Vaihteiston öljyproput ja työkalut?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Vaihteiston öljyproput ja työkalut?

Viesti Kirjoittaja patse »

Ensimmäinen vaihteiston öljyjen vaihto yritys epäonnistui, kun ei ollut tarpeeksi järeitä 8mm kuusiokoloavaimia, halpismallit vain vääntyivät piloille. Minkälaisilla ja minkä tasoisilla avaimilla olette saaneet proput auki? Tarkistus- ja tyhjennysproppuihin ei taida päästä käsiksi kuin tavallisella L-mallisella avaimella, vai kuinka? Täyttöproppuun etsiskelin töissä pitkään 1/2" räikkään sopivaa 6-kolopäätä, mutta eihän sitä tietysti löytynyt.
Olisiko jotain jippoja tarjota, jos ne sattuvat olemaan tosissaan kiinni :?: 8O :evil: saapporoinen oli aikanaan vaihteisto remontissa Konalan Laakkosella. Toivottavasti eivät ole laittaaneet kierrelukitetta tiivistysaineen sijasta, tai pultipyssyllä ampuneet proppuja kiinni 8O
Kerran voi vielä yrittää paremmilla avaimilla, mutta sitten Takala saa taistella :(
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Vaihteiston öljyproput ja työkalut?

Viesti Kirjoittaja rr »

Tyhjennysruuvi lähti muistaakseni lyhyellä tukevalla kuusiokolopätkällä, jota käänsin laadukkaalla jakarilla. Eli aika lujassa oli ja tilaa niukalti. Voi olla, että tavallinen L-malli menee vain mutkalle.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vaihteiston öljyproput ja työkalut?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos biltemasta oikein hakemalla hakee jotakin hyvää, niin ainakin ne 1/2" karalla varustetut mustatut 10v takuulla olevat kuusioavaimet ovat sitä.

Tarkistuspropun avasin NG:stä moisella, mutta tyhjennyspropusta en tiedä mahtuuko, mutta laadukas L-mallin avain kyllä kestää vääntää vaikka putkea jatkona käyttäen, esim . hallitunkin vartta.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Vaihteiston öljyproput ja työkalut?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä naputtelin muutaman lekan ja pitkän jatkovarren kanssa ennen kun rupesin vääntään. Tavallisella biltsun L-avaimella toi kumminkin aukes mutta tiukassa oli, se hylsyn päähän sopiva kuusiokolo ois ollu asiaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vaihteiston öljyproput ja työkalut?

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Puolitoista viikkoa sitten tein vaihteistoöljyn vaihdon. Tyhjennysproppu lähti ihan Bilteman 10v takuulla varustetulla L-mallin kuusiokololla ja tarkastusproppu Ad- liikkeestä ostetulla keskihintaisella (siis Ad-liikkeessä keskihintaisella) räikällä ja jatkovarrella. Jossa tallin perukoilta löydetty, ilmeisesti laadukas mutta ikivanha kuusiokolo hylsy. Montusta käsin avasin molemmat.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Vaihteiston öljyproput ja työkalut?

Viesti Kirjoittaja patse »

No, niin :!: Aukesihan ne komeasti naksahtaen kaikki kolme proppua :D Löytyi sopuhintaan rautakaupasta myyjän avuliaisuuden :o avulla Magnum-kuusiokolosarjasta juuri sopivan tiukka 8mm 1/2"-sarjan kolopää. Tyhjennysproppukin aukesi tuolla, kun sen sai sovitettua väliin sopivasti ja 10mm lenkkiavaimenkin siihen vielä veikeästi kolopään ja hylsyosan väliin sekä sitten vähän jatkoa sekä vasaraa. Eipä töistäkään löydetyt 8mm L-malliset avaimet kovin kummoisia olleet välystä oli melkoisesti. Ei niilläkään tehnyt mitään :(

Tuollainen 3/8"-hylsysarja kaikilla hilppeilla voisi olla asiaa. Mahtuisivat paremmin konehuoneen pikku väleihin ja niillä saa vielä jotain väännettyäkin. Alkaa vain tuntumaan että 1/2"-sarja on turhan iso ja järeä käyttää kolkkiakin ruuvatessa.

Kiitokset neuvoista.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Vastaa Viestiin