900 OG:n Lasinpyyhkijän jumiutuminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pasola2769
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 18:08

900 OG:n Lasinpyyhkijän jumiutuminen

Viesti Kirjoittaja pasola2769 »

Ei ottanut silmään, kun forumia selailin, että muilla olisi ollut samaa ongelmaa, eli -93 OG 900 ja tuulilasinpyyhkijät jumiutuivat. Kuului kurahdus ja pyyhkimet jäivät osoittamaan ylös.
Sulake, eikä moottori kärähtänyt, meinaan saan pyyhkimet käsillä auttamalla liikkumaan ja välillä lasinpyyhkijät jopa hetken liikkuvat issessee. Se "kurahtelu" kuuluu edelleen ja aina silloin pyyhkimet jumivat ja liikkuvat vain käsin jeesaamalla. Onko siis lasinpyyhkijöiden vipujen kanssa ollut muilla samoja ongelmia ja mikä olisi helpoin tapa saada ne pelittämään. CRC:tä olen sumuttanut riskisti ja yrittänyt herkistellä paikkoja, mutta ei tunnu jeesaavan. Merkeleellistä?
Viimeksi muokannut pasola2769, Pe Kesä 01, 2007 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

haku nappulan takaa löytyy tietoa mutta . syy ja seuraus.

pyyhkijöiden kotelossa oleva rasva kerää kosteutta ja aikaa kun kuluu niin pullauttaa takakannen auki moottorista. eli se on tyyppivika ja kaikilla edessä tai jo korjattu kerran tai kaksi tai ..... no kuitenkin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
pasola2769
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 18:08

Viesti Kirjoittaja pasola2769 »

Ai tyyppivika?? Ok. Kiitoksia infosta. Ei kuulosta kovin kummoiselta hommalta. Pitää purkaa ja tutkia, että saako noi osat vielä pelittämään, vai pitääkö hankkia toimivat vermeet muualta.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nyt ku oli tästä kirjoiteltu niin osui silmä oman satkun lasinpesijän moottoriin. Jonkun hajottamon tarra oli moottorin päällä, vuosimallin '86 autosta oli otettu. Näkyy vaihdetun mullekin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Lampunpyyhkijöissä on tuo nalleoluen mainitsema moottorin turvotustauti.
Tuulilasin pyyhkijöissä onkelma taitaa olla mekanismin jumiutuminen. Varsien akselien läpivienti on ollut omassani ainakin ruosteessa. Purkuun ja herkistely niin auttoi.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
pasola2769
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 18:08

Viesti Kirjoittaja pasola2769 »

Do diih...
Otin ja purin vivuston irti ja kuskin puoli oli mallia yhtäpuuta. Varovaista naputtelua ja sain osat irti toisistaan. Rasvasin hyvin, laitoin nippuun ja paikalleen laittaessa huomasin, että kuskin puolen läpivientiakseli pyörii mukana, eli poorit sai sitten irroitusvaiheessa kipeetä sen verran, että eivät enää pidä. Akseli siis pyöriipi mukana ja ei ihan hirmuisesti pyyhi.. Heh... Apparin puoli kyllä pelittää. Nyt siis pitäisi olla Tig-vermeet, niin saisi pari pikku heftiä akselin päähän, niin sen saisi ns. runkoon kiinni ja pelittämään, mutta eipä ole semmosia vehkeitä ihan lähipiirillä, eli pitänee alkaa penkomaan romiksia. Tuleeko mitään hyvää Saab-spesiaaliromista mieleen? Ja jos jollakulla on ylimääräinen ehjä hyllyssä pölyttymässä, niin mielelläni ostan pois.
Vastaa Viestiin