T16 -91 käyntiongelmat ja CE-mysteeri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

T16 -91 käyntiongelmat ja CE-mysteeri

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Moi

Satkun kanssa on saanut tapella tässä pari kuukautta. Autohan on -91 T16 täyspaineturbo. Oireina ovat tyhjäkäyntikierrosten jumiutuminen 1500-3000 rpm alueelle. Myöskin ce-valo palaa välillä. Joskus auto saattaa myös sammua äkisti ja bensa haisee sen jälkeen.

Kun auto sammahtaa tuolla tavalla niin se ei yleensä käynnisty heti ja startatessa kuskin jalkotilan suunnasta kuuluu omituista jurinaa. Ääni ei kuulu ulkoapäin, vain sisällä istuttaessa. Sitten kun auto lopulta lähtee käyntiin niin jurinaa ei kuulu.

Ce-valon syttymisellä ei tunnu olevan mitään logiikkaa. Se vain palaa omia aikojaan. Välillä saattaa mennä 100km ilman että se palaa. Välillä tyhjäkäyntikierrokset jumittavat sen jälkeen kun ce-valo sammuu, välillä pysyvät normaalina.

Tyhjäkäyntikierrokset joskus jumittavat 2500rpm, siitä laskevat äkisti 1500rpm ja sitten nousevat 2000 rpm:ään.

Tuntuu siltä, että ECU ohjailisi tuota tyhjäkäyntiventtiiliä välillä miten sattuu. Otin tuossa vikakoodit ja en saanut muita kuin 13231 (ignition signal missing). Yllättävää sinänsä kun tuo ce-valo vilkkuu. Ajattelisi, että jäisi joku vikakoodikin muistiin?

Olen kokeillut toisella tyhjäkäyntiventtiilillä, eikä sillä ollut vaikutusta. Ja omituisinta tässä on se, että auto tekee tätä vain välillä. Välillä tosiaan menee pitkiäkin aikoja ilman suurempia ongelmia, toisinaan auto temppuilee yhtenä päivänä niin paljon, että tekisi mieli paalata koko laitos.

EDIT: Kävin tuossa vielä testilenkillä. CE-valo vilkkui ja tyhjäkäyntikierrokset jumittelivat . Otin vielä vikakoodit ja en saanut muita kuin tuon 13231:n.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Mun saapas ei tykänny käydä tyhjäkäyntiä tai sitten kävi 1100-2000 kierroksella ja nyki kiihdytyksessä, vaihdoin ilmamassamittarin niin toimii jo.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

2495 kirjoitti:Mun saapas ei tykänny käydä tyhjäkäyntiä tai sitten kävi 1100-2000 kierroksella ja nyki kiihdytyksessä, vaihdoin ilmamassamittarin niin toimii jo.
Mä en oo havainnu minkäänlaista nykimistä tuossa omassa pirssissä. Välillä tosin meinaa käydä aika alhaista tyhjäkäyntiä
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Mistähän tuota vikaa nyt lähtisi metsästämään... Meni taas tuossa 100km ilman ongelmia, saa nähdä palaako kun seuraavan kerran ajelee.

Eikös ecun muistiin pitäisi jäädä aina vikakoodi kun ce-valo palaa? Voisiko immu mennä niin rikki, että välillä se toimii, välillä ei?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Frostwind kirjoitti:Mistähän tuota vikaa nyt lähtisi metsästämään... Meni taas tuossa 100km ilman ongelmia, saa nähdä palaako kun seuraavan kerran ajelee.

Eikös ecun muistiin pitäisi jäädä aina vikakoodi kun ce-valo palaa? Voisiko immu mennä niin rikki, että välillä se toimii, välillä ei?
Periaatteessa ei, mutta tarkistappas immun liitin onko huonosti tai sitten kontaktihäiriö. Käykö auto, jos otat immun johdon irti ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Turbo16 kirjoitti: Periaatteessa ei, mutta tarkistappas immun liitin onko huonosti tai sitten kontaktihäiriö. Käykö auto, jos otat immun johdon irti ?
pitää vielä tarkistaa se liitin. Olen sitä kyllä herkistellyt ja crc:tä siihen ruiskutellut, mutta pitää kai vielä kokeilla putsata sitä vaikka hammasharjan kanssa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Olettavasti tuossa on Boschin ruisku ?

Käytkö auto ollenkaan alle 1000rpm?

Oletkos koittanut kalibroida kaasuläpän asentoanturin? Onko kaasuvaijeri säädetty oikein ja liikkuuko se hyvin sekä tuliko vika yhtäkkkiä?

"Kun auto sammahtaa tuolla tavalla niin se ei yleensä käynnisty heti ja startatessa kuskin jalkotilan suunnasta kuuluu omituista jurinaa. Ääni ei kuulu ulkoapäin, vain sisällä istuttaessa. Sitten kun auto lopulta lähtee käyntiin niin jurinaa ei kuulu. "

Kuulostaisi ihan ylipainekatkaisija kun kettuilee?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tuossa on lucas:n ruisku. Auto käy kyllä tyhjäkäyntiä alle 1000rpm, välillä se käy jopa 600rpm. Kaasuvaijeri liikkuu ihan jouhevasti. Vika ilmeni aivan äkkiseltään ja on kummitellut aina välillä. Jurina tuskin johtuu ylipainekatkaisijasta kun se on ohitettu. Ja jurinahan tosiaan kuuluu vain silloin kun auto sammahtaa tyhjäkäynniltä ja sitä starttaa.

EDIT: asentoanturia en ole kalibroinut. Ei kai se yhtäkkiä itsestään mene pois oikeasta asetuksesta?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Frostwind kirjoitti:Tuossa on lucas:n ruisku. Auto käy kyllä tyhjäkäyntiä alle 1000rpm, välillä se käy jopa 600rpm. Kaasuvaijeri liikkuu ihan jouhevasti. Vika ilmeni aivan äkkiseltään ja on kummitellut aina välillä. Jurina tuskin johtuu ylipainekatkaisijasta kun se on ohitettu. Ja jurinahan tosiaan kuuluu vain silloin kun auto sammahtaa tyhjäkäynniltä ja sitä starttaa.

EDIT: asentoanturia en ole kalibroinut. Ei kai se yhtäkkiä itsestään mene pois oikeasta asetuksesta?
Ei pitäisi kyllä mennä, mutta itsellä oli magneettipinta mennyt paskaksi ja tuolloin joutusin vaihtamaan asentoanturin, koska auto kävi miten sattui. Tosin kyllähän se vuosien varrellla ei siitä haittakaan ole.

Oletkos kaasuläpän puhdistanut, kun sitäkin vikaa on ollut liikkeellä.

Jotenkin tuntuu, että sytytys häviää johonkin, koska bensa alkaa haisemaan ja auto sammuu.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Pitää kai ottaa tuo kaasuläppä käsittelyyn seuraavaksi. Mites se asentoanturi kalibroidaan?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kalibrointi:
a) Connect a voltmeter between terminal 2 and 3 on the throttle pot.
b) Slacken the screws securing the throttle pot to the inlet manifold.
c) Turn on the Ignition, and rotate the throttle pot so that the reading on the voltmeter is maximum of 400 mV,or 0,4 Volts. If this is not possible, you might need to enlarge the holes (for screws) on the T. pot.
d) Retighten the securing screws.
Note that the voltmeter should read between 4.2 and 4.9 volt at full throttle.

Sitten voit vielä koittaa säätää tyhjäkäynnin tuon jälkeen kohdilleen.
Eli kone lämpimäksi sitten tukit ne tyhjäkäyntimoottorin letkut ja säädät sieltä vaijerin puolelta sitä pientä 8mm mutteria niin, että auto käy ~650rpm sitten sammutat auton ja avaat tyhjäkäyntimoottorin letkut.

Koitas vielä avata se tyhjäkäyntimoottorin sisäosa oli muistaakseni joku 24mm hylsy millä saa auki? Siinä sisäosassa on semmoinen tappi jonka ympärillä jousi. Tuon puhdistamiseen kannattaa hetki käyttää aikaa. Parhaiten ainakin itse onnistuin kun pesin sen hammasharjalla ja jarru cleanerillä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Frostwind kirjoitti:... Voisiko immu mennä niin rikki, että välillä se toimii, välillä ei?
Voisi.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Anthuan kirjoitti:
Frostwind kirjoitti:... Voisiko immu mennä niin rikki, että välillä se toimii, välillä ei?
Voisi.
Mitenkäs tuon perustelet?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turbo16 kirjoitti:
Anthuan kirjoitti:
Frostwind kirjoitti:... Voisiko immu mennä niin rikki, että välillä se toimii, välillä ei?
Voisi.
Mitenkäs tuon perustelet?
Melko normaali vikaantumistapaus melkein mille tahansa sähkövermeelle. :D

Toi potikka tosiaan kannattaa tarkistaa, ei se mee yhtä äkkiä vaan siinä on määrätty toleranssialue ja kun arvo pikku hiljaa muuttuu niin jossain vaiheessa boxi ei enää tiedä että tarvittaisiin tyhjäkäynnin säätöä.

Ruuvinreikiä joutunee ihan reilusti viilaamaan soikeaksi että säätö riittää ja kannattaa putsata läppäkotelo ennen säätöä ettei tarvii säätää kahdesti kuten eräät. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Elikkä juurikin tuo potikan väärä asetus voi aiheuttaa sen, että tuo tyhjäkäynti käy noin helvt korkeelta? Ja tuo asetus olisi juurikin siinä rajoilla, että saako boxi tietoa kaasuläpän asennosta? Eli välillä saisi ja välillä ei. Tuostahan pitäisi jäädä boksille vikakoodikin. Ihmetyttää vaan kun ei jää, vaikka tuo ce-vilkuttelee.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Vastaa Viestiin