9-5 TurboPilot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sentronic-automaatti on tullut havaittua toimivaksi kärrynvedossa. Jos Keski-Suomen mäkisillä teillä käyttää automaatin D-asentoa cruise päällä, on meno ikävän nykivää, kun vauhti hieman hyytyy mäessä jolloin automaagi vaihtaa pienemmälle ja lähtee kiihdyttämään. Ajan yleensä kuomukärryn kanssa noin 90kmh mittarinopeutta, jolloin 5-vaihteella kierrokset on alle 2000rpm. Hyväksi havaittu ratkaisu on laittaa manuaaliasennossa 4-pykälä pesään, jolloin auto jaksaa mennä isotkin mäet ylös, kun kone kiertää 2500rpm.

Eski
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Eski kirjoitti:
kimmop kirjoitti:
Eski kirjoitti:Tuossa orggisverkossa on se hyvä puoli, että sen voi irroittaa helposti, silloin kun sitä ei tarvita. Asentamiseen tarvitaan porakone ja 2mm terä, sekä torx-meisseli ja cargotracks-lenkit alareunaan. Listahinta Saab-verkolle on noin 70e. Bensakanisterissa on 2T-bensaa pojan karting-autoon.

Eski
<9-5T> 3 mm terä. </9-5T>
Eipäs kun 2.5 mm terä. 9-3:een porataan 3 mm terällä :D
Kattos perkule :)

Jäi vaan mieleen kun möin tuollaisen alkuviikosta uudelle Saabistille ja selailin ohjeita viedessäni pakettia. En tullut katsoneeksi että isommissa autoissa on pienemmät ruuvinreiät :)
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Eski kirjoitti:Sentronic-automaatti on tullut havaittua toimivaksi kärrynvedossa. Jos Keski-Suomen mäkisillä teillä käyttää automaatin D-asentoa cruise päällä, on meno ikävän nykivää, kun vauhti hieman hyytyy mäessä jolloin automaagi vaihtaa pienemmälle ja lähtee kiihdyttämään. Ajan yleensä kuomukärryn kanssa noin 90kmh mittarinopeutta, jolloin 5-vaihteella kierrokset on alle 2000rpm. Hyväksi havaittu ratkaisu on laittaa manuaaliasennossa 4-pykälä pesään, jolloin auto jaksaa mennä isotkin mäet ylös, kun kone kiertää 2500rpm.
Eski
Alkaa olla ot, mutta kuitenkin: Muistaakseni ohjekirjasssakin lukee, että raskaalla kuormalla ajettaessa ei saa käyttää D-asentoa, vaan laatikosta riippuen pienempää, 3 tai 4 ,vaihdetta. Sport nappi auttaa ainakin 4-pykäläisessä tuohon ylämäki vaihteluun, ei vaihda pienemmälle, vaan käyttää vääntöä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

9-5T kirjoitti:
JKen kirjoitti:
Eski kirjoitti:Sentronic-automaatti.
Alkaa olla ot, mutta kuitenkin: Muistaakseni ohjekirjasssakin lukee, että raskaalla kuormalla ajettaessa ei saa käyttää D-asentoa, vaan laatikosta riippuen pienempää, 3 tai 4 ,vaihdetta. Sport nappi auttaa ainakin 4-pykäläisessä tuohon ylämäki vaihteluun, ei vaihda pienemmälle, vaan käyttää vääntöä.
Totta ei ainakaan asiaa kyseistä autoa kohtaan.
Ajaessa raskaalla kuormalla esim. perävaunun kanssa on aina ajettava normaaliohjelmalla eli D.
Paitsi jos otsikon auto on automaattivaihteinen. Pakko tarkistaa illalla, en muuten usko.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Nyt tuli tällainen kaapeli.

Onkohan tuo nyt oikea piuha..? Piuhan asennusohjeessa lukee, että tämä piuha (15-991237) käy 9-5 01-03, mutta M04- pitäisi käyttää piuhaa 15-991247. Vai ymmärsinkö oikein? 9-5 M04-: VDA-kontakt finns men endast plusmatning. Använd 15-991247. (Mitä tuo plusmatning tarkoittaa?)

Ohje löytyy kokonaisuudessaan tuolta:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1312.jpg

Kuva
Onkohan tuolla se liitin joka tuohon piuhaan pitäisi laittaa? Se ei siis ole radiolle tulevassa johtonipussa...

Eski
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

9-5T kirjoitti:
JKen kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Totta ei ainakaan asiaa kyseistä autoa kohtaan.
Ajaessa raskaalla kuormalla esim. perävaunun kanssa on aina ajettava normaaliohjelmalla eli D.
Paitsi jos otsikon auto on automaattivaihteinen. Pakko tarkistaa illalla, en muuten usko.
Sentronic-automaatti on yleensä aina automaatti. Onko -07 ohjekirjasi jäänyt kotiin.
ot: Ei käy otsikosta ilmi. Ei.
JKen kirjoitti:Pakko tarkistaa illalla, en muuten usko.
MUOKKAUS:

No niin,

-Ajaminen mäkisessä maastossa raskaalla kuormituksella => vain normaaliohjelma (ei sport/winter) (ohjekirjan mukaan D, 1, 2,3 jne. ovat vaihdeasentoja)
-jos vaihteisto ylikuumenee => odotetaan jäähtyminen ja valitaan lukittu vaihdeasento, joka antaa moottorin kierrosluvuksi noin 3000 r/min ... kokeilkaa asentoa 1, 2 tai 3

Eli väärässä olin, suositellaan vasta sitten kun vaihteiston öljy on ylikuumentunut ... ennaltaehkäisyä ei suositella. Ilmeisesti 07-mallin automaattivaihteisto on sen verran parempi, että ylikuumentumista ei tapahdu ollenkaan
Viimeksi muokannut JKen, To Heinä 05, 2007 18:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:Onkohan tuolla se liitin joka tuohon piuhaan pitäisi laittaa? Se ei siis ole radiolle tulevassa johtonipussa...

Eski
Todennäköisesti, sillä Sport Sedan vm. 2005 on samannäköinen johtonippu ja siihen muistaakseni kytkin tuon johtosarjan.

Puhelimen antennin (se hainevä katolla) liitin löytyi keskikonsolista läheltä lattiaverhoilua. Se oli muistaakseni laitettu nippusiteellä kiinni johonkin keskikonsolin peltikannakkeeseen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt on handsfree asennettu ja toimii. Että voi yksinkertainen homma ottaa koville... Tuohon CARK-112 -sarjaan ei saa ulkoista antennia, joten sitä piuhaa ei tarvinnut etsiä.

Kuva
Autosta löytyi tällainen liitin.

Kuva
Meni vähän aikaa ennenkuin keksin että liittimessä on "linkku" jolla piuha lukitaan paikalleen...

Kuva
HF-boksille löytyi tuosta sopiva paikka. Kun radio on paikallaan, tuo ei pääse tuolta mihinkään...

Kuva
Mikin liittimen kanssa sai myös tapella. Punainen piuha piti vaihtaa paikasta 1 paikkaan 2.

Kuva
Lopulta sain liittimen auki.

Kuva
Piuha vaihdettu. Ei haittaa vaikka liitin vähän hajosi...

Kuva
HF:n volume-potikka kävi näppärästi tuohon.

Kiitokset: 9-5T, TurboSensonic ja Mimmi

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5T kirjoitti: Ajaessa raskaalla kuormalla esim. perävaunun kanssa on aina ajettava normaaliohjelmalla eli D.
Näköjään käyttöohjekirjassa sanotaan näin. Perustelu on, että vain D:llä toimii sopeutuva vaihtamisohjelma. Aion silti jatkaa kärrynvetoa M4:llä, koska se toimii käytännössä paremmin kuin D:llä nyhtäminen...

Eski
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Manuaalivaihteisessa ei ole tuollaisiakaan ongelmia.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Eski kirjoitti:Kuva
Lopulta sain liittimen auki.
Sori offtopic.

Mutta kyllä vain lämmittää huomata, että tuonkaltaisten liittimien osalta mikään ei ole muuttunut -87 900:sta -07 9-5:een. Samanlaisia käppyröitä :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Henkka #2283 kirjoitti:
Eski kirjoitti:Kuva
Lopulta sain liittimen auki.
Sori offtopic.

Mutta kyllä vain lämmittää huomata, että tuonkaltaisten liittimien osalta mikään ei ole muuttunut -87 900:sta -07 9-5:een. Samanlaisia käppyröitä :D
Tuohon löytyy varmaan purkurautakin. Eri liitinmallien purkutyökalut ovat yleensä ohutseinämäisiä holkkeja joilla painetaan liitinreiän kautta lukituskynnet "suppuun". Sitten vain vedetään johtimesta kontaktipiikki ulos. Tuo näyttää sähkärin silmään hieman brutaalilta ;-)

Hannu
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Niin minäkin ensin luulin, että väkisten avattu, mutta jos katsot aiempia kuvia, niin siinä liittimessä näyttäisi olevan luukku tuota johdinten järjestyksen vaihtoa varten. Luukku on ruskea ja itse liitin musta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Eski kirjoitti: 9-5 M04-: VDA-kontakt finns men endast plusmatning. Använd 15-991247. (Mitä tuo plusmatning tarkoittaa?)

Eski
Vain "plus syöttö"?? Tarkoittaisko, että virta pitää olla päällä, että vehje toimii? no, olet ilmeisesti saanu hf toimimaan niin eipä sen väliä. Erittäin kätevä laite.
Audi A4 2.0TFSIq
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, hyvin tuntuu hf toimivan. Minulla ei ole mitään lataustoimintoa HF:ssä, kun ei ole edes puhelintelinettä (tupakinsytytin laturi löytyy erikseen). Tuo bluetooth-sarja on siitä kätevä, että puhelin kytkeytyy automaattisesti hf:ään, kun kääntää autoon virrat päälle.

Eski
Vastaa Viestiin