9-5 TurboPilot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Niinpäs näkyvät käytettyjä jakkaroita olevan. Unohdetaas sittenkin. Hieno on kuitenkin Eskin auto. Ehdottomasti hienoin 9-5:n korimalli.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onhan tuohon uuteen keulaan alkanut silmä tottumaan. Edelleen olen sitä mieltä, että se sopii paremmin vaaleampiin koriväreihin, kuin tummiin. Esim. tästä kuvasta näkee, että harmaassa se on paljon hillitympi kuin mustassa

Kuva

Eski
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Jos nyt tarkkoja ollaan - niinkuin ollaankin, niin nuo ns. leikkipesurien kannet törröttää, niin kuin pässin silmät. Sama ilmiö "pilaa" monen muunkin auton keulan. Takavalojen muotoilussa olisi myös toivomisen varaa.
Mutta silti hieno on!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5T kirjoitti: ESP, mittarilukema, takuu, tuoksu, akkukotelon käytettävyys, 5v laatikko rattinapeilla, näkökentässä oleva SID, ongelmaton huohotus ja sport istuimet lienee kuitenkin paremmin kuin nykyisen mallin edeltäjän edeltäjässä.
Lisätään listaan myös pienempi kulutus. Vanhassa Aerossa kulutus pyöri maantiepainotteisessakin ajossa lähempänä kymppiä ja normaalissa seka-ajossa noin 11 litrassa satasella. TurboPilotin ensimmäisellä tankkausvälillä kulutus 8,8 l/100km. Myös SID ilmoitti kulutuksen täsmälleen oikein, kun vanhassa se heitti aina noin 0,5 litraa satasella...

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Eski kirjoitti:
9-5T kirjoitti: ESP, mittarilukema, takuu, tuoksu, akkukotelon käytettävyys, 5v laatikko rattinapeilla, näkökentässä oleva SID, ongelmaton huohotus ja sport istuimet lienee kuitenkin paremmin kuin nykyisen mallin edeltäjän edeltäjässä.
Lisätään listaan myös pienempi kulutus. Vanhassa Aerossa kulutus pyöri maantiepainotteisessakin ajossa lähempänä kymppiä ja normaalissa seka-ajossa noin 11 litrassa satasella. TurboPilotin ensimmäisellä tankkausvälillä kulutus 8,8 l/100km. Myös SID ilmoitti kulutuksen täsmälleen oikein, kun vanhassa se heitti aina noin 0,5 litraa satasella...

Eski
No mikä siellä kuluttaisi bensaa kun ei ole teh.. äh :wink: Ei savua ilman tulta. kröhöm. :oops:
Ei vaan kyllä aerollakin pääsee vähällä, nyt sen tiedän itsekin kun sid:n näyttö on kunnossa. Viikonloppuna kävin edestakaisin Tampereella ja 8,3 litraa näyttää kuluttaneen, nopeus koko ajan välillä 120-135. Se että pitääkö tuo SID:n lukema ollenkaan paikkaansa on ihan toinen asia, onneksi se ei edes kauheasti kiinnosta. Jos kulutus olisi tärkeä niin sitä ajelisi ihan muilla autoilla muutenkin.
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Virallisen tiedon mukaan se on juuri päinvastoin, eli 2.0t 150hv on janoisin... Oma vanha Aero ei mennyt alle ysin kuin rauhallisessa maantieajossa. Eipä tuo ainakaan minua haittaa, jos bensakulut vähän pienenevät. 25K vuodessa litran pienemmällä keskikulutuksella on 250 litraa bensaa ja nykyisellä bensan hinnalla (1,399e) se tekee 350 euroa.

En oikein osaa päättää pitäisikö tuohon uuteen koneeseen vaihtaa vanhaan tyyliin uudet öljyt noin 1000km ajon jälkeen, vai ajanko samantien 10K tehdasrasvoilla... (huolto-ohjelman mukaan saa ajaa 30K tai 1 vuoden).

Eski
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Eski kirjoitti: Autosuojaamot suosittelevat uuteen autoon lisäturvakäsittelyä, joka ei vaikuta tehdastakuuseen, koska autoon ei porata reikiä, vaan käsitellään alustan kotelorakenteet ja pohja ja pyöränkotelot. Sisälokarit irroitetaan ennen käsittelyä. Tällaisen suojauksen hinta olisi noin 500 euroa.
Eski
En veisi autoani suojaamoon, ellen itse poistaisi ja kiinnittäisi ainakin kuvassa näkyvät suojat, kuvasta puuttuu vielä ovien alla olevat muovit.
Varsinkin lokarien paikalleen pano "tervauksen" jälkeen on lievästi sanottuna inhottavaa puuhaa, joten, jos suojaamoon vie, kannattaa käydä vaikka kytiksellä, että lokarit on poistettu.

Muuten 500e ei ole paha hinta, jos työ tehdään saabin ohjeen mukaan. Minäkin maksoin saman vaikka irrotin ja kiinnitin ko. suojat. Listahinta oli muistaakseni 750 euroa.

Kuva
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tänään tuli talvirenkaille vanteet. Foorumin myyntipalstalta löytyi uudet 3SpokeSportit. Noihin pitänee syksyllä hommata jotkut kitkagummit. Saas nähdä miten nuo vanhat Aero-vanteet "istuu" uuteen versioon...

Kuva

Eski
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Eski kirjoitti: En oikein osaa päättää pitäisikö tuohon uuteen koneeseen vaihtaa vanhaan tyyliin uudet öljyt noin 1000km ajon jälkeen, vai ajanko samantien 10K tehdasrasvoilla... (huolto-ohjelman mukaan saa ajaa 30K tai 1 vuoden).
Onnittelut Eskille uudesta hienosta !
Mielenkiinnolla tullut seurattua tätä ketjua. Arvailinkin mielessäni kommenttejasi lukiessani, että taidatpa päätyä täysin uuteen noiden Aero seikkailujen jälkeen.

Minä vaihdoin (vaihdatin :roll: ) uuteen 9-3:n öljyt 10tkm jälkeen. Tiedä sitten oliko siihen mitään tarvetta, mutta myös merkkihuollossa suosittelivat näin toimimaan. Toki 9-3:ssa on vain GM bulkkitarvike kone, mutta kuitenkin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

9-5T kirjoitti:
Kyllä musta on hieno.
Samaa mieltä. Täällä päin pyörii tuomonen musta uusi farmari ja on se komea. :) Mutta ei yhtään huono tuomonen vaaleampi värikään. :)
Audi A4 2.0TFSIq
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kiitosta vain. Tänään laitettiin TurboPilottiin irroitettava vetokoukku ja lohkolämppärin sisähaara, joita ei ehditty viime viikolla asentaa... Koukku olikin ihan erilainen kuin vanhassa 9-5:ssa. Valmistaja näyttää olevan Bosal.

Kuva

Kyselin Laakkoselta myös auton varusteista puuttuvan sivuverkon perään ja selitys oli, että Wagoniin ei ole olemassa sivuverkkoa... No sattumalta M2007 lisävarustekuvastossa on oikein kuvakin sivuverkosta 9-5 Wagonin kontissa ja sattumalta tiedän että sivuverkon varaosanumero on 12804870, joten GM Finland sai juuri sähköpostia :D

Virisarjan muutoskatsastus oli myös erikoinen juttu, kun menin heti auton saatuani konttorille väliaikaisen (GM Finlandin nimissä) olevan otteen kanssa ja auto oli siis suorarekisteröity liikkeessä minun nimiin. Katsari sanoi, ettei pääse auton tietoihin, koska ote on jo tulostettu AKE:lla, joten minun on tultava uudestaan oikean otteen kanssa. No tänään se ote tuli ja siinä lukee kohdassa teho 136A ja erikoisehdoissa: Moottorin teho on nostettu vaihtamalla moorttorin ohjausyksikkö. Eli ilmeisesti muutoskatsatus sitten menikin läpi...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

GM Finland vastasi tänään, että hinnastossa on virhe ja Wagoniin ei sivuverkko oikeasti kuulu. Lupasivat kuitenkin minulle verkon veloituksetta :D Ajattelivat varmaan, että kaikenlaisia kaheleita niitä onkin, mutta sivuverkko on oikeasti ihan hyödylinen ja sen listahinta on noin 70e.

Eski
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Onnittelut! Hieno auto! Eski: Koskas auto on menossa lastutukseen tms. :) Vai riittääkö Aeron jälkeen 2.0T? :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sehän on jo lastutettu, eikä muuta ole tulossa. Nythän on vielä maltettava ajaa ensimmäiset 2000km rauhallista sisäänajoa, jossa kierrokset ei saa ylittää 5000rpm...

Eski
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Mimmi kirjoitti:
Eski kirjoitti:sivuverkko on oikeasti ihan hyödylinen ja sen listahinta on noin 70e.

Eski
Ryöstöhinta.
Ruotsissa listahinta on 378SEK.
suomessa lisävarusteissa pikku vero. :)
Eski kirjoitti:Sehän on jo lastutettu, eikä muuta ole tulossa. Nythän on vielä maltettava ajaa ensimmäiset 2000km rauhallista sisäänajoa, jossa kierrokset ei saa ylittää 5000rpm...
Nouseeko kierrokset noinki korkealle? :D

Paljon muuten bosalin koukku maksoi? Pitääkö helmaan tehdä koloa? Miten se pistorasia tulee? Onko se näkyvissä?
Audi A4 2.0TFSIq
Vastaa Viestiin