Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mertmi kirjoitti: Viimekädessä kuitenkin koko ongelman ydin on nimenomaan siinä, että tuolla 99:n keulassa on älyttömän ahdasta ja en haluaisi tehdä mitään "tuning" puskuria tohon keulaan ic:n takia...
Mites olis ihan pelkkä vesiruisku, ei tarttis modata ainakaan ulkonäköä ja mitä täältä lukenu niin ihan hyviä tuloksia tuolla saavutettu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tetammi kirjoitti:
Mertmi kirjoitti: Viimekädessä kuitenkin koko ongelman ydin on nimenomaan siinä, että tuolla 99:n keulassa on älyttömän ahdasta ja en haluaisi tehdä mitään "tuning" puskuria tohon keulaan ic:n takia...
Mites olis ihan pelkkä vesiruisku, ei tarttis modata ainakaan ulkonäköä ja mitä täältä lukenu niin ihan hyviä tuloksia tuolla saavutettu.
Nii tai sit vaan säästelen rahaa, jotta on varaa hommata tohon kunnon jäähdytin+ic+flekti jotka tosiaan sopii keulaan. Ei tää lähes nollabudjetilla rakentelu ole kivaa, kun ei saa kunnollisia ratkaisuita tehtyä. Pitää vielä kehitellä ideoita, jos keksisi viisasten kiven tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa senverta selvittelin, että sopivan tyyppinen kiertovesipumppu tota vesi-ilma -jäähdytystä varten löytyykin ihan Motonetin valikoimista. Hintaa alta 70euron. Samainen veitikka löytyy myöskin W124 -koppaisista mersuista, joten romikselta saattaisi saada sellaisen käytettynä, jos alkais pihtaamaan kovasti rahojaan. Uuden pumpun asennus lienee kuitenkin se ykkösvaihtoehto.

Olen siis edelleenkin funtsaillut tuota vesijäähdytyssysteemiä vakavasti ja aion kokeilla sitä. Pitää vaan sommitella, millainen lämmönsiirrin sinne ahtoputken väliin sopii. Keulalle laitettavien jäähdytyskennojen kanssa voi sitten pelautua, kun saa kokemustietoa kuinkapaljon se vesi oikeesti lämpee. Siitä kun ei ole kellään kertoa faktatietoa. Täytyy istuttaa lämpöanturi+joku mittari mittaamaan ahtoilman lämpötilaa, jotta pääsee kartalle ensinnäkin nykyisestä tilanteesta ja sitten jahka jäähdytin tulee tonne paikalleen sen vaikutuksesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lauantaina säikähdin, kun lähdin kylmällä koneella liikenteeseen ja näytti että pakoputkesta tulee hirveesti pakokaasua. Arvelin, että nyt se turbo porsi sitten lopullisesti ja että öljyt tulee läpi tiivisteistä. Ajelin varovaisesti eikä se sitten alkanutkaan savuttamaan kauheemmin. Ihmettelin tuota ja olen jo miettinyt, että mistä tempasen tohon turbon, kun ei oo hirveemmin ollut mahdollista sijoittaa rahaa muuhun, kuin pakollisiin kuvioihin, eli asianmukaiset huollot ja polttoaineet.

Tossa hiljattain vaihdoin öljyt. 700km on tullut ajoa ja öljypinta oli vajunut vain 1cm maximista. Ihmettelin kovasti tuota, koska ennen öljyjenvaihtoa tuo vei semmosta 1litra/1000km öljyä ihan jatkuvaan ja aattelin turbon olevan tosi sökönä. Sitten juolahti mieleen että vanhoilla öljyillä öljynpainevalokin paloi yllättävän pitkään ennen kuin paineet nousi ja valo sammui. Olisiko ne vanhat öljyt voineet olla niin luirua jo, ettei paineetkaan noussu kunnolla ja öljyä kului normaalia enemmän? Ihmetyttää koko juttu. :? Öljynjäähdytin pitää kyl siirtää parempaan paikkaan. Jäähdytin on konehuoneessa. Voisiko se öljyjen kunto johtua siitä, että öljynjäähdytys ei ole riittävä? Nythän turbo ei ole enää vesijäähdytteinen, niinkuin se oli ennen sitä turbon "ranetusta".

Seurailen nyt tilannetta, että mihin tahtiin sitä öljyä häviää. Tuokin savuamishomma saattoi olla vain vesihöyryä. Tänään koitin tehdä vanhaa kunnon turbotestiä, eli poljetaan kaasua reippaasti paikallaan ollessa ja katotaan mitä pakoputkesta tulee. Mitä nyt tota kaasua nuuhkin, niin ei se kyl öljyiseltä haissut, eikä näyttänytkään. Taitaa vain tää kelien viileneminen saada taas pakokaasut enemmän näkyvään muotoon... :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kulutuksia on tullut mittailtua. Viimeisin mittaus 470km, josta reilun 200km maantietä: 9,5litraa/100km. Tuossa siis pyöritään 10litran kahtapuolta. Sellaista puhdasta maantieajotankillista ei ole tiedossa lähiaikoina. Tulokset näyttäis ihan kohtuullisilta. Ajettavuuskin on nyt kondiksessa, elikkäs keljukoojetti näyttäs olevan sopivissa säädöissä kulutuksen perusteella ja se pelaakin mukavasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eilen illalla sain lopultakin asennettua 900turbon välijäähdyttimen. Sitä ennen siirsin öljynjäähdyttimen pois konehuoneesta. Se piti sijoittaa maskin taakse, koska en uskaltanut asentaa sitä spoilerin alle. Paikka olisi ollut liian turvaton, koska öljykenno on liian korkea siihen tarkoitukseen.

Ainakin cooleri jäähdyttää ahtoilmaa, koska 150km aiemmin tankkaamani 95E bensiini aiheutti jo moneen otteeseen voimakkaita nakutuksia täyskaasukiihdytyksissä. APC tottakai puuttui tilanteeseen. Nakutus oli niin voimakasta, että kilahtelu kuului koppiin ihan selvästi. Nyt kun IC on paikallaan, niin eipä nakuledi ole välähtänyt vielä kertaakaan. Eilen illalla oli tosin niin huono keli, että en voinut testailla kuin kaksi kiihdytystä täysillä. Oli aivan liian liukasta.

Perjantaina olis tarkoitus hommata vähintäänkin aika muutoskatsastukseen.

Laitan valokuvia myöhemmin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä kuvia asennuksesta. Myrkky räppäsi kamerakännykällä nuo, joten kuvanlaatu on siihen nähden loistavaa. Digikameralla toki saisi paremmatkin fotot.

Tästäpä näitä alkaa näkyä:

Alla näkyy öljynjäähdyttimen sijainti. Päädyin tosiaan tuohon sijoitukseen, koska kenno on niin kookas, ettei sitä saa turvalliseen paikkaan tuonne spoilerin taakse. Huonolla tuurilla kenno tai letkut voisivat rikkoutua, jos autolla törmätään johonkin esteeseen, kuten esim. korkea katukivi, kanto metsäretkien parkkipaikalla tai muuta vastaavaa.

Kuva


Allaolevassa kuvassa näkyy sahaamani lisäaukko puskurin kiinnikkeiden välissä. Tarkoitus on vielä tehdä tulppa tuohon spoilerissa aiemman omistajan jäljiltä olevaan aukkoon. Näin siis spoileri ainakin teoriassa maksimoi auton keulassa oleviin aukkoihin virtaavan ilman.

Kuva

Kuva

Kuten alla näkyy, on tuolla melkoisen ahdasta. Aion tehdä vielä tuonne ilmanohjauspellit, jotka pakottavat lampun seudusta, sahaamastani aukosta ja syylärin vierestä (ei syylärin läpi) tullutta ilmaa intercooleriin. Ajovalon polttimon vaihtaminen on luultavasti tehtävä irroittamalla umpio paikaltaan... :roll:

Kuva

Kuva

Kuva

Tänään pääsin kokeilemaan, miten tuo vaikuttaa nakutusherkkyyteen. 5-vaihteella 80-100km/h täyskaasukiihdytyksessä nakuvalo välähtää kerran. Ahdot piikkaa 0,9bar ja putoaa siitä nakuledin välähdyksen jälkeen 0,7baariin. Jokatapauksessa persdynon perusteella tuntuu punetta olevan enemmän, kuin ennen. Jos kelit muuttuu vielä talvisista tähän asti jatkuneisiin syyskeleihin, niin voisi tankata 98E:tä tankkiin. Jos taasen muuttuu enemmän talveksi, niin silloin on ihan sama mitä tankissa on. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt on ic muutoskatsastettu. :wink:
Rekisteriotteeseen tuli lisätietona:

"Muutoskatsastus: välijäähdytin, teho 114kW"
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja axtec »

Hyvältähän tuo näyttää!
Paljonko jäi tilaa umpion ja cuulerin väliin? Itse jouduin siirtämään umpiota vähän edemmäs ja silti on ahdasta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

axtec kirjoitti:Hyvältähän tuo näyttää!
Paljonko jäi tilaa umpion ja cuulerin väliin? Itse jouduin siirtämään umpiota vähän edemmäs ja silti on ahdasta.
Eipä jääny kun 1-2cm siitä lampun liittimestä kennoon. Tossa on vielä semmoset vanhanmalliset liittimet, eli jousella pitää johdot siinä. Ne on matalammat, kuin tavalliset. Kait ne on jotain tarvikemallia?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tilasin tossa taka-akselistoon vähän "tuninkia". Postin pitäisi tuoda uretaaniset reaktiotankojen etummaiset puslat tässä jossain vaiheessa. Taka-akseliston puslien kanssa enemmän pelautuneet tietävät, että tuo pusla on oikeastaan ainoa ongelman aiheuttaja näissä 99/90/og900 rakkineissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Paketti tuli postissa. Tommoset sieltä paketista sitten löytyi. Laitan paikalleen ehkä tulevan viikon tiistaina tai keskiviikkona. :wink:

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli vanha tavalla tai toisella pois ja uudet palikat kahtapuolen ja rasvaa ja tappi sisälle ja asennus..... ja niitä hinta tietoja...... 490kr speedparts????
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei ton asennuksen pitäis mikään paha rasti olla. Otan reaktiotangon kerrallaan irti ja tapan vanhan puslan, ja laitan uuden tilalle. ;)

Olikohan 48euroa nuo molempien puolien puslat (Usparts). Ne on toki samassa paketissa. Mielenkiintoinen havainto oli se, että noissa on nimenomaan vanhemman mallin reikä, elikkäs mittasin sen tönärillä: 11,3mm tais olla. Elikkäs toi on -87 vuosimalliin asti. Uudemmissa se pitää olla 10mm. Jännä homma, että pcs:ltä sain tiedon, ettei powerflex puslaa saa just näihin vanhempiin, vaan vain 88-93 vuosimalleihin. Eli siis reikä olisi toi 10mm. No, olin jo varautunut poraamaan holkkiin isomman reiän... Homman tekee erikoiseksi se, että esim. Powerflexin luettelossa 99/90/900 pannaan samaan lokeroon puslien tyyppien osalta. Ei ole tehty mitään eroa vuosimalleissa, vaikka esim. Motonetin sivuilta voi lukea tuon vuosimallimuutoksen tuon puslan reiän osalta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli jos mie tilaan omaani samanlaiset niin ovat väljät valmiiksi.... hyvä homma....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin