tiedoitus kaikille hurjastelijoille
wesku
Henkka #2283: En ehkä ymmärtänyt oikein, mutta jos meinasit, että työmatkalla olevan kuuluisi olla aina tiellä prioriteetti ykkönen, mihin perustat väitteesi? Sillä töihin mennessäsi voi herätä 5 min aikaisemmin ja ehtiä hyvin tai jos rajoituksia nostetaan, ehkä jopa 5 min myöhemmin, mutta näissä hommissa on 10 min myöhästyminen sama, kuin "muissa hommissa" deadlinen ylittäminen 10:llä päivällä! Ei taitais pomosi tykätä siittäkään..
P.S. Tämä ei ollut riidan haasto!
snuggles: KIITOS!
Ei meidän ammattiryhmä siellä henkilöautoilijoiden kiusana ole, jos olis oma kaista, todellakin ajelisimme siellä poissa henkilöautojen tieltä..
Henkka #2283Pohjimmainen ongelma on juuri tuontapaiset kuskit jotka yrittävät korjata työnantajan tekemiä virheitä. Kaikki vaan ajelemaan samaan tyyliin niin kohta on aikataulu Vsa-Sjk 1 h 5 min ja Sjk-Tre 2h 30 min.
Tiesin kyyneleitä tulevan.. Enkä väitä että tekisin lähellekkään oikein ajaessani enemmän kuin 80 km/h, sillä sehän on auton rakenteellinen maksiminopeus! Mutta käsi pystyyn ne jotka sulattavat, että maanantain päivälehti kolahtaa luukusta tiistaina tai keskiviikkona..?Näinpä. Tästä olen jo aiemminkin kirjoittanut. Mua ei voisi vähempää kiinnostaa jonkun rekan ammatillinen kiire verrattuna työmatkailevaan henkilöautoon.
Henkka #2283: En ehkä ymmärtänyt oikein, mutta jos meinasit, että työmatkalla olevan kuuluisi olla aina tiellä prioriteetti ykkönen, mihin perustat väitteesi? Sillä töihin mennessäsi voi herätä 5 min aikaisemmin ja ehtiä hyvin tai jos rajoituksia nostetaan, ehkä jopa 5 min myöhemmin, mutta näissä hommissa on 10 min myöhästyminen sama, kuin "muissa hommissa" deadlinen ylittäminen 10:llä päivällä! Ei taitais pomosi tykätä siittäkään..
P.S. Tämä ei ollut riidan haasto!
snuggles: KIITOS!
Ei meidän ammattiryhmä siellä henkilöautoilijoiden kiusana ole, jos olis oma kaista, todellakin ajelisimme siellä poissa henkilöautojen tieltä..
Saabismi on sairaus, enkä halua parantua.
Et ole vissiin huomannut, että jos meinaa ohituskaistalla päästä edessä kykkivän ohi sitä vauhtia pitää olla reilusti yli rajoituksen. Syykin on selvä. Satasen alueella ajetaan jonossa yhdeksääkymppiä, ohi ei vaan pääse kun on paljon liikennettä...tai varmasti pääsee, mutta muiden liikenteessä olevien hermoja säästääkseen ei viitis lähteä. Itse tietää, että turbosaapilla ohittamiseen riittää kaksi puhelintolpan väliä, mutta muut ei sitä tiedä joten kaikilla on paskat housuissa jos lähdet ohittamaan "tiukkaan" väliin.wesku kirjoitti:Moottoriteistä ei niin väliä mutta aivan hyvä että tutkaisivat useammin ohituskaistoilla niin lähtis kortit niiltä tumpeloilta jotka ei uskalla ohittaa muualla kuin ohituskaistoilla usean kympin ylinopeudella mukamas turvallisella nopeuserolla.JouniCSE kirjoitti: jep tehovalvonta kohdistuu moottoriteille ja ohituskaistoille. Koko puuhastelulla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Tarkoitus on vain kerätä rahaa ja hieman kyykyttää siinä sivussa.
No eipä siinä mitään ajellaan ja odotellaan sitä ohituskaistaa, mistä kyltitkin on jo ilmotelleet. Kun ohituskaista vihdoin alkaa on kaikki jonossa olleet yhtä lukuun ottamatta ohituskaistalla. Nyt ohituskaistan kohdalla kun tie on leveämpää, uskaltaa jonon ensimmäinenkin heittäytyä riehakkaaksi ja ajaa 110km/h. Nyt alkaa isolohkojapsien ( 1.6 litraa) armoton kiihdytyskilpailu. Kaikki ajavat talla pohjassa perätysten, ohituskaista on tietysti vielä ylämäkeen, joten mitään ei tapahdu. Kun 1,3 km pitkä ohituskaista on ajettu, lopputuloksena on se, että kaksi autoa on päässyt jonon ensimmäisen ohi ja jäävätkin jatkamaan matkaansa jonossa uudessa paikassaan, eli jonon kärjessä, 90km/h.
Jos meinaat oikeasti päästä ohituskaistalla useammankin ohi, on vauhtia oltava aika rutkasti ja käytettävä tilaisuudet aika ronskisti. Hiillostettava hitaammat ohittajat käymään välillä oikealla kaistalla ja ajettava aika haipakkata ohituskaistan loppumisesta ilmoittavien merkkien jälkeen. Muuten saat ajaa koko matkan sinne, minne ikinä oletkin menossa tuossa samassa jonossa 90km/h...oli nopeusrajoitus 80 tai 100km/h.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Sitä en toki tarkoittanut, vaan rinnastin nämä kaksi ansaitsemistarkoituksessa tien päällä olevaa toimijaa.Dj_Wito kirjoitti: En ehkä ymmärtänyt oikein, mutta jos meinasit, että työmatkalla olevan kuuluisi olla aina tiellä prioriteetti ykkönen, mihin perustat väitteesi? Sillä töihin mennessäsi voi herätä 5 min aikaisemmin ja ehtiä hyvin tai jos rajoituksia nostetaan, ehkä jopa 5 min myöhemmin, mutta näissä hommissa on 10 min myöhästyminen sama, kuin "muissa hommissa" deadlinen ylittäminen 10:llä päivällä! Ei taitais pomosi tykätä siittäkään..
Lähtökohtaisesti tietyö- ja hälytysajoneuvoja (yms.) lukuunottamatta tien päällä liikkuvat kuuluvat samaan tärkeysluokkaan. Työhön liittyvästä liikkumisesta puhuttaessa helposti vain sivuutetaan henkilöautolla työmenoissa liikkuvat ja puhutaan vain rekoista ja kuorma-autoista.
Aivan yhtä lailla ajojärjestelijä lähettää kuorma-auton liikkelle muutamaa minuuttia aikaisemmin. Näin siis, jos se olisi siitä kiinni. Mutta tässä puheessa ei voi välttyä ajatukselta, että kuljetusfirmat tekevät osan tuloksestaan liikenneturvallisuuden kustannuksella, tietysti kaikkensa antavien ajajiensa kustannuksella. Toki työmatkailevaan verrattuna kuormaliikenne joutuu käymään usein monissakin välipisteissä, eikä niiden toimintaan ja nopeuteen kuljetusliike voi usein ainakaan suoranaisesti vaikuttaa, joten aikataulutukseen liittyvä problematiikka on helppo tunnustaa. Se vain ei kelpaa selitykseksi liikenneturvallisuutta heikentäville toimenpiteille.
Ollaan heikoilla vesillä, kun lähdetään arpomaan ja mutu-tuntumalla heittämään kulloisenkin toimijan tärkeyttä ja suoritettujen tehtävien tärkeyssuhdetta toisiinsa. Varsinkaan tien päällä. Mielestäni, kuten jo edellä kirjoitin, pitäisi tietyö- ja hälytysajoneuvot (yms.) pitää prioriteettinä numero yksi ja muiden vain osoittaa keskinäistä kunnioitusta toisilleen. Tämä myös siksi, että varsinkin henkilöautoilevasta on monessa tilanteessa vaikea sanoa, millä asioilla se kulloinkin liikkuu.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Mielestäni nopeudenvalvonnan painopistettä tulisi siirtää kaupunkialueelle. 70km/h kaupungissa ei ole tavatonta, mutta varmasti vaarallisempaa kuin vaikkapa 130km/h tyhjällä tiellä satasen alueella.
Tietöitä kunnioitettaisiin paremmin jos niiden rajoituksia käytettäisiin vain tarvittaessa. Liian usein merkit ovat 5 km liian aikaisin tms. ja jätetään paikalleen sunnuntaiksi tai muiksi päiviksi jolloin mitään ei tapahdu. Ulkomailla olen törmännyt siihen että heti tietyön jälkeen on kyltti jossa alkuperäinen nopeusrajoitus palautetaan. Meillä se jää usein tekemättä. Tässä käy kuten pojalle joka huusi susi. Jos 30km/h kylttiä käytetään turhaan, ei sitä kukaan usko. Sitten tulee yllättäen se tietyö missä ihmisiä seisoo välillä ajoradalla. Näitäkin saisi sitten puolestani valvoa todella tiukasti, kunhan homma ensin saadaan kuntoon.
Jos autoilua priorisoidaan niin ehdotan että karavaanarit ja (hidastelevat)motoristit tiputetaan kakkoskastiin. Pakkoko sitä on yleisellä tiellä harrastaa, prkl!
Tietöitä kunnioitettaisiin paremmin jos niiden rajoituksia käytettäisiin vain tarvittaessa. Liian usein merkit ovat 5 km liian aikaisin tms. ja jätetään paikalleen sunnuntaiksi tai muiksi päiviksi jolloin mitään ei tapahdu. Ulkomailla olen törmännyt siihen että heti tietyön jälkeen on kyltti jossa alkuperäinen nopeusrajoitus palautetaan. Meillä se jää usein tekemättä. Tässä käy kuten pojalle joka huusi susi. Jos 30km/h kylttiä käytetään turhaan, ei sitä kukaan usko. Sitten tulee yllättäen se tietyö missä ihmisiä seisoo välillä ajoradalla. Näitäkin saisi sitten puolestani valvoa todella tiukasti, kunhan homma ensin saadaan kuntoon.
Jos autoilua priorisoidaan niin ehdotan että karavaanarit ja (hidastelevat)motoristit tiputetaan kakkoskastiin. Pakkoko sitä on yleisellä tiellä harrastaa, prkl!
Tasan tarkkaan totta tuo edellä kirjoitettu.peinu kirjoitti:
Et ole vissiin huomannut, että jos meinaa ohituskaistalla päästä edessä kykkivän ohi sitä vauhtia pitää olla reilusti yli rajoituksen. Syykin on selvä. Satasen alueella ajetaan jonossa yhdeksääkymppiä, ohi ei vaan pääse kun on paljon liikennettä...tai varmasti pääsee, mutta muiden liikenteessä olevien hermoja säästääkseen ei viitis lähteä. Itse tietää, että turbosaapilla ohittamiseen riittää kaksi puhelintolpan väliä, mutta muut ei sitä tiedä joten kaikilla on paskat housuissa jos lähdet ohittamaan "tiukkaan" väliin.
No eipä siinä mitään ajellaan ja odotellaan sitä ohituskaistaa, mistä kyltitkin on jo ilmotelleet. Kun ohituskaista vihdoin alkaa on kaikki jonossa olleet yhtä lukuun ottamatta ohituskaistalla. Nyt ohituskaistan kohdalla kun tie on leveämpää, uskaltaa jonon ensimmäinenkin heittäytyä riehakkaaksi ja ajaa 110km/h. Nyt alkaa isolohkojapsien ( 1.6 litraa) armoton kiihdytyskilpailu. Kaikki ajavat talla pohjassa perätysten, ohituskaista on tietysti vielä ylämäkeen, joten mitään ei tapahdu. Kun 1,3 km pitkä ohituskaista on ajettu, lopputuloksena on se, että kaksi autoa on päässyt jonon ensimmäisen ohi ja jäävätkin jatkamaan matkaansa jonossa uudessa paikassaan, eli jonon kärjessä, 90km/h.
Jos meinaat oikeasti päästä ohituskaistalla useammankin ohi, on vauhtia oltava aika rutkasti ja käytettävä tilaisuudet aika ronskisti. Hiillostettava hitaammat ohittajat käymään välillä oikealla kaistalla ja ajettava aika haipakkata ohituskaistan loppumisesta ilmoittavien merkkien jälkeen. Muuten saat ajaa koko matkan sinne, minne ikinä oletkin menossa tuossa samassa jonossa 90km/h...oli nopeusrajoitus 80 tai 100km/h.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Tasan tarkkaan tumpelointia, ohitustaidottomuutta ja hiillostamistaRafu kirjoitti:Tasan tarkkaan totta tuo edellä kirjoitettu.peinu kirjoitti:
Et ole vissiin huomannut, että jos meinaa ohituskaistalla päästä edessä kykkivän ohi sitä vauhtia pitää olla reilusti yli rajoituksen. Syykin on selvä. Satasen alueella ajetaan jonossa yhdeksääkymppiä, ohi ei vaan pääse kun on paljon liikennettä...tai varmasti pääsee, mutta muiden liikenteessä olevien hermoja säästääkseen ei viitis lähteä. Itse tietää, että turbosaapilla ohittamiseen riittää kaksi puhelintolpan väliä, mutta muut ei sitä tiedä joten kaikilla on paskat housuissa jos lähdet ohittamaan "tiukkaan" väliin.
No eipä siinä mitään ajellaan ja odotellaan sitä ohituskaistaa, mistä kyltitkin on jo ilmotelleet. Kun ohituskaista vihdoin alkaa on kaikki jonossa olleet yhtä lukuun ottamatta ohituskaistalla. Nyt ohituskaistan kohdalla kun tie on leveämpää, uskaltaa jonon ensimmäinenkin heittäytyä riehakkaaksi ja ajaa 110km/h. Nyt alkaa isolohkojapsien ( 1.6 litraa) armoton kiihdytyskilpailu. Kaikki ajavat talla pohjassa perätysten, ohituskaista on tietysti vielä ylämäkeen, joten mitään ei tapahdu. Kun 1,3 km pitkä ohituskaista on ajettu, lopputuloksena on se, että kaksi autoa on päässyt jonon ensimmäisen ohi ja jäävätkin jatkamaan matkaansa jonossa uudessa paikassaan, eli jonon kärjessä, 90km/h.
Jos meinaat oikeasti päästä ohituskaistalla useammankin ohi, on vauhtia oltava aika rutkasti ja käytettävä tilaisuudet aika ronskisti. Hiillostettava hitaammat ohittajat käymään välillä oikealla kaistalla ja ajettava aika haipakkata ohituskaistan loppumisesta ilmoittavien merkkien jälkeen. Muuten saat ajaa koko matkan sinne, minne ikinä oletkin menossa tuossa samassa jonossa 90km/h...oli nopeusrajoitus 80 tai 100km/h.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
peinu kirjoitti:Jos meinaat oikeasti päästä ohituskaistalla useammankin ohi, on vauhtia oltava aika rutkasti ja käytettävä tilaisuudet aika ronskisti. Hiillostettava hitaammat ohittajat käymään välillä oikealla kaistalla ja ajettava aika haipakkata ohituskaistan loppumisesta ilmoittavien merkkien jälkeen.
Tuosta tuli muuten vielä mieleen esim. peinun kotipaikan lähistöllä Jyväskylä-Tampere välillä monessakin kohdassa nopeusrajoitus muuttuu 80-100 ohituskaistan alkaessa ja on ihan kivaa "heittäytyä riehakkaaksi".peinu kirjoitti: No eipä siinä mitään ajellaan ja odotellaan sitä ohituskaistaa, mistä kyltitkin on jo ilmotelleet. Kun ohituskaista vihdoin alkaa on kaikki jonossa olleet yhtä lukuun ottamatta ohituskaistalla. Nyt ohituskaistan kohdalla kun tie on leveämpää, uskaltaa jonon ensimmäinenkin heittäytyä riehakkaaksi ja ajaa 110km/h.
Joo, nimenomaan tuo pätkä oli mielessä aiheesta kirjoitellessa.wesku kirjoitti:Tuosta tuli muuten vielä mieleen esim. peinun kotipaikan lähistöllä Jyväskylä-Tampere välillä monessakin kohdassa nopeusrajoitus muuttuu 80-100 ohituskaistan alkaessa ja on ihan kivaa "heittäytyä riehakkaaksi".peinu kirjoitti: No eipä siinä mitään ajellaan ja odotellaan sitä ohituskaistaa, mistä kyltitkin on jo ilmotelleet. Kun ohituskaista vihdoin alkaa on kaikki jonossa olleet yhtä lukuun ottamatta ohituskaistalla. Nyt ohituskaistan kohdalla kun tie on leveämpää, uskaltaa jonon ensimmäinenkin heittäytyä riehakkaaksi ja ajaa 110km/h.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Nimenomaan. Noinhan se vaan menee, jos meinaa, että matka etenee. Valitettavasti kaikki eivät tajua rivakan ohittamisen ja oikealle siirtymisen merkitystä.ysikolme kirjoitti:peinu kirjoitti:Jos meinaat oikeasti päästä ohituskaistalla useammankin ohi, on vauhtia oltava aika rutkasti ja käytettävä tilaisuudet aika ronskisti. Hiillostettava hitaammat ohittajat käymään välillä oikealla kaistalla ja ajettava aika haipakkata ohituskaistan loppumisesta ilmoittavien merkkien jälkeen.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Olisikohan syytä rajoittaa ohituskaistaosuuksien oikeanpuoleisen kaistan nopeus siihen 80Km/h, ja taas ohittavan kaistan vaikka 100Km/h? Näin ainakin teoriassa saataisiin estettyä se ohitettavalla kaistalla sitkeästi pysyvän, ja useimmiten juuri "isolohkojapsin" kuljettajan riehaantuminen?wesku kirjoitti: Jyväskylä-Tampere välillä monessakin kohdassa nopeusrajoitus muuttuu 80-100 ohituskaistan alkaessa ja on ihan kivaa "heittäytyä riehakkaaksi".
Monesti tätä riehaantumis-ilmiötä kironnut juuri tuolla mainitulla etapilla..
Ainakin Nokialla osattiin eilen hoitaa nopeusvalvontaa taajamassa. Kaveri oli viemässä prätkäänsä näytille ostajaehdokkaalle. Viimeistä kertaa kun ajatteli ajavansa pyörällä, avasi vähän kaasuakin siinä.
Mutkan takana oli tutka ja palkinto ~350 eur. Ostajaehdokkikin vain potki renkaita, joten oli hukkareissu. Kamu totesi illalla, että kyllähän se vähän vit...
Mutkan takana oli tutka ja palkinto ~350 eur. Ostajaehdokkikin vain potki renkaita, joten oli hukkareissu. Kamu totesi illalla, että kyllähän se vähän vit...