9-3 2.2 tid ongelmia ongelmia
9-3 2.2 tid ongelmia ongelmia
Nyt alkaa huumori loppumaan,
Maaliskuussa alkoi ce valo palamaan ja savuttamaan ihan perhanasti, öljyä ruiskia koneen letkuista lopputulos egr venttiili vaihdettu. Nyt huomannut ,että alhaisilla kierroksilla kuuluu outu ujeltava ääni, kierrokset alle 2000 , ja kun kaasua humppaa niin uljetava ääni kuulu ihan selvästi, toinen on ,että alhaisilla kierroksilla ajattessa 4 ja 5 vaihteella kun joutuu vedettään auto täristää kovasti. Auto kiihtyy ihan normaalisti ja kulkeekin ihan nokko.
Paikallinen saabbi liike ei osaa muuta kuin laskuttaa ja levitellä käsiä. Joten arvon saab harrastajat käännyn teidän tietämyksenne puoleen?
Maaliskuussa alkoi ce valo palamaan ja savuttamaan ihan perhanasti, öljyä ruiskia koneen letkuista lopputulos egr venttiili vaihdettu. Nyt huomannut ,että alhaisilla kierroksilla kuuluu outu ujeltava ääni, kierrokset alle 2000 , ja kun kaasua humppaa niin uljetava ääni kuulu ihan selvästi, toinen on ,että alhaisilla kierroksilla ajattessa 4 ja 5 vaihteella kun joutuu vedettään auto täristää kovasti. Auto kiihtyy ihan normaalisti ja kulkeekin ihan nokko.
Paikallinen saabbi liike ei osaa muuta kuin laskuttaa ja levitellä käsiä. Joten arvon saab harrastajat käännyn teidän tietämyksenne puoleen?
Jos kovin jurnittaa, niin dieseli kyllä tärrää. Onko tämä täryyttäminen alkanut yhtäkkiä?
EGR kyllä kannattaa ohittaa. Opel -foorumilla on tarkat ohjeet, jos kiinnostaa.
Taikka laita privaa mulle.
Edit: itellänikin on alkanut mielestäni hiljattain kuulumaan jonkunsortin ujellusta. Kulku ja öljynkulutus normaalia, ei tupsauttele. Kokeilin ahtimen imupuolta niin ei ole välyksiä pitkin eikä poikittain.
Voisko lämpimät kelit muuttaa sointia?
EGR kyllä kannattaa ohittaa. Opel -foorumilla on tarkat ohjeet, jos kiinnostaa.
Taikka laita privaa mulle.
Edit: itellänikin on alkanut mielestäni hiljattain kuulumaan jonkunsortin ujellusta. Kulku ja öljynkulutus normaalia, ei tupsauttele. Kokeilin ahtimen imupuolta niin ei ole välyksiä pitkin eikä poikittain.
Voisko lämpimät kelit muuttaa sointia?

Täytyy hieman tarkentaa, egr remontin yhteydessä , liike kertoi vaihtaneensa ilmamassa mittarin, koska kyseessä oli alle 2 vuotta vanha ilmamassamittari ja saabin takuuosa, osa vaihettiin takuuseen, minkäänlaista dokumenttia en saanut ilmamassamittarin vaihdosta, eikä sitä mihinkään kirjattu, joten en tiedä onko ilmamassamittaria todellisuudessa vaihdettu. Ja vaihdetellu osalle myönnetty takuuta, ihmeellistä?
Sen verran vielä remontista, että auto vietiin lavetilla huoltoon, huollosta soitettiin ,että auto on kunnossa, egr puhdistettu, asun noin 300km päässä huoltopaikasta, no kävin hakemassa auton, maksoin laskun, pääsin 400m vika tuli uudestaan, vein auton takasi , menin takasin kotiin 300km päähän, parin päivän päästä soitettiiin,että auto on kunnossa egr vaihettu, rukoilin ja anelin, että käykää ajamassa autolla pitempi reissu, se luvattiin
ja kohta soitettiin ,että auto ei ole kunnossa, ilmamassamittari paskana, no kolmannella kerralla auto oli kunnossa ja pääsin ajamaan, merkillisen hyvää palvelua merkkiliikkeeltä varsinkin kun matkaa on 300km, eli sikahintaisen 1000e veloituksen lisäksi, matkustin 600km turhaan. Joten ymmärtänette ,että en mielelläni enää käytä kyseisen liikkeen palvelua.
Mikään ce valo ei pala nyt, liikkeen huoltomies ei osannut sanoa juuta eikä jaata, muutenkin todella tympeä palvelu, tuntiveloitus 80e vaikka mitään ei tehtäisi.
Sen verran vielä remontista, että auto vietiin lavetilla huoltoon, huollosta soitettiin ,että auto on kunnossa, egr puhdistettu, asun noin 300km päässä huoltopaikasta, no kävin hakemassa auton, maksoin laskun, pääsin 400m vika tuli uudestaan, vein auton takasi , menin takasin kotiin 300km päähän, parin päivän päästä soitettiiin,että auto on kunnossa egr vaihettu, rukoilin ja anelin, että käykää ajamassa autolla pitempi reissu, se luvattiin
ja kohta soitettiin ,että auto ei ole kunnossa, ilmamassamittari paskana, no kolmannella kerralla auto oli kunnossa ja pääsin ajamaan, merkillisen hyvää palvelua merkkiliikkeeltä varsinkin kun matkaa on 300km, eli sikahintaisen 1000e veloituksen lisäksi, matkustin 600km turhaan. Joten ymmärtänette ,että en mielelläni enää käytä kyseisen liikkeen palvelua.
Mikään ce valo ei pala nyt, liikkeen huoltomies ei osannut sanoa juuta eikä jaata, muutenkin todella tympeä palvelu, tuntiveloitus 80e vaikka mitään ei tehtäisi.
Re: 9-3 2.2 tid ongelmia ongelmia
Kaikilla vaihteillako? Paljonko autolla on ajettu?mulberi kirjoitti:Nyt huomannut ,että alhaisilla kierroksilla kuuluu outu ujeltava ääni, kierrokset alle 2000, ja kun kaasua humppaa niin uljetava ääni kuulu ihan selvästi
Ja kierrokset? Jos alle kahden tonnin, voi olla että täristääkinmulberi kirjoitti: toinen on ,että alhaisilla kierroksilla ajattessa 4 ja 5 vaihteella kun joutuu vedettään auto täristää kovasti.

Dieselille pitää muistaa antaa joka päivä kunnolla kenkää tai paikat menee oikeasti tukkoon. Kerran päivässä kunnon kiihdytykset punarajalle asti.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Missäs kaukana käytit autoa huollossa?
Ainakin paikallista merkkiliikettä olen muutamien toilailujen jälkeen välttänyt kuin Ruttoa
Täytyy kysyä vielä, että olivatko tämänhetkiset ongelmat autossa tuo täryytys ja ujeltaminen kaasutellessa?
Tietysti jos avaimet pysyvät kädessä, niin voihan sitä turboa aukaista ja katsoa, että onko siellä mitään ihmeellistä. Itselläni oli muutama pieni halkeama ja hiukan jotain karstoittumista pakopuolella, kun muuan vuosi sitten tarkistin.
Ainakin se imupuolen putki on helppo aukaista ja kokeilla, että onko välyksiä ahtimessa.
Syökö auto öljyä?
Entäs, jos kokeilet napata sen EGR-venttiilille menevän alipaineletkun kokonaan irti? Käy sitten ajamassa ja kuuntele, muuttuuko ääni.
Ihan ohimennen tuli mieleen, että työkaverilla oli samalla motilla ooppeli. Kävi hiukan ryskäämällä tai huonosti tyhjäkäynnillä. Puhdisti imusarjan niin parani. Mainittakoon, että imusarjasta oli pyörreläppäventtiilistöstä jo irronnut yksi läppä imukanavaan karstakertymän vaikutuksesta. Ns. läheltäpiti -tapaus...
Paljonko autolla muuten on ajettu?
Ainakin paikallista merkkiliikettä olen muutamien toilailujen jälkeen välttänyt kuin Ruttoa

Täytyy kysyä vielä, että olivatko tämänhetkiset ongelmat autossa tuo täryytys ja ujeltaminen kaasutellessa?
Tietysti jos avaimet pysyvät kädessä, niin voihan sitä turboa aukaista ja katsoa, että onko siellä mitään ihmeellistä. Itselläni oli muutama pieni halkeama ja hiukan jotain karstoittumista pakopuolella, kun muuan vuosi sitten tarkistin.
Ainakin se imupuolen putki on helppo aukaista ja kokeilla, että onko välyksiä ahtimessa.
Syökö auto öljyä?
Entäs, jos kokeilet napata sen EGR-venttiilille menevän alipaineletkun kokonaan irti? Käy sitten ajamassa ja kuuntele, muuttuuko ääni.
Ihan ohimennen tuli mieleen, että työkaverilla oli samalla motilla ooppeli. Kävi hiukan ryskäämällä tai huonosti tyhjäkäynnillä. Puhdisti imusarjan niin parani. Mainittakoon, että imusarjasta oli pyörreläppäventtiilistöstä jo irronnut yksi läppä imukanavaan karstakertymän vaikutuksesta. Ns. läheltäpiti -tapaus...
Paljonko autolla muuten on ajettu?
Juu, ujeltaminen on ongelma alle 2000kierroksella, ja tärryytys myös, muita ongelmia ei ole, öljy on maistunut uudesta asti, autolla ajettu noin 110000km.
Kun vaihtaa vaihetta ja kiekat laskevat samainen ujellus kuuluu. Onko muuten normaalia että lämpillä kelillä saabin diisselissä alkaa flekti pyörimään kun pysähtyy paikoilleen. Aikasemmissa diisseleissä ei ole ollut vastaavaa vaan kone on jäähtynyt?
Kun vaihtaa vaihetta ja kiekat laskevat samainen ujellus kuuluu. Onko muuten normaalia että lämpillä kelillä saabin diisselissä alkaa flekti pyörimään kun pysähtyy paikoilleen. Aikasemmissa diisseleissä ei ole ollut vastaavaa vaan kone on jäähtynyt?
Paljon on vielä kilsoja jäljellä, jos vasta 110tkmmulberi kirjoitti:Juu, ujeltaminen on ongelma alle 2000kierroksella, ja tärryytys myös, muita ongelmia ei ole, öljy on maistunut uudesta asti, autolla ajettu noin 110000km.
Kun vaihtaa vaihetta ja kiekat laskevat samainen ujellus kuuluu. Onko muuten normaalia että lämpillä kelillä saabin diisselissä alkaa flekti pyörimään kun pysähtyy paikoilleen. Aikasemmissa diisseleissä ei ole ollut vastaavaa vaan kone on jäähtynyt?

Alle kahden tonnin tuolla ei paljon kannata edes ajaa. Tyypillistä suoraruiskuturbolle, juurikin kapea vetoalue 2000-4000rpm. Käyttökelpoinen vääntö alkaa vasta 1900rpm. Esim alle 95km/h nelonen silmään. Mummotyylillä karstoittuu paikat tukkoon

Käytätkö öljyinä jotain 0W 30 tjsp litkuja


Flektihän käy usein ilmastoinnin vuoksi pysäytyksen jälkeenkin. Muuten tuossa ei flektiä tarviskaan

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Jep, jos ilmastoinnin kytkee pois, saa muhia ruuhkassa kotvankin aikaa, että flekti herää.
Itse olen noin 85-90 nopeudet jo ajanut vitosella.
Paljonko autosi vie öljyä vaihtovälillä ja vaihdatko 15 vai 10tkm välein?
Itselläni meni 0W Castrollia varmaan noin 1,5-2L 15Tkm vaihtovälillä.
Nykyään on 5W Mobilit sisässä, menee enää vajaata litraa per kymppitonni.
Hitusen tippuu turbon öljynpaluuletkun tiivisteen välistä, mutta niin vähän, ettei kannata vielä aukoa. Max desi/vaihtoväli.
Sanovat Ooppelimiehet, että kun saa hiukan yli 200tkm lasiin koneelle, niin öljynsyönti vähenee. Moni tätä väittänyt, itsellänikin vielä hiukan alle 200tkm, että en osaa vielä sanoa mitään.
Itse olen noin 85-90 nopeudet jo ajanut vitosella.
Paljonko autosi vie öljyä vaihtovälillä ja vaihdatko 15 vai 10tkm välein?
Itselläni meni 0W Castrollia varmaan noin 1,5-2L 15Tkm vaihtovälillä.
Nykyään on 5W Mobilit sisässä, menee enää vajaata litraa per kymppitonni.
Hitusen tippuu turbon öljynpaluuletkun tiivisteen välistä, mutta niin vähän, ettei kannata vielä aukoa. Max desi/vaihtoväli.
Sanovat Ooppelimiehet, että kun saa hiukan yli 200tkm lasiin koneelle, niin öljynsyönti vähenee. Moni tätä väittänyt, itsellänikin vielä hiukan alle 200tkm, että en osaa vielä sanoa mitään.
Olen käyttänyt 5w-50 öljyjä, vaihtoväli 10000-13000km, jonku verran joutuu lisäämään vaihtovälillä, ei kuitenkaan niin että tikku kuluisi puhtaaksi tai check oil level syttyisi. Ajotyylini on aika rauhallinen, en kiihyttele kovasti ,itsekkin epäilen vähän karstoittumista (imusarja, mutta liittyykö siihen ujellus? ,. Huomasin myös ,että auto täristää kovasti myös tyhjäkäynnillä. Vetoja kuitenkin on 195km/h ,suljetulla alueella.
Kävin juttelemassa diesel moottoreihin erikoistuneessa liikkeessä , ajattelin ,että he osaisivat paremmin auttaa kun käsiään levittelevä saab -merkki liike.
Kävin juttelemassa diesel moottoreihin erikoistuneessa liikkeessä , ajattelin ,että he osaisivat paremmin auttaa kun käsiään levittelevä saab -merkki liike.
No sulla kuluu siis öljyä normaalimäärä tai pikemminkin normaalimäärää hiukan vähemmän.
Työkaverilla oli huomattavasti enemmän, (300tkm) ajettu Omega samalla koneella.
Puhdisti imusarjan ja poisti sen irronneen pyörreläpän sieltä imukanavasta niin nimenomaan suurin ero oli tuossa tyhjäkäynnissä.
Kävi ennen jotenkin "raaemmasti" kuin nyt.
Imusarjan karstoittumisesta olen kuullut monta teoriaa, mutta yhtesitä useimmille jutuille tuntuu olevan, että karstaa kertyy eniten auton ensimmäisellä sadalla tuhannella kilometrillä.
Vaikea sanoa syytä tähän.
Itselläni piti myös paikkansa. Puhdistin imusarjan noin 110Tkm kohdalla, tajuton määrä paskaa oli. Tarkistin 175Tkm kohdalla (kun tulppasin EGR:n) ja oli kyllä erittäin vähän verrattuna ensimmäiseen kertaan.

Tuossapa vielä kuva imusarjasta, mahdollisesti olet tämän jo nahnytkin aikaisemmin tällä foorumilla. Karstaa parhaillaan lähes kymmenkunta milliä...
Työkaverilla oli huomattavasti enemmän, (300tkm) ajettu Omega samalla koneella.
Puhdisti imusarjan ja poisti sen irronneen pyörreläpän sieltä imukanavasta niin nimenomaan suurin ero oli tuossa tyhjäkäynnissä.
Kävi ennen jotenkin "raaemmasti" kuin nyt.
Imusarjan karstoittumisesta olen kuullut monta teoriaa, mutta yhtesitä useimmille jutuille tuntuu olevan, että karstaa kertyy eniten auton ensimmäisellä sadalla tuhannella kilometrillä.
Vaikea sanoa syytä tähän.
Itselläni piti myös paikkansa. Puhdistin imusarjan noin 110Tkm kohdalla, tajuton määrä paskaa oli. Tarkistin 175Tkm kohdalla (kun tulppasin EGR:n) ja oli kyllä erittäin vähän verrattuna ensimmäiseen kertaan.

Tuossapa vielä kuva imusarjasta, mahdollisesti olet tämän jo nahnytkin aikaisemmin tällä foorumilla. Karstaa parhaillaan lähes kymmenkunta milliä...
Miten ois lisäjousi siihen rinnallemulberi kirjoitti:Turbo ongelma selvisi, hukkaportin jousi kuoleutunut, onko foorumilaisilla kokemuksia?
Liikkeessä arvelivat ,että on kallis remontti, ilmeisesti ei voi vaihtaa pelkkää jousta.

Vähän oudolta tuo diagnoosi vaikuttaa

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Kun sitä jousta kokeilee kädellä , kun on sammuttanut auton, niin löysältä vaikuttaa, ei pitäs se kuulemma hukkaportin akseli olla käsin liikuteltavissa, mutta mistäpä sen tietää, mutta liike (ei saab merkkiliike) vaikutti ihan asialliselta. Voi olla sen lisäjousen laittaminen hankalaa, kun ei välttämättä saa oikean jäykkyyden omaava jousta ihan noin vaan....
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: La Elo 12, 2006 12:37
Ei taida tuossa ahtimessa olla hukkaporttia vaan kyseessä on "muuttuvasiipinen" ahdin (Garretin GT1849V). Eli jos huollossa ovat sanoneet hukkaportin olevan jumissa, niin välttäisin tuota huoltoa kuin ruttoa ja kävisin hakemassa diagnoosin myös toisesta paikasta...mulberi kirjoitti:Turbo ongelma selvisi, hukkaportin jousi kuoleutunut, onko foorumilaisilla kokemuksia?
Liikkeessä arvelivat ,että on kallis remontti, ilmeisesti ei voi vaihtaa pelkkää jousta.
Opel Vectra C 2,2 DTI -02