Turbon valinta

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Turbon valinta

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Nyt pitäs hommata uusi ahdin OG900:n ja ajattelin kysyä raadilta, mitä suosittelette. :) Eli kone on t16 portatulla kannella, matalemmilla puristuksilla, isolla coolerilla ym. ym... Tehotavoite on n.300hp.

Siinäpä se, minkälaisen ahtimen ostan?? Kokemuksia? Mutua? Asiantuntemusta? Tarjouksia jopa?? :)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

trim 60 yleisin

T03/04 ihan ok

ja T04 menee yli 300---
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuollaisilla tehoilla (~300Hp) vaihdelaatikkoon kohdistuvat rasitukset muodostuvat huomattavasti vakiota suuremmiksi. Og satkun vaihdelaatikko kun ei niitä kestävimpiä ole, kannattanee asiaa miettiä.

Faktahan on, että matalalilla kierroksilla olevalla suunnattomalla väännöllä hajottaa laatikon helposti. Ei liene järkevää tähdätä kuorma-automaiseen alavääntöön. Yläkierroksille siis lisää voimaa -> riittävän suuri ahdin.
Saab 9-5 Aero MY01
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

laatikoitahan saa :D

ja kun tarpeeksi monta on rikkonut ja vaihtanut, niin yleensä tajuaa vaihtaa jenkkiin ja rupeaa semmoisia rakentelemaan, niin kestää ne laatikot :wink:

ja itse ainakin tykkään juuri vääntömoottoreista luonteeltaan ja saahan noilla hybrideillä kumpaankin päähän tohinaa...
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Jeps, laatikon rikkominen ja vaihtaminen on tuttua hommaa jo.. :D Senpä takia tehotavoite onkin vain 300. ;) Juu ja oon kyllä tähänkin asti välttänyt matalilla väännättämistä ihan tietoisesti. Edellinen laatikko ei vaan tykännyt kolmosella sudittelusta. :lol:

Pitäis varmaan rakennellakkin nuista tallissa olevista laatikon raadoista jonkinlainen vahvistettu versio..

Mutta ensin se turbo, että päästään tuosta nykyisestäkin lootasta eroon! Trim60 kävi mielessä, mutta kyllä mä kuitenkin isomman laitan.. garretin 3/4 tai jotain sinnepäin.. Kun vaan ymmärtäis nuitten siipien kokojen ja a/r:ien päälle.. :? Paikallinen superturbomersumies kauppas jo reilun kokoista holsetin hx40:stä mutta en mä kuitenkaan niin hullu ole. 8O
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Aksu900 kirjoitti:Jeps, laatikon rikkominen ja vaihtaminen on tuttua hommaa jo.. :D Senpä takia tehotavoite onkin vain 300. ;) Juu ja oon kyllä tähänkin asti välttänyt matalilla väännättämistä ihan tietoisesti. Edellinen laatikko ei vaan tykännyt kolmosella sudittelusta. :lol:

Pitäis varmaan rakennellakkin nuista tallissa olevista laatikon raadoista jonkinlainen vahvistettu versio..
http://www.speedparts.se/prod/sp_vxl_900_79-93.shtml

Mites tollanen?
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Hinta vähän yskittää.. :)
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tullu edes hintaa katottua, ei ihme että yskittää :D
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Soitappas 0400-411393 / Kari Hätönen, ja kysele samaa sieltä (ja kerro multa terveisiä). Saat vastauksen takuuvarmasti.

PS: Kaikkihan tietää laatikoiden kestävyyden..... nimimerkillä "juuri männä viikonloppuna Jurvan kisoissa laatikkonsa räjäyttänyt"...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Kasataan aksulle vähän paineita :D

http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/liukasta.mpg

Taitaa olla se mersumies...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Oliskohan kova sana GT28R dual ball bearing orkkis T25 tilalle, selkeesti huokeemmasta päästä edelleen isompiin verrattuna mutta proo ahtimet saa olla, hinta $775 + pakolliset. Toinen firma mainostaa kapasiteetin riittävän 350hp! Kysyin tuolta GT28BB:tä mutta tarjos sen sijaan tommosta. Kehutaan olevan T25 tyyppinen kotelointi, ilmeisesti passais, mutu ei kuitenkaan riitä .

http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=GRT

Vaiko sitten hybridi T25/T28 stage2 SP:lla 9100SEK, menis 'bout samoihin hintoihin. ja ilmeisesti varma sopivuus. Eivaanoo, mitään hajua näistä ja niiden ominaisuuksista ja asennettavuuksista kun on GT28BB:tä ja GT28:tä jne ja sit tää GT28R. Netistä löyty vielä GT28RS, GT = olis olevinaan parempi ku T, joopa. kunhan taas ääneen ihmettelen. :D Eikai sinen tilalle kuitenkaan ihan mitä tahansa voi pultata että ajettavuus säilyy.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kasataan aksulle vähän paineita

http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/liukasta.mpg

Taitaa olla se mersumies...
Tuo kuvissa näkyvä musta mese on se paikallinen.. :) Joo en mä sen kanssa taida alkaa kilpaileen, vaikkakin se varmaan myis sen entisen ahtimensa, jolla koneesta on otettu se 386.. :D Saattais olla vähä turhan härski. :twisted:

Edit: Eli siis tuossa videossa sitä mustaa ei näy mutta niissä mersufoorumin kuvissa kyllä.. :P
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Löytyypi tällaista infoa koskien GT28RS ahdinta
Eli kyseessä on GT28RS kuulalaakeri-ahdin. Garretin tehosuositus ahtimelle on 250-320hv, mutta on ahtimella kuulemma otettu reilusti yli 400hv:n tehoja. Eli potentiaalia pisaa ja eipähän tarvitse tuskailla mahdottoman viiveen kanssa.
Menee suoraan vakio T25:n tahi T28:n tilalle (Nismossa menee, mutta saabista en tiedä) ja hintakin on ominaisuuksiin nähden kohdallaan... n.1200-1450€.

Kuva

Kuva
#1730
500whp.net member
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Aksu900 kirjoitti:Tuo kuvissa näkyvä musta mese on se paikallinen.. :) Joo en mä sen kanssa taida alkaa kilpaileen, vaikkakin se varmaan myis sen entisen ahtimensa, jolla koneesta on otettu se 386.. :D Saattais olla vähä turhan härski
Täällä pohjanmaalla on näitä hyvin liikkuvia mesejä useammalla hepulla, mersufoorumin mukaan. Saabilla ei ole mitään jakoja, vaikka APC:n nupit ruuvais kaakkoon 8O

Mitenhän tuo GT28RS ahdin pyörisi avarretun T8 7,2:1 myllyn kanssa? Pakosarja on taas tehtävä itse, vesijohtokäyristä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Vigge kirjoitti:Löytyypi tällaista infoa koskien GT28RS ahdinta
Eli kyseessä on GT28RS kuulalaakeri-ahdin. Garretin tehosuositus ahtimelle on 250-320hv, mutta on ahtimella kuulemma otettu reilusti yli 400hv:n tehoja. Eli potentiaalia pisaa ja eipähän tarvitse tuskailla mahdottoman viiveen kanssa.
Menee suoraan vakio T25:n tahi T28:n tilalle (Nismossa menee, mutta saabista en tiedä) ja hintakin on ominaisuuksiin nähden kohdallaan... n.1200-1450€.
Kiitti, vanhemmasta threadista näemmä löytyykin lisää vastauksia....
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin