900 mittari ym. ongelmaa
900 mittari ym. ongelmaa
Lueskelin vanhoja postauksia, mutta en löytänyt tarpeeksi "syventäviä" vastauksia, joten päätin avata uuden ketjun.
Auto on 1986 900i.
1. Lämpömittari tuntuu elävän omaa elämäänsä. Joskus hujahtaa lähes tappiin lähelle punaista ja sitten laskee yhdellä sykäyksellä siihen 15 yliin eli vaakaasentoon, joka lienee oikea asento. Kun käyttää vanhaa tv:n korjauskeinoa a'la 60-luku eli pamauttaa nyrkillä kojelautaan viisari reagoi ja monesti palaa normaaliasentoon eli 15 yli. Lisäsksi sähköflekti käynnistyy ja termostaattikin tuntuu avautuvan oikeassa kohtaa.
Missä mättää?
2. Bensavalo syttyy, mutta mittari näyttää edelleeen n.15 l. Missä vaiheessa mittari ryhtyy suorilla ajettaessa vilkkumaan ja koska palaa koko ajan?
3. Onko Saabeissa mittaristossa joku yhteinen jännitteensäädin, jonka muistaisin löytyvän joistain muista "vähemmän merkittävistä" automalleista?
4. Takaluukun päällä oleva spoileri on irtoillut osin "liimauksistaan" etureunasta?. Millä tuo musta kumipätkä on kiinnitetty ja mikä olisi paras konsti / aine korjailuun?
Auto on 1986 900i.
1. Lämpömittari tuntuu elävän omaa elämäänsä. Joskus hujahtaa lähes tappiin lähelle punaista ja sitten laskee yhdellä sykäyksellä siihen 15 yliin eli vaakaasentoon, joka lienee oikea asento. Kun käyttää vanhaa tv:n korjauskeinoa a'la 60-luku eli pamauttaa nyrkillä kojelautaan viisari reagoi ja monesti palaa normaaliasentoon eli 15 yli. Lisäsksi sähköflekti käynnistyy ja termostaattikin tuntuu avautuvan oikeassa kohtaa.
Missä mättää?
2. Bensavalo syttyy, mutta mittari näyttää edelleeen n.15 l. Missä vaiheessa mittari ryhtyy suorilla ajettaessa vilkkumaan ja koska palaa koko ajan?
3. Onko Saabeissa mittaristossa joku yhteinen jännitteensäädin, jonka muistaisin löytyvän joistain muista "vähemmän merkittävistä" automalleista?
4. Takaluukun päällä oleva spoileri on irtoillut osin "liimauksistaan" etureunasta?. Millä tuo musta kumipätkä on kiinnitetty ja mikä olisi paras konsti / aine korjailuun?
Klik
Klik
Tuossa muutamia vinkkejä tuohon mittaristo ongelmaan.
Itsellä bensan merkkivalo rupeaa vilkkumaan noin 15l kohdilla ja yleensä syttyy palamaan kokoajan kun on alle 10l tankissa.
Spoilerit on läpi pulteilla kiinni kontin luukussa ja siinä spoilerin reunassa kiertää kaksipuoleinen teippi. Jos et meinaa spoileria enää irrottaa niin laita vaikka liima+tiivistemassalla kiinni se reuna.
Klik
Tuossa muutamia vinkkejä tuohon mittaristo ongelmaan.
Itsellä bensan merkkivalo rupeaa vilkkumaan noin 15l kohdilla ja yleensä syttyy palamaan kokoajan kun on alle 10l tankissa.
Spoilerit on läpi pulteilla kiinni kontin luukussa ja siinä spoilerin reunassa kiertää kaksipuoleinen teippi. Jos et meinaa spoileria enää irrottaa niin laita vaikka liima+tiivistemassalla kiinni se reuna.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Kiitos linkeistä ja vastauksestasi!
Otin kaiutinritilän pois ja "räpläsin" mittariston johtoja. Pitkulainen liitin oikeassa reunassa tuntui olevan kiinni eikä hapettumia näkynyt. Huomasin kuitenkin, että painamalla lämpömittarin takaa se asettui heti 15 yli asentoon. joten mistäköhän on kysymys? Tarttisko ottaa koko mittaristo irti?
En kylläkään sitä viitsisi ihan helposti tehdä, koska kerran olen purkanut koko kojelaudan (joka muistini mukaan täytyy purkaa jos haluaa mittariston pois) ja vieläkin kiroan mm.lämppärin ohjaustankoa ym !
Samalla huomasin, että lämppärin hanasta oli vuotanut jonnin verran nestettä, koska alla oleva pyöreä putken osa oli täysin valkoiseksi hapettunut kuten hanakin. Ruiskutin hanaan hiukan öljyä, mutta aattelin pitäisikö tehdä jotain muuta? Ilmeisesti ei, jos ei vuotoa ilmene jalkatilassa eikä nestehukkaa synny??
Otin kaiutinritilän pois ja "räpläsin" mittariston johtoja. Pitkulainen liitin oikeassa reunassa tuntui olevan kiinni eikä hapettumia näkynyt. Huomasin kuitenkin, että painamalla lämpömittarin takaa se asettui heti 15 yli asentoon. joten mistäköhän on kysymys? Tarttisko ottaa koko mittaristo irti?
En kylläkään sitä viitsisi ihan helposti tehdä, koska kerran olen purkanut koko kojelaudan (joka muistini mukaan täytyy purkaa jos haluaa mittariston pois) ja vieläkin kiroan mm.lämppärin ohjaustankoa ym !
Samalla huomasin, että lämppärin hanasta oli vuotanut jonnin verran nestettä, koska alla oleva pyöreä putken osa oli täysin valkoiseksi hapettunut kuten hanakin. Ruiskutin hanaan hiukan öljyä, mutta aattelin pitäisikö tehdä jotain muuta? Ilmeisesti ei, jos ei vuotoa ilmene jalkatilassa eikä nestehukkaa synny??
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2044
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2044
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
eli ratti pois,
radio pois,
ne pitkät kojetaulun ruuvit pois,
valo katkaisija ja sumuvalon katkaisija irti.
sitten vaan vetää sen kojetaulun naama osan itseä päin ja nostaa sen vasemman kulman ylös.
sieltä mahtuu jo mittari tulemaan pois.
tietty mittarin kiinnitys ruuvit, nopeusmittarin vaijeri ja liittimet pitää irroittaa vielä.
radio pois,
ne pitkät kojetaulun ruuvit pois,
valo katkaisija ja sumuvalon katkaisija irti.
sitten vaan vetää sen kojetaulun naama osan itseä päin ja nostaa sen vasemman kulman ylös.
sieltä mahtuu jo mittari tulemaan pois.
tietty mittarin kiinnitys ruuvit, nopeusmittarin vaijeri ja liittimet pitää irroittaa vielä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Kannattaa kokeilella ennen kojelaudan purkamista hiplata niitä "salmiakki" paloja siellä mittariston takana. Lämpö- ja bensamittarin takana. Onnistuu ihan käsikopelolla siitä kaiutinreiän kautta. Joskus riittää kun vaan vähän nytkäyttää niitä palasia.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
http://www.fixmysaab.com/900_repair/diy ... ster2.html
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 0/albun20/
http://koti.mbnet.fi/stefa/lammitys.htm
Rattia ei ihan välttämättä tarvitse irrottaa.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 0/albun20/
http://koti.mbnet.fi/stefa/lammitys.htm
Rattia ei ihan välttämättä tarvitse irrottaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00