Tappajanastarenkaat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Jos kitkarenkaat olisivat hengenvaaralliset ne kiellettäisiin liikenteessä.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja J.N »

m&m kirjoitti:
peinu kirjoitti:En uskonut osallistuvani näin naurettavaan väittelyyn, mutta pieni väittelijä minussa heräisi henkiin.
Kuin Suomi24:llä ikään. :roll:
Joka ainut vuosi (yleensä syksyllä) lähes jokaisella autofoorumilla on tämä kitkarengas vs. nastarengas väittely. Kuin myös joka ainut vuosi lähes jokainen näistä keskusteluista menee tähän suoli24 tasoiseen väittelyyn ja inttämiseen. Yleensä lopputuloksena on ennemmin tai myöhemmin keskustelun lukitseminen -yleensä jo ennemmin.

Johtaakohan tämäkään keskustelu taas mihinkään, vai olisikohan se lukitseminen ihan hyvä vaihtoehto tässäkin? Mihinkään varsinaiseen lopputulokseen ei näissä väittelyissä tulla kuitenkaan pääsemään. Mielipide on vähän niinkuin persereikä, jokaisella on omansa. Kuin myös jokainen varmaan voi valita renkaansa ihan itse, ei siihen nettifoorumin väittelyä tueksi tarvita.

Onhan tämän lukeminen tietysti ihan oivallista viihdykettä... :roll:
#3418
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja wesku »

Niinpä, eihän näitä nettifoorumeita mihinkään tarvita. Viisas kuluttajahan luottaa ns. "asiantuntijoiden" neuvoihin, esim. merkkiliikkeisiin, viranomaisiin, lehtiin ym. eikä tuhlaa aikaansa tyhjänpäiväiseen väittelyyn amatöörien, trollien ja muiden vähäosaisten kanssa.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja karg »

93t sport kirjoitti:
Bob kirjoitti: Liikenteessä "näppylähanskat" aiheuttavat kohonneen riskin muillekkin kuin pelkästään itselle - tätä sopisi miettiä valinnoissa.
Tulee ekana mieleen että jos "kohonnut riski" kammoksuttaa niin kannattaa laittaa auto talveksi seisontaan ja käyttää julkisia, tai viettää koko talvi kotosalla.
Erittäin hyvin kiteytetty :lol:
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja patse »

Lisää löylyä peliin :D
Empäs tiennytkään, että tuollaisia rangaistusmaksuja jo käytettään.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Nastar ... 5233522434
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Hallu »

patse kirjoitti:Lisää löylyä peliin :D
Empäs tiennytkään, että tuollaisia rangaistusmaksuja jo käytettään.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Nastar ... 5233522434
Kuulostaa hyvältä 8) :mrgreen:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Jos nastarenkaita kielletään niin samallahan voisi poistaa koko helevetin talvirengaspakon, tai ainakin tehdä siitä "keliriippuvaisen". Eihän tuota valvomaan pysty millään mutta voisi ainakin vakuutusyhtiöt laistaa korvauksista hassuilla perusteilla. Jos vielä tämmöisiä talvia pitelee niin ihan sama millä tuolla ajaa...
Täällä perseessä kun on vielä tiet helvetin hyväkuntoisia, puhumattakaan uusista hienoista määräyksistä, kymmenen senttiä jos sataa lunta niin ei saa teitä avata. Tuloksena kevättalvesta vähintään 20 sentin polanne tiellä jonka profiili on soneran mallinen, sitten onkin hauskaa kun lämpötila pyörii kuukauden hieman nollan yläpuolella ja tiet on kautaaltaan vetistä jäätä. Yritäpä siinä sitten jollain helvetin kitkoilla kestää tiellä, toisaalta jos nastat kiellettäisi kokonaan (joka tuntuu tällä suuntauksella vain ajan kysymykseltä) niin samahan tuo olisi sitten ajaa kunnon piikkirenkailla, tokkopa sakot olisi nastoilla ajamista kummempia. Ja vaikka olisikin niin helvetilläkös se "kansan miliisi" niillä kitkoilla perässä kestää... :twisted:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Kas kun eivät vielä ole kokonaan kieltäneet talvella ajamista,sehän se vasta säästäisikin tietä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ei hitto, ei niitä nastoja saa henkeen vetää :idea:
Nastojen tulee olla kiinni renkaissa.

Sama kuin heidän Cocispullon pohjassa oleva varoituskin:
Öppnas andra sidan.
( suom: avataan toisesta päästä )
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
espe
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja espe »

Tässä takavuosina eräässä Tampereen eteläisen satamakaupungin jossakin yliopistossa tutkittiin Itäväylän kulumista nastarenkaiden vuoksi... Kuluihan se, mutta jäljelle jäi aina paripyörien jäljet 8O . Mikähän sitten lienee totuus? Pitäiskö paripyörät kieltää? Pääsis nuo ruåttalaisetkin vähemmällä... 8)
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Entäpä jos ei ottaisi kaikkia pyöriä samaa sarjaa. Laittaisi eteen renkaat joissa on paras pitkittäispito ja taakse sellaiset joissa sivuttaispito hallitsevampi ominaisuus. Luin jokin aika sitten vanhaa talvirengas arvostelua ja joitakin renkaita kehuttiin näistä ominaisuuksista. Hämminkinä tuntui kuitenkin olevan, että renkaista löytyi kunnolla vain toista ominaisuutta. Miksei rengas valmistajat rakenna etu ja takarenkaita erinlaisiksi? Tällöin ei tarvitsisi tehdä kompromisseja sivuttais ja pitkittäispidon saavuttamiseksi.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Entäpä jos ei ottaisi kaikkia pyöriä samaa sarjaa. Laittaisi eteen renkaat joissa on paras pitkittäispito ja taakse sellaiset joissa sivuttaispito hallitsevampi ominaisuus. Luin jokin aika sitten vanhaa talvirengas arvostelua ja joitakin renkaita kehuttiin näistä ominaisuuksista. Hämminkinä tuntui kuitenkin olevan, että renkaista löytyi kunnolla vain toista ominaisuutta. Miksei rengas valmistajat rakenna etu ja takarenkaita erinlaisiksi? Tällöin ei tarvitsisi tehdä kompromisseja sivuttais ja pitkittäispidon saavuttamiseksi.

Ei ei ei.

Ajatushan on sinänsä erittäin hyvä. Huolestuneena olen nytkin jo katsellut, kuinka monessa autossa ovat pyörimissuunnaltaan määrätyt renkaat asennettu väärinpäin. Saattaa olla aikamoinen vaikutus esim. sohjoliirtoon.

Varmasti suuri osa autoilijoista laittaisi täysin tietämättömänä nämä etu/takarenkaatkin väärin. Siitähän saattaisi tulla aika metka ajettava...
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Miksei rengas valmistajat rakenna etu ja takarenkaita erinlaisiksi? Tällöin ei tarvitsisi tehdä kompromisseja sivuttais ja pitkittäispidon saavuttamiseksi.
Ensimmäiseksihän ilmaantuivat kiinteän pyörimissuunnan renkaat, sitten epäsymmetriset ja eri puolille autoa tarkoitetut renkaat. Ei varmaankaan liene kaukana se että (turhuuksien) markkinoilla joku valmistaja esittelisi eri akseleille suunnitellut renkaat?
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

meverkko kirjoitti:
Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Varmasti suuri osa autoilijoista laittaisi täysin tietämättömänä nämä etu/takarenkaatkin väärin. Siitähän saattaisi tulla aika metka ajettava...
Ei kai kukaan enää itse asentele renkaita 8O . Kumikorjaamothan ovat sitä varten. :oops:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
meverkko kirjoitti:
Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Varmasti suuri osa autoilijoista laittaisi täysin tietämättömänä nämä etu/takarenkaatkin väärin. Siitähän saattaisi tulla aika metka ajettava...
Ei kai kukaan enää itse asentele renkaita 8O . Kumikorjaamothan ovat sitä varten. :oops:
Kyse oli varmaankin pelkästään allelaitosta, ts. kesä- ja talvirengasruljanssista jota sitäkin yritti taannoin Suomen rengaskauppiaitten tai ammattilaisten liitto mikälie, saada lobattua luvanvaraiseksi toiminnaksi.

Toisaalta on tullut itsekin nähtyä hemmetisti väärinpäin laiteltuja kiinteän pyörimissuunnan renkaita, ja jopa teknillisen yliopiston parkkipaikalla, jonka väen nyt luulisi ymmärtävän asioista, mutta kait se on niin nippelitietoon uppoutuessa että ei nähdä enää metsää puilta...

Ja onpa tältä foorumiltakin tullut luettua hupaisa juttu jossa renkaita vaihtamassa oli ollut Insinööri, Diplomi-insinööri sekä yksi Kadetti, ja silti olivat saaneet pyörimissuunnan väärinpäin...
Vastaa Viestiin