Nopassa kylmä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Reetu

Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Olen vaihtanut termostaatin, ja ilmannut järjestelmän, mutta puhaltaa haaleaa aina vaan, olisko vesipumppu seuraavaksi vaihdettava?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

En usko että vesipumpulla olisi vaikutusta asiaan.

Oletko avannut lämmittimen kotelon ja putsannut neulaset pois kennolta? Hanakin (tai hanalle menevä vaijeri) saattaa jumitella, ei aukea täysin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Itselläni oli aikanaan 99:ssä tuo lämppärin kenno ihan neulasten/moskan peitossa. Puhdistaminen auttoi hieman, muttei siltikään lämminnyt kunnolla. Kennon vaihto auttoi, ilmeisesti vaan vuosien saatossa hapettunut sisältä ja ulkoa niin pahaksi ettei lämmittänyt. Tuo puhdistaminen ei paha operaatio ole, kannattaa tarkistaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Reetu

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Selvä...siinäpä muutamia hyviä neuvoja, tarttee huomenna tarkistaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lämppärinkotelosta se etuseinä irti, taisi olla kiinni 4kpl ruuveja, niin pääsee imuroimaan liat pois.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jep... aukaisin tuon levyn ja se oli ihan tukossa , mutta lämpöä ei tule samallalailla kun satkussa, ajattelin vielä kokeilla tuon hanan vaihtoa.

Paisarin nesteen lämpötila oli 85 astetta .
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla ei 99 lämpene lähellekään yhtä kuumaksi kuin satkut lämpenee. Vaikka siihen on vaihdettu korjattu lämppärin kenno, kotelo on putsattu ja vesihana on laitettu uusi.

Satkuun teetätin viime keväänä sen Forte-jäähdytysjärjestelmäpesun. Samalla vaihtoivat ne vanhemman malliset lämppärin letkut (ilman sitä heater-by-passia) ja se kyllä lämpenee. Sitäkin voisi kokeilla myös vanhempaankin, kun se putsaa tosi hyvin, paisarikin putsaantui yllättävän paljon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No sitä arvelin itsekin , et on tottunut vain lämpimään satkuun.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Joskus taannoin putsasin Taunuksen jäähdytysjärjestelmän konetiskitabletilla koska neste oli hiukan ruosteisen näköistä. Sivutuotteena lämpimän ilman tulo parani huomattavasti, joten kyllä sieltä kennon sisältä voi irrota eristävää sakkaa aika tavallakin.
Reetu

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Tekis mieli putsata tuo kenno, mutta en hokannu kuinka lähtee irti, siinä kennon päällä meni jokin ohut kupari putki tms.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Se putki tulee hanalta. On jonkin sortin termoelementti tai vastaavaa. Se on pienillä muovisilla kennoon painetuilla pidikkeillä kiinni. Letkut on siellä hanan puolella ihan tavis klemmareilla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Nyt kenno pudistettu, ehkä parani .....tarkemmin selvinnee kun ajaa pitemmästi.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Reetu kirjoitti:Nyt kenno pudistettu, ehkä parani .....tarkemmin selvinnee kun ajaa pitemmästi.
Oliko eristeet kotelon ja kennon välissä kunnossa,ettei valskaa väärästä välistä! :roll: Kannattaa "superloonit" uusia kennon ympärille,jos käyttää kennoa pois.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mimmi kirjoitti:Se ohut kupariputki on kapillaaritermostaatin putki ja se sisältää ammoniakkia.
Ilman sitä sisääntulevan ilman lämpötila heittelehtii, kun termostaatti ei enää säädä (veden) lämpötilaa ilman lämpötilan mukaan automaattisesti.
Jep. Tuo se oli. Mulla vuoti tuon putken liitoskohta hanassa ja isä otti koko putken pois ja tulppasi sen liitoskohdan. Sen jälkeen piti myötään säätää lämpöjä talvella juurikin em. vuoksi. Lämppärin siis toimi manuaalisella p-säädöllä :D Tosin automaattista rankemmalla huojunnalla :lol:

Uudessa hanassa tulee tuokin nippeli uusi, luonnollisesti, ja on ollut lysti ajella ku 99:ssä on tarjennut. Niin ja onhan tuohon mun 99:iin vaihdettu korjattu kennokin, että sillä kans luulisi olevan vaikutusta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Re: Nopassa kylmä

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin... nyt on termari vaihdettu kenno kotelo putsattu ja kenno myös astianpesukone aineella, ja jopa hana poistettu letkut suoraan kennolle...haaleaa vain puhaltaa.
Vastaa Viestiin