Lähes Bolt-on IC (nyt käppyrällä)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

eipä sillä kennolla oo muuta väliä, kun se, että siitä löytyy sisärivotus ja se on hitsattu tiiviiksi :D
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

saabracing kirjoitti:eipä sillä kennolla oo muuta väliä, kun se, että siitä löytyy sisärivotus ja se on hitsattu tiiviiksi :D
Itseasiassa kyllä on, sisärivoitustakin on ainakin kahta yleistä tyyppiä, joista tämä "purso" eli pursotettu kenno huomattavasti huonompi vaihtoehto.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kannattaa tiivistää kennot jäähdytysilman tuloaukkoihin, niin saa suuremman paine-eron kennolle ja ilmanvastuksesta tinkimättä enemmän viilennystehoa. Asia on näköjään unohdettu 93% modifioidusta autoista.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Aleksi kirjoitti:Täytyy sanoo et noi kiina-ICn lämmöt yllätti todella positiivisesti-> kaikki halpa ei taidakaan olla paskaa :D
Kyllähän se on monessa asiassa niin, että halvallakin voi saada hyvää :wink:
Saab 900 2.0t Cab -97
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

saabracing kirjoitti:eipä sillä kennolla oo muuta väliä, kun se, että siitä löytyy sisärivotus ja se on hitsattu tiiviiksi :D
Älä suututa Viggeniä. :)
Kiinalaisista juttua.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Suppari kirjoitti:
saabracing kirjoitti:eipä sillä kennolla oo muuta väliä, kun se, että siitä löytyy sisärivotus ja se on hitsattu tiiviiksi :D
Älä suututa Viggeniä. :)
Kiinalaisista juttua.
Minkäs sille voi että parin huntin kiinari hakkaa huomattavasti kalliimmat valioyksilöt mennen tullen. Monelle tuntuu olevan vaikaa ottaa sitä mittaria kouraan ja mennä tutkimaan toimiiko se IC ihan oikeasti vai ei. Helpompi tie on kertoa että tässä raktorissa on sen ja sen valmistama kenno ja se ja se mies ajaa näillä vartilla ja menee kovaa. Itse näen asian niin että noilla referensseillä ei ole mitään merkitystä ja ne ei coolerista automaattisesti toimivaa tee.

Ja mitä tulee 200E kiinariin, niin Esmes 20sek WOT vedossa nosti lämpöja huimat 10C ollen lopussa 16C yli ympäristön lämpötilan. Max lämpötila ennen IC:tä oli 150C. Graafisena

Kuva

Olkoon kenno sitten BAP, TAF tai jotain siltä väliltä niin ei se suoraan kerro kennon suorituskyvystä yhtikäs mitään, sillä ne pillit eri valmistajien kennoissa on aivan eri näköisiä ja kokoisia.
Esim parit kuvat sisärivotetuista kennoista
http://www.are.com.au/feat/techtalk/tti1001r.JPG
http://www.are.com.au/feat/techtalk/tti1001q.JPG
Molemmat yllä esitetyistä kennoista kulkee sammalla nimellä, mutta ei kait kukaan nyt rohkene väittämään että toiminta olisi automaattisesti indenttinen?

Toisekseen olisi kiva tietää mihin eri ihmiset perustaa väittää että kennon on ehdottomasti oltava sisärivoitettu? Samassa yhteydessä on tarjottu että painehäviö olisi sekä kiinareissa että BAPeissä ylipäänsä älytön, kas kun en sitäkään ole huomannut. Tässä paine mittakuset sekä kompuran lähdöstä että läpän edestä.
Kuva
#1730
500whp.net member
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onkos kellään tommosta ilmastoidussa matalakeula tonnarissa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

joo, tonnareista käppyröitä kellään minkäänlaisia? ilmastoidut mallit.
Yamaha FZ1-N -08
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Väsätäämpäs tässä kokemusta mitä eroa ng900:ssa parilla eri kennotyypillä ja hieman isommalla ic:llä...

Eräs tunnettukkin ruotasalainen Bolt-on "laatu-ic" näyttää sisältä tältä.
(Valettua tuubia..)
Kuva

Kun ostamme tilalle sopivaa 60mm alumiiniputkea (normaalisti 54mm, mutta kaikki ahtoputket&letkut vaihtuivat juuri "sattumalta" 60 millisiin..
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=60) sekä 3mm alumiinilevyä 10 eurolla.. ja lisäksi ht-tunen valikoimista edullisen 229 euron päätyjä vaille bolt-on ic:n
http://www.ht-tune.com/apps/keraily/tuote.aspx?o=68&t=1

jonka kenno on tälläistä ladottua mallia..
Kuva
Sekä päädyt tälläiset..
Kuva

Sitten suoritetaan pari tarkistavaa mittausta jäljelle jääneelle osalle erään tässäkin topicissa esiintyneen sinisen auton valmiiksi avonaisella keulalla... (kun tuo omani on jokapäiväisessä poljennassa.. :lol: )
Kuva
Kuva

..Sekä veistelty parit palaset..
Kuva

..Lahjotun hitsivälineet omaavan tallinaapurin käsittelyn jälkeen ic näyttää tältä ja loppukorkeus on kasvanut ~4cm.. (Sattupa olemaan turha öljyjäähy kylmänä tuolla ilmastoinin kennon alla niin sattumalta sopi ihan mukavasti... 8) http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=45)

Kuva

Ja paksuutta ilmestynyt ~1.5cm lisää..
Kuva

Jotka todistettavasti mahtuu vielä puskurin sisäpuolelle ilman väkivaltaa, päinvastoin, kun ruotsalainen "bolt-on"..
Kuva
Kuva

Niin lopputulos on tämä. (ambient 2 asteen sisään sama)
Kuva
Jos kyseessä olisi T5 tai T7 vakoi ic, niin lämmöt olisi vielä 15-25c enemmän kun tuolla ruotsalisella "laatutuotteella...." :roll:

Eikös joku teettäänyt ruotsinmaalla noita kiina-icitä, jotka menee suoraan ng900/9-3:seen? Veikkaampa että toimii paremmin kun muutamat viriputkien myymät 700-900 euron "viricoolerit".. :lol:

Jos olisi halunnut lähteä hifistelemään, niin keulille olisi voinut mennä vielä 600mm leveä kenno lähtöjen väliin.. Ja jos ic:n haluaa pitää ilmastoinnin kuivaimen alapuolella ja pohjamuovien yläpuolella (ng:ssä), niin 23cm on maksimi..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Suppari kirjoitti:
saabracing kirjoitti:eipä sillä kennolla oo muuta väliä, kun se, että siitä löytyy sisärivotus ja se on hitsattu tiiviiksi :D
Älä suututa Viggeniä. :)
Kiinalaisista juttua.
Nii.

Ei oo lokin kumonnutta :D

Tässä vielä pari megaa logia vessaan lukemiseksi:
http://www.kolumbus.fi/nohkola/datalog200605191911.xls
(logia ajettaessa satoi vettä ja vitutti ja visa-laskukin oli juuri tullut)
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Hook kirjoitti:
Eikös joku teettäänyt ruotsinmaalla noita kiina-icitä, jotka menee suoraan ng900/9-3:seen? Veikkaampa että toimii paremmin kun muutamat viriputkien myymät 700-900 euron "viricoolerit".. :lol:
Suoraan ja suoraan :D
Öljynlauhduttimen putkien kanssa monet on joutuneet jumppaamaan ja myöskin noissa päädyissä tekee tiukkaa, joutuu vissiin vähän näyttää kulmien kohdalta törmäyspalkille vasaraa.
Mutta hinta on huomattavasti edullisempi kuin tuo 700-900e ja jos kenno on samaa kuin näissä mitatuissa kiinacoolereissa (niinkuin uskoisin) niin voisi kai olettaa toiminnan olevan yhtä hyvä.
Harmi vaan, että näistä ei ole tainnut missään näkyä kunnon mittaustuloksia joten kai se riski on yhtä suuri, että nämä on ihan susia :D
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Mä nyt koitan saada sen MgnusH:n kiina-IC:n tänne suomeen saakka, niin mun puolesta voisi mittailla niitä tuloksia sitten kunhan saapuu ja vehkeet saa lainaan siihen hommaan.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

f-19 kirjoitti: Nii.

Ei oo lokin kumonnutta :D

Tässä vielä pari megaa logia vessaan lukemiseksi:
http://www.kolumbus.fi/nohkola/datalog200605191911.xls
(logia ajettaessa satoi vettä ja vitutti ja visa-laskukin oli juuri tullut)
Paskalla ollessani lueskelin tota,ei ole kyllä vieweriä töissä,niin exelillä. PW:t oli numeerisina arvoina tyyliin 1.syyskuuta,3.maaliskuuta jne :D
Mutta jos oikein kattelin niin tuntuu olevan kohtuu lämmintä?En ole kovin tarkkaan omiin lämpöihin perehtynyt,mutta persetuntumalla ei ole lähellekkään yhtä lämmintä,vaikka ic on pirusti pienempi..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Suppari kirjoitti:
f-19 kirjoitti: Nii.

Ei oo lokin kumonnutta :D

Tässä vielä pari megaa logia vessaan lukemiseksi:
http://www.kolumbus.fi/nohkola/datalog200605191911.xls
(logia ajettaessa satoi vettä ja vitutti ja visa-laskukin oli juuri tullut)
Paskalla ollessani lueskelin tota,ei ole kyllä vieweriä töissä,niin exelillä. PW:t oli numeerisina arvoina tyyliin 1.syyskuuta,3.maaliskuuta jne :D
Mutta jos oikein kattelin niin tuntuu olevan kohtuu lämmintä?En ole kovin tarkkaan omiin lämpöihin perehtynyt,mutta persetuntumalla ei ole lähellekkään yhtä lämmintä,vaikka ic on pirusti pienempi..
Jotain ajoa/ seisottammista logissa oli. MAT näyttää parkkeeraavan 40C tietämille josta ei paljon heilu suuntaan eikä toiseen niissä lykäisissä (<10S) vedoissa mitä logista löytyy.
Ympäristön lämpötila mittaushetkellä ois aika olennainen tieto tuloksien arvioinnin kannalta.
#1730
500whp.net member
Antsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 12:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Olis kiinnostavaa nähdä jos jollain olis samanlaista faktaa 9-5:sen kohdalta. Eli onko 9-5:sen vakio IC yhtä surkea kuin 9-3:sen? Onko kenelläkään dataa 9-5 vakio vs. kiina-mallinen, miten lämpötilat käyttäytyy?
Vastaa Viestiin