Automaattilootan erikoisvika

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Automaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa?

Eli 2.3t -95. Lootan ollessa kylmä vaihtaminen toimii mainiosta, ei edes huomaa vaihtoa.

Kun moottori saavuttaa normaali lämmön, niin 2:lta 3:lle vaihtaminen takeltelee. Ei suostu enää vaihtamaa 3 vaihteelle ilman, että ensin huudattaa konetta 4000-5000 kierroksen korville ja sitten löysää kaasun pois.

Olisko jollain hajua?
Viimeksi muokannut Sabo, Pe Helmi 22, 2008 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Atuomaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Milloin olet viimeksi vaihtanut öljyt..?
Ja etenkin suodattimen.
Mutta veikkaan vian luuraavan matolaatikossa.

Hae sanalla "matolaatikko" niin luulenpa että saat vastauksen ongelmaasi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Atuomaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Auto on isän. Öljyt vaihdettu 40 000km välein. Suodatin aina puhdistettu, eipä sitä metallista sihvilää tarvine uutta ostaa, ellei se rikki ole.

Kattelin haulla, mutta ei löytynyt mitään vastaavaa vikaa kenelläkään. Tai sitten en löytänyt.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Atuomaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Meillä tuo CD tykkäs vaihtaa nykäsemällä, se kuitenki on nyt rauhottunu eikä oo muuta tehty ku ajettu. Nyt vaihtaa huomaamattomasti lämpösenä, kylmänä vähän nykäsee.
Öljyt tuohon laatikkoon pitäis kyllä kovasti vaihtaa, pistää vaan ihmetyttämään kun alkukesästä vielä oli nykivät vaihdot.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Atuomaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Siis et nähnyt ao..kuvaa ja mainintaa O-renkaasta. ( osassa 26.882 )
Jos tämä O-rengas on rikki, niin vaihtamiset ylöspäin ei onnistu.
( iivarissahan tällaista O-rengasta ei ole ) ja jos vuoto on vähäistä niin
kyllä sen vaihtamisessa huomaa ( ei meinaa toimia oikein )

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 82#p253664
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Atuomaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Kiitoksia. Eli tuo voisi aiheuttaa lämpösellä (notkeemmat öljyt) koneella huonot vaihdot ylöspäin. Mites kun tuo kyseinen ongelma on vain 2 ja 3 vaihteen välillä? Vaikuttaako tuo o-rengas kaikkien vaihteiden vaihtoon?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Atuomaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Valitettavasti asia on näin.
Vaihtamiset ylöspäin ei onnistu, jos ko..o-rengas vuotaa öljyä lävitse.
Ja vuodoilla on taipumus vaan lisääntyä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Atuomaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Muistaakos kukaan mitä matolaatikon jousisetti maksoi noin suurinpiirtein, ja saatavuus sekä suosituksia ostopaikasta? Tuli hieman ongelmia tännekin...
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Atuomaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Onkos kellään tietoa saako/ millä erottas pienten rikkojen 26-460, -470, -480 ja 452 järjestyksen? Tuli mokattu viime kesänä hiukan jousien vaihdossa kun tuli tehtyä ulko muistista ja mato laatikko väärästä völistä auki :oops: No nämä rikat siinä samalla sekaisin ilmeisesti kun nelosen vaihto kohta muuttu...jos joku tietäs....vieläkin :oops:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Atuomaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja jus »

Minuteman kirjoitti:Muistaakos kukaan mitä matolaatikon jousisetti maksoi noin suurinpiirtein, ja saatavuus sekä suosituksia ostopaikasta? Tuli hieman ongelmia tännekin...
Varaajan A ja D jousiako tarkoitat, niitä joista tässä ketjussa puhutaan:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=14852

Ostin jouset + keskipakosäätimen O-renkaat ja päätykannen tiivisteen kaksi vuotta sitten PCS:tä, rahteineen 60 eur.

40tkm ajettu jousien vaihdon jälkeen, vielä toimii. Näköjään nyt on jousenvaihtokuvani ja kaikki muutkin Saab-kuvani siivottu pois TKK:n palvelimelta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Atuomaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Minuteman kirjoitti:Muistaakos kukaan mitä matolaatikon jousisetti maksoi noin suurinpiirtein, ja saatavuus sekä suosituksia ostopaikasta? Tuli hieman ongelmia tännekin...
Metrosta vaan haet. Ei ne montaa euroo ollu. Ei löytyny suoraan hyllystä, noin viikon toimitusaika. Katot vaan EPC:tä oikeet numerot etukäteen niin ei tartte arpoo tiskillä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Atuomaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kaipa nuo jouset ja O- renkaat täytyy Metrosta hakea, jos sieltä tosiaan jotakin alle satasellla saa. Tuosta jus:in linkin keskustelusta omaani pätee vain oireet liian aikaisesta vaihdosta ja nykäisystä, ja D:lle kytkentä on viivästynyt selvästi ja vaikuttaa siltä että auto ei tahdo ryömittää niin pontevasti mitä ennen. Alaspäinvaihdot sujuvat kuten pitääkin, ja "pakko"vaihteilla kiihdyttäessä kaikki pelaa normaalisti.

Laatikolle menevän paineletkun tarkistinkin jo tuossa syylärin kanssa tapellessani, ja öljynvaihtoväli on puolitettu suositellusta jo aikoja sitten.

Kaiken lisäksi tuo aikainen vaihtokin on välillä ihan sattumanvaraista, välillä häröilee, välillä ei, mutta esikaupunkilaisjärjellä ajatellen katkeilleet jouset voisivat vaikuttaa juuri tuohon.

Epc:tä minulla ei ole mutta luulisi pärjäävän tiedoilla jotka vaihteiston tyyppikilvessä lukevat?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Atuomaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja jus »

Minuteman kirjoitti:Epc:tä minulla ei ole mutta luulisi pärjäävän tiedoilla jotka vaihteiston tyyppikilvessä lukevat?
Auton vuosimalli, moottorityyppi ja vaihteiston tyyppikilven tiedot riittävät ainakin tällä sivulla olevien taulukoiden mukaan:
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... -49ksb.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Atuomaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jep kiitos, eiköhän näillä päästä jo pitkälle. Ne keskipakosäätimen O-renkaatkin kävivät mielessä mutta käsittääkseni ne taas vaikuttavat enemmänkin alaspäinvaihtoihin, joissa nyt tosiaan ei ole ongelmaa.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Atuomaattilootan erikoisvika

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Minuteman kirjoitti:Jep kiitos, eiköhän näillä päästä jo pitkälle. Ne keskipakosäätimen O-renkaatkin kävivät mielessä mutta käsittääkseni ne taas vaikuttavat enemmänkin alaspäinvaihtoihin, joissa nyt tosiaan ei ole ongelmaa.
Säätimen o-renkaiten vuodon ensi oire on liian aikainen ylöspäin vaihtaminen! 8O
Viimeksi muokannut ecopower, Ma Loka 22, 2007 10:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vastaa Viestiin