Jälkiasennusxenoneista?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mimmi kirjoitti:Xenonit syttyvät lähes välittömästi.
Eri asia on niiden lämpeneminen (ja kirkastuminen), joka kestää tyypillisesti 30s.
Sitten on olemassa joku uusi hellan systeemi (xenonvalot.comin mukaan) joka kirkastaa itsensä jo alle 5 sekunnin. Hinta vaan on sille aika suolainen.

Mitä väliä sillä edelleenkään on, jos valojen kirkastuminen kestää hetken, kun se jo syttyessäänkin ovat kirkkaammat kuin tavalliset halogeenit?

Sitäpaitsi kirkastumisaika on sitä lyhyempi, mitä lyhyempi on aika, jonka ne ovat pois päältä. Esimerkiksi kun jos vain yksi auto tulee vastaan ja valot ovat sen aikaa pois päältä, kirkastumista ei juurikaan tapahdu. Taajaman tms. pidemmän sammuksissaoloajan jälkeen kirkastuminen ottaa taas hetken. Tien päällä kirkastumisajalla ei ole mitään merkitystä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Syttyessään xenonit eivät ole kirkkaammat kuin kunnossa olevat halogeenit.
Tuota en kyllä usko. Onko faktaa? Missä mittaustulokset? Mistä sitten johtuu, että xenon valo "kantaa\näkyy" kauemmaksi kuin halogeeni?
Audi A4 2.0TFSIq
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mimmi kirjoitti:Miksiköhän Hella tai sen virallinen maahantuoja ei kerro tuosta ihmeversiosta mitään?
Kirkastumisaikaan vaikuttaa polttimon lämpötila (kylmempi kirkastuu hitaammin). Syttyessään xenonit eivät ole kirkkaammat kuin kunnossa olevat halogeenit.
En minä tiedä, se on joko xenonvalot.comin virhe tai hellan saamattomuutta. Ei käoikeastaan kiinnostakaan, koska itselleni ei kyseistä sarjaa tullut sen 890 euron hinnan takia.

Ainakin yhdistelmän alkuperäiset bixenonit+ H7 apupitkään jälkiasennettu xenon- kanssa on kirkasta heti syttymisen jälkeen, voi olla että auton omat xenonit valaisevat varjostin auki niin hyvin, ettei kirkastumisen kesto häiritse. Käytännössä sen huomaa lähinnä valon värin muuttumisena.

Turhahan tästä on tämän kummemmin riidellä kun kummallakaan ei ole esittää mitään mittaustuloksia asiasta. Pitäisi saada 2 samanlaista autoa vierekkäin pimeälle tienpätkälle, jossa toisessa on xenonit pitkissä ja toisessa ei ja arvioida eroa rinnakkain edes silmämääräisesti. Tieteellisempää tutkimusta lienee hieman hankala saada aikaiseksi.

Toki itselläni on autossani myös vakiot bixenonit, joten voi tietenkin olla että niiden takia en erota pitkien lisäxenonien kirkastumisaikaa. Siltikään en ennen kuin toisin osoitetaan, usko, että xenonit olisivat syttymisensä jälkeen himmeämmät kuin vastaavat halogeenit. Ainakaan tässä yhdistelmässä, joka minulla on.

Jeepiin on tulossa sama kokoonpano, ehkä siinä erottaisin kirkastumisen häiritsevämmäksi koska siinä ei ole vakioxenoneita.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Mimmi kirjoitti:Tere tulemast tänne Vantaalle vertailemaan. Minulla on orkkis bixenonit ja H7 lisäpitkissä.

Mites muuten pitkien vilautus toimii valokytkimen ollessa 0-asennossa? Lisäpitkät kun toimivat tuossa yksin.

En muuten ole hoksannut kokeilla sitä siinä asennossa, pitää kokeilla kun taas liikun pimeällä tien päällä, niin näkee, miten pitkä se kirkastumisaika todella on.

Jahka sielläpäin liikun, niin voisi olla mielenkiintoista tosiaan ottaa vaikkapa edes joku videoleike ja katsoa mikä ero niissä on.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Musti kirjoitti:Hieman mietityttää tämä ksenonvillitys. Itseäni häiritsee aina vastaantulijoiden pieleensäädetyt valot, oli sitten xenonit tai ei.

Alkuperäisvalojen säätö menee näin:
Kuva
Kuva

Huomatkaa xenonin jyrkempi lasku.

Laittaessanne H7 umpioon xenonin, tiedättekö oikeasti mitä teette?

Musti
Tuskin sillä on väliä jos se xenonlamppu on pitkissä, eikä lyhyissä. Lyhyet jälkiasennetut xenonit saattavat joissain tapauksissa häikäistä rajustikin.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nyt on omaankin femmaan tulossa Xenonit lyhkäsiin, täytyypi ottaa hieman kuvia asennuksesta ja tuloksesta :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nyt on xenonit asennettuja ja ei ole kyllä yhtään liikaa näitä hehkutettu ero halogeeneihin aika VALTAVA :D

Toinen ei oikein tunnu vain syttyvän ekalla kerralla :evil: , mutta sähköpostia lehetelty myyjälle joten odotellaan mitä vastataan :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Frostgrey kirjoitti:Nyt on xenonit asennettuja ja ei ole kyllä yhtään liikaa näitä hehkutettu ero halogeeneihin aika VALTAVA :D

Toinen ei oikein tunnu vain syttyvän ekalla kerralla :evil: , mutta sähköpostia lehetelty myyjälle joten odotellaan mitä vastataan :wink:

Kyllähän siinä valoa tulee aika lailla lisää. Pitkiin kun vielä laitat niin kyllä näkee :)

Mistä ostit valot ja mitä maksoit?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Toinen ei oikein tunnu vain syttyvän ekalla kerralla Evil or Very Mad , mutta sähköpostia lehetelty myyjälle joten odotellaan mitä vastataan Wink
Molemmilla lampuilla varmasti oma rele? Kaveri asenteli kans xenonit ja toinen ei meinannu syttyä. Sitten pistettiin molemmille oma rele nii johan kirkastu.

Niin vai onko sulla nuo lyhkäsissä? Toinen vaihtoehto, että käynnistää auton aina parkit päällä ja sitten pistää valot ku auto käy. :)
Audi A4 2.0TFSIq
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

-04:ssä ei mitään ongelmia puolikkailla käynnistysten tms kanssa, toimii loistavasti. Valot syttyy, ku virta päälle, eikä ne sammu startin aikana. Eikä tule mitään vikaherjoja näyttöön.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Frostgrey kirjoitti:Nyt on xenonit asennettuja ja ei ole kyllä yhtään liikaa näitä hehkutettu ero halogeeneihin aika VALTAVA :D

Toinen ei oikein tunnu vain syttyvän ekalla kerralla :evil: , mutta sähköpostia lehetelty myyjälle joten odotellaan mitä vastataan :wink:
Juu pistä vaan kuvia kun kerkiät.....
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Taas hieman vanhasta aiheesta...
Nyt on hetken jo noi originaalit xenonumpiot odotellu pöydällä ja pitäis alkaa miettimään niiden asennusta.
Antureita en ole hommannut, joten tasonsäätöjä en saa toimimaan. Muuten itse valot kyllä saa pelaamaan adapterijohdolla, siinä ei ole ongelmaa.

Mutta onko kukaan tutustunut säätömoottoreiden sielunelämään? Onko xenonumpioiden tasonsäätömoottoreita mahdollista ohjata käsikäyttöisellä säädöllä, eli normaalivalojen tasonsäätönamiskalla kojelaudassa?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

TjK kirjoitti:Taas hieman vanhasta aiheesta...
Nyt on hetken jo noi originaalit xenonumpiot odotellu pöydällä ja pitäis alkaa miettimään niiden asennusta.
Antureita en ole hommannut, joten tasonsäätöjä en saa toimimaan. Muuten itse valot kyllä saa pelaamaan adapterijohdolla, siinä ei ole ongelmaa.

Mutta onko kukaan tutustunut säätömoottoreiden sielunelämään? Onko xenonumpioiden tasonsäätömoottoreita mahdollista ohjata käsikäyttöisellä säädöllä, eli normaalivalojen tasonsäätönamiskalla kojelaudassa?

Katsastuksessa vaativat kuitenkin sen automaattisen tasonsäädön. Ainakin viimeksi katsastaja hyppi peräkoukun päällä ja testaili toimivuutta.

Ja tietenkin nyt alko palamaan automaattisäädön vikavalo kojelaudassa lähes jatkuvasti. Liekö tuo sitten yleinenkin vaiva.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Katsastuksessa vaativat kuitenkin sen automaattisen tasonsäädön. Ainakin viimeksi katsastaja hyppi peräkoukun päällä ja testaili toimivuutta.
Katsastukselle aivan sama. Tosi auto mieshän nappaa xenonit pois katsastuksen ajaksi. Ja jos valot on oikein säädetty poliisit ei kiinnitä niihin edes huomiota. :)
Audi A4 2.0TFSIq
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Nii mitäpä se poliisia kiinnostaa tien päällä, että toimiiko tasonsäätö vai ei. Korkeintaan voivat kehottaa korjaamaan..
Itellä noiden originaaliumpioden ideana on lähinnä juuri se, että ei ainakaan saa sakkoa laittomasta jälkiasennussarjasta.
Täytyy tässä ajan kanssa hankkia niitä antureita ja laittaa sitten, kun saa osat kasaan. Harrastushan tämä on.. :)
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Vastaa Viestiin