Kiertokangen laakeriko se kolisee?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
marvei
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 08:20
Paikkakunta: EK

Kiertokangen laakeriko se kolisee?

Viesti Kirjoittaja marvei »

käytin ysitonnaria (2.0 LPT -95 ml. 206tkm) korjaamolla, jossa asentaja huomasi sivuäänen (kallistakolinaa) moottorista. Kone käy nätisti tyhjäkäynillä, ja ajossakaan ei ohjaamoon kuulu erityistä kolinaa. eikä minusta suoritusarvotkaan huonoja ole, toki nyt tuli sitten ajettua varovasti. Ääni kuuluu kun konepelti on ylhäällä ja sitten antaa hitusen kierroksia. Ko. korjaa ei arvaillu mitään, olisi mielellään ottanut tutkittavaksi tuntitöinä...en jättänyt. Ajoin kylläkin saman tien merkkikorjaamolle jossa kylläkin veloitettiin ½h-työ, mutta joteskin se tuntui varmemmalta. Epäili kierokangen laakeria + muita kulumia.

Olisko hyviä vinkkejä miten tuo kannattaisi hoitaa. Onnistuuko laakerin vaihto ilman koneen pois ottamista, ylä tai alakautta? Vai kannattaisko etsiä kokonaan toinen moottori, jossa voisi olla jotakin saman tapaista.....ja jos jollakin ois jotain hinta arviota, työn kesto arviota, ettei korjaamot pissi linssiin...tai voisko se olla jotain halvempaa melua..

Kaikki vinkin ovat tervetulleita.
kiitos
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiertokangen laakeriko se kolisee?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Ai, onko olemassa tonnarin konetta joka ei rallata/kolise ? Ainakin se saamarin tasapainokejuhässäkkä rallatteleea likimain aina, siis yli 100tkm ajetuissa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Kiertokangen laakeriko se kolisee?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Alakautta onnistuu periaatteessa laakerin vaihto, eikä ole kalliskaan homma. Mutta IMHO se on väliaikaisratkaisu, saattaa kestää OK, mutta että saattais vaatia kampiakselin kaulojen hionnat ja sitten paksumpien laakereiden laiton pidempiaikaiseksi ratkaisuksi.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kiertokangen laakeriko se kolisee?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kaide kirjoitti:Ai, onko olemassa tonnarin konetta joka ei rallata/kolise ? Ainakin se saamarin tasapainokejuhässäkkä rallatteleea likimain aina, siis yli 100tkm ajetuissa.
Eipä tuo automaatin 300tkm ajettukaan kone pahemmin kolise ja rallattele.

Irroittaisin ensimmäisenä apulaite hihnan ja kuuntelisin sitten. Kolinan lähde voi olla myös vesipumppu, ohjaustehostimen pumppu tai automaattikiristimen hajoaminen, jolloin hihna ja hihnapyörät voivat pitää erittäin mielenkiintoisia ääniä. Myös hihnapyörien laakerit voi olla loppu, jos on huollettu huoltoohjelman mukaan (viimeksi 110tkm). Omissa tonnareissa on vesipumppu mennyt vaihtoon 200tkm jälkeen.

2.0 litraisissa ei ole esiintynyt niin paljon tasapainoakseleiden ongelmia kuin pitemmällä iskulla varustetuissa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kiertokangen laakeriko se kolisee?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa myös tarkkailla koneen käydessä moniurahihnan kiristintä, tuossa juuri äskettäin kävin ihmettelemässä kaverin tonnaria jossa jakopään puolelta kuului kolahtelua/jurahduksia. Syynä oli vaimennusöljynsä menettänyt hihnan kiristinpumppu joka resonoi ja korisi moottorin käydessä.

Täällä tulee kohta puoli miljoonaa mittariin, ja TP- koneisto on iskussaan, ettei se suinkaan kaikista yli 100 000km ajetuista laukea...
Juujoo
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Heinä 15, 2007 20:22
Paikkakunta: Mänttä

Re: Kiertokangen laakeriko se kolisee?

Viesti Kirjoittaja Juujoo »

Mulla makso 600€ kun uusittiin kaikki kiertokangen laakerit. Kesti yhden päivän tuo homma. Alakautta ne ne vaihto ilman koneen poistoa.
Saab 9000 cs 2.3 vapaasti tukehtuva vm.1995
Vastaa Viestiin