Vetarit ja askit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Vetarit ja askit

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Jälleen kerran ajankohtainen, malja ja tripodi 3:nen kerran porsi :roll:

Tulee kalliks ja aikaavieväks hommaks teettää aina, ni ajattelin kysästä että mimmonen operaatio se on.

Mitä kaikkee pitää irrotta? Eli siis malja ja tripodi pitää saada vaihdettua. Onnistuuko vahdelaatikon puolelta, mahtuuko sen maljan ja tripodin muljauttaa sitäkäutta?

Miten homma menee?

Ihme homma kun ei kestä.. Sen ensimmäisen hajoamisen ymmärtää, tuenta oli päin vit**a. Mutta miksi se nyt hajosi? tuenta on oikastu robotissa, ja kaiken pitäisi olla reilassa, tosin, suht äskettäin vaihdatin koko alatukivarren :roll: , voiko siinä mennä joku mönkään?

Joojoo, leikkiessähän se meni, mutta kun meni sama puoli kun ennenkin...

lisää avautumista:
Niin ei tarvii täällä sit alkaa...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8&start=60
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Su Heinä 01, 2007 17:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9825
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis eihän toi ole, kun julistaa. Vaihteistosta tulee toki öljyä pihalle, jos et sitä vajuuta ensin.

1. napapaketti pois vetoakseleineen
2. nopeusmittarin vaijeri veke, jos on vasen
3. sitte vaan ne pultit auki, jolla se laippa on lootan kyljessä
4. vedetään tai pakotetaan ruuvimeisseleiden avulla se laippa maljan kera ulos. Samalla pitää varoa pudottamasta maljan päässä olevaa rautaista nappulaa ja sen takana olevaa jousta sinne vaihteiston sisälle (noin 3cm pitkä ja 1cm paksu pää, joka ohenee)
5. jos vasen puoli, niin nopeusmittarin ratas pois
6. laitetaan shimmilevyt johonkin jemmaan ja siten, ettei ne vahingossa pyörähdä väärin päin. (muuten saa reikiä haeskella kotvan asennusvaiheessa)
7. lukko rengas pois sieltä sisäpuolelta
8. painetaan malja veks laipasta
9. uusitaan stefa+laakeri siihen laippaan tarvittaessa
10. painetaan malja takaisin. Ite olen laittanut maljan pystyyn lattialle ja sopivaa putkea apuna käyttäen hakannut laakerin sisäkolin maljan akseliin
11. laitetaan lukkorengas
12. tästä eteenpäin sitten takaperöisessä järjestyksessä osat takaisin. Edelleenkin pitää muistaa varoa sen jousen ja nippelin pudottamista. Eräs huono-onninen pudotti ne sinne tasauspyörästöön ja seurauksena ajelun aikana vaihteisto meni halki...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Käytän tätä alottamaani topikkiin, sama aihe, vain vähän eri kilkkeet.

Ajatuksena että vaihtaisin koko voimansiirto systeemin. Kuitenkin jo 470tkm ajettu aski, mootorijarrulla 2sel ulisee, 2:osta ei saa vaihdissa oikein pälle (välikaasulla menee), vitosta saa tosissaan etsii jnejnejne

Sain jo tiedon että napoihin menee mitkä nivelet/vetarit tahansa, joten niitä ei tarvitsisi muuttaa.

Nytten ihmettelen sitä kun on ollu puhetta että vetoakseleita on n+1 eri pituudella?

Meneekö vetarin pituus auton vai laatikon mukaan? Eli jos puran jostain laatikon ja kaikki vetokilkkeet, niin sopiiko vetarit pituudeltaan??

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9825
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tietääkseni tuossa jossain -86 -87 maissa on tullut ihan huoltotiedote niistä liian lyhyistä vetareista. Varminta olisi ottaa vetarit 900:n 88-93 vuosimalleista, mutta ei abs-jarrullisesta. Tuo tripodin murtuminen voi tapahtua esim siten, että vedätät lujasti ja toinen etupyörä putoaa esim. kuoppaan, tai vaikka katukiveltä. Onhan muuten moottorin sivuissa olevat tukikumit kunnossa?

Vielä vaihteistoista. Sulle käy mikä tahansa manuvaihteisteisto, mitä on 99/90/og900:ssa ollut, kunhan se on ketjuenskalla. Vain noi tripoidit voi joutua vaihtamaan lootaan ja ensiökopan, jos aski on 99/90:stä.
Esim, mulla on 99 -78:ssa 900:n -89 vuosimallin loota ja 900t8 -84:n moottori. ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Eli mitä tarkoitat?
88-> on käppä-takana mallisesta... Mutta vaihto onnistuu siis jos vaihtaa aksleineen. Pitää vielä tarkistaa että mitenkäs nuo uudemmat navat sitten soveltuu tähä "vanhaan" koppaan, vai vanhat navat menee yhteen uudempien vaterien kanssa?

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10755
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuossa kuva anopin 380tkm-ajetun 86-ruiskusatkun vänkärinpuolen maljasta: http://www.jus.liitin.net/vanhamalja.JPG
Huonoon kuntoon oli kulunut, kun suojakumi oli ollut akselissa vain löystyneellä nippusiteellä kiinni, ja rasvat poistuneet/vettyneet/tjsp.

Tuossa tripodi: http://www.jus.liitin.net/tripodi.JPG
Tripodin hajonneen rullan neulat oli melkeinpä kaikki piilossa urissa maljan haarojen ja peltikuoren välissä.

Merkillepantavaa ja threadin aiheeseen liittyvää tässä minusta on, että kulumakohta maljassa on huomattavan ulkona kupissa, tuostahan tripodin rulla jää osittain maljan ulkopuolelle eikä ulosjoustovaraa todellakaan ole liikaa.

Tilalle hankin 88-autosta kotoisin olevat uudenveroiset maljat. Niissä on havaittavissa pieni kulumajälki, kummassakin melkein sentin sisempänä kuin tässä pilalle kuluneessa maljassa.
Uusi malja: http://www.jus.liitin.net/uusimalja.JPG

Autolla on joskus ajettu jonkunlainen kolari, oikean etulokasuojan etuosa on vaihdettu - liekö pyöräntuennassakin vielä jotain muodonmuutoksia vai olisiko tuossakin lyhyt vetoakseli.

Tässähän tulin asentaneeksi todennäköisesti takakäsijarrullisen uudella jaolla olevan auton maljan etukäsijarrulliseen vanhan jaon autoon, ei mitään ongelmaa, kun auto sattui olemaan noilla isoilla maljoilla. Täyttä varmuutta tietenkään ei ole, kun maljat oli jo valmiiksi irrotettu enkä luovuttaja-autoa nähnyt.
Viimeksi muokannut jus, Su Maalis 23, 2008 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9825
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

DIggItaLLr kirjoitti:Eli mitä tarkoitat?
88-> on käppä-takana mallisesta... Mutta vaihto onnistuu siis jos vaihtaa aksleineen. Pitää vielä tarkistaa että mitenkäs nuo uudemmat navat sitten soveltuu tähä "vanhaan" koppaan, vai vanhat navat menee yhteen uudempien vaterien kanssa?
Siis tarkoitan sitä, että otat siitä uudemmasta vetoakselit ja vetonivelet. Ei tässä jarruista ole kyse. Nuo vetonivelet käy uusiin ja vanhoihin napoihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9825
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jus kirjoitti: Merkillepantavaa ja threadin aiheeseen liittyvää tässä minusta on, että kulumakohta maljassa on huomattavan ulkona kupissa, tuostahan tripodin rulla jää osittain maljan ulkopuolelle eikä ulosjoustovaraa todellakaan ole liikaa.
Joo, tuo kulumajälki on aivan liian ulkona. Ainaskin noissa vanhemmissa vehkeissä, mitä on tullu purettua se kulumajälki on ollut aika tarkalleen puolivälissä maljaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Siis autolla on ajettu jo n.470tkm eli kyllä se vetari on oikean pituinen ja osat oiekeat. Ongelmat ilmeni sen jälkeen kun alatukivarsi petti, ja väänsi tuentaa auton alle. Silloin hajosi malja/tripodi. Tuenta on oikastu robotissa, ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Tosin laatiko hukkaa öljyä, ja siinä ei siis edelleenkään tripodi pysy maljassaan. Irtoaminen tapahtui renkaat suorassa, ja tasasella. Moottorin kiinnikkeet on kunnossa. Mikä missä pääsee elämään niin paljon että tripodi pääsee ulostautumaan maljasta?
Ehdotin itselleni että joksi laatikko olisi halki, ja vedossa pääsee sitäkäutta elämään? Tosin kaikki vaihteet toimii, ulisee ainoastaan moottorijarrulla 1 ja 2 vaihteella. 5 saa etsiä "pajalekalla puurokattilasta"

Ajatuksia?

Niin ei tarvitsisi taas rikkoa autoa?
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Ke Heinä 04, 2007 09:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Itselläni oli olkavarsi erilainen tai vaan vääntynyt vetarin irtoamisen seurauksena. Huomasin, kun toiselle puolelle mahtui sormi jarrukilven ja alapallonivelen kiinnityslenkin väliin ja toisella puolella tuota väliä oli vain muutama milli. En tiedä oliko/onko tuo ainoa kohta omassa autossa joka oli/on pielessä, on tuo vetari nyt pysynyt vaikka vieläkin näyttäisi olevan melko ulkoreunassa. Laita prikka ulomman vetarin ja pyöränlaakerin väliin... :roll:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9825
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

DIggItaLLr kirjoitti:Siis autolla on ajettu jo n.470tkm eli kyllä se vetari on oikean pituinen ja osat oiekeat. Ongelmat ilmeni sen jälkeen kun alatukivarsi petti, ja väänsi tuentaa auton alle. Silloin hajosi malja/tripodi. Tuenta on oikastu robotissa, ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Tosin laatiko hukkaa öljyä, ja siinä ei siis edelleenkään tripodi pysy maljassaan. Irtoaminen tapahtuu renkaat suorassa, ja tasasella. Moottorin kiinnikkeet on kunnossa. Mikä missä pääsee elämään niin paljon että tripodi pääsee ulostautumaan maljasta?
Ehdotin itselleni että joksi laatikko olisi halki, ja vedossa pääsee sitäkäutta elämään? Tosin kaikki vaihteet toimii, ulisee ainoastaan moottorijarrulla 1 ja 2 vaihteella. 5 saa etsiä "pajalekalla puurokattilasta"

Ajatuksia?

Niin ei tarvitsisi taas rikkoa autoa?
Ajatuksena/ehdotuksena tulee tämmönen mieleen. Jos otat sen vetoakselin irti autosta ja mittaat akselin joko ulomman nivelen kera sopivasta kohtaa mitattuna, tai irroitat sen akselin kokonaan ja mittaat irtaallaan. Sittenlaitat mitan tänne foorumille. Mie voisin katsoa meidän varastosta löytyisikö sieltä pidempää vetoakselia sulle. Meillä on puolen tusinaa 99/90/900 purettu ja kaikkien vetarit on jemmassa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Eli siis vieläkerran varmistus:

Jos otan esim. 91:sen I-varin laatikon ja kaikki veto kikottimet. Niin saan ne sopimaan omaani vm-84 saabiini ilman mitään ranetuksia, ja kikkailuja. Navat pysyy samoina, eli jako myöskin? Eli ulompi nivel on "irto-osa", vai mimmonen se navan rakenne on? sillä eikös itse navassa "se missä on pinnapultit renkaille", ole boorit, ja nimenomaan juuri napaan kiinnittyy niveleen.. ja..ja..

Ei helvetti, jelppikää ny. Mitään en tajuu täst, vielä. Mutta saban haluan ajoon.

-91, siksi koska se on vahvempi loota, ja siinä on öljysihti, ja semmonen ois ennenkaikkee tarjolla.

Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Jos on ollut kovaa tälliä vetoakseliin niin oletko katsonut että akseli on ulommassa vetonivelessä oikeassa kohdassa kiinni? Siellähän on se rengas joka lukitsee sen tiettyyn kohtaan.

Periaatteessa selviää kun vetää sitä akselia ulommastanivelestä.
99T-museopeli

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9825
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

DIggItaLLr kirjoitti:Eli siis vieläkerran varmistus:

Jos otan esim. 91:sen I-varin laatikon ja kaikki veto kikottimet. Niin saan ne sopimaan omaani vm-84 saabiini ilman mitään ranetuksia, ja kikkailuja. Navat pysyy samoina, eli jako myöskin? Eli ulompi nivel on "irto-osa", vai mimmonen se navan rakenne on? sillä eikös itse navassa "se missä on pinnapultit renkaille", ole boorit, ja nimenomaan juuri napaan kiinnittyy niveleen.. ja..ja..

Ei helvetti, jelppikää ny. Mitään en tajuu täst, vielä. Mutta saban haluan ajoon.

-91, siksi koska se on vahvempi loota, ja siinä on öljysihti, ja semmonen ois ennenkaikkee tarjolla.
Joo. Ihan oikein sie käsitit. Ulompi nivel on tottakai irto-osa, mutta jos saat nekin vetoakselien mukaan, niin niiden spoorit on samat, kuin niissä siun auton originaali navoissa. katso vaan, ettei luovuttaja ole abs-jarruilla, niin ei pitäis tulla mitään murheita.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Vastaa Viestiin