Helppiä satkun ABSien vianhakuun?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

900 I 16 Kat kirjoitti:
m&m kirjoitti:Päivitellänpä vähän statuksia tuon oman ABS-taistelun osalta:

Merkkivalokorjauksella auto meni "ABSittomana" katsastuksesta läpi, mutta vianetsintä jatkui.

.
Joko absit toimii ???
Ei

Luovutusvoitto... Omat hermot eivät enää kestäneet, mutta tuttu korjaamo otti työn alle tyylillä "ei tulosta - ei laskua". Purkuautosta vaihdettiin yksi kerrallaan hydrauliyksikkö täydellisenä, "jakoyksikkö" siinä lokasuojan vieressä, elektroniikkayksikkö takapenkin alla, diodit ja releet käytiin läpi, liittimiä rassattiin, johtosarjaa mittailtiin (puolet sisustasta ja verhoilusta oli purettuna), pyörananturit mitattiin... hetkellisesti ABSit jopa toimivat ilman tietoa miksi, mutta ilo oli lyhytaikainen.

Auto on nyt myynnissä vaikka mieli tekisi ottaa ajoon sellaisenaan.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Varsin mielenkiinnolla luin tuota ketjua kun on tullut myös ihmeteltyä lukkiutumattomien jarrujen mysteerioita 8O tosin tällä hetkellä erimerkkisessä kulkineessa... ABSillista saappia mulla ole koskaan ollutkaan...

Muutamia tutkittavia asioita tuossa tuli mieleen:
-kuluttaako järjestelmä virtaa, kun virrat kääntää päälle (pumpun moottorin pitäis silloin lähtee käyntiin ja tehdä "virtapiikin" kunnes paine on noussut, jolloin moottori pysähtyy). Ymmärtääkseni tässä tapauksessa ei pumppu lähde käyntiin... Ainakin takavetoisissa luistonrajoittimilla varustetuissa autoissa on ollut ongelmia pumpun moottorin hiilien kestävyyden kanssa, kun luistonesto vaatii pumpun käyttöä paljon enemmän kuin pelkkä lukkiutumaton jarrujärjestelmä.

-mikä on ABSin valmistaja teves vai bosch?

-Lukemani perusteella kallistuisin hakemaan vikaa järjestelmän virransyötöstä tai maadoituksista. Liian alhainen syöttöjännite laittaa järjestelmän vikatilaan, ja mitään koodia ei viasta tule, mutta järjestelmä ei toimi. Sama ongelma taitaa olla vielä nykyisissäkin järjestelmissä, vaikka kaikkea diagnostiikkaa on "hurumykke".

-pumppu voi olla jumiutunut, jos autoa ei ole käytetty pitempään aikaan. ABSin magneettiventtiilit jumiutuvat myös, varsinkin jos jarrunesteessä on vähänkin vettä. Ja jälleen ei näy vikana, koska mitataan vain magneettiventtiilin käämi...

-osiahan noihin löytyy yleensä hyvin, koska samoja komponentteja on käytetty monissa eri autoissa. Hyvä etsintäpaikka on esimerkiksi boschin e-katalooki, jossa voi hakea osanumeroilla autot, joissa sama osa on ollut käytössä.

-yleensä noi ABSin viat on hyvin yksinkertaisia, mutta vian löytäminen onnettomasta diagnostiikasta johtuen älyttömän vaikeaa :evil:

-niin ja kunnen tuota ketjun alkupäätä saa nyt näkyville niin millainen se satku olikaan...? ja missäpäin majailee...?

P.S tuolla oli maininta, että jostain autosta oli kokonaan jarrut pois kun ABSin sulakkeen irrotti... 8O ... tuommosta ominaisuutta ei saa olla, se on jo lakisääteisesti kielletty...
Jos semmonen todella on havaittu, niin maahantuojaan tai valmistajaan pitää ottaa yhteys - saattaa mennä vian korjaus äkkiä valmistajan piikkiin. Normaalit jarrut pitää autosta löytyä AINA, vaikka tehostin olisi pois pelistä samoin mikä tahansa lukkiutumattomuusjärjestelmä tai hätäjarrutehostin.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

ajn kirjoitti:


P.S tuolla oli maininta, että jostain autosta oli kokonaan jarrut pois kun ABSin sulakkeen irrotti... 8O ... tuommosta ominaisuutta ei saa olla, se on jo lakisääteisesti kielletty...
Jos semmonen todella on havaittu, niin maahantuojaan tai valmistajaan pitää ottaa yhteys - saattaa mennä vian korjaus äkkiä valmistajan piikkiin. Normaalit jarrut pitää autosta löytyä AINA, vaikka tehostin olisi pois pelistä samoin mikä tahansa lukkiutumattomuusjärjestelmä tai hätäjarrutehostin.
Kokeilumielessä kokeilin ottamalla sulakkeen pois jolloin keltainen ja punainen(alhaisen jarrupaineen varoitusvalo paloi)...Jarrut meni todella usean jarrutuskerran jälkeen raskaasti painettaviksi...enpä huomannut käsijarrua kokeilla joka pitäisi toimia paineettomassa järjestelmässä
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Tarkoitin nyt nimenomaan tuota hydraulista jarrujärjestelmää, jonka siis pitää toimia vähintään polkimella tuotetun paineen voimalla, vaikka kaikki sähköiset järjestelmät ja alipainetehostin olisi toimimattomia.

EDIT: Boschin katalooki ei näyttänyt 900:een ABS-osia, joten lienee Alfredin firman tuotoksia...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

ajn kirjoitti: -kuluttaako järjestelmä virtaa, kun virrat kääntää päälle (pumpun moottorin pitäis silloin lähtee käyntiin ja tehdä "virtapiikin" kunnes paine on noussut, jolloin moottori pysähtyy). Ymmärtääkseni tässä tapauksessa ei pumppu lähde käyntiin...
Itse olen ehkä virheellisesti tulkinnut asian niin, että normaalisti käynnistettäessä käynnistyy pumpun moottori lataamaan painetta, ja paineen noustessa riittävälle tasolle pumppu pysähtyy ja jarrupolkimessa tuntee nykäyksen. Käsittääkseni pumpun moottori ääntelee sen verran, että sen kuulee jos konepelti on auki virta-avainta käännettäessä. Nykyään tuo ei ääntele eikä nytkähtele, mutta korjaamon kanta oli kun viimeksi tarkistin, että pumppu käy ajoittain mutta sen käyntilogiikka on epämääräinen.
ajn kirjoitti: -mikä on ABSin valmistaja teves vai bosch?
Bosch on jokaisessa kilkkeessä lukenut mitä vastaan on tullut.
ajn kirjoitti: -Lukemani perusteella kallistuisin hakemaan vikaa järjestelmän virransyötöstä tai maadoituksista. Liian alhainen syöttöjännite laittaa järjestelmän vikatilaan, ja mitään koodia ei viasta tule, mutta järjestelmä ei toimi.
Eli että pumpun jännite olisi liian alhainen, josta seuraisi ettei se jaksa nostaa painetta yli vaaditun raja-arvon?
ajn kirjoitti: -pumppu voi olla jumiutunut, jos autoa ei ole käytetty pitempään aikaan. ABSin magneettiventtiilit jumiutuvat myös, varsinkin jos jarrunesteessä on vähänkin vettä. Ja jälleen ei näy vikana, koska mitataan vain magneettiventtiilin käämi...
Joo.. nythän tuo auto on seissyt jo pidempään, mutta vian alunperin ilmaantuessa oli auto päivittäisessä käytössä ja viasta ilmaiseva varoitusvalo syttyi ja sammui omia aikojaan.

Koko paketti magneettiventtiileineen ja pumppuineen on kertaalleen vaihdettu, mutta tuskin mahdotonta sekään, että vaihdetut kilkkeet olivat viallisia (ehjänä purettuja, mutta varastohyllyllä "jämähtäneitä").
ajn kirjoitti: -yleensä noi ABSin viat on hyvin yksinkertaisia, mutta vian löytäminen onnettomasta diagnostiikasta johtuen älyttömän vaikeaa :evil:
Sellainenkin on käynyt mielessä, että jos vika on sähköpuolella, muttei johtosarjassa vaan jossain "aktiivilaitteessa" joka on rikkonut esim. sen databoxin ja myös vianhaussa käytetyn varalaitteen kun osia vaihdeltiin yksitellen...
ajn kirjoitti: -niin ja kunnen tuota ketjun alkupäätä saa nyt näkyville niin millainen se satku olikaan...? ja missäpäin majailee...?
Jaa? Kyllä se minulle näkyy tuo ketju kokonaisuudessaan :?

Satku on mielestäni siisti ja vähäruosteinen 2.1CC vm -93 vaikka kilometrejä taitaa olla nyt jo yli 300tkm, mutta siistikuntoisena ja säännöllisesti huollettuna olen sitä pitänyt viimeiset seitsemisen vuotta. Asustelee toistaiseksi Paraisilla.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

m&m kirjoitti:
Itse olen ehkä virheellisesti tulkinnut asian niin, että normaalisti käynnistettäessä käynnistyy pumpun moottori lataamaan painetta, ja paineen noustessa riittävälle tasolle pumppu pysähtyy ja jarrupolkimessa tuntee nykäyksen. Käsittääkseni pumpun moottori ääntelee sen verran, että sen kuulee jos konepelti on auki virta-avainta käännettäessä. Nykyään tuo ei ääntele eikä nytkähtele, mutta korjaamon kanta oli kun viimeksi tarkistin, että pumppu käy ajoittain mutta sen käyntilogiikka on epämääräinen.
ajn kirjoitti: -mikä on ABSin valmistaja teves vai bosch?
Bosch on jokaisessa kilkkeessä lukenut mitä vastaan on tullut.
Sen pumpun hurinan kuulee kyllä vaikka istuu kuskinpenkillä eikä puhallin/radio pidä ääntä. Vaatii hiljaisen ympäristön kyllä, tuskin kadunvarressa kuulee. Toi nykäys on hiukan outo juttu, en ole sellaista laittanut merkille.
Kun on yläpaine saavutettu niin joku rele helppaa, sen äänen kuulen. Ensin sammuu punainen ja hetimmiten keltainen, pumppu hurisee vielä vähän aikaa vaikka valot ovat poissa.

Ate on tuotemerkkinä boksissa ja antureissa ainakin, muusta ei tietoa.

Niin ja vielä tänäänkin ABSit pelas, toivotaan että tuli oma kottero kuntoon. :D
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Järjestelmän on suunnitellut Saab yhdessä Alfred Tevesin (Ate) kanssa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Näyttää sitte siltä, että saabissa on sekä boschin että aten abseja... :?:

Toi on yleensä tehokkaasti korjaustoimintaa haittaava tekijä, kun osia on ripoteltu sinne ja tänne, ja vika löytyy monasti värkkien välikaapeleista.

Sinne pumpun moottorillehan täytyy mennä virtasyöttö jonkun releen kautta, jota ohjaa se boxi (joka siis oli takapenkin alla?).
Paineentunnistusventtiili on tässä järjestelmässä ilmeisesti osana syöttövirtapiiriä, joten sen kärkien viat estää pumpun toiminnan tai toisaalta mahdolistaa pumpun virheellisen jatkuvan käynnin...

Sitä pumppua vois koettaa käyttää suoraan akkusähköllä, mikäli jostain liittimestä pääsee käsiksi viretasyöttöön; sillä sais haarukoitua vikaa ainakin pikkusen tarkemmin.

Liian alhainen jännite tai maadoituksen puutteellisuus estää ohjausyksikön toiminnan, ja siten se ei voi ohjata myöskään pumppua.

Mitäs käyttöohjekirja sanoo noiden keltaisen ja punaisen merkkivalon tarkoituksesta? Yleensähän keltainen indikoi sitä, että sähköisessä järjestelmässä on vikaa, useimmiten pyörimisanturin tieto on virheellinen tjsp.
Punainen taas sitä, että paineissa on jotain feilua...

Niin, ja ketjun alkua en nähnyt, kun kirjoitin vastausta, malli selvisi sittemmin kyllä.

Onko tuolla townsendin :?: sivuilla mitää järjestelmäkaaviota ABSista?
Se auttais paljon vian haussa...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Pumpun rele löytyy lokasuojasta apumiehen puolelta missä sijaitsee abs sähkökeskuksen sulakkeet..(onko tarkastettu)

Keltainen merkkivalo meinaa ettei abs ole toiminnassa mutta normaalisti jarrut toimii..jarrupaineet pitää olla 180 barin tietämillä...

Punainen merkkivalo taas että jarrupiirin paineet alle 120 bar...eli ei saisi ajella muuta kuin korjaamolle...siis kun molemmat lamput palavat...

Hydrauliyksikön kyljessä on moninapainen painekytkin joka ohjaa pumppua ja varoittaa alhaisista jarrupaineista...

Mullakin meni rikki se painekykin ja pumppu kävi jatkuvasti polttaen molempia valoja vuoron perään(ilmeisesti ei tunnistanut oikeita paineita???)
Olisin vaihtanut sen painekytkimen ainoastaan mutta osa oli aika hinnakas...noin 300 egee...
Ostin uuden yksikön ja sen jälkeen ei ole mitään ongelmia ollut..

ATEN järjestelmä minulla ainakin on...
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

900 I 16 Kat kirjoitti: ATEN järjestelmä minulla ainakin on...
Samoin täällä, vaikka yksittäisissä komponenteissa kuten releissä saattaa lukea myös Bosch tai Saab. Ate lukee mm. jarrusylinterissä (valettu) ja boksissa takapenkin alla.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

perusjarruosat näkyi löytyvän sekä aten että boschin katalokista, tosin sama pätee lähes mihin tahansa eurooppalaiseen automerkkiin....

Koetin eilen etsiä tietoa kyseisestä järjestelmästä ja mahdollista kirjallisuutta aiheesta, mutta tulos oli heikko. :evil: Ilmeisesti viat olis liian helppo korjata ja järjestelmä huoltaa (tai huijata katsastuksessa :oops: ), jos tietoa olisi tarjolla. Silloin ei merkkikorjaamolla olisi mahdollista laskuttaa osien vaihdosta, koska siellähän ei vikoja korjata vaan pelkästään vaihdetaan osia kunnes viallinen löytyy....

No, etsintä jatkuu...

Tässä vielä linkki tevesin (continentalin omistuksessa nykyään) weppi-sivulle, josta löytyy katalookikin:
http://www.contiteves-am.com/generator/ ... ex_en.html
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Vastaa Viestiin