Jälkiasennusxenoneista?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Aiheeseen liittyen.. Nyt on originaalit xenon-umpiot hommattuna ruotsin puolella, kattoo nyt koska ja miten saan ne serkkupojalta tänne suomen puolelle. Sitten pitää alkaa tarkastelemaan lähemmin niiden virittelyä paikalleen. Paketissa tulee mukana originaaliballastit ja jotain muuta hilpettä.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Ei tule, jos nyt sitten jostain syystä eivät ole mukana. Ei ainakaan pitänyt olla...
Katsoo nyt, että riittääkö mielenkiinto hommata anturit ja viritellä oikein katsastuskelpoiset. Mut jos nyt ainaki sais valokuviosta vähän terävämmän ku normaaliumpiolla+xenoneilla.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Antsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 12:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Mimmi kirjoitti:Kokeiles laittaa polttimot uudestaan umpioihin paikoilleen, yleensä tämä (ja uudelleensuuntaus) auttaa epämääräiseen valokuvioon.
Mulla oli sama vika. Epämäärainen valokuvio, vaikka xenon-polttimot olivat kunnolla asennettu umpiohin. Sitten vaihdettiin umpiohin uudet lasit, niin auttoi todella paljon. Kuvio on nyt todella terävä ja valotehokin on paljon parempi. Motonetistä valeon orginaalit 44eur kappale. Ei paha. suosittelen.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Ei valokuvio oikeastaan ole kovin epämääräinen, kovin paljon vaan sitä ylös ja sivuille heijastuvaa valoa turhaa valoa, joka varmaan häikäisee vastaantulijoita.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mimmi kirjoitti:Xenonit syttyvät yleensä lähes välittömästi (en tosin tiedä kaikista halpissarjoista), mutta niiden kirkastuminen täyteen kirkkauteen kestää noin 30 sekuntia. Tätä kirkastumisaikaa ei juuri pysty lyhentämään (lämmin polttimo kirkastuu hieman nopeammin).
Kirkastumisaika on kyllä lähempänä 10 sek kuin 30 sek, mutta on kuitenkin olemassa. Sitäpaitsi valovoima on himmeimmilläänkin verrattavissa alkuperäisiin pitkiin H7:iin.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Kyllä mullakin kirkastuu n. 10s niin kirkkaaksi ettei silmä enää sen jälkeen huomaa että kirkastuisi lisää.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Samoin minulla 10sek riittää kirkastumiseen.

En vain tiedä mikä noissa minun 9-5:n valoissa on vikana, kun edelleen vastaantulijat välkyttelee valoja, vaikka autossa on ihan tavalliset H7:t. Ainakin valokuvio näyttää seinää vasten ihan normaalilta ja suuntaukset on kohdillaan... Pitänee ruveta välkyttelemään takaisin xenon-pitkillä :twisted:

Eski
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Joo, mulla kirkastuu kans kymmeneen sekuntiin. Silmä ei ainakaan huomaa eroa sen jälkeen.

Saman huomion tein että Saabin valot otti jo vakioina helposti vastaantulijoiden silmiin. Ihme räpsyttelyä...

Tuo xenonien asentaminen pitkiin voisi kyllä hiukan sitä hillitä kun vastaantulija näkee mitä sieltä voi olla tulossa, jos ei ala valojaan vaihtamaan. No mulla ne xenonit on nyt lyhkäsissä ja mielenkiinnolla odottelen mitä ensimmäiset pimeän ajot saa vastaantulijoissa aikaan. Jos alkavat räpsyttelemään niin pistetään sitten pitkiinkin xenonit ja ajellaan aurinkolasit päässä. Räpsytelköön siinä sitten ihan rauhassa... :)
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Tuosta vastaantulojoiden räpsyttelystä, että joskus joku voi räpsytellä esimerkiksi että siellä on hirvi tiellä jne jne. Sitten teikäläiset räppää lisävalot kiitokseksi päälle! :D Vielä voi keskaria näyttää jos siltä tuntuu.

Mulle ei ole kukaan räpsytellyt ajovaloista. Elikkä saattaa valoissa jotain häikkää olla. Poltin huonosti? Valot näyttävät liika ylös tai jotain.

Liikenteessä riittää niitä valopäitä, että kattokaa mulla on uudet xenon pitkät ja pidän varmuuden vuoksi niitä niin kauan päällä, että toinen auto ei näe enää mitään ja lopuksi vielä räsäytän valot päälle 50metriä ennen ku autot kohtaavat. prkl... Ei ihme, että suomessa on referenssi laki. :)

Edit. Minusta jos autossa on alkuperäiset xenon umpiot ja ne on oikein säädetty ne ei häikäse yhtään, mutta jos halogeeni näyttää vähänki liika ylös niin kylläpä häikäsee.
Audi A4 2.0TFSIq
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulle on nyt räpsytelty noita valoja ihan kirkkaalla päivänvalolla kaupunkiliikenteessä, joten tuskin on hirvistä kyse, enkä ole itse ajanut pitkät päällä... Ja autossa siis ihan lailliset/tavalliset H7:t lähivaloina ja valojen suuntaukset on kunnossa.

Ihme touhua, pakkoko niitä vastaantulijan valoja on tuijottaa 8O Ei minua ainakaan kenenkään lähivalot häikäise, ei edes laittomat xenonit, mutta pitkät päällä ajavat kyllä erottaa helposti.

Eski
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

JouniH kirjoitti:
Sitten teikäläiset räppää lisävalot kiitokseksi päälle!
Niin mitkä ihmeen teikäläiset?

Tarkoititko Suomalaisia? Onko meidän ajokäyttäytyminen tai ajovalojen käyttö jotenkin huonompaa kuin ruotsalaisten?

Ruotsalaista logiikkaa edustanee sitten seuraava lausunto:
JouniH kirjoitti:
Minusta jos autossa on alkuperäiset xenon umpiot ja ne on oikein säädetty ne ei häikäse yhtään, mutta jos halogeeni näyttää vähänki liika ylös niin kylläpä häikäsee.
Tuonhan voisi sanoa saman tien niin että:
"minusta jos autossa on alkuperäiset halogeenit ja ne on oikein säädetty ne ei häikäise yhtään, muuuta jos xenon näyttää vähänki liika ylös niin kylläpä häikäisee."

Elämää suurempia totuuksia... 8O
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Eski kirjoitti:Minulle on nyt räpsytelty noita valoja ihan kirkkaalla päivänvalolla kaupunkiliikenteessä, joten tuskin on hirvistä kyse, enkä ole itse ajanut pitkät päällä... Ja autossa siis ihan lailliset/tavalliset H7:t lähivaloina ja valojen suuntaukset on kunnossa.
Sama ominaisuus täälläkin, varsinkin kun vaihdoin jotkut vilipsinvisionplus 50 % ajovalot. Pitäis vielä vaihtaa pitkiin samanlaiset, näyttää olevan vaan aika hankalassa paikassa, ei taida ilman raivaamista onnistua.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Niin mitkä ihmeen teikäläiset?

Tarkoititko Suomalaisia? Onko meidän ajokäyttäytyminen tai ajovalojen käyttö jotenkin huonompaa kuin ruotsalaisten?

Ruotsalaista logiikkaa edustanee sitten seuraava lausunto:
Joku vetasi herneet nokkaan. :D Heti mennään henkilökohtaisuuksiin. Ruotsalaisesta logiikasta en tiiä ku suomalainen olen. :D
Audi A4 2.0TFSIq
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mimmi kirjoitti:Väärin suunnattu valo häikäisee, oli valonlähde mikä tahansa.
Orkkisxenoneiden kanssa on automaattinen korkeudensäätö.

Automaattisen korkeudensäädön perusasennon voi myös säätää päin helvettiä. Omassa autossani lyhyet näyttivät ennen säätöä noin 20m auton eteen.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
sjobbe
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Helmi 10, 2007 14:52

Viesti Kirjoittaja sjobbe »

Tässä ketjussa on puhuttu usein syttymisviiveestä. Tässä esimerkki 6000k xenoneista mun pyörästä. Xenonit eivät siis ole saabissa mutta sillähän ei ole merkitystä. Pyörä sytyttää itse valot kun huomaa koneen käynnistyneen, eli ei sillon kun painaa käynnistysnappia vaan vasta koneen käynnistyttyä. Hyvä niin sillä jos starttimoottori ja xenon lähtisi samaan aikaan päälle niin menisi varmaan sulake, xenonit kun vie paljon syttyessään. Syttymisen jälkeen virrankulutus tippuu kuitenkin huomattavast alle halogeenin virrankulutuksen.

http://www.saunalahti.fi/~uzzi/CIMG0576.AVI (6.2mb)

Kuten videosta näkyy käynnistyvät heti mutta väri muuttuu aluksi voimakkaasti.

PS. kuka uskaltaa väitää että 6000k ei ole tarpeeksi sininen? :D
Viimeksi muokannut sjobbe, La Helmi 10, 2007 17:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vastaa Viestiin