kevyttä nykimistä
kevyttä nykimistä
Paikaltaan lähtiessä joutuu antamaan jonkin verran kaasua ettei rupea nykimään/sammu (eihän tuo voi johtua kulahtaneista moottorin kumeista, kun pompottaa jonkin verran?) --> varsinkin silloin kun ilmastointi jauhaa lujaa kylmää, myös muutenkin. Myös lämää kunnolla annettaessa tuntuu pientä nykimistä persiissä, muttei vaikeuta eteen päin menoa. Voisko näillä olla jotain tekemistä keskenään? Mistä kannattaa lähtee etsimään? Auto on 2.3T ja jonkin moinen lastuviritys siinä on(saksassa laitettu) -92 cs.
Niin ja kun ajosta heittää tyhjäkäynnille niin silloin tällöin sammuu/meinaa sammua --> tämäkin silloin kun on lämmin ilma/ilmastointi jauhaa.
Metros anto kuntotarkastuksessa vikakoodin varmuus venttiilille (ETS), eli siinä ei ole vaijeri välitteinen kaasun säätö, vaan sähkösesti ohjattu. Niitä ei paljoa tehtykään? Vois tuo aiheuttaa moista?... tais mennä vaikeeks, mut paremmin en osaa selittää. Toivottavasti joku ymmärsi.
Erittäin kiitollinen olisin, jos jollain ollut samaa vaivaa.
Niin ja kun ajosta heittää tyhjäkäynnille niin silloin tällöin sammuu/meinaa sammua --> tämäkin silloin kun on lämmin ilma/ilmastointi jauhaa.
Metros anto kuntotarkastuksessa vikakoodin varmuus venttiilille (ETS), eli siinä ei ole vaijeri välitteinen kaasun säätö, vaan sähkösesti ohjattu. Niitä ei paljoa tehtykään? Vois tuo aiheuttaa moista?... tais mennä vaikeeks, mut paremmin en osaa selittää. Toivottavasti joku ymmärsi.
Erittäin kiitollinen olisin, jos jollain ollut samaa vaivaa.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
-
- "Hölösuu"
Re: kevyttä nykimistä
Tuo saattaa johtua myös viallisesta by-pass venttiilistä, tai vielä todennäköisemmin by-passilta lähtevä alipaineletku vuotaa.Sabo kirjoitti: Niin ja kun ajosta heittää tyhjäkäynnille niin silloin tällöin sammuu/meinaa sammua --> tämäkin silloin kun on lämmin ilma/ilmastointi jauhaa.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Sammuminen ja pompotus loppui, kun kytkin ilmastoinnin pois päältä. Onkohan jotain vikaa vai meneekö vanhan auton ominaisuuksien piikkiin?
Mitäs, kun ahdot kovilla paineilla hieman seilaa. Tosin vähän vain... eihän tuo voi by passiin liittyä?
Mitäs, kun ahdot kovilla paineilla hieman seilaa. Tosin vähän vain... eihän tuo voi by passiin liittyä?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ei ole ominaisuus, pitäisi toimia kuin junan vessa oli ilmastointi sitten päällä tai pois.
Kaikenlainen tyhjäkäyntikenkkuilu johon vaikuttaa moottorin kuormitustilanne (ilmastointi, laturin kuorma, ohjaustehostin) viittaa tyhjäkäynnin pyörimisnopeussäätöön. Bensamoottorihan toimii normaalisti tehosäätöisenä, mutta tyhjäkäynnillä käytetään pyörimisnopeussäätöä. Oleellisimmat asiat pyörimisnopeussäätöloopissa ovat tyhjäkäyntiventtiili, kaasuläpän asema-anturi ja pyörimisnopeusanturi. Vähemmän oleellisia asioita on n+1 muuta anturia. Siitä haarukoimaan vikaa tai mahdollista vikojen kombinaatiota.
Kokeile alkuunsa mikä vaikutus on muulla kuormituksella, valot päällä/pois, pyörien kääntely jne... sekoaako tyhjäkäynti.
Tyhjäkäynti venttiili kannattaa putsailla ja tarkastaa ensimmäisenä, seuraavaksi siirtyä kaasuläpän asema-anturin pariin (liitin ja toiminta). Viimeisenä pyörimisnopeusmittaus. Jos ei ole mikään em niin on sitten joku muu...
Kaikenlainen tyhjäkäyntikenkkuilu johon vaikuttaa moottorin kuormitustilanne (ilmastointi, laturin kuorma, ohjaustehostin) viittaa tyhjäkäynnin pyörimisnopeussäätöön. Bensamoottorihan toimii normaalisti tehosäätöisenä, mutta tyhjäkäynnillä käytetään pyörimisnopeussäätöä. Oleellisimmat asiat pyörimisnopeussäätöloopissa ovat tyhjäkäyntiventtiili, kaasuläpän asema-anturi ja pyörimisnopeusanturi. Vähemmän oleellisia asioita on n+1 muuta anturia. Siitä haarukoimaan vikaa tai mahdollista vikojen kombinaatiota.
Kokeile alkuunsa mikä vaikutus on muulla kuormituksella, valot päällä/pois, pyörien kääntely jne... sekoaako tyhjäkäynti.
Tyhjäkäynti venttiili kannattaa putsailla ja tarkastaa ensimmäisenä, seuraavaksi siirtyä kaasuläpän asema-anturin pariin (liitin ja toiminta). Viimeisenä pyörimisnopeusmittaus. Jos ei ole mikään em niin on sitten joku muu...
Sitten vielä ehkäpä tyhmä kysymys, kun ei ole oikein auennut noi bensa koneen salat vielä. Onko by pass se tötterö siinä putkes mikä menee ilmanputsarille? ja siitä lähtee ainakin yks letku oikeen lokarin päälle olevaan paine venttiilille?
Mistäs mä löydän tuon tyhjäkäyntiventtiilin -92 2.3T:stä? Ei ole samassa paikassa kuin täällä monasti esiintynyt lontoon kielinen saitti kertois.
Mistäs mä löydän tuon tyhjäkäyntiventtiilin -92 2.3T:stä? Ei ole samassa paikassa kuin täällä monasti esiintynyt lontoon kielinen saitti kertois.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Jussi kirjoitti:Ei ole ominaisuus, pitäisi toimia kuin junan vessa oli ilmastointi sitten päällä tai pois.
Onko olemassa jotain netti sivustoa mistä löytäisin nuo mahdolliset vika pesäkkeet konehuoneesta? Ainakaan haynesin kirjasta en löytänyt.
Edit: jostain syystä jäi tuo mun viime merkintä pois, mut tarttis vastauksia.
Viimeksi muokannut Sabo, La Touko 08, 2004 18:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
-
- "Hölösuu"
Sabo kirjoitti:Kun nostaa kierrokset nopeesti ylös ja nostaa ylös kaasupolkimen niin kuuluu ns. ralliautomainen "tsit tsit" ääni. Ei taida kuulua asiaa? Voisko liittyä edellä mainittuihin asioihin?
Tämmönenkö ?
http://k18.vip.fi/~musti/cars/tmp/hksSSBOV.mp3
http://k18.vip.fi/~musti/cars/tmp/
Täytyy sittenkin vielä nostaa tuo "ilmastointi-kissa" pöydälle...ainakin minä olen huomanut aivan saman kuin Sabo. ACC:n poiskytkeminen lopettaa nykimisen joka alkaa ja tuntuu erityisesti tasakaasulla (Cruisella) ajettaessa.
Itse menen maanantaina näyttämään iklmastointia huoltoliikkeeseen josko vaikka ilmastointi-aine olisi vähissä ja siksi tuo kompura hakkaa päälle ja pois...villi arvaus mutta sittenpähän nähdään
Joku hullu maksaa nyt oppirahat
..minä...
Uusimmassa TM:ssä on muuten kiintoisa vertailu ilmastointiliikkeistä. Palvelu hyvästä uskomattoman tylyyn. Kannattaa lukea koska halpaa lystiä ilmastoinnin kanssa puljaaminen ei ole, vaaroista puhumattakaan (väärät aineet sekoittuu ja pumppu leikkaa yms...) Lukekaa.
Itse menen maanantaina näyttämään iklmastointia huoltoliikkeeseen josko vaikka ilmastointi-aine olisi vähissä ja siksi tuo kompura hakkaa päälle ja pois...villi arvaus mutta sittenpähän nähdään

Uusimmassa TM:ssä on muuten kiintoisa vertailu ilmastointiliikkeistä. Palvelu hyvästä uskomattoman tylyyn. Kannattaa lukea koska halpaa lystiä ilmastoinnin kanssa puljaaminen ei ole, vaaroista puhumattakaan (väärät aineet sekoittuu ja pumppu leikkaa yms...) Lukekaa.
-
- "Saabisti"
Ihan tiedoksi meille Saabisteille.Saabsick kirjoitti:Täytyy sittenkin vielä nostaa tuo "ilmastointi-kissa" pöydälle...ainakin minä olen huomanut aivan saman kuin Sabo. ACC:n poiskytkeminen lopettaa nykimisen joka alkaa ja tuntuu erityisesti tasakaasulla (Cruisella) ajettaessa.
Itse menen maanantaina näyttämään iklmastointia huoltoliikkeeseen josko vaikka ilmastointi-aine olisi vähissä ja siksi tuo kompura hakkaa päälle ja pois...villi arvaus mutta sittenpähän nähdäänJoku hullu maksaa nyt oppirahat
..minä...
Vantaanpuistossa, Kehä 3:sen ja Hämeenlinnan väylän tuntumassa on yrittäjä,Antares Oy, tekee ilmastointilaitteiden täyttöjä.
100E + nesteet.
Oinosen Esa ( 0400-209688 )on kohtelias ja jämptti.
Ps.Witsi, jos Esa on tyly, kertokaa mulle, mä käyn tuuppaamassa sitä turpiiniin.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Nonniih. Nyt olisi ilmastointilaite huollettu ja oppirahat maksettu.
Autossa (9000 CSE vm.95,ACC, 2,3 EI turbo) oli siis selvä ero kun ajoi ACC päällä tai pois, nyki suht. tappavan tasaisesti kun ACC oli päällä, nykiminen loppui kun sammuttaa ACC:n OFF painikkeesta. Mielenkiintoista: nykiminen jatkuu vielä jonkin aikaa OFF painikkeen painamisen jälkeenkin. Ainakin minun autossa kompura jatkaa pyörimistä vielä jonkin aikaa (normaalia?).
Mitä tehtiin ja missä:
Autosähkö Nykäsellä oli palvelu kohdallaan kuten olen muissakin tapauksissa huomannut.
Pelmahdin pihaan, kerroin vian ja asentaja kuulosteli, seurasi ja tutki autoa pihassa jonkin aikaa ja oli vahvasti sitä mieltä ettei kylmäaineen mahd. vajaus vaikuta kompuran "päälle-pois rytmiin" eikä "tuon kokoisessa koneessa pitäisi kompuran käynnistyksen tuntua missään. Päädyin huollattamaan ilmastoinnin ja heppu oli oikeassa, vika EI poistunut ainakaan ilmastoinnin huollolla. Nykii edelleen jos ACC päällä, ei nyi jos pois. Asentajalla oli "arvaus" josta olisi kiintoisaa kuulla "faktaa" (Mimmi??)
Joissain autoissa lähtee ilmastoinnin kytkimeltä "info" moottorin ohjausyksikköön että "nyt menee kompura päälle" jolloin moottorin kierrokset nousevat aavistuksen jotta "nykäys" jäisi pienemmäksi.
Onko Saabeissa ja jos niin mikä on kilkkeen nimi?
Mitä maksoi:
työ 75.-
R134A + väriaine 40.-
Yht 115.-
Kohtuullinen hinta ja palvelukin oli asiantuntevaa ja ongelmaan paneuduttiin tosissaan. Kiitos siitä.
Eli vika on edelleen "päällä", suapp tulla kokkeilemmaan....
Ideoita tuon moottoriohjaukselle menevän infon suhteen?
Autossa (9000 CSE vm.95,ACC, 2,3 EI turbo) oli siis selvä ero kun ajoi ACC päällä tai pois, nyki suht. tappavan tasaisesti kun ACC oli päällä, nykiminen loppui kun sammuttaa ACC:n OFF painikkeesta. Mielenkiintoista: nykiminen jatkuu vielä jonkin aikaa OFF painikkeen painamisen jälkeenkin. Ainakin minun autossa kompura jatkaa pyörimistä vielä jonkin aikaa (normaalia?).
Mitä tehtiin ja missä:
Autosähkö Nykäsellä oli palvelu kohdallaan kuten olen muissakin tapauksissa huomannut.
Pelmahdin pihaan, kerroin vian ja asentaja kuulosteli, seurasi ja tutki autoa pihassa jonkin aikaa ja oli vahvasti sitä mieltä ettei kylmäaineen mahd. vajaus vaikuta kompuran "päälle-pois rytmiin" eikä "tuon kokoisessa koneessa pitäisi kompuran käynnistyksen tuntua missään. Päädyin huollattamaan ilmastoinnin ja heppu oli oikeassa, vika EI poistunut ainakaan ilmastoinnin huollolla. Nykii edelleen jos ACC päällä, ei nyi jos pois. Asentajalla oli "arvaus" josta olisi kiintoisaa kuulla "faktaa" (Mimmi??)
Joissain autoissa lähtee ilmastoinnin kytkimeltä "info" moottorin ohjausyksikköön että "nyt menee kompura päälle" jolloin moottorin kierrokset nousevat aavistuksen jotta "nykäys" jäisi pienemmäksi.
Onko Saabeissa ja jos niin mikä on kilkkeen nimi?
Mitä maksoi:
työ 75.-
R134A + väriaine 40.-
Yht 115.-
Kohtuullinen hinta ja palvelukin oli asiantuntevaa ja ongelmaan paneuduttiin tosissaan. Kiitos siitä.
Eli vika on edelleen "päällä", suapp tulla kokkeilemmaan....
Ideoita tuon moottoriohjaukselle menevän infon suhteen?
No hittolainen,....sittenhänminun kohdalla ei ole lääkkeenä tiedossa kuin tguon akun irroitus....
AIC / IAC tuli putsattua ...katselin kyllä jonkin aikaa tuota ilukanavaa ja totesin ettei meikäläisen kädet mahdu tuonne..ja jos mahtuu niin tuleeko taas pois...? Jos vertaa samaa kohtaa turbolliseen vm.95 tonnariin (2,3) niin siellä on tilaa vaikka oravapesueelle..."vaparissa" taas ei ole tilaa...outo yhtälö.
Matti nykäsen huomenna töihin tullessani akun irti ja saas nähdä mitä sitten. Jos ei lopu niin täytyy tyytyä tuohon nytkähtelyyn ja lopettaa pikkumainen viilailu
Palataan.

Matti nykäsen huomenna töihin tullessani akun irti ja saas nähdä mitä sitten. Jos ei lopu niin täytyy tyytyä tuohon nytkähtelyyn ja lopettaa pikkumainen viilailu

Palataan.
Kävin Saab huollos Treen metro-autos kysymäs neuvoo tuohon sammumiseen/melkein sammumiseen, kun ilmastointi jauhaa.
Niin äijät tyrmäs heti bypass vena, tyhjäkäynti vena ongelman. Ehdottivat että "aivot" ei saa tietoa, kun kompura jytkähtää päälle. Ja kun ei tu tietoa, niin kone ei nosta tehoja kompuran päällä olo ajaksi, siten kierrokset laskee rajusti.
Voikohan tuota informaatio katkosta mitenkään päin itse tarkistaa, vai pitääkö viedä merkkihuoltoon?
Niin äijät tyrmäs heti bypass vena, tyhjäkäynti vena ongelman. Ehdottivat että "aivot" ei saa tietoa, kun kompura jytkähtää päälle. Ja kun ei tu tietoa, niin kone ei nosta tehoja kompuran päällä olo ajaksi, siten kierrokset laskee rajusti.
Voikohan tuota informaatio katkosta mitenkään päin itse tarkistaa, vai pitääkö viedä merkkihuoltoon?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon