Rengaskoot???

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Rengaskoot???

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Annoin palautetta Nokianrenkaille nettisivujen Saab malleista, no sain samalla mitalla..

Mitkä ovat 9-5 mallin rengaskoot ja profiilit normaalisti?
Entä 9-3?
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: Rengaskoot???

Viesti Kirjoittaja PVI »

9-5 Aerossa muistaakseni:
225/45-17 ja 215/50-16

uudemmissa aeroissa 235/45-17
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Rengaskoot???

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

PVI kirjoitti:9-5 Aerossa muistaakseni:
225/45-17 ja 215/50-16
215/55-16 TAI vaihtoeht. talvella 205/55-16.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Rengaskoot???

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9-5T kirjoitti:paljon käytetty mutta minusta alamittainen
205/55-16
Sekä silmä että nopeusmittari on samaa mieltä. :wink:
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Rengaskoot???

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tri-Lo kirjoitti:
9-5T kirjoitti:paljon käytetty mutta minusta alamittainen
205/55-16
Sekä silmä että nopeusmittari on samaa mieltä. :wink:
En allekirjoita tuota.
Nyt on alla 7,5"x16 et 35 Rialit 205x55x16 Misukan X-Ice North kumeilla, mielestäni täyttävät rengaskotelot just passelisti. Ja kumien ulkokehä vastaa nätisti koteloiden kaarien sädettä.

Tosin nuo Misukan nastat on ylileveät, entiset 195x60x15 Gislavedit olivat huomattavasti vakaammat esmes loskakelin kaistanvaihdoissa ohitustilanteissa +80kmh nopeuksissa.
Ja pikkuteiden lumipinnassa sama homma.
Tietty tuo vanteiden turhan pieni et-mitta sotkii osaltaan ajokäytöstä, mutta onhan vetopidossakin selvä ero kapeamman renkaan hyväksi.

Olen kyllä mukavuudenhaluinen heppu ajohommissa, jotenkin vierastan noita alle 50:n profiilisuhteita käyttöauton renkaissa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Rengaskoot???

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Sanokaa nyt hyvät enemmän ja vähemmänkin kokeneet 9-5:läiset, mikä mielestänne on sopivin koko ja nop.luokka kesärenkaaksi, ottaen huomioon mukavuuden, melun, suuntavakauden, ym. ajo-ominaisuudet meidän maanteillä ja miksei kaupungissakin.
Em. ominaisuuksiin vaikuttaa tietysti rengasmerkkikin, mutta lähdetään siitä, että valitaan testivoittaja merkeistä. Ei siis ole kyseessä kaahaaminen moottoribaanoilla, vaan suht. koht. rauhallisesti ja mukavasti kotisuomessa.

Olisko esim. 205/60 tai -/55 parempi kuin 215/55, H tai V, 16-vanteille?
Unohdetaan tässä mittarivirheet!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskoot???

Viesti Kirjoittaja aakoo »

9-5/2,3LPT kirjoitti:Sanokaa nyt hyvät enemmän ja vähemmänkin kokeneet 9-5:läiset, mikä mielestänne on sopivin koko ja nop.luokka kesärenkaaksi, ottaen huomioon mukavuuden, melun, suuntavakauden, ym. ajo-ominaisuudet meidän maanteillä ja miksei kaupungissakin.
Suomalaisilla teillä suosittelen noilla edellä mainituilla kriteereillä mähdollisimman korkeaprofiilista sallittua rengaskokoa. Toki matalammilla renkailla ääritilanteissa kuivalla käytös on jämäkämpää, mutta mukavuus huononee suorassa suhteessa mataluuteen renkaiden muuttuessa kovemmiksi. Melu on myös korkeammilla profiileilla hieman alempi, ja koska ne ovat samalla myös kapeampia, vesikelin käytös on parempaa kuin vastaavalla leveällä renkaalla.

Nopeusluokalla ei myöskään käytännössä Suomessa ajaessa ole merkitystä, koska ainakaan laillisesti täällä ei voi pitkiä aikoja ajella yli 190 nopeuksia. Sen sijaan pitemmällä aikavälillä on merkitystä sillä, että korkeampien nopeusluokkien renkaat kuluvat nopeammin.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
timoseilo
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 07:32

Re: Rengaskoot???

Viesti Kirjoittaja timoseilo »

Onko kenelläkään tietoa, sopiiko 9-5 Aero Wagoniin alle 225-50-17 renkaat? Kaverilta sais kohtuuhintaan tarpeettomaksi jääneet. Ovatkohan profiililtaan liian korkeat 45 sarjalaisiin nähden?
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Rengaskoot???

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

9-5T kirjoitti: paljon käytetty mutta minusta alamittainen
205/55-16
Tarkoitatko leveyttä vai korkeutta tai molempia ja miksi?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Vastaa Viestiin