Siinäpä se, minkälaisen ahtimen ostan?? Kokemuksia? Mutua? Asiantuntemusta? Tarjouksia jopa??
Turbon valinta
Turbon valinta
Nyt pitäs hommata uusi ahdin OG900:n ja ajattelin kysyä raadilta, mitä suosittelette.
Eli kone on t16 portatulla kannella, matalemmilla puristuksilla, isolla coolerilla ym. ym... Tehotavoite on n.300hp.
Siinäpä se, minkälaisen ahtimen ostan?? Kokemuksia? Mutua? Asiantuntemusta? Tarjouksia jopa??
Siinäpä se, minkälaisen ahtimen ostan?? Kokemuksia? Mutua? Asiantuntemusta? Tarjouksia jopa??
-
saabracing
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Tuollaisilla tehoilla (~300Hp) vaihdelaatikkoon kohdistuvat rasitukset muodostuvat huomattavasti vakiota suuremmiksi. Og satkun vaihdelaatikko kun ei niitä kestävimpiä ole, kannattanee asiaa miettiä.
Faktahan on, että matalalilla kierroksilla olevalla suunnattomalla väännöllä hajottaa laatikon helposti. Ei liene järkevää tähdätä kuorma-automaiseen alavääntöön. Yläkierroksille siis lisää voimaa -> riittävän suuri ahdin.
Faktahan on, että matalalilla kierroksilla olevalla suunnattomalla väännöllä hajottaa laatikon helposti. Ei liene järkevää tähdätä kuorma-automaiseen alavääntöön. Yläkierroksille siis lisää voimaa -> riittävän suuri ahdin.
Saab 9-5 Aero MY01
-
saabracing
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Jeps, laatikon rikkominen ja vaihtaminen on tuttua hommaa jo..
Senpä takia tehotavoite onkin vain 300.
Juu ja oon kyllä tähänkin asti välttänyt matalilla väännättämistä ihan tietoisesti. Edellinen laatikko ei vaan tykännyt kolmosella sudittelusta.
Pitäis varmaan rakennellakkin nuista tallissa olevista laatikon raadoista jonkinlainen vahvistettu versio..
Mutta ensin se turbo, että päästään tuosta nykyisestäkin lootasta eroon! Trim60 kävi mielessä, mutta kyllä mä kuitenkin isomman laitan.. garretin 3/4 tai jotain sinnepäin.. Kun vaan ymmärtäis nuitten siipien kokojen ja a/r:ien päälle..
Paikallinen superturbomersumies kauppas jo reilun kokoista holsetin hx40:stä mutta en mä kuitenkaan niin hullu ole. 
Pitäis varmaan rakennellakkin nuista tallissa olevista laatikon raadoista jonkinlainen vahvistettu versio..
Mutta ensin se turbo, että päästään tuosta nykyisestäkin lootasta eroon! Trim60 kävi mielessä, mutta kyllä mä kuitenkin isomman laitan.. garretin 3/4 tai jotain sinnepäin.. Kun vaan ymmärtäis nuitten siipien kokojen ja a/r:ien päälle..
-
Rommitommi
- "Hölösuu"
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
http://www.speedparts.se/prod/sp_vxl_900_79-93.shtmlAksu900 kirjoitti:Jeps, laatikon rikkominen ja vaihtaminen on tuttua hommaa jo..Senpä takia tehotavoite onkin vain 300.
Juu ja oon kyllä tähänkin asti välttänyt matalilla väännättämistä ihan tietoisesti. Edellinen laatikko ei vaan tykännyt kolmosella sudittelusta.
![]()
Pitäis varmaan rakennellakkin nuista tallissa olevista laatikon raadoista jonkinlainen vahvistettu versio..
Mites tollanen?
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
Rommitommi
- "Hölösuu"
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Soitappas 0400-411393 / Kari Hätönen, ja kysele samaa sieltä (ja kerro multa terveisiä). Saat vastauksen takuuvarmasti.
PS: Kaikkihan tietää laatikoiden kestävyyden..... nimimerkillä "juuri männä viikonloppuna Jurvan kisoissa laatikkonsa räjäyttänyt"...
PS: Kaikkihan tietää laatikoiden kestävyyden..... nimimerkillä "juuri männä viikonloppuna Jurvan kisoissa laatikkonsa räjäyttänyt"...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Kasataan aksulle vähän paineita
http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/liukasta.mpg
Taitaa olla se mersumies...
http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/liukasta.mpg
Taitaa olla se mersumies...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997, 9-5 2,3t sedan 2001
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Oliskohan kova sana GT28R dual ball bearing orkkis T25 tilalle, selkeesti huokeemmasta päästä edelleen isompiin verrattuna mutta proo ahtimet saa olla, hinta $775 + pakolliset. Toinen firma mainostaa kapasiteetin riittävän 350hp! Kysyin tuolta GT28BB:tä mutta tarjos sen sijaan tommosta. Kehutaan olevan T25 tyyppinen kotelointi, ilmeisesti passais, mutu ei kuitenkaan riitä .
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=GRT
Vaiko sitten hybridi T25/T28 stage2 SP:lla 9100SEK, menis 'bout samoihin hintoihin. ja ilmeisesti varma sopivuus. Eivaanoo, mitään hajua näistä ja niiden ominaisuuksista ja asennettavuuksista kun on GT28BB:tä ja GT28:tä jne ja sit tää GT28R. Netistä löyty vielä GT28RS, GT = olis olevinaan parempi ku T, joopa. kunhan taas ääneen ihmettelen.
Eikai sinen tilalle kuitenkaan ihan mitä tahansa voi pultata että ajettavuus säilyy.
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=GRT
Vaiko sitten hybridi T25/T28 stage2 SP:lla 9100SEK, menis 'bout samoihin hintoihin. ja ilmeisesti varma sopivuus. Eivaanoo, mitään hajua näistä ja niiden ominaisuuksista ja asennettavuuksista kun on GT28BB:tä ja GT28:tä jne ja sit tää GT28R. Netistä löyty vielä GT28RS, GT = olis olevinaan parempi ku T, joopa. kunhan taas ääneen ihmettelen.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Tuo kuvissa näkyvä musta mese on se paikallinen..Kasataan aksulle vähän paineita
http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/ep/liukasta.mpg
Taitaa olla se mersumies...
Edit: Eli siis tuossa videossa sitä mustaa ei näy mutta niissä mersufoorumin kuvissa kyllä..
Löytyypi tällaista infoa koskien GT28RS ahdinta


Eli kyseessä on GT28RS kuulalaakeri-ahdin. Garretin tehosuositus ahtimelle on 250-320hv, mutta on ahtimella kuulemma otettu reilusti yli 400hv:n tehoja. Eli potentiaalia pisaa ja eipähän tarvitse tuskailla mahdottoman viiveen kanssa.
Menee suoraan vakio T25:n tahi T28:n tilalle (Nismossa menee, mutta saabista en tiedä) ja hintakin on ominaisuuksiin nähden kohdallaan... n.1200-1450€.


#1730
500whp.net member
500whp.net member
Täällä pohjanmaalla on näitä hyvin liikkuvia mesejä useammalla hepulla, mersufoorumin mukaan. Saabilla ei ole mitään jakoja, vaikka APC:n nupit ruuvais kaakkoonAksu900 kirjoitti:Tuo kuvissa näkyvä musta mese on se paikallinen..Joo en mä sen kanssa taida alkaa kilpaileen, vaikkakin se varmaan myis sen entisen ahtimensa, jolla koneesta on otettu se 386..
Saattais olla vähä turhan härski
Mitenhän tuo GT28RS ahdin pyörisi avarretun T8 7,2:1 myllyn kanssa? Pakosarja on taas tehtävä itse, vesijohtokäyristä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997, 9-5 2,3t sedan 2001
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Kiitti, vanhemmasta threadista näemmä löytyykin lisää vastauksia....Vigge kirjoitti:Löytyypi tällaista infoa koskien GT28RS ahdintaEli kyseessä on GT28RS kuulalaakeri-ahdin. Garretin tehosuositus ahtimelle on 250-320hv, mutta on ahtimella kuulemma otettu reilusti yli 400hv:n tehoja. Eli potentiaalia pisaa ja eipähän tarvitse tuskailla mahdottoman viiveen kanssa.
Menee suoraan vakio T25:n tahi T28:n tilalle (Nismossa menee, mutta saabista en tiedä) ja hintakin on ominaisuuksiin nähden kohdallaan... n.1200-1450€.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429