Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan
Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan
Kaipaisin käyttökokemuksia Spec:in kytkimistä ja myös tietoa itse osista. Lueskelin nimittäin stcs:n foorumia ja siellä löysin tietoa, jossa mainitaan tonnarin Spec:in paineasetelman olevan vakio Sachs, mutta siitä on poistettu sarjanumero ja levyn materiaalilla haetaan se vääntökestävyys. Nämä tiedot oli saatu selville tarkastamalla paineasetelman jouset, joista löytyi Sachsin merkinnät ja ne olivat vakioasetelman, ei edes sen jäykemmän SRE:n. Pitäisikö tässä kuitenkin hommata laatutavaraa(SRE:n kisa-asetelma), vai saisiko joku vielä minut vakuuttuneeksi tuosta Spec:istä? Sain hyvän tarjouksen tuosta Spec:in Stage 2 kytkimestä, mutta nyt on käynyt niin, että tieto on lisännyt tuskaa...
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kytkimenä spec stage 3+, Selkeästi kevyempi käyttää kun viggen, helppo luistattaa, mutta nostamalla tarpeeksi kyllä nappaa kiinnikkin.
3+ on jonkun sortin vakiotakin painavampi kuparikytkin, steg 2+ taas toiselta puolelta jotain sintterimateriaalia ja toiselta joku ihmeen huopa... kuulemani perusteella stage 2+ yhtä mukava kun tuo 3+ käyttöautossakin.
Voin suositella lämpimästi... Hinta tietty vähän korkeako, mutta eipähän luista ennen rattaiden ylihyppimistä tai renkaita..

Takapuoli.. Hieman järeämpää tekoahan tuo keskiosa on noissa kytkimissä...

Jotain tekstiähän tuosta specistä taitaa olla sorvattu pois vasemmasta laidasta..

3+ on jonkun sortin vakiotakin painavampi kuparikytkin, steg 2+ taas toiselta puolelta jotain sintterimateriaalia ja toiselta joku ihmeen huopa... kuulemani perusteella stage 2+ yhtä mukava kun tuo 3+ käyttöautossakin.
Voin suositella lämpimästi... Hinta tietty vähän korkeako, mutta eipähän luista ennen rattaiden ylihyppimistä tai renkaita..


Takapuoli.. Hieman järeämpää tekoahan tuo keskiosa on noissa kytkimissä...

Jotain tekstiähän tuosta specistä taitaa olla sorvattu pois vasemmasta laidasta..


ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Kiitos hyvistä kuvista!! Toisaalta, vaikka lähtökohtana olisikin käytetty Sachsin vakiopaineasetelmaa, niin kyseessä on kuitenkin laatutuote ainakin paineasetelman osalta. Toivottavasti Specin levy on yhtä hyvää tavaraa. Täytyypä varulta kuitenkin kysellä hinta myös tuohon Sachsin omaan RACE-settiin.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Huopa ja huopa, kyllä se musta ihan kiinteältä vaikuttiHook kirjoitti:steg 2+ taas toiselta puolelta jotain sintterimateriaalia ja toiselta joku ihmeen huopa... kuulemani perusteella stage 2+ yhtä mukava kun tuo 3+ käyttöautossakin.

Itselläni on tonnarissa 2+ ja toimii moitteetta. Tuli ostettua kun Specillä oli 2+ tarjous. Se paineasetelma on melko varmasti Sasch, mutta toisaalta eipä noita levyjä ilmankaan saa. Ihan alkuperäisen veroinen ajaa eikä mitään kummia ongelmia ole. Ainoa mitä ole kuullut, niin näiden kanssa vauhtipyörä tulee tasoittaa kunnolla vaihtaessa.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
S-SK #2566, STCF #27
Noni, nyt on Spec stage2 levy kotosalla odottamassa asennusta. Erittäin positiivista oli se, että levyjä saa erikseen ja levyn mukana tulee myös keskitystyökalu. Tuo Stage2 on sellaista huopamaista materiaalia molemmin puolin, mutta erojakin löytyy alkuperäiseen Sachsin levyyn verrattuna.
Paino:
Sachs Aero 1645g
Spec stage2 1875g
paksuus:
Sachs Aero 7,7mm
Spec stage2 8,8mm
Onkohan noilla mitään vaikutusta käyttäytymiseen? Lähinnä tuo levyn paksuus mietityttää. Kertokaapa viisaammat.
Matti
p.s. kuvia voisin ottaa ja laitella näkyville jahka ennätän.
Paino:
Sachs Aero 1645g
Spec stage2 1875g
paksuus:
Sachs Aero 7,7mm
Spec stage2 8,8mm
Onkohan noilla mitään vaikutusta käyttäytymiseen? Lähinnä tuo levyn paksuus mietityttää. Kertokaapa viisaammat.
Matti
p.s. kuvia voisin ottaa ja laitella näkyville jahka ennätän.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Levyn paksuus ero riippuu siitä millanen asetelma on ja asetelman etäisyysestä vauhtikseen.
V-M
V-M
Viimeksi muokannut V-M, Ke Touko 23, 2007 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Mistäs tilasit pelkän levyn, saattas 2+ levy kiinnostaa itteekin.G-mies kirjoitti:Noni, nyt on Spec stage2 levy kotosalla odottamassa asennusta. Erittäin positiivista oli se, että levyjä saa erikseen ja levyn mukana tulee myös keskitystyökalu. Tuo Stage2 on sellaista huopamaista materiaalia molemmin puolin, mutta erojakin löytyy alkuperäiseen Sachsin levyyn verrattuna.
Paino:
Sachs Aero 1645g
Spec stage2 1875g
paksuus:
Sachs Aero 7,7mm
Spec stage2 8,8mm
Onkohan noilla mitään vaikutusta käyttäytymiseen? Lähinnä tuo levyn paksuus mietityttää. Kertokaapa viisaammat.
Matti
p.s. kuvia voisin ottaa ja laitella näkyville jahka ennätän.
No, jos oletetaan, että paineasetelma on sama Sachs-valmiste alkuperäisillä jousilla tehtynä, niin onko ero silloin paineasetelman levyn paksuudessa? Tuota ulkoista kuorta ei ihan tuosta vaan ainakaan muuteta. Elikkä ainoa millä saadaan eroa tehtyä on paineasetelman levyn pinnankorkeuden muutos. Olisiko mahdollista tuon nykyisen "shimmaus" eli ohuet prikat tuonne pulttien alle? Voihan tuon sellaisenaankin laittaa kasaan, ottaa vaan aikasemmin kiinni. Nyt saa vakiokytkimellä rauhassa nostaa, ennenkuin alkaa ottaa kiinni.V-M kirjoitti:Levyn paksuus ero riippuu siitä millanen asetelma on ja asetelman etäisyysestä vauhtikseen.
V-M
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Mäkin ostin pelkän spec 3+ levyn ja ajattelin laitaa sen viggenin paineasetelman kanssa. Paksuutta en ole mitannut, pitää mittailla kun pääsee tallilla käväsemään. Pidin tuota specin asetelmaa samana kun sach eli pikkasen tuo mittaustulos levyn paksuudesta sai miettimään.
Noh, kaikki selviää viimeistään silloin kun ekaa kertaa kytkintä nostaa noilla uusilla releilla, että irroittaako vai ei...
Noh, kaikki selviää viimeistään silloin kun ekaa kertaa kytkintä nostaa noilla uusilla releilla, että irroittaako vai ei...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Se ero vaikuttaa siihen jousipaineeseen ja juurikin siihen väännön kestoon. Joku kisa kytkimiä shimmava firma osais sanoa varmaan tuosta vaikuttamisesta (Esim. Ranaco racing). Noin yhtäkkiä tuntuis että se orkis asetelma on optimi etäisyydellä vauhtipyörästä.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Punnitseppa tuo itsellänikin oleva 3+ nimikkeen saanut kupariklöntti samalla. On muuten selkeästi painavempi kun 2+ tai vakio..Juusokas kirjoitti:Mäkin ostin pelkän spec 3+ levyn ja ajattelin laitaa sen viggenin paineasetelman kanssa. Paksuutta en ole mitannut, pitää mittailla kun pääsee tallilla käväsemään...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Siitä vaan rohkeasti simmiä vp:n ja asetelman väliin. Jos haluaa kytkimen irrottavan/ottavan kiinni samassa kohtaa kuin vakio on uusi simmattava levyjen paksuuseron verran kauemmas.
Tässä on kuitenkin se riski että uusi kytkin ei pidä valmistaman lupaamaa vääntöä. Tai siis sen suurempi väännönkesto perustuu osaltaan suurempaan paksuuteen ja kovempaan pintapaineeseen.
Eli mitä enemmän simmaat sitä vähemmän kytkin pitää ja asetelma voi jäädä makaamaan painelaakerin päälle joka kuluttaa sen nopeasti. Liian vähän simmattu kytkin ei enää irrota+polkimeen jää tyhjä alue alkuun.
Tässä tapauksessa levyjen paksuusero oli siis 1,1mm tohon voisi kokeilla jotain 0,8mm simmausta joka kannattaa tehdä ohuista suikaleista joita on helppo sitten lisätä/vähentää. Riippuu miten kytkin käyttäytyy.
Kerralla en iste ainakaan noita kohdalleen saa ja jumppaa on tarvinnut tehdä 2-8 kertaa ennen kuin kytkin on halutunlainen.
Itse jättäisin tollaisen Spec:in asetelman kauppaan. Liian heppoisen näköinen huolimatta siitä mitä alkuperää se onkaan. Yleisesti jos ei eroa huomaa kytkinpolkimen jäykkyydessä ei väännönkestokaan ole vakiota kummempi.
Oman kytkimen pohjassapitäminen saatika pohjaan paineminen vaatii todellakin jalkalihaksia. (liikennevaloissa jalka tärisee ja hermot kiristyy
)
Tässä on kuitenkin se riski että uusi kytkin ei pidä valmistaman lupaamaa vääntöä. Tai siis sen suurempi väännönkesto perustuu osaltaan suurempaan paksuuteen ja kovempaan pintapaineeseen.
Eli mitä enemmän simmaat sitä vähemmän kytkin pitää ja asetelma voi jäädä makaamaan painelaakerin päälle joka kuluttaa sen nopeasti. Liian vähän simmattu kytkin ei enää irrota+polkimeen jää tyhjä alue alkuun.
Tässä tapauksessa levyjen paksuusero oli siis 1,1mm tohon voisi kokeilla jotain 0,8mm simmausta joka kannattaa tehdä ohuista suikaleista joita on helppo sitten lisätä/vähentää. Riippuu miten kytkin käyttäytyy.
Kerralla en iste ainakaan noita kohdalleen saa ja jumppaa on tarvinnut tehdä 2-8 kertaa ennen kuin kytkin on halutunlainen.
Itse jättäisin tollaisen Spec:in asetelman kauppaan. Liian heppoisen näköinen huolimatta siitä mitä alkuperää se onkaan. Yleisesti jos ei eroa huomaa kytkinpolkimen jäykkyydessä ei väännönkestokaan ole vakiota kummempi.
Oman kytkimen pohjassapitäminen saatika pohjaan paineminen vaatii todellakin jalkalihaksia. (liikennevaloissa jalka tärisee ja hermot kiristyy


Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
Porsche Cayman
Eli teen siis seuraavan operaation... puran autostani vauhtipyörän ja lähetän sen tuolla Sachsin vakiopaineasetelmalla ja Specin levyllä varustettuna osaavaan paikkaan, joka shimmaa, testaa ja koneistaa kytkimen parhaimpaan iskuun. Sitten asennellen takaisin ja katsotaan miten toimii.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki