Vaihteisto öljy
Ei se paljoo rikkinäistä laatikko korjaa, vaikka mitä lientä sinne pistäisi. Nää vaan ei oo ikuisia. Turha on lähteä mihinkään massiiviseen öljyjenpuljausrumbaan, jos kerta synkat kiroilee. Siellä on lähtökohtaisesti jo jotakin vialla. Tohon tulokseen ite tulin, kun 900i:n laatikon kanssa puljauduin. Lootassa oli moottoriöljyt 10W40 ja rupes kakistelemaan niin, ettei saanu enää 1->2 vaihtoa menemään sujuvasti plussakeleilläkään. Vaihteet siis alkoi jumimaan päälle ja sitä rataa. Ennen se kakisteli vain kovilla pakkasilla. Vaihto Nesteen Hypoidi sae75w öljyyn korjasi tilanteen niin hyvin, että aski pelasi loppuun asti kohtuudella ja vaihteet sai vaihdettua kelillä kuin kelillä. Kakkosen synkrokin rupes pelaamaan paremmin, eikä kiroillut vaihtaessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Omat kokemukset:
10-30w mineraali Neste moottoriöljy. Kakkonen ei tästä öljystä tykännyt yhtään, oli sää mikä hyvänsä. Käytin "puhistusöljynä".
80-90w Neste hypoid. Kylmänä 1-2 vaihdettaessa takerteli.
80w Neste ep (tai jotain) samat ominaisuudet, kuin edellisessä.
80w Mobil vaihteistoöljy. Samat kuin edellisissä. Toimii lömpöisenä todella hyvin.
75w neste hypoid. Toimi oikeastaan ihan kuin unelma. Vaihdoin pois kun luulin että vuotaa. Kylmiin olosuhteisiin ehdoton ykkönen. Ihan kuin vettä. Tiedä sitten tykkääkö loota oikein hyvää tästä.
Tulihan noita aika tiuhaan vaihdettua.
10-30w mineraali Neste moottoriöljy. Kakkonen ei tästä öljystä tykännyt yhtään, oli sää mikä hyvänsä. Käytin "puhistusöljynä".
80-90w Neste hypoid. Kylmänä 1-2 vaihdettaessa takerteli.
80w Neste ep (tai jotain) samat ominaisuudet, kuin edellisessä.
80w Mobil vaihteistoöljy. Samat kuin edellisissä. Toimii lömpöisenä todella hyvin.
75w neste hypoid. Toimi oikeastaan ihan kuin unelma. Vaihdoin pois kun luulin että vuotaa. Kylmiin olosuhteisiin ehdoton ykkönen. Ihan kuin vettä. Tiedä sitten tykkääkö loota oikein hyvää tästä.
Tulihan noita aika tiuhaan vaihdettua.

VW transporter 2.5tdi vm.99
Eihän tässä mitään varsinaista vikaa laatikossa ole, tuolla 10w-30 moottoriöljyllä vaihto sujui todella pehmeästi ja äänettömästi.Tri-Lo kirjoitti:Jos kerran tuossa tilanteessa olet, niin suosittelisin kyllä kokeilemaan muuta kun tuota moottoriöljyä. Koska tuskin tulet sen suurempaa eroa huomaamaan vaikka sitten tuolla 10w-40:llä.akyttala kirjoitti:Itse olen nyt ajellut muutaman tuhannen Monitra 10w-30 traktoriöljyt laatikossa. Täytyypä sanoa, että muuttui laatikko huonommin vaihdettavaksi kuin ihan tavallisilla 10w-30 moottoriöljyillä, joilla ajelin edelliset muutaman tuhatta.
Täytyy vielä kertaalleen kohtapuoliin vaihtaa nuo ja kokeilla nyt 10w-40 moottoriöljyjä. Onhan se jo kolmas kerta sitten 10tkm sisällä, kun vaihdan laatikkoöljyt..![]()
Ei ole edes moottoriöljyjä tullut vaihdettua noin tiuhaan koskaan..
Castrolilta löytyy hyvä (ja suositustenmukainen) mineraalipohjainen SAE75w-öljy, Super Quadrolube.
Kerro sitten kokemuksista.

Koitin vain siis tuoda ilmi, että Monitralla laatikko satunnaisesi rusahtelee, mitä tavallisella moottoriöljyllä ei tehnyt.
Monitrat laitoin laatikkoon vain kokeilumielessä, kun joku sitä kehui hyväksi Saabin laatikkoon ja sattui tallin nurkassa valmiiksi pytty sitä olemaan. Tulipa kumminkin todettua, että ihan perinteinen moottoriöljy on parempaa.
Tosin tuommosta 75w-öljyä tekisi mieli testailla, kun se näyttääpi se toinen alkuperäisista suosituksista laatikkoon olevan. Noilla tahtoo vaan saatavuus olla vähän huono.
Nimenomaan, niin käsitin itsekin ettei vikaa laatikossa. Ja eiköhän sitä Castrolia löydy jostain sielläkin..? Suosittelisin nimittäin juuri sitä ennemmin kuin tuota Nesteen MP75w:tä, vaikuttaa vaan jotenkin paremmalta öljyltä. Muita EP75w-öljyjä ei sitten taida kovasti löytyäkään..?akyttala kirjoitti:Eihän tässä mitään varsinaista vikaa laatikossa ole, tuolla 10w-30 moottoriöljyllä vaihto sujui todella pehmeästi ja äänettömästi.Tri-Lo kirjoitti:Jos kerran tuossa tilanteessa olet, niin suosittelisin kyllä kokeilemaan muuta kun tuota moottoriöljyä. Koska tuskin tulet sen suurempaa eroa huomaamaan vaikka sitten tuolla 10w-40:llä.akyttala kirjoitti:Itse olen nyt ajellut muutaman tuhannen Monitra 10w-30 traktoriöljyt laatikossa. Täytyypä sanoa, että muuttui laatikko huonommin vaihdettavaksi kuin ihan tavallisilla 10w-30 moottoriöljyillä, joilla ajelin edelliset muutaman tuhatta.
Täytyy vielä kertaalleen kohtapuoliin vaihtaa nuo ja kokeilla nyt 10w-40 moottoriöljyjä. Onhan se jo kolmas kerta sitten 10tkm sisällä, kun vaihdan laatikkoöljyt..![]()
Ei ole edes moottoriöljyjä tullut vaihdettua noin tiuhaan koskaan..
Castrolilta löytyy hyvä (ja suositustenmukainen) mineraalipohjainen SAE75w-öljy, Super Quadrolube.
Kerro sitten kokemuksista.
Koitin vain siis tuoda ilmi, että Monitralla laatikko satunnaisesi rusahtelee, mitä tavallisella moottoriöljyllä ei tehnyt.
Monitrat laitoin laatikkoon vain kokeilumielessä, kun joku sitä kehui hyväksi Saabin laatikkoon ja sattui tallin nurkassa valmiiksi pytty sitä olemaan. Tulipa kumminkin todettua, että ihan perinteinen moottoriöljy on parempaa.
Tosin tuommosta 75w-öljyä tekisi mieli testailla, kun se näyttääpi se toinen alkuperäisista suosituksista laatikkoon olevan. Noilla tahtoo vaan saatavuus olla vähän huono.
edit: Sorisori!! Siis QuakerStatenhan tuo eikä mikään Castrol. Ajatukset meni sekaisin.
Castrolilta taas löytyy esim. tuo SMX-S (75w-85) joka on myös erittäin hyvä öljy, mutta se onkin sitten täyssynteettinen. Tonnareissa olen käyttänyt/käytän.
eihän siellä mikään muu ole kuin perän laakerit loppuReetu kirjoitti:Mikä kumma saa vaihteiston ulisemaan, nyt kun olen pelannut useiden satkujen kanssa niin aika useassa ulisee laatikko.
Onko se öljyn vika, vai väärästä käytöstä?

ja se sitten ilmeisesti kilometreistä+huonosta hoidosta johtuvaa. Elikkä huonot öljyt eikä vaihdettu välttämättä koskaan ja 400tkm taulussa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Siis ainaskin mitä ite olen satkuja ajanu, niin kaikki vaihteet, paitti vitonen pitää monestikin ääntä. Jos vitonen on hiljainen vaihde maantiellä, niin silloin laakerit on kunnossa. Jos vitosella rupee viheltämään, niin sitte laakeripuolella murheita tulossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Joskus saattaa mennä vielä 100t km viheltämällä.Mertmi kirjoitti:Siis ainaskin mitä ite olen satkuja ajanu, niin kaikki vaihteet, paitti vitonen pitää monestikin ääntä. Jos vitonen on hiljainen vaihde maantiellä, niin silloin laakerit on kunnossa. Jos vitosella rupee viheltämään, niin sitte laakeripuolella murheita tulossa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
en laatikkoon ole laittanut mutta lukko perässä ainakin hyvin pelasi ja elvytti lukon kohtuulliseksi, ei ilmeisesti olleet edelliset omistajat kuulleet lukkoperä öljystä.. tuntui olevan aika lailla pesevää, kauheita mulju klönttejä irtosi...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Rogerit tuosta. Kaasaripelin nelosvaihde ulvoi n. 75tkm muuttumatta miksikään. Sitten loppui kärsivällisyys sen ulvomisen kuuntelemiseen maantienopeuksissa ja vaihdoin tilalle "uuden" hiljaisen lootan. Öljynä vanhassa tuli kokeiltua Shell 10W-30 mineraalia, Teboil EP vaihteistoöljyä ja sitä "legendaarista" Nesteen 75W hypoidia. Ainut huomattava ero öljyjen välillä oli tuon hypoidin parempi toimivuus kylmänä, ulvomisiin ei ollut mitään vaikutusta.himmee kirjoitti:Joskus saattaa mennä vielä 100t km viheltämällä.Mertmi kirjoitti:... Jos vitonen on hiljainen vaihde maantiellä, niin silloin laakerit on kunnossa. Jos vitosella rupee viheltämään, niin sitte laakeripuolella murheita tulossa.
"Uudessa" laatikossa Teboilin 10W-30 moniasteöljy. Oli pakkasilla kyllä niin penteleen jäykkää tavaraa, eikä notkistunut "normaaliksi" kuin ihan loppuvaiheissa karvan yli 40km työmatkalla. Eli ensi talveksi tulee jotain muuta. Pajeroon loota/peräöljyjä ihmetellessä löytyi Valvolinelta 75W-90 Durablend niminen puolisynteettinen (olikohan n. 7-8€/litra) GL4-luokituksen vaihteistoöljy. Sitä kokeilen seuraavaksi.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Kaasari"
- Viestit: 36
- Liittynyt: To Loka 19, 2006 12:38
- Paikkakunta: Savonlinna
900i manuaali
Siis voiko 2,1i 16 vapari9satasen vaihdelaatikkoon lisätä 'tavallista' 10w-40 mineraalimoottoriöljyä jos ei ole tietoa mitä siellä on ennestään..?
9000 2,0t CS A -96
ex - 900 2,1i 16 '92
ex - 900 2,1i 16 '92
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 900i manuaali
Sitä juuri lisätään...^villevee^ kirjoitti:Siis voiko 2,1i 16 vapari9satasen vaihdelaatikkoon lisätä 'tavallista' 10w-40 mineraalimoottoriöljyä jos ei ole tietoa mitä siellä on ennestään..?
Vaihdoinpa 7000km ajetun Teboil Monitran pois laatikosta ja laitoin Mobil 10w-30 tilalle. Kylläpäs parani vaihto ja loppui rusahtelut.
Näyttääpi siltä, että Teboil ei osaa enää tehdä edes kunnon öljyjä, bensaa en ole sieltä osanut enää aikoihin, kun kone on niin tukkoinen Teboilin bensoilla.
Ennemmin maksaa vähän enemmän länsimaisista toimivista tuotteista, kuin tuommosesta Teboilin kurasta.:/
Näyttääpi siltä, että Teboil ei osaa enää tehdä edes kunnon öljyjä, bensaa en ole sieltä osanut enää aikoihin, kun kone on niin tukkoinen Teboilin bensoilla.
Ennemmin maksaa vähän enemmän länsimaisista toimivista tuotteista, kuin tuommosesta Teboilin kurasta.:/