Lämmitettävät sähköpeilit satkuun (step-by-step)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Lämmitettävät sähköpeilit satkuun (step-by-step)

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Moi,

Tuli laitettua toimintaan juuri ja ajattelin laittaa ohjeistusta, kun on vielä tuoreena muistissa. Onhan tästä ollutkin jo juttua, mutta...

1. Tuli hankittua 9000:n lämmitettävät sähköpeilit ebaysta saksanmaalta.

2. Tutkin sähköjä ja totesin että (OG900 1993 classic) kuskin lokarissa sulakerasian takana on kelta/valkoinen johto, jossa on pyöreä liitin. Tähän johtoon tulee 12V kun takalasinlämmitin on päällä. Johtohan tulee releeltä takapenkin alta. Repsikanpuolelle ei johtoa tullut, joten vedin sen sinnekin.

3. Purkasin autosta irti ovipahvit ja manuaalipeilit.

4. Vääntelin irti manuaalipeilin lasin ja irroitin neljällä ruuvilla olevan pohjaosan peilirungosta.

5. Löin vasaralla sen pallonivelen siitä peilin rungosta irti. Sisäänpäin kun lyö siitä manuaalisäätövivun päästä, niin lähtee helposti.

6. Tyhjien manuaalirunkojen pesu ja puhdistus.

7. Sitten tonnarin peilien kimppuun. Ensin peililasi irti -> Pienellä tasapääruuvarilla peilin alapuolelta olvasta reiästä liikutetaan lukkorengasta ulospäin peilin jalasta. Lämmityselementin johdot irti lasista ja lasi pois. Ylempi johto on ruskea siinä lämmityselementissä, mutta niillä ei ole väliä kumminpäin ne ovat.

8. Moottorin 4 ruuvia irti (ovat täsmälleen samoja ruuveja kuin satkun manuaalipeilissä)

9. Peilin metallikehikon ruuvit (4kpl) irti muovirungosta

10. Taivuttamalla peilin pohjaa ulospäin saadaan esille kaksi muoviputkessa kulkevaa jousta. Itse käänsin ulommat kiinnikkeet 90 asteen kulmaa, jotta sain jouset nätisti pois ilma voimaa.

11. Sähköliittimien irroitus liitinrungoista (peili + lämmitys), muuten ei johto mene läpi peilinjalasta. Merkkaa nastajärjestys ylös! Pyöreissä johdinkengissä on yksi nasta jota sisäänpäin painamalla liitin irtoaa johtosarjaa kohti vetämällä. Lämmittimen johdon liitin on kahdella liitinrungossa olevalla nastalla samaan tapaan.

12. Moottorin pujottelu irti tonnarin peilistä.

13. Moottorin puhdistus, rasvaus ja testaus pöydällä erillään. Tarkistin että kaikki suunnat toimivat.

14. Piuhat etuoven haitarin läpi lokasuojasta sisäänpäin. Liitinrungosta liittimet irti ja ilmastointiteipillä kiinni isoon tukevaan nippusiteeseen ja veto läpi. Ruiskutin silikonisuihketta kevyestä johtojen pintaan. Muista katkaista nippuside, jolla kumihaitari on ovessa kiinni. Älä riko kumihaitaria. Itse otin korin puolelta kumihaitarin kokonaan irti. sen saa helposti painamalla takaisin.

15. Piuhojen veto ylös ovessa. varo ettet jätä johtosarjaa kiertymään ikkunakiskon ympärille. testaa vedon jälkeen että lasi menee esteettä ylös ja alas. Vedä koko johtosarja auton ulkopuolelle peilin aukosta.

16. Moottorin asennus manuaalipeilin runkoon. Ruuvaa kiinni samoihin reikiin, kuin missä manuaalikoneisto oli. vedä johdot peilissä olevan metallirungon alta ja muista jättää esille lämmityselementin johdot ulkoreunan puolelle.

17. Liitinrungon asennus sekä peilin, että oven johtoihin takaisin. Muista nastajärjestys! Käännä varovasti alaspainetut nastat takaisin ylös johdinkengistä. 1mm yli rungontason riittää.

18. Peililasin kiinnitys. Liitä lämmityselementin johdot kiinni peililasiin. tarkista että niissä on liikkumavaraa peilin säädön verran ainakin. Käännä lukitusrengas auki-asentoon, niin että mustat tapit moottorirungossa näkyvät. Paina peililasi kevyesti paikalleen ja liu'uta ruuvimeisselillä lukitusrengasta peilin alaosan reiästä peilin jalkaa kohti. Tarkista kiinnityksen pitävyys huolella.

19. Johtoliitosten yhdistäminen auton ja peilin välillä. Testaa peilin toimivuus tässä vaiheessa.

20. Vedä johtoa ovessa sisäänpäin samalla kun työnnät peiliä kiinni oveen. Varo ettei johto jää ikkunankiskon tielle. Tarkista ikkunan vapaa liikkuvuus ja ruuvaa peili kiinni runkoon.

21. Ovipahvien ja muiden asennus takaisin oveen.

22. Minulla oli käytössäni jo aiemmin hankitut muovikolmiot sähköpeilillisestä satkusta, joissa ei siis ole sitä manuaalisäädön vivun reikää, mutta jos ei ole, niin Korja-Kumista tampereelta löytyy sopivia ovaalinmuotoisia kumitulppia, jolla reiän voi peittää.

23. Olin myös asentanut jo hankkimani katkaisjat aiemmin autoon, mutta vielä lyhyesti niiden asennus, josta kannattaa aloittaa koko homma.

23a. Minä en ottanut irti ollenkaan sitä paneelia, koska ei tarvitse. Homma helpottuu jos ottaa. Painele sormella paneelia katkaisijoiden kohdalta jotta tunnistat "pehmeämmät" kohdat joihin katkaisijan reiät tehdään.

23b. Lämmitetyllä mattoveitsen terällä X siihen pehmeään kohtaan. Sormi läpi ja tunnustellen huomaat missä katkaisija-aukon rajat kulkevat muovissa.

23c. Leikkaa mattoveitsellä pintaverhoiluun reikä myötäillen taustamuovissa olevaa suorakaiteen muotoista reikää.

23d. Kaiva esiin peilien liittimien sähköliittimet auton johtosarjasta. Omassani oli valmiina ne autossa jo.

23e. Liitä sähköt katkaisijoihin ja mittaa ensin yleismittarilla lokasuojanpuolelta että sähköt tulevat sinne nelinapaiselle liittimelle saakka. Lokasuojan liittimessä on samat värit. Jos piippaat johdot, muista piipata virrat päällä, muuten +12V:kin piippaa maahan.

23f. paina liittimet niille koverrettuihin reikiin. Oikea asennussuunta on tatit ulkoreunoja kohti ja se symboli rattia kohti kummassakin liitimessä.

24. Aja nauti ja käytä...

Korjatkaa jos jotakin meni totaalisen väärin, mutta näin helppoa se siis on kun tekee ajatuksella ja huolellisesti.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Juu...mutta neljä lattaliitintä vie enemmän tilaa läpivedettäessä, kuin neljä pientä pyöreää....siksi purkasin sen sieltä päästä johtosarjaa.

Mutta hyvä pointti anyway.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Tein tämän homman vanhaan satkuuni kuskin puolelle. Oli oikeasti tarvetta kun talvella lähtee liikenteeseen ja skrabaa peilin niin hetken päästä se on uudelleen.. JA uudelleen huurussa. Ei yhtään kivaa liittyä kehälle ruuhkassa ja vaihtaa siellä kaistaa.

Eli mulla oli sähköpeili entuudestaan, lasi irti, tonnarin lasi tilalle ja johtojen pujotus lokasuojaan. Sulakerasiasta sitten kaivoin tuon takalasille menevän virtapiuhan ja siihen rinnalle tämä lasin elementti. Maadoitus tuli johonkin sopivaan paikkaan ruuvin alle.
99T-museopeli
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Japanin versio OG:ssa tuota on ollut ihan varusteena, sen takia siellä niin hyvin valmius noille.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Vastaa Viestiin