Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mutkia matkassa. Yritin asentaa puslat, mutta enpä päässyt pitkälle. Oli tukivarsi jo kädessä ja vertasin sitä tohon puslaan ennen kuin aloin päästää entistä pois. Tuo onkin takapään pusla, eli korinpuoleinen. Jotakin häsmäkkää ton kanssa nyt on. Näyttäis vahvasti siltä, että osanumerot ei täsmää powerflexin luettelossa... :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Doh. Nyt on saatu oikea pusla. Elikkäs paketissa on näköjään mukana vanhempiin ja uudempiin vuosimalleihin omat holkkinsa. :wink:

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa tänään kävin purkamassa toverin purkunopasta lämmityslaitteen kennon combicoupea varten. Ajatus oli ensiksi, että laitatan noihin päätyihin uuden kennoston, mutta nopasta adoptoitu varaosa onkin niin siistikuntoinen päällepäin, että putsailen sen ja laitan sellaisenaan paikalleen. Mietin vaan, että millähän tuon kennoston saisi sisältäkin "uuden veroiseksi"? Olisiko kotioloista löytyvissä aineissa sellaisia tököttejä, jotka putsaisivat sisäpuolen riittävän hyväksi?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kiehuvaa etikkavettä, niinkuin kahvinkeittimeenkin. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja jus »

Soodaa, konetiskiainetta, viemärinavaajaa?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 49#p402149
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jopa joku tihulainen rikkoi apukuskin lasin tosta vanhuksesta. Pe-la yönä oli pitänyt tehä pahojaan. Ei kuitenkaan ollut vienyt mitään, eikä autoa oltu muulla tapaa rikottu. Onneksi on täällä paikallisia klubitovereita, ja yhdeltä sattuikin löytymään tommonen vanhanmallinen oven lasi. Huomenissa pitää kömpiä sitä vaihtamaan autoon. Eihän se hälytin tota tietysti olisi estänyt, mutta ehkäpä jonkun kunnollisen hälyn tarrat ja vilkkuvaledi herättäisi jotakin kunnioitusta? Tihulaisen aikeista ei jäänyt oikein järkevää kuvaa. Rikosilmoitus tuli tehtyä ja auto piti viedä toisaanne, ettei joku muu käy viemässä jotain radiota tms. autosta valmiiksi rikotun ikkunan kautta. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin. Tuli sitten lasikin vaihdettua. Tossa vähä kuvia, mimmonen siivo tulee yhden ikkunan rikkomisesta. Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hieman päänvaivaa aiheutti tuo erilainen kisko lasin alareunassa. Kisko kuitenkin irtosi, eikä lasikaan rikkoutunut. Ujutin vähän käsitiskinpesuainetta tonne kumin väliin ja lista liukui pois kohtuullisella voimalla. Kun tuo auton oma kiinnitys oli erilainen, niin olipa hyvä katsoa korjaamokirjasta mitta, millä kohtaa tuon kiinnikkeen kuuluu olla lasissa. (Kuvassa lasissa on vielä väärä kiinnike kiinni ja siinä yläpuolella on auton oma kiinnike.)

Kuva


Siistihän siitä tuli. :wink:

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja JL »

No voi prkl! On varmaan taas joku känni-ääliö suutuspäissään purkanut vihansa ensimmäisenä kohdalle osuneeseen autoon. :evil:

Saunan takana on tilaa.. :evil:

Mutta hieno homma ettei muuta tuhoa oltu tehty ja uusi lasi on jo paikallaan. 8)
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Onni onnettomuudessa.
Mielestäni tuollainen arvoauto kaipaa hälytintä.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ässä kirjoitti:Onni onnettomuudessa.
Mielestäni tuollainen arvoauto kaipaa hälytintä.
Joo. On sitä tullut pohdittua tänäviikonloppuna. Suurin arvo tuolla ajokilla on minulle, kun en voi edes laskea montako sataa tuntia siihen olen aikaani laittanut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Onneksi ei sentään pahemmin käynyt. Ja kyllä tuollaiset sabotaasit pistää riipomaan :twisted: Ja kyllä sitä "tunne arvoa" ei pysty euroissa eikä dollareissä määrittelemään, kun nuonkin Komiasta kulkineesta on kyse :)
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään sepittelin vähän autoa pitkästä aikaa. Vaihdoin lämmityslaitteen kennon, jonka olin liotellut sisäisesti tuulilasinpesunesteellä. Lisäksi muutin mankuvenalle tuosta turbon kompurapesän kyljestä tulleen letkun lähtemäänkin ahtoputkesta ennen kaasuläppäkoteloa. Näinhän sen kuuluu välijäähdyttimen kera olla. Tein vielä innostuksissani ilmanohjurin, joka ohjastaa keulalta ic:lle tulevaa ilmaa menemään ic:n läpi, eikä enää siitä ic:n vasemmalta ja yläpuolelta ohi. Galleriassa olevista vanhoista kuvista voi ehkä päätellä mitä tarkoitan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vuosikatsastus läpäisty ilman huomautuksia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Projektiosastolla hiljaista. Lisäsin kylmäkäynnistyksien jälkeisen ajettavuuden parantamiseksi pulssikytkimen, joka suihkauttelee ryyppysuuttimella bensaa imusarjan painevaihteluiden perusteella koneen ollessa kylmä. Mokkula toimii niin hyvin, ettei nykimisvikaa voisi uskoa olleenkaan olemassa. Nykiminen nimittäin vaivasi ekan 1km matkalla ja seosmittarin perusteellakin seokset pyöri laihan puolella. Kilometrin ajon jälkeen seokset nousikin aina reippaasti rikkaalle ja kulku rupesi maistumaan. Erittäin hyvä modifikaatio kaikkineen. Kytkin on adoptoitu 900i -88:sta. Samoin kytkentä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tein hieman huoltoa yms. 99:iin. Kun tuossa keväällä ei katsastusmies löytänyt välyksiä pallonivelistä, niin piti ihan ite ettiä. Olipa jonkinlaista klappia vasemmassa yläpallossa, jotenka vaihdoin sen ja kulku vakautui sekä lisäksi ohjaus keventyi. Outo juttu minusta, ei kai nyt väljä nivel voi olla jäykkä?

Taannoin vaihdoin lämmityslaitteen kennon ja sen jälkeen lämpöviisari ei sitten olekaan ollut vakaa, kuten ennen kennon vaihtoa. Epäilykseni osoittautuivat oikeiksi, kun vaihdoin entisen kennon tänään takaisin ja systeemi näkyy pelaavan taas liki entisen kaltaisesti. Liekkö vielä ilmaa jossain, kun viisari ei asettunut aivan täysin, vaan saattaa esim. paikallaan ollessa laskea sentinkin verran? Pitänee ilmailla sitä huomenissa. Vanhasta kennosta lähti melkoiset harmaat liemet, kun huuhtelin sen jarrukliinerillä (ei mitään aerosolia vaan peltikanisterissa tulevaa tavaraa). Vaihtoon päätyi myöskin ajan liiaksi patinoima paisuntäsäiliö, josta ei enää nähnyt läpi nesteen korkeutta. 9 vuotta nuorempi 90:n säiliö onkin kummasti kirkkaampi, kuin entinen.

Yllätys yllätys kun vaihdoin puoliväliin haljenneen syylärin ylävesiletkun ehjään, löysin myöskin lämmityslaitteen letkun, joka oli hankautunut lähes puhki. Kumia ei ole jäljellä, kuin arviolta noin 0,5mm. Moinen hankauspaikka oli tuossa laturin kiristinraudan luona, kun alunperin 900:sta peräisin oleva rauta on sahattu poikki ja raudan terävä nurkka oli hangannut letkua vasten pari vuotta.

Että nuo ruiskuputket on hauraita. Käsi siinä lipesi kennon kanssa sählätessä ja kuului niin tutuksi tullut rusahdus, ja putkessa oleva bensa suihkahti kämmen selkään. Onneksi nuita ruiskusaabeja on purettu serkkupojan kanssa useita, joten vielä löytyi reservistä varaosa. Ne volkkarin teräskudos letkut vois olla kyllä hyvä päivitys näiden suorastaan surkeiden muovisten ruiskuputkien tilalle.

Vielä maininta keskikulutuksesta. Kulutus on vaihdellut nyt viimeisten kolmen tuhannen kilometrin ajoilla 8,5-10 välillä. Ei naurata tuo bensiinin hinta. No työmatkaa on tullut 99:llä tahkottua (27km/sivu). Hupiajoa ei olisi missään muotoa varaa ajaakaan, joten harrastepeli ja perheen kakkosauto saa olla hyötykäytössä tällä tapaa. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin