Saab 9-5 aero - vihdoinkin kotona !

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Saappi Kuski kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti: Ei tuo jakopään remontti taida kuitenkaan ihan kaikkia 9-5:sia koskea, sillä omassani jakopään kunto on hyvä ja kiristimessäkin varaa reilusti vielä ja kilometrejä on 2002 mallisessa autossa 162000.

Taitaa riippua ihan tähtien asennosta millä kilometreillä missäkin autossa ketjuremontti on aiheellinen.

Omassani toki kone vaikutti muutoinkin melkoisen puhtaalta.
Kysyisin sinuna nyt kuitenkin seuraavassa määräaikaishuollossa että kuntelevat sen jakopään kun (jos) sullakin on vielä takuu voimassa. Jakopää oli minullakin omasta mielestäni suht. äänetön 110tkm huoltoon mennessä ja minulle ilmoitettiin että remontti tehdään takuuseen seuraavalla viikolla kun pyysin tutkimaan sen huollon yhteydessä. Kone joka paikasta puhdas ja öljyt vaihdettu aina 7-12tkm välein. Aivan täsmälleen sama tilanne oli eräällä toisellakin saman verran ajetulla aerolla jokin aika sitten.
Takuu ei autossa ole voimassa, mutta 150000 km kohdalla koneen kuunteli Turun Autohalli, jossa sanottiin ettei jakopääremontti ainakaan äänen perusteella ole tarpeen. Omastakaan mielestäni kone ei kummemmin rahise. Niillä kilometrein avasin öljypohjan ja putsasin imusihdin. Jos autohallissa olisi todettu jakopään olevan remonttikunnossa, olisin tehnyt senkin kuntoon.

Kuten todettua, ketjun venymä ei ollut kuin muistaakseni 7mm.

Auto ei ole 70000 km jälkeen käynyt merkkihuollossa, vaan huollettu suurimmalta osin itse ja muun on tehnyt Länsikeskuksen Autohuolto (esim iskarit).
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Äänen perusteella on vaikea sanoa ketjun tilannetta, Minun AeroWagonissa ei kuulu mitään erikoista, mutta ketju oli 14,8mm, eli aika lähellä remonttirajaa (jakopäällä ajettu noin 70K). Kun jakoketju alkaa pitämään ääntä, on kiristin yleensä jo ihan "tapissa". Tuo jakoketjun 15mm ei ole vielä mitenkään vaarallista, mutta usein ongelmia aiheuttaa vielä enemmän venynyt tasapainoakselien ketju, jota ei pääse tutkimaan ilman koneen purkamista...

Eski
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

Pitää kai alkaa huolestumaan kun omassa alkaa olemaan 195 tkm mittarissa ja jakopääremonttia ei ole vielä tehty :roll:
oma on tosin kaksiltrainen ja manuaali jos sillä nyt jotain on vaikutusta.
9-3Aero-01
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Kiitokset vaivautuneille. Lukemalla vastauksenne ja selailemalla palstaa, olen päässyt perille mahdollisista haasteista :D Toisaalta jos ongelmia pelkäisin, ajaisin varmasti Toyotalla tai vastaavalla. Tosiasia on se, että kaikissa autoissa on vikoja - olivatpa ne uusia tai vanhoja. Eniten minua kuvottaa ns "esson baarin tietäjät", jotka kertovat totuutena asioita, joista heillä ei ole omaa kokemusta vaan tieto on peräisin kaverinkaverinkaimalta. Täällä tuntuu olevan kuitenkin todella asiantuntevaa väkeä, niin kuin alfabbs-palstallakin :D

1) Siispä jakopään kanssa ei todennäköisesti tule vähään aikaan ongelmia. Ketju on kuningasten keksintö remmiin verrattuna. Aiemmin sai olla hieman sydän syrjällään twinsparkin kanssa

2) SID -näyttö ei huolestuta. Elektroniikkaa on tullut harrastettua näin hieman vanhempanakin. Sivustollanne oli erittäin hyvät korjausohjeet.

3) Huohotusjutut pistää hieman miettimään asiaa. Autolle on tuskin tehty täällä yhtään mitään. Jos ymmärsin niin itse ongelman aiheuttajaa ei poisteta "noin vain", mutta tiuhentamalla öljynvaihtovälin esim 10tkm:iin, sen seurauksia voidaan välttää - oliko asia näin ?

Muutama lisäkysymys olisi vielä tähän jatkoksi:
1) Onko Saabista olemassa korjausmanuaalia ja osaluetteloa CD:nä, jossa olisi työohjeet ja hajotuskuvat?

2) Millä diagnoosiprotokollalla Saabia voi tutkailla? Diagnoosiohjelmalla+interfacella pääsin kiinni ex-alfan ruiskun ecuun, abs:n ecuun ja airbagin ecuun. Tämä kiinnostaisi myös tulevan Saabin osalta.

Edit: typoja
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ZeiPii kirjoitti: 3) Huohotusjutut pistää hieman miettimään asiaa. Autolle on tuskin tehty täällä yhtään mitään. Jos ymmärsin niin itse ongelman aiheuttajaa ei poisteta "noin vain", mutta tiuhentamalla öljynvaihtovälin esim 10tkm:iin, sen seurauksia voidaan välttää - oliko asia näin ?
Uusin huohotinpäivitys ei ole ainakaan haitaksi, löytyy osanumerolla 55561200. Öljyt kannattaa vaihtaa 10K välein ja tarkkailla öljyn määrää ja laatua. Jos tikussa näkyy mustaa mönjää vaaleaa "smetanaa", on aika huolestua... Ongelmia aiheuttaa eniten lyhyet ajomatkat ja kylmäkäynnistykset. Dubaissa ei taida pakkasta kovin usein olla :D
Muutama lisäkysymys olisi vielä tähän jatkoksi:
1) Onko Saabista olemassa korjausmanuaalia ja osaluetteloa CD:nä, jossa olisi työohjeet ja hajotuskuvat?
Korjausmanuaali on WIS ja osaluettelo EPC. Haulla löytynee jotain vinkkiä mistä noita voi saada...

Eski
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

ZeiPii kirjoitti:
3) Huohotusjutut pistää hieman miettimään asiaa. Autolle on tuskin tehty täällä yhtään mitään. Jos ymmärsin niin itse ongelman aiheuttajaa ei poisteta "noin vain", mutta tiuhentamalla öljynvaihtovälin esim 10tkm:iin, sen seurauksia voidaan välttää - oliko asia näin ?
Mitään ogelmaa ei alunperinkään ole eikä tule kunhan öljyn tuoreudesta pidetään huolta joten no worries ja se 10tkm on hyvä vaihtoväli.
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kampsa »

olikohan nordic:in tai jonkun muun vastaavan sivuilla, missä oli esittelyssä käyttäjien 9-3 ja 9-5 saabbeja,,
tuntuivat käyttävän 5tkm öljyn vaihto väliä järjestään,,
onko lie ehkä aikaista, mutta toisaalta halvin henkivakuutus padalle,,

omassa tuli vaihto ajankohtaiseksi vajaan 8tkm lukemissa kun siihen asti ei vienyt tippaakaan öljyä ja sitten alkoi hiljalleen mennä,,
omasta mielestä jonkinlainen merkki siitä, että öljyt alkaa olla elämänsä ehtoo puolella,,
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuo öljynkulutus tuntuu olevan varsin yleistä näissä huohotinvaivaisissa moottoreissa. Syyksi on arveltu mäntien ohipuhallusta, jolloin pakokaasut likaavat öljyn. jolloin öljynlaatu heikkenee ja öljyä alkaa kulumaan. Öljynkulutuksesta on jauhettu jo ihan riittävästi, joten ei jatketa tässä enempää...

Eski
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Morjens,

Aika paljon on asioita selvinnyt palstaa selatessa. Kunhan vain jaksaisi kaivaa asioita esille. Huohotusjuttuja en pelkää. Jokaisessa moottorityypissä on omat luonteenpiirteensä.
eski kirjoitti: ..Ongelmia aiheuttaa eniten lyhyet ajomatkat ja kylmäkäynnistykset. Dubaissa ei taida pakkasta kovin usein olla
Talvella alimmillaan oli jotakuinkin 10-12 celciuksen tietämissä - yöllä. Nyt lähentelee päiväsaikaa jo 40 astetta ja yöllä noin 26-28 astetta. Kesällä pahimmillaan saattaa käväistä 50 asteessa. Sadetta tuli viimeisen vuoden aikana kaikkiaan varmaan yhteensä 14 päivän aikana. Yleensä satelee max 5 pvää per vuosi. Sen sijaan lyhyitä matkoja ajellaan paljon jo siitäkin syystä, ettei täällä oikein pääse kävellen mihinkään. Lämpötilatkin ovat jo este. Voisin äkkiseltään kuvitella, että juuri lyhyet ajomatkat, nykivä liikenne ja lämpötilat ovat ne suurimmat ajoneuvon kuormittajat.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti:
tnt kirjoitti:Pitää kai alkaa huolestumaan kun omassa alkaa olemaan 195 tkm mittarissa ja jakopääremonttia ei ole vielä tehty :roll:
oma on tosin kaksiltrainen ja manuaali jos sillä nyt jotain on vaikutusta.
Turha huolestua, kyllä sen sitten kuulee kun on syytä huolestua.
Siinä vaiheessa kun kuulee jotain, voi olla jo imusihti ollut hyvän aikaa jakopään metalliromusta tukossa ja koneen yläpää huutaa öljyä.
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5:n jakopäästä ei tule metallisilppua, kuten tonnarissa, vaan vain ketjut venyy. Näissä öljysihti tukkeutuu öljylietteestä ja sitten yläkertaa pyörii kuivana...

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Eski kirjoitti:9-5:n jakopäästä ei tule metallisilppua, kuten tonnarissa, vaan vain ketjut venyy. Näissä öljysihti tukkeutuu öljylietteestä ja sitten yläkertaa pyörii kuivana...

Eski
Tuosta tiedosta ei ole paljoa hyötyä jos on nähnyt Länsiauton korjaamon pöydällä metallisilpulla kyllästettyjä 9-5:n öljysihtejä.
Mitä niistä ketjuista rattaista ja kiristimistäkään sitten vaihtamaan jos siellä hampaat osuu kohdalleen vaikka ketju on löysällä? Eihän siinä silloin mitään vahinkoja tule?
Pakkohan siellä on sitä silppua syntyä kun ne riittvästi kuluu ja pakko kai sen silpun on jonnekin mennä.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Ti Touko 29, 2007 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuleehan sitä metallisilppua tietysti lopulta, kun kone aikansa jauhaa kuivana ... Mutta sen kyllä kuulee (ja näkisi öljytikusta jos viitsisi katsoa) jo huomattavasti aikaisemmin...

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Eski kirjoitti:Tuleehan sitä metallisilppua tietysti lopulta, kun kone aikansa jauhaa kuivana ... Mutta sen kyllä kuulee (ja näkisi öljytikusta jos viitsisi katsoa) jo huomattavasti aikaisemmin...

Eski
Voihan se olla että ne pari mitä minä näin olivat tosiaan jostain katastrofi koneesta, ne oli lähdössä GM:lle tutkittavaksi öljynäytteiden kera. Ja varmaan jotain pientä on jokaisen vanhemman auton öljysihdissä, mistä sitten ajan mittaan tulevatkin.
Mutta minä olen kyllä alkuperäiseen palatkseni ehdottomasti sitä mieltä että nuo paikat kannattaa avata ja tutkia viimeistään 100tkm ajetusta autosta vaikka korvin kuultavia oireita ei olisikaan.
9000CS 2,3
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Saappi Kuski kirjoitti:
Eski kirjoitti:9-5:n jakopäästä ei tule metallisilppua, kuten tonnarissa, vaan vain ketjut venyy. Näissä öljysihti tukkeutuu öljylietteestä ja sitten yläkertaa pyörii kuivana...

Eski
Tuosta tiedosta ei ole paljoa hyötyä jos on nähnyt Länsiauton korjaamon pöydällä metallisilpulla kyllästettyjä 9-5:n öljysihtejä.
Mitä niistä ketjuista rattaista ja kiristimistäkään sitten vaihtamaan jos siellä hampaat osuu kohdalleen vaikka ketju on löysällä? Eihän siinä silloin mitään vahinkoja tule?
Pakkohan siellä on sitä silppua syntyä kun ne riittvästi kuluu ja pakko kai sen silpun on jonnekin mennä.

Silppua uskoakseni syntyy lähinnä tasapainoakselin ketjun rattaista.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin