hieman pelottaa ottaa keskikonsolia pois, kun siellä makaa kohtuullisesti piuhoja muutoinkin.
Eikö ne menisi näppärästi kynnyslistojen tai lattiamaton reunan alla?
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Sabo kirjoitti:Hieman asian vierestä....

Mistä kannattaa vetää subbarin johdot takaluukkuun, onko jotain järkeviä reittejä? Kun hieman pelottaa ottaa keskikonsolia pois, kun siellä makaa kohtuullisesti piuhoja muutoinkin. Mitäs tulipellin läpivientiä virta piuhoille(ja ahtopaine mittarille)?
Jep ja sitten se virtajohto konetilaan sieltä kojelaudan oikeasta päädystä, siellä on reikä (kun otat kojelaudan kannen pois) joka on peitetty kumisella läpivientikumilla. Normaalisti siitä menee läpi ilmastoinnin putket, mutta mahtuu sinne pari virtapiuhaakin.....
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Samantapaisia ovipaneleja saa ostaa ruotsista. Ovipahvi 6,5 tuuman elementillä maksaa näköjään 1900 sek/pari..
http://www.backesljudbygg.se/home.htm
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Kiitti vinkeistä... rupeen hommiin.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Miten ihmeen vaikeasti ootte oikein saaneet ne takakajarit pois?

Avataan peräluukku ja mennään seljälleen sinne pohjalle makaamaan ja muistaakseni ristipää ruuvit(vai olisko ollu torksit, todennäköisempi vaihtoehto) ja ruuvit auki, tämän jälkeen tipahtaa se tuki jugeesi pois jossa on se kaijutin elementti. Siinä on 6½ elementin paikka se diskantin paikka.
Itse asensin tonne Alpinen erillissatsin ja sijoitin diskantin siihen ritilän päälle suunnattuna matkustamoon.

Itse vedin taakse johdot vain kynnyslistojen alta. Eli irroitin kaikki neljä kynnyslistaa(edestä, takaa molemmilta puolilta), irtoaa torkseilla ja pitää takapenkki kääntää nurin. Johdot sinne alkuperäisten johtojenkiinnittimien alle ja listat kii. Vahvistimen virtajohdolle löysin reijän palopellin reijästä vasemmalta puolelta ja sen jälkeen oikealta puolelta matkustamoon(sai hyvin kun otti vain jalkatilan suojan pois ja odotti että johdon pää näkyy).


Toi kickpaneeli on itsellä pyöriny myös mielessä.. Pitäisi vain miettiä hiukan miten sen suunnittelee sekä ostaa toiset oviverhoilut(ilmeisesti pitää puukottaa oviverhoiluja aika lailla, ja jos kusee joku ni on ainaki alkuperäiset tallella :) ).

Tosin autoni on 9000 CD -90...
900cm
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 11:21

tipsit

Viesti Kirjoittaja 900cm »

Morjes ja kiitos vinkeistä - saa lähettää vieläkin! :)

Oisko ne sitten olleet torksit, joita niiteiksi tsiigatessani luulin - torksi tosin oli käytössä, mut... oiskohan näissä vielä jotain vuosmallierojakin, kun takakajareiden jakosuotimet näkyi olevan aika händmäde "laatua"...

K
jasurakk kirjoitti:Itse vaihdoin nuo takakajarit uusiin, ja meni ehkä tunti askarrellessa. Ei tuossa mitään niittejä tarvinnut availla, vaan ruuvaa takakontista listat irti että saa sen koko konttia peitävän kankaan pois paikoiltaan. Tämän jälkeen pääsee altapäin käsiksi ruuveihin joilla saa irroitettua sen peltilevyn johon ne kajarit on ruuvattu. Onpa taas Saabin insinööri keksinyt hienon tavan asentaa kajarit... :wink:
Vastaa Viestiin