Ongelmia 9satasessa?
Nyt kävi niin, että ennen kuin sain korjaussarjan vaihdettua tilanne muuttui huonompaan suuntaan. Kun auto on hetken pysahtyneenä alkaa käymään kovin vaikeasti; parilla pytyllä ja sitten tukehtuu. Kun antaa hetken käydä niin kaikki tuntuu olevan taas kunnossa kunnes ekassa mutkassa (jos on heti lähtiessä) sammuu hetkeksi ja sen jälkeen ei mitään oireita.
Kaasarin sisäkalut on nyt vaihdettu, mutta siitä ei ollut mitään apua tilanteeseen. Taitaapi vielä olla niin, että se joka sanoi osaavansa homman ei välttämättä osannutkaan. Pakokaasumittaukset näyttää aivan villejä lukemia C0 10mg. Kun irroittaa letkun ilmaputkesta niin CO putoaa arvoon 3.5.
Bensan saantiin tuo startin ongelma viittaa, mutta tällä alueella ei omaa tietoa ole. CO lukemat voisivat viitata väärään neulan asentoon.
Kaasarin sisäkalut on nyt vaihdettu, mutta siitä ei ollut mitään apua tilanteeseen. Taitaapi vielä olla niin, että se joka sanoi osaavansa homman ei välttämättä osannutkaan. Pakokaasumittaukset näyttää aivan villejä lukemia C0 10mg. Kun irroittaa letkun ilmaputkesta niin CO putoaa arvoon 3.5.
Bensan saantiin tuo startin ongelma viittaa, mutta tällä alueella ei omaa tietoa ole. CO lukemat voisivat viitata väärään neulan asentoon.
No nyt menee vaikeaksi , mutta tässä jotain vinkkejä.
Meneehän ryyppy varmasti pois päältä, eli kaasarissa ryyppyvipu painuu alas tappiin asti. Minun kärryssä ainakin ryyppyvaijeri on aika jäykän oloinen jos se tulee kovin mutkalle.
Tulihan koho oikein kiinni sillä muoviläpyskällä ja ja kohon asento (polttoainepinta) suurin piirtein 8mm kohon pohjasta kammion alareunaan.
Luistin neulaa tuskin saa väärään asentoon, sen sijaan suuttimen perusasetus (2,5mm kurkun pohjasta alas) tarkoittaa kyllä julman rikasta seosta. Oikea asento on siis paljon ylempänä.
Onhan virranjakajan alipainesäätimen kalvo ehjä, letku irti kaasarista ja imua, ei pitäisi tulla mitään läpi, juu saa puhaltaakin mutta ei saisi mennä mitään. Risa kalvo laihentaa seosta kuormitettuna, mutta tyhjäkäynnillä se on joko normaali tai rikas riippuen onko seos miten säädetty.
En keksi mitä letkua tarkoitat ilmaputkesta lähtevänä letkuna. Pystytkö tarkentamaan mistä tulee ja minne menee, miten paksu letku.
Tuolta kuvaa ja ohjetta kaasarin tarkisteluun ja säätöön:
http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm
Meneehän ryyppy varmasti pois päältä, eli kaasarissa ryyppyvipu painuu alas tappiin asti. Minun kärryssä ainakin ryyppyvaijeri on aika jäykän oloinen jos se tulee kovin mutkalle.
Tulihan koho oikein kiinni sillä muoviläpyskällä ja ja kohon asento (polttoainepinta) suurin piirtein 8mm kohon pohjasta kammion alareunaan.
Luistin neulaa tuskin saa väärään asentoon, sen sijaan suuttimen perusasetus (2,5mm kurkun pohjasta alas) tarkoittaa kyllä julman rikasta seosta. Oikea asento on siis paljon ylempänä.
Onhan virranjakajan alipainesäätimen kalvo ehjä, letku irti kaasarista ja imua, ei pitäisi tulla mitään läpi, juu saa puhaltaakin mutta ei saisi mennä mitään. Risa kalvo laihentaa seosta kuormitettuna, mutta tyhjäkäynnillä se on joko normaali tai rikas riippuen onko seos miten säädetty.
En keksi mitä letkua tarkoitat ilmaputkesta lähtevänä letkuna. Pystytkö tarkentamaan mistä tulee ja minne menee, miten paksu letku.
Tuolta kuvaa ja ohjetta kaasarin tarkisteluun ja säätöön:
http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Ilmanputsarista lähtee se paksu putki kaasarille ja sen kyljessä on kiinni ohut letku (Tosi asiantuntevasti selitetty
). En nyt muista mihin se toinen pää menee. Kirjoittelen tätä kotona ja pyydän anteeksi etten viitsi enää lähteä pimeässä parkkipaikalle katselemaan.
Kun irroitan sen ohuen letkun niin CO lukemat putoaa tuonne 3.5 kieppeille. Ne käynnistysongelmat viittaisivat maalaisjärjellä siihen, että kone ei saa bensaa heti startin jälkeen. Olen nyt muutaman kerran kokeillut niin, että annan koneen rauhassa käydä hetken ennen kuin lähden ajelemaan ja silloin kyllä toimii normaalisti.
Kaasua painaessa tuntuu varsinkin isommilla vaihteilla ettei oikein vastaa siihen ja tuntuu että hieman tukehtelee. Kun saa tasaisen vauhdin niin auto menee kuin juna ja käy täysin ilman ongelmia.
Ryypyssä ei mielestäni ole ongelmia. Sen käyttö kiihdyttäessä hieman parantaa tilanetta (vai kuvittelenko vain?)
Kokeilen noita letkuja kunhan ehdin. Ongelma minulla on vain ajan puute. Pari päivää taas menee töiden ja muiden kiireiden takia niin, ettei autoa ehdi katsoakaan
Terv. nimimerkki työmatka 1.5 kilometriä fillarilla.

Kun irroitan sen ohuen letkun niin CO lukemat putoaa tuonne 3.5 kieppeille. Ne käynnistysongelmat viittaisivat maalaisjärjellä siihen, että kone ei saa bensaa heti startin jälkeen. Olen nyt muutaman kerran kokeillut niin, että annan koneen rauhassa käydä hetken ennen kuin lähden ajelemaan ja silloin kyllä toimii normaalisti.
Kaasua painaessa tuntuu varsinkin isommilla vaihteilla ettei oikein vastaa siihen ja tuntuu että hieman tukehtelee. Kun saa tasaisen vauhdin niin auto menee kuin juna ja käy täysin ilman ongelmia.
Ryypyssä ei mielestäni ole ongelmia. Sen käyttö kiihdyttäessä hieman parantaa tilanetta (vai kuvittelenko vain?)
Kokeilen noita letkuja kunhan ehdin. Ongelma minulla on vain ajan puute. Pari päivää taas menee töiden ja muiden kiireiden takia niin, ettei autoa ehdi katsoakaan
Terv. nimimerkki työmatka 1.5 kilometriä fillarilla.
Ilmanputsarista kaasariin tulevan letkun alla on bimetalliiventtiili (lämpöventtiilii), se pieni mötikkä, johon tulee aliipaineletku imusarjasta, siitä mistä lähtee letku myös jarrutehostimeen ja lämppärin ohjauksen varaajaan. Lämöventtiilistä lähtee edelleen letku ilmanputsariin tulopuolelle jossa alipaineohjattu läppä, jolla ilmaa otetaan joko pakosarjan ympäriltä tai suoraan maskin yläpuolelta. Läpän pitäisi liikkua jos imet siihen menevästä letkusta. Onhan pakosarjalle menevä letku auki, tuolta kun pitäsi ilman tulla koneeelle melko lämpimälläkin kelillä. Meinaa että saako varmasti ilmaa. Ilmanputsari?
Jos oletetaan kaasari tuli kasattua oikein ja se saa ilmaa, eipä jää juuri vaihtoehtoja kuin että se on säädetty rikkaalle. Kokeile säätä pohjan ruuvista, se 8mm, kiinnipäin kierros tai kaksikin jos tosiaan CO on 10. Koeaja. Äänestä voi vähän päätellä seosta, rikas on "löysää lussutusta" ja laihalla taas ääni terävävämpi. Rikkaalla kone yleensä käy kohtalaisesti, mutta laihalla ei kiihdytykset eikä tasainenkaan kulku tahdo onnistua.
Pierburgin kaasarissa ryypyn käyttö kiihdytyksessä ei juuri auta, kaasarin vasemmassa kyljessä on se modulaattoriventtiili joka päästää ryyppykanavaan iilmaa heti kun imusarjassa on enempi alipainetta, ja korvaa tällä ryyppyventtilistä tulevaa polttoainetta.
Jos oletetaan kaasari tuli kasattua oikein ja se saa ilmaa, eipä jää juuri vaihtoehtoja kuin että se on säädetty rikkaalle. Kokeile säätä pohjan ruuvista, se 8mm, kiinnipäin kierros tai kaksikin jos tosiaan CO on 10. Koeaja. Äänestä voi vähän päätellä seosta, rikas on "löysää lussutusta" ja laihalla taas ääni terävävämpi. Rikkaalla kone yleensä käy kohtalaisesti, mutta laihalla ei kiihdytykset eikä tasainenkaan kulku tahdo onnistua.
Pierburgin kaasarissa ryypyn käyttö kiihdytyksessä ei juuri auta, kaasarin vasemmassa kyljessä on se modulaattoriventtiili joka päästää ryyppykanavaan iilmaa heti kun imusarjassa on enempi alipainetta, ja korvaa tällä ryyppyventtilistä tulevaa polttoainetta.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Nyt olen taas päässyt hieman eteenpäin. Kaikki letkut olivat kunnossa. Muuan autoasentaja tsekkasi virabelina (muuttuvakurkkuisen) kaasarin ja sanoi, että jotkut osat olivat pikeentyneen öljyn peittämiä eivätkä liikkuneet kunnolla. Tästä aiheutui osittain se, että varsinkin kylmänä kone tuntui kaasua painaessa hyytyvän ja lämpimänä pelasi paremmin. Nyt kaasari on putsattu ja auto toimii paremmin.
Nyt vielä pitäisi tarkistaa kaasarin pinnankorkeus, kun tämä asentaja ei muistanut oikeaa arvoa.
Nyt vielä pitäisi tarkistaa kaasarin pinnankorkeus, kun tämä asentaja ei muistanut oikeaa arvoa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
No hyvä että tuli tuokin täällä todistettua niin ei tarvitse itse ruveta kokeilemaan. On meinaa meno jo niin rankkaa 100sen vauhdissa että en osaa ees kuvitella millasta ois 180pin jälkeen. 900aero on paljon vakaampi 200km/h vauhdissa kun 99GL 80km/h vaudissa, kokemusta on.dimebak kirjoitti:Joo, niin saa ja niin on. Itse sain kerran varalaskualueella Someroharjulla mittariin 185km/h, hurjaa oli meno ja ohjaus oli kevyttä. Autoki oli varmaan etuspoikan puuttumisen takia kymmenen senttiä ylempänäsaabracing kirjoitti:99 ottaa 180ja on muuten mielenkiintoinen kapistus noissa nopeuksissa
Toista kertaa en oo tuota kokeillut...



900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Joo, tuo pitää ihan hyvin paikkansa, kiihtyy nopeammin nelos-vaihteella, 5-vaihde on aavikkovälitys jolla ajetaan matkanopeutta. Kaasarikoneessa on muistaakseni pidemmät välitykset.supo kirjoitti:Kyllä kunnosa oleva 900 kaasaripeli ottaa 175-180km/h vaivatta. Ja 165 on sopiva matkanopeus.

2,1-16(140hv) ottaa kyllä helposti 200+ mutta kierrokset nousee korkeiksi.
Varmasti. Oma 99 on aika vakaa aina tuonne 140+ nopeuksiin, esim. ohitustilanteet, joka johtunee paljolti madallusjousista, korkeapainekaasuiskareista ja 195 leveistä V-nopeusluokan renkaista. Mutta ku vauhti menee yli 145-150, niin hymy hyytyy. Autoa pitää ajamalla ajaa, kun ilmavirta nostaa autoa, joten spoikkaa se ilmeisesti huutais etupuskurin alle. Ja sellainen olis suunnitelmissa.900aero-84 kirjoitti:No hyvä että tuli tuokin täällä todistettua niin ei tarvitse itse ruveta kokeilemaan. On meinaa meno jo niin rankkaa 100sen vauhdissa että en osaa ees kuvitella millasta ois 180pin jälkeen. 900aero on paljon vakaampi 200km/h vauhdissa kun 99GL 80km/h vaudissa, kokemusta on.dimebak kirjoitti:Joo, niin saa ja niin on. Itse sain kerran varalaskualueella Someroharjulla mittariin 185km/h, hurjaa oli meno ja ohjaus oli kevyttä. Autoki oli varmaan etuspoikan puuttumisen takia kymmenen senttiä ylempänäsaabracing kirjoitti:99 ottaa 180ja on muuten mielenkiintoinen kapistus noissa nopeuksissa
Toista kertaa en oo tuota kokeillut...
![]()
![]()
Nooh, nykyään olen tyytynyt max 100 km/h nopeuksiin ja niissä nopeuksissa 99 ihan mahtava ajaa. Niin, ja en tietenkään koko aikaa aja 100:aa.
Ja, ettei mene aivan offtopic, niin Garioch, onko Pierburgissasi tarpeeksi vaimenninöljyä (automaattivaihteistoöljyä)? 99:n Zenith-Strömberggi on aivan kuvaamasilainen, kun vaimenninöljyä on ei ole tai sitä on liian vähän.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Yes, nyt pelaa!!!
En ole vielä uskaltanut kokeilla paljonko liikkuu (asun kasitien varrella, jossa tehostettu nopeusvalvonta) mutta normaaleilla maantienopeuksilla toimii hienosti.
Viimeinen silaus tuli laittamalla säädöt kuntoon. On se ..kele, kun autoa käyttää kahdella asentajalla ja kumpikaan ei osannut laittaa säätöjä kohdalleen kaasarin sisäkalujen vaihdon jälkeen. Raha kyllä kelpasi molemmille
. Taidan käydä vielä keskustelemassa korjaamoilla ja jos ei auta niin kuluttajaneuvojalla.
Oli oikeastaan ilo maksaa ammattilaiselle pari kymppiä kun vajaassa puolessa tunnissa pisti homman kuntoon. Tämä asentaja myös kertoi, että on aika yleistä ettei säätöä osata tehdä oikein.
Tiedoksi nyt muillekin hänen kertomansa tarina. Säädöt pitää laittaa paikalleen ja mittaukset tehdä niin, että irroitetaan ilmanputsarista kaasarille tuleva putki ja kannen päällä oleva (mikä se nyt onkaan kuminen putki). Valitettavasti en muista hänen kertomiaan arvoja. Näytti vielä minulle kädestä pitäen kuinka CO, HC yms arvot muuttuvat kun letkut laittaa takaisin paikalleen.
Samalla asentaja huomautti, että vaimenninöljyä oli Pierburgissa liikaa, ei liian vähän. Sanoi, että öljyn pitää ottaa vastaan juuri ennen kuin (mikä sen osan nimi nyt onkaan siinä kaasarin päällä) menee kierteille. Jos öljyä on likaa ei neula jaksa kuulemma pysyä ylhäällä.
Tämä tarina päättyi nyt onnellisesti ja on taas ilo ajella toimivalla autolla. Kiitokset kaikille minua avustaneille.
P.S: Olen oikea autoasiantuntija kun kaikkien osien nimi viestissäni on "mikä sen osan nimi nyt onkaan, joka on siinä ja siinä"
En ole vielä uskaltanut kokeilla paljonko liikkuu (asun kasitien varrella, jossa tehostettu nopeusvalvonta) mutta normaaleilla maantienopeuksilla toimii hienosti.
Viimeinen silaus tuli laittamalla säädöt kuntoon. On se ..kele, kun autoa käyttää kahdella asentajalla ja kumpikaan ei osannut laittaa säätöjä kohdalleen kaasarin sisäkalujen vaihdon jälkeen. Raha kyllä kelpasi molemmille

Oli oikeastaan ilo maksaa ammattilaiselle pari kymppiä kun vajaassa puolessa tunnissa pisti homman kuntoon. Tämä asentaja myös kertoi, että on aika yleistä ettei säätöä osata tehdä oikein.
Tiedoksi nyt muillekin hänen kertomansa tarina. Säädöt pitää laittaa paikalleen ja mittaukset tehdä niin, että irroitetaan ilmanputsarista kaasarille tuleva putki ja kannen päällä oleva (mikä se nyt onkaan kuminen putki). Valitettavasti en muista hänen kertomiaan arvoja. Näytti vielä minulle kädestä pitäen kuinka CO, HC yms arvot muuttuvat kun letkut laittaa takaisin paikalleen.
Samalla asentaja huomautti, että vaimenninöljyä oli Pierburgissa liikaa, ei liian vähän. Sanoi, että öljyn pitää ottaa vastaan juuri ennen kuin (mikä sen osan nimi nyt onkaan siinä kaasarin päällä) menee kierteille. Jos öljyä on likaa ei neula jaksa kuulemma pysyä ylhäällä.
Tämä tarina päättyi nyt onnellisesti ja on taas ilo ajella toimivalla autolla. Kiitokset kaikille minua avustaneille.
P.S: Olen oikea autoasiantuntija kun kaikkien osien nimi viestissäni on "mikä sen osan nimi nyt onkaan, joka on siinä ja siinä"

Hieman offtopiccia tähän väliin....
So so..... Ite oon luukuttanut tupliksella 2.2 litrasen Camryn imussa motarilla 195 km/h mittarin mukaan ja en huomannu mitään kummallista....(monroen korkeapainekaasut, vakiojouset ja virtaavampi kansi). Tuntu niin hyvältä et ois vaikka voinut kääntää ja lähtee ohi.....
Tosin seuraavassa risteyksessä joutu punasissa valoissa laittaan sisätilalämppärin punaselle.....heh ja T***tan kuski ei ees kattonut päälle....

900aero on paljon vakaampi 200km/h vauhdissa kun 99GL 80km/h vaudissa, kokemusta on.
So so..... Ite oon luukuttanut tupliksella 2.2 litrasen Camryn imussa motarilla 195 km/h mittarin mukaan ja en huomannu mitään kummallista....(monroen korkeapainekaasut, vakiojouset ja virtaavampi kansi). Tuntu niin hyvältä et ois vaikka voinut kääntää ja lähtee ohi.....

Tosin seuraavassa risteyksessä joutu punasissa valoissa laittaan sisätilalämppärin punaselle.....heh ja T***tan kuski ei ees kattonut päälle....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Terve!
Aattelin poimia tuolta tällaisen vanhemman ketjun, kun alko mietityttämään nuo Saapikkaiden huippunopeudet.
Eli törmäsin myynnissä olevaan -88 900seen. Myyjä kertoili, että koneena on alkup. 2.0 kaasari ja 5-vaiht. laatikko.
Sano, jotta kiihdytti autonsa kakkosella 100km/h ja lopulta keräs vitosella huippuja mittariin 200km/h. Alko tosiaan epäilyttämään, niin ajattelin kysellä täältä asiantuntijoilta näitä huippunopeuksia. Ja tuo kakkosen välityskin jäi askarruttamaan.
Ite saan ysikympillä 165 mittariin nelosella ja vitosella hyytyykin n. 158 km/h.
Eli eihän kaasarikoneella pääse 200km/h eihän, muuten alkaa syömään miestä
Aattelin poimia tuolta tällaisen vanhemman ketjun, kun alko mietityttämään nuo Saapikkaiden huippunopeudet.
Eli törmäsin myynnissä olevaan -88 900seen. Myyjä kertoili, että koneena on alkup. 2.0 kaasari ja 5-vaiht. laatikko.
Sano, jotta kiihdytti autonsa kakkosella 100km/h ja lopulta keräs vitosella huippuja mittariin 200km/h. Alko tosiaan epäilyttämään, niin ajattelin kysellä täältä asiantuntijoilta näitä huippunopeuksia. Ja tuo kakkosen välityskin jäi askarruttamaan.
Ite saan ysikympillä 165 mittariin nelosella ja vitosella hyytyykin n. 158 km/h.
Eli eihän kaasarikoneella pääse 200km/h eihän, muuten alkaa syömään miestä

1983 SAAB 900 GL 3-door
Re: Ongelmia 9satasessa?
Hieman aiheesta sivuun, tuli vain omaan mieleen kun tuossa pihassa on kunnostettu 70-luvu mini cooper jolla vakiona pääsee tuurilla 120km/h Tuolla meidän minillä on tultu ahvenistolla 180 lasissa. Tosin mitäpä noista 1,3L koneesta viritys kaasarista, GT kannesta, välityksistä ja viilauksista. Että joka auton saa kulkemaan ja rahaa saa palamaan. 

Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Ongelmia 9satasessa?
Mun kaasari tuplis menee todistetusti yli 200 ! ( 2x 45 weber ym "pientä" .. ).
Noissa uusimmissa pierburg- kaasarimalleissa on ne kauluksetkin imuventtiilin seeteissä laskemassa tehoa ja virtausta. Niitten pois pirrauksella on suuri vaikutus + kaasarin vaihdolla strömbergiin.
Aikoinaan tuli tehtyä yhteen -89 , 900c saabin ko. toimenpide ja oli pikku ero remontin jälkeen ko. auton tehoissa / vedossa / toiminnassa. Tuntu ku ois turbon laittanut !
Noissa uusimmissa pierburg- kaasarimalleissa on ne kauluksetkin imuventtiilin seeteissä laskemassa tehoa ja virtausta. Niitten pois pirrauksella on suuri vaikutus + kaasarin vaihdolla strömbergiin.
Aikoinaan tuli tehtyä yhteen -89 , 900c saabin ko. toimenpide ja oli pikku ero remontin jälkeen ko. auton tehoissa / vedossa / toiminnassa. Tuntu ku ois turbon laittanut !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147