Henkilökohtaisesti annan kyllä enemmän painoa esim Folksamin tosielämän turvallisuustilastoille, kuin noille valvotuissa olosuhteissa vakiovoimalla/-nopeudella/-massalla vakiokohtiin tehdyille törmäystesteille. Esimerkiksi NCAP:n nokkakolaritesti on usein aika kaukana todellisesta tilanteesta. Ja esimerkiksi hirveä vastaan en kauhean mielelläni lähtisi minkään PSA-konsernin panoraamakaton suojaamana... Niiltä osin luotan kyllä enemmän omaan NG:hen kuin -07 pikkupösön kattorakenteisiin.Jussi kirjoitti: Euroncap nyt kuitenkin on ainoa vertailukelpoinen teknistieteellinen tapa vertailla turvallisuutta.
Tässä ketjussa käsitellyssä ikä-/hintaluokassa sekään ei tietysti paljon paina... enemmän on kysymys siitä kuinka rapeassa kunnossa tietty autoyksilö on kuin siitä millainen se on ollut uutena.
Kokemuksia citroenista
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Folksamin tulokset ovat tilastollisia ja niihin vaikuttaa n+1 satunnaismuuttujaa, niitä ei oikein voi parhaalla tahdollakaan pitää teknisinä totuuksina... tilastomatemaattisia totuuksia ne kyllä ovat.VVV kirjoitti:Henkilökohtaisesti annan kyllä enemmän painoa esim Folksamin tosielämän turvallisuustilastoille, kuin noille valvotuissa olosuhteissa vakiovoimalla/-nopeudella/-massalla vakiokohtiin tehdyille törmäystesteille.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Nimenomaan.. Mutta sehän on juuri se seikka, joka tekee niistä pätevän vertailupohjan. Tosielämässä kun todellakin on niitä satunnaismuuttujia mukana kolaritilanteissa. Täysin pätevänä NCAP-testejä voidaan pitää esimerkiksi tilanteessa, jossa ajat 64km/h nokkakolarin kuivalla asfalttitiellä suoraan vastakkain tietyn automerkin ja mallin kanssa. Kaikki muu onkin sitten niiden satunnaismuuttujien värittämää todellisuutta, jolla on suhteelisen vähän tekemistä noiden tähtien todellisuuden kanssa. Tähdet kertovat kyllä teknistä totuutta juurikin siltä olemattoman kapealta sektorilta, jota ne "mittaavat" - enhän muuta väittänytkään. Lisäksi tekniset totuudet menettävät sitä merkitystään sen mukaan mitä enemmän tosielämäntilanne eroaa mittausolosuhteista.Jussi kirjoitti: Folksamin tulokset ovat tilastollisia ja niihin vaikuttaa n+1 satunnaismuuttujaa, niitä ei oikein voi parhaalla tahdollakaan pitää teknisinä totuuksina... tilastomatemaattisia totuuksia ne kyllä ovat.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Onneksi autovalmistajat ovat nykyään alkaneet keskittymään NCAP-tähtiin. Sen sijaan Ruotsin vakuutusyhtiöiden kokoamat onnettomuustilastot eivät kerro kolariturvallisuudesta mitään...
NCAP:han tietenkin myös mittaa aktiiviset turvalaitteet.
NCAP:han tietenkin myös mittaa aktiiviset turvalaitteet.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
OK. En ala vielä yhden vuoden sitikkakokemuksella kinaamaan. Kaivoin tuon tiedon Googlesta, sillä rekisteriotetta en vielä katsellut. Ihan riittävästi noita "Cheval Vapeur:eja" tuntui kuitenkin olevan, ja vaimon 8v Xanttuun (123 hv) verrattuna selkeästi virkeämpiä. (Tuli nimittäin risteyksestä lähtiessä poltettua reilusti kumia ihan vahingossa. )Hessu kirjoitti:Vanhimmissa Xantioissa (93-95?) oli jonkin verran tuota 155hv konetta joka kuitenkin korvautui perheautomaisemmalla viritysasteella.
Jos puhutaan tuosta linkin esittämästä yksilöstä niin siinä ei ole 155hv konetta ja tuskin mitään perusmallin mehujousia kummempaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Oletko ihan tosissasi että se on hyvä asia mielestäsi? Varta vasten testeihin räätälöidyt automallit maksimissaan 64km/h nopudella tehtävissä törmäystesteissä on kyllä sekin aika kaukana reaalisesta turvallisuudesta. Kolaritilastoissa karua kertomaa on se, kuka jäi henkiin/selvisi lievällä loukkaantumisessa ja missä autossa. Se riittää minulle. Muut katselkoot muotitähtiä jos se onnelliseksi jonkun tekee... Oma henki on ainakin Saabissa säästynyt, muussa kuulemma ei. (Palomiesten kertomaa)puu kirjoitti:Onneksi autovalmistajat ovat nykyään alkaneet keskittymään NCAP-tähtiin. Sen sijaan Ruotsin vakuutusyhtiöiden kokoamat onnettomuustilastot eivät kerro kolariturvallisuudesta mitään...
NCAP:han tietenkin myös mittaa aktiiviset turvalaitteet.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Sitäpä juuri tässä ajoinkin takaa. Ei tainnut sarkasmini vaan olla tarpeeksi selvää, mutta korjataanpa asia parilla hymiöllä:VVV kirjoitti:Oletko ihan tosissasi että se on hyvä asia mielestäsi? Varta vasten testeihin räätälöidyt automallit maksimissaan 64km/h nopudella tehtävissä törmäystesteissä on kyllä sekin aika kaukana reaalisesta turvallisuudesta. Kolaritilastoissa karua kertomaa on se, kuka jäi henkiin/selvisi lievällä loukkaantumisessa ja missä autossa. Se riittää minulle. Muut katselkoot muotitähtiä jos se onnelliseksi jonkun tekee... Oma henki on ainakin Saabissa säästynyt, muussa kuulemma ei. (Palomiesten kertomaa)puu kirjoitti:Onneksi autovalmistajat ovat nykyään alkaneet keskittymään NCAP-tähtiin. Sen sijaan Ruotsin vakuutusyhtiöiden kokoamat onnettomuustilastot eivät kerro kolariturvallisuudesta mitään...
NCAP:han tietenkin myös mittaa aktiiviset turvalaitteet.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Eli jos noilla tähdillä ei ole merkitystä niin sitten esim. 9-5 on tehty nimenomaan ncap-testiin tähtien toivossa eikä auto ole aidosti turvallinen, ja ng900 1.5 tähdellä voi olla turvallisempi kuin 9-5 viidellä.VVV kirjoitti:Oletko ihan tosissasi että se on hyvä asia mielestäsi? Varta vasten testeihin räätälöidyt automallit maksimissaan 64km/h nopudella tehtävissä törmäystesteissä on kyllä sekin aika kaukana reaalisesta turvallisuudesta. Kolaritilastoissa karua kertomaa on se, kuka jäi henkiin/selvisi lievällä loukkaantumisessa ja missä autossa. Se riittää minulle. Muut katselkoot muotitähtiä jos se onnelliseksi jonkun tekee... Oma henki on ainakin Saabissa säästynyt, muussa kuulemma ei. (Palomiesten kertomaa)puu kirjoitti:Onneksi autovalmistajat ovat nykyään alkaneet keskittymään NCAP-tähtiin. Sen sijaan Ruotsin vakuutusyhtiöiden kokoamat onnettomuustilastot eivät kerro kolariturvallisuudesta mitään...
NCAP:han tietenkin myös mittaa aktiiviset turvalaitteet.
Itse en antaisi mitään arvoa ruotsalaisten tilastoille, pitäisi olla nuo vakuutusyhtiöiden tulokset jostain muualta kuin Ruotsista, liian selvää kotiinpäinvetoa. Jos jotain pitäisi uskoa niin sitten noita ncapin tuloksia mutta jos niillä ei ole merkitystä niin se koskee yhtä lailla Saabiakin.
Hyvä esimerkki Saabin ncap-testiin petraamisesta on ng900/og9-3 jotka ovat 99,99% samoja autoja,"kummallisesti" 9-3 sai enemmän tähtiä kun osattiin valmistautua tarkemmin kolaritestiin
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Amerikkalaisethan taas on lähtökohtaisesti sen verran tyhmiä, että niitten testejäkään ei kannata uskoang900aero kirjoitti:[
Itse en antaisi mitään arvoa ruotsalaisten tilastoille, pitäisi olla nuo vakuutusyhtiöiden tulokset jostain muualta kuin Ruotsista, liian selvää kotiinpäinvetoa.
http://www.iihs.org/ratings/default.aspx
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Miten se voi olla niin käsittämättömän vaikea ymmärtää että vakuutusmatematiikon tekemä tilastollinen analyysi ei kerro juuri mitään teknisestä turvallisuudesta.
Ymmärtäisin vänkäämisen asiasta jos Saab pärjäisi huonosti euroncap:ssa, mutta kun ei pärjää vaan pärjää aivan yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin muut saman kokoiset/hintaiset.
Kukaan ei ole vielä maininnut sitä kumihirveä, jota päin 99:llä ajetaan jossain 70-luvun lopulla otetussa kuvassa
Ymmärtäisin vänkäämisen asiasta jos Saab pärjäisi huonosti euroncap:ssa, mutta kun ei pärjää vaan pärjää aivan yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin muut saman kokoiset/hintaiset.
Kukaan ei ole vielä maininnut sitä kumihirveä, jota päin 99:llä ajetaan jossain 70-luvun lopulla otetussa kuvassa
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Luin jostain että vastaavuus Euro NCAP:n ja Folksamin tulosten välillä on selvä; Euro NCAP:n mukaan turvallinen auto on turvallinen myös käytännössä. Kokonaisuutena Euro NCAP:n tuoma tarve parantaa autojen turvallisuutta näkyy myös Folksamin tilastoista, varsinkin pienten autojen kohdalla.
Muuten, ajonvakautusjärjestelmät vähentävät kolaririskiä peräti 30% kun taas ABS vain noin 5%. Mielestäni jarruja on hehkutettu puheissa paljon enemmän.
Ero Folksamin tilastojen ja Euro NCAP:n välillä voi tulla siitä että joillain autoilla ei jouduta sellaisiin tilanteisiin kuin toisilla. Folksamin tilastoissa jokin nissanmicra voi olla turvallisempi kuin sporttinen saksalainen, koska ensiksimainitulla ei yleensä ajeta 200km/h pöpelikköön.
Muuten, ajonvakautusjärjestelmät vähentävät kolaririskiä peräti 30% kun taas ABS vain noin 5%. Mielestäni jarruja on hehkutettu puheissa paljon enemmän.
Ero Folksamin tilastojen ja Euro NCAP:n välillä voi tulla siitä että joillain autoilla ei jouduta sellaisiin tilanteisiin kuin toisilla. Folksamin tilastoissa jokin nissanmicra voi olla turvallisempi kuin sporttinen saksalainen, koska ensiksimainitulla ei yleensä ajeta 200km/h pöpelikköön.
http://www.tkk.fi/Yksikot/Liikenne/Julk ... ersio3.pdfng900aero kirjoitti:Onko Suomesta kerätty mitään automallikohtaisia onnettomuustilastoja?
siinä ei ole mitään rankingia ole, mutta automerkkikohtaista tietoa kuitenkin.
Jossain oululaistutkimuksessa on saab 9000 ollut paras. Ei löytynyt vaan enää.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11