Meinaan vaan että jos oli samasta autosta,niin ei varmaankaan kannata ensimmäiseksi lähteä omia säätöjä kokeilemaan.Etsi ensin vika.
Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
Oli tuo ensimmäinen viesti yhtä sekavasti selostettu kuin minunkin kirjoitukset.
Se jäi mua mietityttämään että oliko ne puretut apulaitteet olleet siinä samassa motissa ennen kiinni,vai olikos nää ihan jostain muusta autosta otettuja?
Meinaan vaan että jos oli samasta autosta,niin ei varmaankaan kannata ensimmäiseksi lähteä omia säätöjä kokeilemaan.Etsi ensin vika.
Meinaan vaan että jos oli samasta autosta,niin ei varmaankaan kannata ensimmäiseksi lähteä omia säätöjä kokeilemaan.Etsi ensin vika.
-
antti.hakamaa
- "Hölösuu"
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
niin minkä letkun te kovasitte? "Ja sitten vielä yks alipaineletku? korvattiin vanhalla ohjauspainesäätimen letkulla josta sisempiletku pois, vähä oli väliä mutta jeesusteipillä vähä tiivistettiin päitä.."
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta(alkotoimiin!?)
No nytten en ite ymmärrä yhtää.. Ymmärtääkö kukkaa muukaan?
Akku lataukseen muutamaksi tunniksi, startattiin ja ei yrittänykkään pahemmin. muutaman kerran hörähti ja sammu..
Kaveri sano, että vejetään sitä niin kauan rattorilla, että se lähtee käyntiin. Ja kyllähän sillä saabilla nyt oli ees pakko vähä aijaa vaikka vetämällä.. Nii mehän lähettiin rattorilla sitä vetään..
Hyvä että pihasta päästiin pellolle nii auto oli jo käynnissä, kuulemma alle 5 metriä siittä että laitto vaihteen päälle
Kyllähän se tieten enempi kierroksia saa vejettäessä, mutta jos startistaki jo hörähteli eikä lähteny käyntii
Sitten se sen jälkee vielä lähti startista ihan niinku ei mittään, käyntii
..
Olihan sillä kyllä kiva aijaa pitkästä aikaa, oli se semmosen vaijaan satasen väärti
Kiitoksia asiallisista kommenteista, ja sori sanon kaikkia tyhmää ommaa tietämättömyyttäni..
Oisin muuten aukassu määräjakajan ihan osiksi jos ois ruuvilähteny auki, onneks joku edellinen omistaja oli sen ruuvin kuluttanu semmoseksi ettei sitä enään auki saanu
Akku lataukseen muutamaksi tunniksi, startattiin ja ei yrittänykkään pahemmin. muutaman kerran hörähti ja sammu..
Kaveri sano, että vejetään sitä niin kauan rattorilla, että se lähtee käyntiin. Ja kyllähän sillä saabilla nyt oli ees pakko vähä aijaa vaikka vetämällä.. Nii mehän lähettiin rattorilla sitä vetään..
Hyvä että pihasta päästiin pellolle nii auto oli jo käynnissä, kuulemma alle 5 metriä siittä että laitto vaihteen päälle
Kyllähän se tieten enempi kierroksia saa vejettäessä, mutta jos startistaki jo hörähteli eikä lähteny käyntii
Sitten se sen jälkee vielä lähti startista ihan niinku ei mittään, käyntii
Olihan sillä kyllä kiva aijaa pitkästä aikaa, oli se semmosen vaijaan satasen väärti
Kiitoksia asiallisista kommenteista, ja sori sanon kaikkia tyhmää ommaa tietämättömyyttäni..
Oisin muuten aukassu määräjakajan ihan osiksi jos ois ruuvilähteny auki, onneks joku edellinen omistaja oli sen ruuvin kuluttanu semmoseksi ettei sitä enään auki saanu
-
antti.hakamaa
- "Hölösuu"
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
no hyvä että heräsi unilta.
olisiko ollut tulpat vain vähän märät ja akku huono.
olisiko ollut tulpat vain vähän märät ja akku huono.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
antti.hakamaa
- "Hölösuu"
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
nyt sitten säädöt kohilleen tyhjäkäynti ja sytkä. ja ei kun pellolle pörrään.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
Tyhjäkäyntiä vähä ylös ja sytkä on luultavasti kohillaan, vähä ehkä aikasessa, pitää myöhentää nii kone ei vissii kävis niin kuumana...
Voihan se olla että bilteeman akku ei mikään paras mahollinen ole
Tosin ei ostotilanteessa minnekkään kauemmas jaksanu lähtä ettimään akkuja, vaikka oiski saanu Hinta/laatusuhteelta paremmankin akun...
Sillä akulla kuitenkin starttas kuiteski tosi pitkään, ei nyt tuu mieleen monen ampeeritunnin akku se oli.. Ei kuitenkaan varmasti saabin vakioakkua pienempi..
Mahtava hommahan se on että yks saabbi taas säilyy vähä pitempään ennen paalaamista
Hitsauskoneen ostais niin sais vaikka rekkariinki
, mutta kyllä alaikäselle jo yks rekisteröity auto riittää 
Voihan se olla että bilteeman akku ei mikään paras mahollinen ole
Tosin ei ostotilanteessa minnekkään kauemmas jaksanu lähtä ettimään akkuja, vaikka oiski saanu Hinta/laatusuhteelta paremmankin akun...
Sillä akulla kuitenkin starttas kuiteski tosi pitkään, ei nyt tuu mieleen monen ampeeritunnin akku se oli.. Ei kuitenkaan varmasti saabin vakioakkua pienempi..
Mahtava hommahan se on että yks saabbi taas säilyy vähä pitempään ennen paalaamista
Hitsauskoneen ostais niin sais vaikka rekkariinki
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
Ei nuo bilteman akut mitään täyttä sekundaa ole. Itse luotan noihin budjettiluokan ajopeleissäni ihan täysin.
Tietty pilalle nekin saa, kun tyhjänä päästää jäätymään. :-)
Tietty pilalle nekin saa, kun tyhjänä päästää jäätymään. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
No tännää oireet palasi vähäksi aikaa, tulta iski-> määränjakajan päälle sytty taas tuli
... Se iso ilmaletku mikä lähtee ilmanputsarista ja mennee imusarjaan oli irti-- sitten yks bensaletku vuotaa bensaa kiinnitys kohasta pultin kannan alta vähäsen ja se bensa sytty..
Sitten se ilmaletku paikalleen ja kokeiltiin niin lopetti tulen lyömisen, ei se silti käyntiin kunnolla lähteny..
Käynnistettiin vähäinen akku tyhjäksi ja vejettiin varmaan 1kilsa ja sitte todettii että kokeillaan huomenna uudestaan bensan kans, että jos ois niin onnellisesti että bensa ois vaan loppunu...
Tosiaan onko normaalia että valluu banjopulttejen kannan alta bensaa jos ei oo prikkaa välissä? Tai siis on se vissiin ku mulla valluu, pitäs varmaa laittaa joku sopivan näkönen prikka siihe..
Onko saabin lohkoilla tapana lohkeilla jos pakkasneste ei ihan kovimpia pakkasia kestäis jäätymiseltä??
Sitten se ilmaletku paikalleen ja kokeiltiin niin lopetti tulen lyömisen, ei se silti käyntiin kunnolla lähteny..
Käynnistettiin vähäinen akku tyhjäksi ja vejettiin varmaan 1kilsa ja sitte todettii että kokeillaan huomenna uudestaan bensan kans, että jos ois niin onnellisesti että bensa ois vaan loppunu...
Tosiaan onko normaalia että valluu banjopulttejen kannan alta bensaa jos ei oo prikkaa välissä? Tai siis on se vissiin ku mulla valluu, pitäs varmaa laittaa joku sopivan näkönen prikka siihe..
Onko saabin lohkoilla tapana lohkeilla jos pakkasneste ei ihan kovimpia pakkasia kestäis jäätymiseltä??
-
antti.hakamaa
- "Hölösuu"
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
ei todellakaan pidä ilman tiivisteitä kupari prikat ens hätään käy hyvin.
ja jos kerran vuotaa niin mitäs luulet onko pensan paineet kohillaan että lähtis kunnolla käyntiin.
ja jos kerran vuotaa niin mitäs luulet onko pensan paineet kohillaan että lähtis kunnolla käyntiin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
Miulla oli ex 900i -88:ssa exiden akuntekele, joka hiipui yllättävän nopsasti pidemmissä starteissa. Sen kanssa kävi kerran, että jäi pihaan. Startti pyörittää vaikka kuinka, mutta autoa vaan ei saanut käyntiin. Kun uusin akun (Hankook 70Ah) niin startti ensinnäkin pyöri paljon nopeemmin ja toisekseen kertaakaan se ei jättänyt käynnistymättä. Olenkin ollut tuon jälkeen sitämieltä, että toi saabin h-kone vaatii riuskan pyöräytyksen startissa, että se jysähtää tulille. Saman suuntaisia kokemuksia oli joskus kaverin toyotan kanssa. startti pyrittää hitaasti vaikka miten pitkään, mutta kone vaan ei hörähdä käyntiin. Lopulta nykästiin narulla käyntiin.
Tuossa siun systeemissä on tosiaan vielä puutteita, jos kerta pystyy lyömään imusarjasta jostakin kautta tulta. Tosin tuo vastapalloon tulen lyöminen vaikuttais siltä että starttipyörii ehken liian hitaasti. Yksi pikkujuttukin vaikuttaa osaltaan käynnistymiseen, eli virranjakajan alipainekellon letku pitää olla ehdottomasti siinä kaasuläppäkotelossa olevassa ajosuunnassa oikeanpuolimmaisessa nipassa (jos se on egr-malli, niin siinä on kaksi muuta egr:ää varten). Toisekseen niissä banjoissa pitää olla se tiivisteprikka molemmin puolin. Banjo on sellainen liitos, jossa banjopultti menee liitinkappaleen läpi. Samoin niissä suutinputkien ja määräjakajan välissä olevissa perusnipoissa pitää olla siellä määräjakana puolella joko kupariprikat, tai sitten ne saabin omat usit-tiivisteet. Usit-tiivisteessä on ulkokehällä träsprikka ja sisäkehälle on vulganoitu tiivistekumia. Tommosia muuten ei olekaan ihan helppo saada. Ne on jotakin välikokoa. Yritin ostaa sellaisia taannoin ja jouduin tyytymään parhaimpiin purkuosista löytyneisiin ja loput kuparisina...
Tuossa siun systeemissä on tosiaan vielä puutteita, jos kerta pystyy lyömään imusarjasta jostakin kautta tulta. Tosin tuo vastapalloon tulen lyöminen vaikuttais siltä että starttipyörii ehken liian hitaasti. Yksi pikkujuttukin vaikuttaa osaltaan käynnistymiseen, eli virranjakajan alipainekellon letku pitää olla ehdottomasti siinä kaasuläppäkotelossa olevassa ajosuunnassa oikeanpuolimmaisessa nipassa (jos se on egr-malli, niin siinä on kaksi muuta egr:ää varten). Toisekseen niissä banjoissa pitää olla se tiivisteprikka molemmin puolin. Banjo on sellainen liitos, jossa banjopultti menee liitinkappaleen läpi. Samoin niissä suutinputkien ja määräjakajan välissä olevissa perusnipoissa pitää olla siellä määräjakana puolella joko kupariprikat, tai sitten ne saabin omat usit-tiivisteet. Usit-tiivisteessä on ulkokehällä träsprikka ja sisäkehälle on vulganoitu tiivistekumia. Tommosia muuten ei olekaan ihan helppo saada. Ne on jotakin välikokoa. Yritin ostaa sellaisia taannoin ja jouduin tyytymään parhaimpiin purkuosista löytyneisiin ja loput kuparisina...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
"Yksi pikkujuttukin vaikuttaa osaltaan käynnistymiseen, eli virranjakajan alipainekellon letku pitää olla ehdottomasti siinä kaasuläppäkotelossa olevassa ajosuunnassa oikeanpuolimmaisessa nipassa"
Haittaakohan tuo hirveästi, että korvattiin se semmosella puutarhaletkulla ja se ilmastointiteipillä kiinni
Haittaakohan tuo hirveästi, että korvattiin se semmosella puutarhaletkulla ja se ilmastointiteipillä kiinni
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
Jos seos on liian laiha, moottori lyö tulet imusarjasta. Toimiiko käynnistysruisku vai mikä se lie.
On täysin ormaalia, että bensaa valuu banjopulttien välistä, jos siellä ei ole rikkaa.
Saabin loki lohkeaa pakkasella siinä missä muidenkin merkkien. Mikään lohko ei kestä jään voimaa, lohkeaahan sillä kalliokin. N. 20 astetta kestävällä nesteellä pärjää talven, se menee kovilla pakkasilla sohjoksi, mutta ei halkaise mitään. Mutta eihän se sohjo tietystikään kierrä järjestelmässä joten keittämisvaara on suuri.
On täysin ormaalia, että bensaa valuu banjopulttien välistä, jos siellä ei ole rikkaa.
Saabin loki lohkeaa pakkasella siinä missä muidenkin merkkien. Mikään lohko ei kestä jään voimaa, lohkeaahan sillä kalliokin. N. 20 astetta kestävällä nesteellä pärjää talven, se menee kovilla pakkasilla sohjoksi, mutta ei halkaise mitään. Mutta eihän se sohjo tietystikään kierrä järjestelmässä joten keittämisvaara on suuri.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Saab 99 Gls 2d sedan vm. 1978
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Saab 99 Gls 2d sedan vm. 1978
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
Nonii eli se tulenlyöminen johtu siittä letkusta joka oli irti, se ei vissii saa sillon ees bensaa vaikka painais kaasua.. kyllä sen jääh. nesteen pitäs vähä alle 20:ki kestää
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
Taas käytiin tännää aijaan, ei vieläkään halua startista käynnistyä, vetääkkin sai tovin..
Eikait nuo vaan vie ihan kivasti bensaa tuolla pellolla, ei varmaa ajettu ku vaijaa 20 kilsaa 10 litralla --> 50l/100km Ei tosin nopeus/matkamittarit toimi nii ei ihan varma voi olla mutta ei sillä yli 20 kilsaa varmaa ajettu..
Tuntuu että voi käyä myös rikkaalla, savuttaa ja paukkuu jonku verra.
Eli säädetäänkö seosta siittä ilmalautasen vierestä? minkälainen kanta siinä on, ku sitä ruuvin päätä ei vissii nää? ja paljo sitä kannattaa korkeintaa kerralla säätää?
Ja elkää valittako että sitä ei saa säätää ilman mittauksia, ku se o vaa romu
Eikait nuo vaan vie ihan kivasti bensaa tuolla pellolla, ei varmaa ajettu ku vaijaa 20 kilsaa 10 litralla --> 50l/100km Ei tosin nopeus/matkamittarit toimi nii ei ihan varma voi olla mutta ei sillä yli 20 kilsaa varmaa ajettu..
Tuntuu että voi käyä myös rikkaalla, savuttaa ja paukkuu jonku verra.
Eli säädetäänkö seosta siittä ilmalautasen vierestä? minkälainen kanta siinä on, ku sitä ruuvin päätä ei vissii nää? ja paljo sitä kannattaa korkeintaa kerralla säätää?
Ja elkää valittako että sitä ei saa säätää ilman mittauksia, ku se o vaa romu
-
antti.hakamaa
- "Hölösuu"
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)
kun kierrät puoli kiererosta tuota ruuvia niin auto ei topdennäköisesti lähde enään käyntiin on todella herkkä.
eli pienikin aste muutos saa aikaan seoksessa ison muutoksen siksi on suositeltavaa että säädetään mittarissa.
mutta kokeilemalla kannattaa auton käydessä säätää ihan aste asteelta laihjemmalla ja kokoeilla.
siellä on kuusiokolo kanta siellä putkessa josta seos säädetään.
eli pienikin aste muutos saa aikaan seoksessa ison muutoksen siksi on suositeltavaa että säädetään mittarissa.
mutta kokeilemalla kannattaa auton käydessä säätää ihan aste asteelta laihjemmalla ja kokoeilla.
siellä on kuusiokolo kanta siellä putkessa josta seos säädetään.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918