Ensimmäinen pousti, jiihaa! Itsellä alla ensimmäinen Saabi (2.0T Wagon -03)
Vuosi sitten tuoreena Saabistina ihmettelin samaa asiaa, vääntö ykkös- ja kakkosvaihteella alle 2500rpm on turboon tottuneelle olematon. Käytin auton Länsi-Autossa ahtopainemittauksessa tulos max. ahdot 0,796. Teoreettiset hooveet 205.
Vieläkään en uskonut eli seuraavaksi ST-Motorsille Juvanmalmille, max. ahdot mittarin mukaam 1,0. Hepoja 210/ 4800 rpm ennenkuin alkoi pito-ongelmat. Käppyrä löytyy Viggen arkistoista nicillä "Antti".
Antaa vaimon joka autolla enimmäkseen ajelee kertoa omin sanoin:
"Minua ärsyttää suunnattomasti entisenä turbo-Volvo kuskina ettei Saab lähde kakkosella mihinkään. Yritän myös välttää tilannetta, jolloin joudun pysähtymään kokonaan vaikkapa valoihin, koska ykköseltä kakkoselle vaihtaessa jää kaikille microillekin, se todellakin syö naista!!! Kakkosen yläkierroksilla saab vihdoin herää, mutta micra on jo painunut maisemaan, NOLOA!!!!
Tykkään kolmen lapsen äitinä Saabin talviajo-ominaisuuksista ja siitä, että kovempaa ajettaessa (moottoritienopeuksissa) auto on vakaa ja hyvin ohjattavissa."
Kysessä on siis jossain määrin ns. positiivinen ongelma, nainen sanoo ettei hoppa mene mihinkään.
Edellä mainittujen kokemusten jälkeen itsellä on pyörinyt mielessä erinäköiset STEGIT, tehot riittäisi jo ennestään mutta alas tarvitaan lisää vääntöä.
Kysymys kuuluukin onko joku 9-5 2.0t omistaja lastuttanut autonsa ja käyttänyt sen penkissä? Jos on niin väännöt alle 2500 rpm?
Loppuselvennyksenä sen verran että ko. auto on jo uutena varustettu tehtaan viriboksilla.
Kevään jatkoja,
Antti