Satkun kierroslukumittari.ONGELMA RATKAISTU.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Aiheeseen liipaten...Rojektina tässä meneillään tuon kaasaripelin "ruiskutus" ja kun tapanani on tietysti tehdä vimpan päälle (joo-o...), niin kaikki pisteosatkin upgreidataan "ruiskutasolle". Käytännössä siis vaihdan mittariston tuohon ruiskumallin versioon, jossa on myös rundimittari. Molemmat autot (luovuttaja ja kohde) on saman vuotisia (-85), eli herääkö tuo kiekkamittari eloon, jos lyön tuon kaasaripelin plugit vaan kiinni "uuteen" ruiskun mittaristoon, vai tarviiko kaivella signaali jostain? Kokeilemallahan se tietty selviäis, mutta jos nyt joku sattuis ihan vallan tietämään asiasta... :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

V.J.S kirjoitti:Aiheeseen liipaten...Rojektina tässä meneillään tuon kaasaripelin "ruiskutus" ja kun tapanani on tietysti tehdä vimpan päälle (joo-o...), niin kaikki pisteosatkin upgreidataan "ruiskutasolle". Käytännössä siis vaihdan mittariston tuohon ruiskumallin versioon, jossa on myös rundimittari. Molemmat autot (luovuttaja ja kohde) on saman vuotisia (-85), eli herääkö tuo kiekkamittari eloon, jos lyön tuon kaasaripelin plugit vaan kiinni "uuteen" ruiskun mittaristoon, vai tarviiko kaivella signaali jostain? Kokeilemallahan se tietty selviäis, mutta jos nyt joku sattuis ihan vallan tietämään asiasta... :)
Ainakin oikeassa 900c:ssä (viistokeulainen vm.88-90) on erillainen kuin 900i-87 mittaristo. Näissä on kylläkin vuosimallikohtaisiakin eroja...
Mutta väittäisin ettei plug'n play tule onnistumaan.
En kylläkään näe ideaa toimivan kaasarimoottorin pilaamiseksi ruiskulla. (16v Turbo voisi antaa tehoetuakin mutta alle 10% vuoksi en moiseen ryhtyisi.)
Mutta jos sen projektin toteuttaa niin eiköhän se mittaristokin onnistu...
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Isälläni on ollut aikanaan noita kaasaripelejä 2 kpl.Molempiin vaihdoin mittaristot kierrosluku malliin.Molemmissa autoissa heräsi heti kiekkamittarit toimimaan.Toinen oli -87 ja toinen-88 mallinen.Vaihtomittaristojen vuosimalleista on tieto jo unohtunut.
Kuulemma ei kuitenkaan kaikissa karvalakkimalleissa onnistu,noissa kävi kuitenkin hyvin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

fforslund kirjoitti:[
En kylläkään näe ideaa toimivan kaasarimoottorin pilaamiseksi ruiskulla. (16v Turbo voisi antaa tehoetuakin mutta alle 10% vuoksi en moiseen ryhtyisi.)
Mutta jos sen projektin toteuttaa niin eiköhän se mittaristokin onnistu...
No jo onkin mahoton rojekti...tankin vaihto (piti irrottaa enivei hitsaushommien vuoksi) ~1,5h rauhallisesti tusaten ja ruiskun irrotus ja asennus about 2-3h. Toi mittaristo kiekkamittarilla on vaan bonuksena :lol: ja senkin asennus on jo "puolivälissä", kun piti kojelaudan polvisuojus purkaa jarrutehostimen vaihtamiseksi.
Kaasari- ja ruiskukoneessa on käyttömukavuudessa ja ajettavuudessa kolossaalisia eroja (alavääntö, kylmäkäynnistykset etc.)...minun mielestä. Tietenkin tärkein motivaatio tuohon tekniikanvaihtoon oli se 18hv:n lisäys, mikä tuosta paperilla tulee. Sillä tuo joskus uutena 100hv omannut pulkka muuttuu maanteiden raketiksi 8) :roll:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Osa 18 hv tehoerosta taitaa kyllä selittyä kaasutinmallin kannessa olevilla imukanavien kuristuksilla.

Mutta ei tuo silti turhaa työtä mielestäni ole.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaasarin kannesta kun ottaa vielä ne pakovenat ruiskumallin kanteen, niin saa enempi, kun sen 18heppaa lisättyä. Tossa serkulla olevassa 99:ssä olikin ollut entisessä koneessa semmonen kansi. Ilmankos kulki ihan kaasarinkin kera varsin iloisesti. :D Nythän siinä on T8, joten se on vielä oma lukunsa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Eikait vaa ala mennee yhtää offtopikiksi? :P

Sitä mää täsä vaa että omien kokemuste mukaan kiekkamittarin viisari laskee nollaan tiettyjen kierrosten jälkeen jos se ei saa tarpeeks äkästä pulssia ja sitte se herää vasta tietyissä kierroksissa jos on huono maa tai muu kosketus häikkä.. :? Näin siis ainakin moponkiekka mittarissa jossa impulssikin tulee tulpanjohon ympärille kääritystä kaijutinjohosta 8)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

-saab_85 kirjoitti:Eikait vaa ala mennee yhtää offtopikiksi? :P
Ei mee offtopickiksi. Hemmohan kertoi ekassa viestissä tekevänsä kaasarista ruiskua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Näytti kirjoissa lukevan,että vanhemmissa satkuissa oli otettu kierroslukumittarin signaali suoraan puolasta.Joten täytyy tosiaan koettaa tehdä tuo hyppylanka.
Se sytkäpääte muuten vissiin vielä vahvistaa sen signaalin eikä pienennä kuten mikkoimp väitti.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mikähän nasta se on tuossa mittariston moninapaliittimessä?Eli numeroa olisin vailla ja varmuudeksi vielä johtimen värikin pitäisi tietää.Auto on edelleen -90 satku.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

En tiedä onko tästä apua tai oli varmaan tiedossakin, mutta kierrossignaalihan tulee myös TSI-pistokkeeseen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tomaatti kirjoitti:Mikähän nasta se on tuossa mittariston moninapaliittimessä?Eli numeroa olisin vailla ja varmuudeksi vielä johtimen värikin pitäisi tietää.Auto on edelleen -90 satku.
Olisikohan keltavalkoinen johto, jossa lukee 204, kytketty napaan 10?
http://townsendimports.com/Web/electric ... 090-93.jpg

Liitetty testiliittimelle menevästä sinisestä johdosta otettuun haaraan rele/sulakeboksin kannen alla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jep,mutta kun mittarinneula tipahtaa aina nollille 4000 rpm niin ajattelin ottaa mahdollisimman "suoran" virran mittarille.Olisiko kellään tietoa siitä moninapaliittimen numerosta?
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Katso siitä foilista mitkä johtimet menee kierroslukumittariin...
Eiköhän se ole JUS in kuvaama piuha.
Itse jouduin mittaamaan ne erikseen kun ei nastat täsmännyt... :roll:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kiitoksia vastauksista.Meni täysin ohi tuo jus:in vastaus ekalla katsomalla. :oops:
Vastaa Viestiin