Seuraa selitystä akun lataamisen teoriasta:
Kyse ei ole yksistään akkuun menevästä virrasta vaan myös latausjännitteestä. Lyijyakku pitäisi ladata vakiojännitteellä. Sopiva latausvirta on karkeasti kymmenesosa akun ampeeritunneista, eli 8A laturi on passeli 70 - 90 Ah akuille.
Vaihtovirtatekniikan kurssit ovat jo 10 v takaa, mutta arvelisin, että johtojen irrotusta suositellaan rutiininomaisesti lähinä siksi, että halvimmissa akkulatureissa ei ole kokoaltotasasuuntaajaa vaan pelkästään yksi diodi muuntajan jälkeen eli puoliaaltotasasuuntaaja. Tällöin akkulaturin antama jännite on siis sykkivää, jonka arvo vaihtelee nollan ja huippujännitteen välillä. Jos muistan oikein, sinimuotoisen jännitteen tehollinen jännite on huippujännite jaettuna 1,141:llä (kahden neliöjuuri)
Automaattilaturit osaavat katkaista latauksen kun akun napajännite lähestyy 14,4 volttia (kiehumisjännite) mutta simppelin laturin antama tehollinen jännite yleensä nousee johonkin 15 voltin kieppeille ja ylikin. Koska jännite on siniaallon puolikkaita, jännitteen huippuarvo on yli 21 volttia. Heikompi elektroniikka
saattaa olla vaarassa.
Aikanaan autojen ensimmäisten vaihtosähkögeneraattorien seleenitasasuuntaajat eivät käsittääkseni sietäneet kovin suuria jännitepiikkejä estosuuntaan. Nykyiset puolijohteet kestävät enemmän, kuin vielä 70-luvulla.
Käytännössä riski minkään komponentin hajoamiseen on hyvälaatuisella nykyaikaisella laturilla aika pieni.
Auton lämpökompensoitu jännitteensäädin saattaa antaa pakkasella tuon 15 volttia mutta sekin jännite on kokoaaltotasasuunnattua, eli pienestä rippelistä huolimatta huippuarvo ei ole juurikaan suurempi. Latausvirtakin voi hetkellisesti olla kymmeniä ampeereja.
Akkua paikallaan ladattaessa kannattaa huomioida myös kennotulppien avaaminen, jos niitä ylipäätään voi avata. Lyijyakun napajännite ei latauksen aikana saisi nousta yli 14,4 voltin. Tuon rajan jälkeen kennojen kaasuntuotto nousee reilusti, koska akkuun syötetty energia ei enää juurikaan sitoudu levyihin vaan menee lähes kokonaan veden hajottamiseen vedyksi ja hapeksi. (Koska nykyakkuihin ei vettä yleensä voi lisätä, niitä ei pitäisikään ladata muilla, kuin automaattilatureilla.)
Yleisesti ottaen normaalilatureilla mitään tuskin hajoaa, palaa tai sulaa.
Disclaimer: Kaikesta edelläolevasta selityksestä huolimatta en ota vastuuta minkään hajoamisesta, jos joku akkuaan johdot kiinni lataa
Joku paremmin tietävä varmaan korjaa mahdolliset virheet?