Mistä turbo järkevästi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Mistä turbo järkevästi

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

Hiukan pölläyttää sinistä käynnistyksessä (tosi vähän kyllä) ja ajattelin harkita, josko vaihtaisin kesän mittaan turbon kokonaan uuteen.

Eli mistä kannattaa etsiä ja paljonko kannattaa maksaa?

Kuinkas asennus? Onnistuuko jokamiehen taidoilla? Vinkkejä?

Kiitos vastauksista!
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Mikäli ei samalla osta viriahdinta niin ainakin proturbo kunnostaa ahtimia huomattavasti edullisemmin kuin uusi maksaisi.
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Mistä turbo järkevästi

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

TUOMASP kirjoitti:Hiukan pölläyttää sinistä käynnistyksessä (tosi vähän kyllä) ja ajattelin harkita, josko vaihtaisin kesän mittaan turbon kokonaan uuteen.

Eli mistä kannattaa etsiä ja paljonko kannattaa maksaa?

Kuinkas asennus? Onnistuuko jokamiehen taidoilla? Vinkkejä?

Kiitos vastauksista!

Turbopajoista löytyy, saabiltakin saa, mutta myös esim stcs:n myyntipalstaa kannattaa katsella.

Asennus onnistuu jokamiehen taidoilla, jos aikaa vaan on. Itselläni meni noin 6 tuntia kaiken oheissäädön kanssa. Pari banjoruuvia on tosi pahassa paikassa.

Ajattelitko vaihtaa samanlaisen GT17 kuin alkuperäinen vai esim. aeron TD04-mitsun?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

Mistä tämä proturbo löytyy ja mitä tuollaisen läpipäästävän turbon remontointi voisi maksaa?

Mitä sille muuten ylipäätään tehdään?

Eikös uusi garret maksa jossain 800€n hujakoilla, vai miten se nyt oli?

Ajattelin ihan tuota vakiogarrettia, kun mitsua joutuu kuulemma vähän modifioimaan, enkä viitsi siihen ryhtyä...
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

Kävin proturbon sivuilla ja siellähän niitä näytti olevan.

Ei kyllä GT17 näkynyt tai olen vain sokea.
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Katsoppas tuota Garretista Mitsuun -ketjua. Jos purkaamon 420 euron hinta Mitsusta on yhä voimassa, tulee paljon halvemmaksi vaihtaa saman tien parempi turbo tilalle... Turbon huolto maksaa myös noin 400 euroa.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=70

Eski
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

Mites muuten noin yleisesti, onko kokemuksia tuosta http://www.partsforsaabs.com ista?

Uudet SID2-näyttöpalikat vain 340€?
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Olen tilannut n. 10 kertaa tavaraa Partsforsaabista. Hyvin on homma toiminut.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
jtajakka
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2007 19:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jtajakka »

Biltema kauppaa myös noita Garretteja, tosin kotisivun mukaan tuotetta ei ole varastossa. Hintakin varsin kohtuullinen.

TURBO SAAB 9-5 WGT1752S
Tuotenro
79700
435,00 €

t. JT
Oulu
9-5 2.0t -01
CHR Stratus 2.0 -96
VW T1 -74
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Mahtaakohan tuo Bilteman turbo olla aito Garrett vai joku kiinakopio?

Blocket.se:stä löytyi nopealla haulla tuollaiset:

http://www.blocket.se/vi/11582171.htm?ca=21_s

http://www.blocket.se/vi/11032783.htm?ca=21_s

Turbon vaihto (tosin og-satkuun) onnistui ainakin minulta, vaikka peukalo onkin perinteisesti ollut keskellä kämmentä. 8)
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

Mitä kummaa?

Jos länkkärillä maksaa karretti 900 ja piltemalla 450, niin kummastakohan ostais?

Ton pilteman täytyy olla joku lapsityövoimalla tuotettu vai onko joku käytännössä todennut puhaltimen toimivaksi?

Toisaalta, jos ostaa länkkäriltä varmasti aidon karretin tai piltemalta vaan "karretin" joka vuosi, niin länkkäri tulee halvemmaksi.

Mitähän sitä...
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

Oon vähän yrittäny pysyä kärryillä tuossa garretista mitsuun ajatuksessa, mutta voisiko joku piirtää vähän rautalankaa ja kertoa, mitä eroa niillä on ja mitä siis pitää modifioida ja miksi :oops:

(en muuten edes tiedä mikä on banjoruuvi, heh. Uskoisitko Saabisi minun huollettavakseni?)

Vähän kyllä tuntuu tuo biltemaosa samalta kuin rantakaupustelijan myymä rolexi...

Kertokaas nyt onko kokemuksia, ennen kuin syyttä alan pilkkaamaan :lol:
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

TUOMASP kirjoitti:Oon vähän yrittäny pysyä kärryillä tuossa garretista mitsuun ajatuksessa, mutta voisiko joku piirtää vähän rautalankaa ja kertoa, mitä eroa niillä on ja mitä siis pitää modifioida ja miksi :oops:

(en muuten edes tiedä mikä on banjoruuvi, heh. Uskoisitko Saabisi minun huollettavakseni?)

Vähän kyllä tuntuu tuo biltemaosa samalta kuin rantakaupustelijan myymä rolexi...

Kertokaas nyt onko kokemuksia, ennen kuin syyttä alan pilkkaamaan :lol:
Banjoruuvi on pultti, joka on sisältä ontto ja virtaa läpi kannan alla olevista reijistä. En nyt osaa paremminkaan selittää.

Mitään ei pidä oikeastaan modifioida, kun vaan ostaa alkuperäiset aeron vesiletkut ja vaihtaa ne edellisten tilalle. Banjoruuvit ovat erikokoiset. Kätyännössä mitsun vaihto ei vaadi muuta modifiointia kuin letkujen korvaaminen toisilla, jotka siis ainakin alkuperäisinä sopivat suoraan paikalleen. Sanoisin, että mitsun laittaminen garretin tilalle alkuperäisin osin on ehkä tunnin pidempi homma kuin garretin vaihtaminen toiseen samanlaiseen.

Tosin PCS kai tekee vaihdon melko edullisesti.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
TUOMASP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 20:38

Viesti Kirjoittaja TUOMASP »

Huollosta tuli tuomio, että turbon akselin välys alkaa olla riskirajoilla, joten vaihtoon menee joka tapauksessa.
Läpivuoto ei kuitenkaan vielä hälyttänyt.

Nyt kun mietin tuota merkkikysymystä, niin eikö tuo mitsubishi sitten puhalla enemmän ilmaa ja kone käy liian laihalla?
Voisko siis päivittää softan aeroksi, kun en nyt mitään stage 1kköstä pakosta kaipaa? Oisko siinä järkeä ja osaisko se sitten sekoittaa oikein?

Jos, niin miten,missä ja paljonko 8O

Entä miten automaattilaatikko ja esim. männät sun muut kestää vai onko eroa aeron tekniikkaan paljonkin (itsellä siis 2.0t), siis jos päivitys onnistuu?

Hyvin on näköjään säännönmukaista tuo turboremontti n.160tkmn kohdilla (+jakopää+kannentiiviste+öljy-ja vesipumput+käyttöhihnat+rullat+sihvilät+huohottimet jne)...

Löysin muuten tuon WISsin :D Kyllä nyt pitäisi turbon vaihto onnistua leikiten (kai) vaikka onkin vaan 98-99 malleille, mutta sama kai tuo.

Laatikon öljyt näköjään vaihdetaan lämpöanturin rööristä...

Ihmettelen vielä lopuksi noita hintoja, kun garretin saa 630 euroon niin mitsupishin 500aan (ainakin). Valinnan vaikeus, kun molemmissa on ne kuuluisat puolensa :?
9-5 Wagon 2.0t aut -00

Edesmennyt: 9000 CD 2.0i -91
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

En välttämättä lähtisi tuohon 2.0 laittamaan Aeron softaa(kone tilavuuden takia). 2.3t:ssä tuo toimii hyvin kun mekaanisesti on aika liki sama kone.

Mutta varmasti toimii tuo mitsu vakio pelissä ihan hyvin, itse en ainakaan 170hv 2.3t huomannut mitään eroa mitsun ja garretin välillä.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin