Mikä meni kytkinrempassa pieleen? TOIMII TAAS!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Mikä meni kytkinrempassa pieleen? TOIMII TAAS!

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Tiedetään, tiedetään, että ton piti olla maailman yksinkertaisin asia tehdä, mutta kun ei lähtenyt putkeen, niin ei sitten lähtenyt :evil:!

Eli vaihdoin asetelman, levyn ja painelaakerin. Suurten tappeluiden jälkeen sain kaikki palaset paikoilleen ja kokeilemaan. Eka polkasulla toimii jotenkuten, tuntuu, että ottaa melko pohjasta, mutta jos kytkintä käyttää, kuten esim. ruuhkassa luistattaen, herkee irrottamasta.

Ilmojakin kokeilin, eli isolla ruutalla nestettä ilmausruuvista säiliöön päin, mutta laskinko tarpeeksi? Eli olisko mahdollisesti vielä ilmaa?

Pikaisia vastauksia ja muutakin kuin "käytä hakua" otetaan vastaan, jotta auton sais taas mammalle ajokelpoiseksi :wink:.

Hausta vielä senverran, että sitäkin on jo katseltu, mutta ei jaksa viikkoa lukea kaikkia viestejä, josko jostain löytyis neuvo :x.
Viimeksi muokannut tuhojuho, Pe Heinä 13, 2007 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entinen jäsen#2331
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

polkaisitko ennen ilmausta? silloin saattaa lähteä stefa pois paikoiltaan!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Itselläni jäi viime syksynä putken liitos työsylinteriin aavistuksen löysäksi.
Tämä aiheutti vastaavat oireet. Vuoto ei ollut iso ja sitä oli vaikea havaita ennenkuin pesin ilmaruuvin ja liitosten ympäristön oikein kunnolla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Juu, siis nesteputkeahan minä en irrottanut ollenkaan. Olisko mahdollisesti jäänyt viimekesän rempasta hieman ilmaa tuonne järjestelmään, kun kytkin otti melko alhaalta jo sen jälkeen ja pakki takkuili? Pidin asiaa vaan silloin lopussa olevana levynä ja virta oli jo sen verran lopussa, ettei enää jaksanut ruveta ton kytkimen kanssa pelailemaan :cry: :oops:.

Nyt kun aukaisin ton paketin, niin huomasin, ettei levy ollutkaan aivan finaalissa.

Nalleoluelle sen verran vielä, että tietty polkaisin kokeillakseni, kun pistin kamat paikoilleen. Mistäs toi stefa olis pullahtanut? En ainakaan nähnyt mitään epätavallista.

Laiton ilmanipasta letkun pulloon, ja polin kuin tulpatonta mopoa, ja jotenkin tuntuis, että pelittäs jo hieman paremmin. Kokeilemaan ei nyt tohdi lähteä, kun tuli otettua muutama vit***skalja.

Mut hyviä neuvoja edelleen otetaan vastaan. Pitäisköhän hommata vielä uusi työsylinteri (no joo, turhaa työtä tässävaiheessa, muttä tyhmästä päästä kärsii koko ruumis :evil: ) tai vastaavasti, haluaako joku lähialueelta (150 km:n säteellä) tienata hieman harrastusrahaa, ja laittaa ton kuntoon? Iteltä loppu toisaalta mielenkiinto :evil:
Entinen jäsen#2331
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

tuhojuho kirjoitti:Juu, siis nesteputkeahan minä en irrottanut ollenkaan. Olisko mahdollisesti jäänyt viimekesän rempasta hieman ilmaa tuonne järjestelmään, kun kytkin otti melko alhaalta jo sen jälkeen ja pakki takkuili? Pidin asiaa vaan silloin lopussa olevana levynä ja virta oli jo sen verran lopussa, ettei enää jaksanut ruveta ton kytkimen kanssa pelailemaan :cry: :oops:.

Nyt kun aukaisin ton paketin, niin huomasin, ettei levy ollutkaan aivan finaalissa.

Iteltä loppu toisaalta mielenkiinto :evil:
Tarkistaisin poljinsylinterin, tuntuis että sieltä on jousi poikki. :roll:
Mäntä ei palaudu tarpeeksi joten ei saa nestettä oikeaa määrää putkeen. :oops:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

tUrpoEinari kirjoitti: Tarkistaisin poljinsylinterin, tuntuis että sieltä on jousi poikki. :roll:
Mäntä ei palaudu tarpeeksi joten ei saa nestettä oikeaa määrää putkeen. :oops:
Mikäs sen nyt yhdessä yössä olis katkaissut? Siis otti alhaalta viimekesästä lähtien, mutta piti kuiteskin paineet sisällä. Jatkuvasti ajettu "neljän ruuhkassa" sen jälkeen, ja aina kuiteskin saanut auton vapaalle tarvittaessa. Nyt tuossa testaillessani, piti kone sammuttaa, että auto pysähtyisi. En oikein laskis tuonne poljinsylinterin piikkiin, tai sitten murphyn laki iski päälle, ja sillekin tuli tunnit täyteen juuri nyt :evil: :roll: .
Entinen jäsen#2331
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Murphyn laki eli kaikki sattuu samaan aikaan ja aina sitä luulee että ei se nyt oo voinut yhtäaikaa tulla. Tarkasta jousi vaan. :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

"Nouseeko" poljin jos pumppaat poljinta jonkin aikaa. Jos nousee niin se tukisi tuon paineen alaisena häipymisen siihen, että ilmaa on järjestelmässä, jos mikään liitos ei vuoda nestettä.

Oliko korvaavat osat, etenkin painelaakeri samanlainen kuin ne mitä otit pois? Jos vanhemman korvaa uudemmalla niin se ainakin muljuu siinä työsylinterin nokassa --> irrottaa pohjassa....

Tuliko työsylinteri kunnolla sinne ketjukotelon huulloksen sisälle?

Olikos tuossa joku muoviholkki, millä välystä säädettiin vai näkikö siitä vain kytkimen kuluneisyyden.... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

"Nouseeko" poljin jos pumppaat poljinta jonkin aikaa. Jos nousee niin se tukisi tuon paineen alaisena häipymisen siihen, että ilmaa on järjestelmässä, jos mikään liitos ei vuoda nestettä.

Joo, kun painelee, niin ottaa paremmin. Normaali käytössä toimii, kuten pitääkin, mutta toi "ryömitys".

Oliko korvaavat osat, etenkin painelaakeri samanlainen kuin ne mitä otit pois? Jos vanhemman korvaa uudemmalla niin se ainakin muljuu siinä työsylinterin nokassa --> irrottaa pohjassa....

Kyllähän noi pitäis olla samanlaiset. Sashin paketin ostin ja painelaakeri näytti silmämääräisesti samalta, luin minkä otin pois.


Tuliko työsylinteri kunnolla sinne ketjukotelon huulloksen sisälle?

Omasta mielestäni: kyllä!

Olikos tuossa joku muoviholkki, millä välystä säädettiin vai näkikö siitä vain kytkimen kuluneisyyden.... :roll:

:?: :roll:

Taitaa saappi olla liian vaativa auto meikäläiselle, joten pistäisköhän kaikki paaliin ja ostais volvon tilalle. Siihen onnistui ainakin kytkinremontti kerralla :roll:
Viimeksi muokannut tuhojuho, Ma Heinä 09, 2007 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entinen jäsen#2331
obrut
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2007 14:53

Viesti Kirjoittaja obrut »

Laitoitko työsylinterin(/sylinterin kunto) kumit ? Siinä varmaan vika. Jos ei vielä hyvä kannattaa samalla tietenkin laittaa pääsylinteriinkin.
Onko muita autoja kuin saabeja ei minulla ainaskaan
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

tuhojuho kirjoitti:Taitaa saappi olla liian vaativa auto meikäläiselle, joten pistäisköhän kaikki paaliin ja ostais volvon tilalle. Siihen onnistui ainakin kytkinremontti kerralla :roll:
Tutun näköistä tekstiä. kirjoittelin itse ihan samaa tuossa hiukan takaperin.

Asenteesta nää hommat on kiinni. Piti nukkua pari yötä ja asennoitua siihen, että nyt on saab ja sitä opetellaan laittamaan.

Muutamia erikoistyökaluja pitää hankkia/valmistaa, mutta kyllä tuollaisen saabin kanssakin näköjään voi elää.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Huikko kirjoitti:
tuhojuho kirjoitti:Taitaa saappi olla liian vaativa auto meikäläiselle, joten pistäisköhän kaikki paaliin ja ostais volvon tilalle. Siihen onnistui ainakin kytkinremontti kerralla :roll:
Tutun näköistä tekstiä. kirjoittelin itse ihan samaa tuossa hiukan takaperin.

Asenteesta nää hommat on kiinni. Piti nukkua pari yötä ja asennoitua siihen, että nyt on saab ja sitä opetellaan laittamaan.

Muutamia erikoistyökaluja pitää hankkia/valmistaa, mutta kyllä tuollaisen saabin kanssakin näköjään voi elää.
No ehkä se maailma ei tähän kaadu :wink: . Alkaa vaan kyrsimään, kun tollanen näpäytyshomma, jonka jokainen saapisti tekee vaikka unissaan, meni päin peetä :evil:!

Ja voihan se olla, että se toimiikin nyt ilmauksien jälkeen, niinkuin pitää. Ei vaan nykyisillä promillerajoituksilla passaa lähteä kokeilemaan. Mut kun kyseessä on mamman ajokki, niin pieni epävarmuus kaivertaa mieltä, ja toiveena olisi, että se toimisi moitteettomasti 8) .
Entinen jäsen#2331
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

tuhojuho kirjoitti: No ehkä se maailma ei tähän kaadu :wink: .Mikäs sen nyt yhdessä yössä olis katkaissut? Siis otti alhaalta viimekesästä lähtien, mutta piti kuiteskin paineet sisällä.
Alkaa vaan kyrsimään, kun tollanen näpäytyshomma, jonka jokainen saapisti tekee vaikka unissaan, meni päin peetä :evil:
Sri mutta yhdistin tuossa kahta viestiäsi. No se on ollut poikki jo viimekesästä asti ( älä ammu jos ei olekka poikki) nyt kun pitelit kytkintä niin se hermostu ja lakkas pelaamasta.

Tuota ei se nyt noinkaan mene. Kyllä niitä kytkinvikoja on täälläkin pähkäilty ja saatu harmaita hiuksia.

Mutta se on opittu että jos kytkin avataan niin samalla huolletaan molemmat sylinterit ja vaihdetaan se yläsylinterin jousi. Huolet jääneet lähes kokonaan pois kun tekee noin, turha säätäminen ja säästäminen muutaman euron takia ei lupaa tässä asiassa kovin pitäaikaista säästöä.:D

Henkilökohtaisesti teen kytkinremontin mieluiten 99-900 malleihin. Ei paljon huvita maata auton alla irrottamassa vaihdelaatikkoa kaiken kuran ja öljymoskan seassa. Jo tämä helpottaa kummasti kun asian oivaltaa. Sääli, kun menivät muuttamaan. :oops: :oops: :cry:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

tUrpoEinari kirjoitti:
tuhojuho kirjoitti: No ehkä se maailma ei tähän kaadu :wink: .Mikäs sen nyt yhdessä yössä olis katkaissut? Siis otti alhaalta viimekesästä lähtien, mutta piti kuiteskin paineet sisällä.
Alkaa vaan kyrsimään, kun tollanen näpäytyshomma, jonka jokainen saapisti tekee vaikka unissaan, meni päin peetä :evil:
Sri mutta yhdistin tuossa kahta viestiäsi. No se on ollut poikki jo viimekesästä asti ( älä ammu jos ei olekka poikki) nyt kun pitelit kytkintä niin se hermostu ja lakkas pelaamasta.

Tuota ei se nyt noinkaan mene. Kyllä niitä kytkinvikoja on täälläkin pähkäilty ja saatu harmaita hiuksia.

Mutta se on opittu että jos kytkin avataan niin samalla huolletaan molemmat sylinterit ja vaihdetaan se yläsylinterin jousi. Huolet jääneet lähes kokonaan pois kun tekee noin, turha säätäminen ja säästäminen muutaman euron takia ei lupaa tässä asiassa kovin pitäaikaista säästöä.:D

Henkilökohtaisesti teen kytkinremontin mieluiten 99-900 malleihin. Ei paljon huvita maata auton alla irrottamassa vaihdelaatikkoa kaiken kuran ja öljymoskan seassa. Jo tämä helpottaa kummasti kun asian oivaltaa. Sääli, kun menivät muuttamaan. :oops: :oops: :cry:
Eipä tässä nyt ollutkaan tarkoitus säästää niitä muutamia euroja :wink: . Ei ton auton kanssa elämä enää kaadu siihen, vaikka pistäs vielä uusilla palikoilla koko paskan kasaan. Tietysti omaa tyhmyyttä oli alkaa viikonloppuna kyseiseen hommaan.

Ja tuosta vaihtamisesta vielä sen verran, että vaikka tein foorumin ohjeiden mukaan kikkaillen kaikkien lankaviritelmien mukaan, en saanut kunnolla tilaa sinne. Joko en osaa tai jostain muusta syystä, minusta toi homma on täysin peestä.

Nyt kun on vähän hermoja lepuuteltu, kävin vielä kokeilemassa toimintaa, ja ei tunnu pelittävän. Painelaakeri jää ajoittain kahisemaan, kun kytkimen nostaa ylös. Kun hieman painaa polinta, kahina lakkaa. Mä en enää jaksa taistella ton kanssa, joten halukkaat kytkinrempan tekijät voi laittaa YV:tä kustannusarviosta ja tarvittavista osista :wink:

Varmaan kannattais tehdä vaan sitä, mitä osaa. Eipä ole vielä koskaan auton maalaaminen ottanut näin koville :lol: .
Entinen jäsen#2331
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Vaihdetaan sitten kytkinremppa (jos se niin vaikeeta on) auton maalaamiseen, tulen lepajoelle ens su viikoksi eteenpäin :)

Vai tuonko sulle koko eheän auton tullessani (kaipaa maalia) :D
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Vastaa Viestiin