Saabin osto virimielessä.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
kallekoo
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 19:06

Saabin osto virimielessä.

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Olen nyt jonkin aikaa katsellut noita turbo pelejä, ja joitain saa ihan pikkurahalla, niin sellainen on vissiin hankittava...

Mutta kertokaas viisaammat, tekniikkshan on vissiin sama 900 ja 9000 malleissa? Siis koneen ja voimansiirron osalta? Onko jotain syytä miksi pitäisi ostaa just jompikumpi?

Toisena tulee sitten mieleen toi mahdollinen teho, eli kuinka paljon noista saa ulos rikkomatta konetta? Eli auto on siis tarkoitus pitää jokapäiväisessä liikenteessä, mutta tehoja on tarkoitus nostaa riittävästi... 8)

Eli millaisia teholuksemia te olette omistanne ottaneet, jos nyt siis pidetään mielessä että pitää kestää jokapäiväistä ajoa? Ja kuinka paljon tuollainen Saabin pata kestää niitä ahtoja?

Lastuja ja muita tuntuu olevan hyvin tarjolla, niistä ei varmaan muodostu ongelmaa, onko muuta huomioitavaa?

Jos leikitään sillä 300hp ajatuksella niin paljonkohan sitä joutuisi sijoittamaan euroja että saisi kestävän ja toimivan auton niillä tehoilla?
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Vastaillaan nyt ihan omiani taas tänne, et ehkäpä semmoinen +- 200hp olisi laatikon kannalta sopiva määrä. Ihan vain pelkästään tämänkin foorumin luetun perusteella. Tekniikkahan ei ole samanlainen varsinkaa laatikon suunnalta. Kannattaisi käyttää hakunappulaa ja selailla kirjoituksia. Varaa siihen myöskin aikaa tarpeeksi.
VW transporter 2.5tdi vm.99
kallekoo
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 19:06

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Eli siis kannattaako katsella 900 vai 9000 mallia?
Kummassa on kestävämpi voimansiirto?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

kallekoo kirjoitti:Eli siis kannattaako katsella 900 vai 9000 mallia?
Kummassa on kestävämpi voimansiirto?
9000
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin osto virimielessä.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

kallekoo kirjoitti:Ja kuinka paljon tuollainen Saabin pata kestää niitä ahtoja?
....
kun tekee oikein, ei tarvitse mitään järkyttäviä ahtopaineita, 1,0barinkin tuntumassa kun pyöritään oikeilla releillä, niin kylä lähtee.
kallekoo kirjoitti: Jos leikitään sillä 300hp ajatuksella niin paljonkohan sitä joutuisi sijoittamaan euroja että saisi kestävän ja toimivan auton niillä tehoilla?
Paljon. Pari tonnia kannatttaa ainakin varata, niin ei heti lopu rahat kesken. Tonni menee jo turboon.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja sitten pitää myös alustaan varata rahaa ~tonni jos meinaa stä tehoa yhtään käyttää..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kallekoo
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 19:06

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Eli ymmärränkö oikein että noin 2000:lla eurolla saa luotettavan 300 heppaisen Saabin?

Sinänsä ihmetyttää tuo helposti otettava 200 heppaa, kun eikös lähtökohtana ole jotain 160 hummaa?

Nyt vaan sitten joltain asiaa tietävältä vinkkiä mitä kannattaa tehdä ja muuttaa jotta saa mahdollisimman tehokkaan ja luotettavan 9000:n.

Muutaman vuoden projektiksi tuota ajattelin niin ei se 2000 nyt niin paha ole, kunhan saa rahoilleen vastinetta...

Niin, ja niitä ahdettuja 9000:ia saa tarjota...
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

kallekoo kirjoitti:
Nyt vaan sitten joltain asiaa tietävältä vinkkiä mitä kannattaa tehdä ja muuttaa jotta saa mahdollisimman tehokkaan ja luotettavan 9000:n.
Eikä haulla löydy asiasta yhtään.. :?:
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

voihan siihen enemmänkin mennä, mun käsityksen mukaan ku kaks tonnii... jos et sitten tee itte isompaa pakaria ja kattia (vähintään sport mielellään jopa race), veistele kuuleria ja sorvaa suuttimia...jne. 8O

vielä 300 varten saat laittaa jäpäkämmän kytkimen, magneettivenan, MAPanturin+adapterin, ja softan myös. se turbo tietysti ja alustakin, jotka jo mainittiin, näihin vielä lisäksi. ilmanputsarikin tarvitsee olla helpommin läähättävä ku orkkis. mitäs vielä?

jotkut palikat riippuu autosi vuosiluvusta toki. mutta onhan sitä jo tuossakin budjetoitavaa tonneittain! :)
Yamaha FZ1-N -08
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Omat kokemukseni rajoittuvat lähinnä -80-luvun ja -90-luvun taitteen ysitonnisiin ja og-satkuihin, muista en tiedä enkä lähde arvailemaan.

Moottorihan noissa on sama 16-venttiilinen turbokone jonka lisälaitteissa tosin eroja: -89 9000:een tuli suorasytytys ja -90 vaihtui 900:n ruiskunohjaus Boschista Lucasiin. Ahtimena vanhemmissa Garrett T03, 9000:ssa vaihtui -89 ja 900:ssa -90 Mitsun TE-05:een.

9000:n voimansiirto taitaa olla kestävämpi (ainakin laatikko on miellyttävämpi). Alustaltaan 900 on helpommin hyvä, mutkatiellä kunnossa oleva turbosatku on nautinto ajaa 9000:n ollessa mukavuuspainotteisempi (=laiva). 900 taitaa olla muutaman sata kiloa kevyempi (?).

Kummastakin saa minimaalisella panostuksella sen reilu 200 hevosvoimaa, APC:n modausta ja lastua ruiskuboksiin lähinnä vaatii. Suuttimet taitavat loppua viimeistään 230 hevosvoiman paikkeilla, turbokin alkaa tässä vaiheessa olla liian pieni. 900 vaatii parempaa välijäähdytintä nopeammin, 9000:nkaan ei ole mitenkään ihmeellinen, mutta onpahan iso ja sijoitettu keulalle.

Isompi ahdin, isommat suuttimet + mahdollisesti ohjelmoitava ruisku, parempi välijäähdytin ja pakoputken solmukohdat (900:ssa DP ja takapönttö) paranneltu niin 300 hevosvoimaa on jo ihan realistinen teholukema.

Itse ostaisin 900:n jo ihan alustan takia. Perhanan jämäkkä auto kallistuksenvakaajilla ja kunnon alustalla.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Pikkurahahan on suhteellinen käsite. Jos vähänkään uudempaan kulkineeseen rahat riittää, niin tuosittelisin b2x4 konesukupolvea, eli se punaisella sytkäkasetilla oleva, jossa on Trionic 5 moottorinohjaus.
Automalleina siis ng900 94-98/og9-3 98-99 (00 varauksin, ei viggen) sekä isompikorisista 9000:sista 94-98.
Ko. moottoreissa on mm. vakiona virtaavampi kansi, taloudellinen moottorinohjaus. (kulutus ei kasva oikealla softalla "arkiajossa") sekä tietty vakioalakerta, joka kestää (muun ollessa kunnossa) sen 400-500hp..

Pelkällä softalla lähtee ~220hp, lisäksi putkistoa vaihtamalla ~250-270hp.
.. Jos hommasta innostuu, niin "sopivampaa" turboa, kytkintä, suuttimia, bensapumppua, ic:tä vaihtamalla lähtee sitten jo 400+... - jopa avaamatta konetta vakio-osilla.

Katsomisen arvoisia "stageja".
esim. NG900
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=10

..Ja vastaava 9000:sta.
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=68

Lähestulkoon noiden sivujen perusteella mä tein mun saabmalli valinnan aikoinaan. :oops: Eihän sitä autoa osteta pihaan seisomaan, vaan liikkumaan, eikä ole vielä kaduttanut valinta :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

api kirjoitti:vielä 300 varten saat laittaa jäpäkämmän kytkimen, magneettivenan, MAPanturin+adapterin, ja softan myös. se turbo tietysti ja alustakin, jotka jo mainittiin, näihin vielä lisäksi. ilmanputsarikin tarvitsee olla helpommin läähättävä ku orkkis. mitäs vielä?
hah...tolla esimerkillä tarkoitin jotain uudempaa mallia olevaa saabia trionic5:llä ja 2 litrasena sekä matalapaineisena. eipä tullu mainittua?
Yamaha FZ1-N -08
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

api kirjoitti: ilmanputsarikin tarvitsee olla helpommin läähättävä ku orkkis. mitäs vielä?
Ja tuota VV suodattimen hyötyä ei kannattais juuri viljellä... varsinkin kun siitä ei ole mitään hyötyä. Orkkis "läähättää" yli 400hp joten se ei ole vaihto listalla kovinkaan ylhäällä. Koteloa voi ensi töikseen hieman parantaa jos haluaa. Lisäksi VV suodatus kyky on mitä on verrattuna paperi suodattimeen... kaiken lisäksi nuo muut haitta vaikutukset kuten kuumalanka mittari malleihin yms yms... tästäkin on ollut juttua jo vinot pinot aiemmin...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

kallekoo kirjoitti:Eli ymmärränkö oikein että noin 2000:lla eurolla saa luotettavan 300 heppaisen Saabin?
tarkoitit varmaan kotteron hinta + 2000e niin saa 300hp? Tai sitten ite tekemällä ennakkoluulottomasti kuten Moonlight teki omasta 900:sta sellaisen niin saattaa tehdä tuolla 2000e koko paketin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Tuntuu pieneltä rahalta toi 2000 euroa , jos haluaa luotettavan .Tehojen puolesta ei varmaankaan tarvitse käyttää niinkään paljon.

1.virisofta -600-800 E
2,ilmansuodatin 50-100E
3.pakoputki mukaan lukien katti ja dp 1200-2500
4.isompi välijäähdytin 500-1000 E
5.kytkin 600-1200 E
6.isompi turbo 1000 - 1500 E
6.alustasarja 700 -1500 E
7.jarrujen päivitys 500- 1000 E 8.pikku sälää (puslia ,pantoja ,letkuja jne) 300-800 E Hinnat suuntaa antavia , mutta kuten huomaat ei 2000 riitä.
Hintahaitari listallani on 5450 - 10400. Em listalla saat oikeasti luotettavan ( ja tehokkaan) Saabin.
Tämän jälkeen varaudu vielä kansipahvin vaihtoon , mahdolliseen laatikkoremppaan ja vetarien vaihtoon.
Usko tai älä niin hinnasta huolimatta se on hauskaa. Mulla on mennyt auton oston jälkeen ml ICE:t lähes 20 000E
Viimeksi muokannut AnttiR, Ti Maalis 20, 2007 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin