Vika vai ominaisuus (sentronic)?
Re: Vika vai ominaisuus (sentronic)?
Tyhjäkäynti 720 rpm, nyt keskustelussa oleva alue on 1500+, joka on erittäin käyttökelpoinen alue kyseessä olevilla moottoreilla. Tässä ihmetellään nyt miksi laatikko / softa on kyvytön hyödyntämään käyttökelpoista kierrosaluetta. Toivottavasti olet nyt jyvällä keskustelusta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Vika vai ominaisuus (sentronic)?
Itse kuulun laatikon toiminnan fanittajiin, joten en välttämättä anna keskusteluun lisäarvoa.. Antaako muissa autoissa (vastaavan luonteen omaavissa) laatikko vedättää? Itselläni ei ole kovin monesta kokemusta, mutta se vähä mitä on niin minusta saabbi pitää aika maltillisia kierroksia. 6-vaihteinen tomaatti haluttaisi kyllä käydä testaamassa. Luulen, että tämä 5-vaihteinen on enemmän perinteinen vanhahtava tomaatti rakenteeltaan / toiminnaltaan. Lukot ja muuntimet ei tykkää pakottamisesta. Itselleni opetettiin ainakin tunneilla, että paras hyötysuhde on täydellä kuormalla, oikealla kierros alueella johon tomaatti pyrkii automaattisesti. Se ottaa monia asioita huomioon, ja myös lähtövalmius on yksi. Miten voit kertoa laatikolle sitten vaihtaa vaihdetta alas jo poljin on jo pohjassa? No niin no sitten on manuuali puoli, jonka minäkin toivoisin tottelevan sokeasti (no ylikierros rajoitin on hyvä olla).
Re: Vika vai ominaisuus (sentronic)?
Mitenkä minusta tuntuu, että TCM on eri R koneella, kun on ne välivaihteetkin..
Jotain löyty:
http://www.saunalahti.fi/~joukolkv/Chal ... mentti.jpg
Jotain löyty:
http://www.saunalahti.fi/~joukolkv/Chal ... mentti.jpg
Re: Vika vai ominaisuus (sentronic)?
MUTTA!!!!
FA57 lienee sama niin E, L ja R koneissa 2005 ja 2006?
Välivaihteet saadaan aikaan vain eri solenoidi-ohjelmoinnilla?
http://www.saunalahti.fi/~joukolkv/Chal ... 0B207L.jpg
http://www.saunalahti.fi/~joukolkv/Chal ... 0B207R.jpg
Nyt pitäisi kyllä käydä testaamassa vanhaa Aeroa, josko olisi aihetta TCM:n vaihtoon.. Onko mahdollista?????????????????????????????????????
FA57 lienee sama niin E, L ja R koneissa 2005 ja 2006?
Välivaihteet saadaan aikaan vain eri solenoidi-ohjelmoinnilla?
http://www.saunalahti.fi/~joukolkv/Chal ... 0B207L.jpg
http://www.saunalahti.fi/~joukolkv/Chal ... 0B207R.jpg
Nyt pitäisi kyllä käydä testaamassa vanhaa Aeroa, josko olisi aihetta TCM:n vaihtoon.. Onko mahdollista?????????????????????????????????????
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Vika vai ominaisuus (sentronic)?
Ohjelmallinen toimintohan se on. Mutta pitää ne ylimääräiset solenoidit olla lisäksi vielä. Minusta vanhaan aeroon lisätty 2 solenoidia enempi. Täytyy kun ehtii tarkistaa faktat wissistä. Ne solenoidit on siinä laatikon päällä. Ehkä nekin saa helposti kiinni.
Re: Vika vai ominaisuus (sentronic)?
Noiden linkkien kuvissa solenoidit on samat kaikissa 2006 mallissa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Vika vai ominaisuus (sentronic)?
Nuiden taulukoiden pohjalta voisi kyllä päätellä, että vain ohjelmallinen toiminto. Saattoi olla näin asia on. Nuo taulukot on WIS:stä otettuja. Ei muuta kuin ohjelmat uusiksi. Saa kickdowniin uutta eloa..
Re: Vika vai ominaisuus (sentronic)?
Eksyttiin keskustelussa M:n puolelta D:lle, mutta voitanee jatkaa..
Kickdownia en kyllä kaipaa, mutta josko Aeron TCM ymmärtäisi nykyisten tehojen päälle paremmin.
Itse asiassa mietin, että olisiko mahdollista rajoittaa kaasupoljinta niin, ettei kickdownia missään nimessä tapahdu..
Kickdownia en kyllä kaipaa, mutta josko Aeron TCM ymmärtäisi nykyisten tehojen päälle paremmin.
Itse asiassa mietin, että olisiko mahdollista rajoittaa kaasupoljinta niin, ettei kickdownia missään nimessä tapahdu..
Re: Vika vai ominaisuus (sentronic)?
Piti testata miten A6 tuossa TTiD:ssä regoi kyseisiin yrityksiin.
Ei halua vaihtaa suuremmalle, mikäli kierrokset putoasivat jonkin verran alle 1500rpm. Mutta, jos laskee nopeutta viitosella, ja sitten kiihdyttää niin voi lähteä vetämään ainakin jostain 1200rpm paikkeilta reilulla kaasulla, ahtopaineet tappiin ja menoksi!
Välillä tuntuu, niinkuin tuossakin ois niitä puolivaihteita. Ilmeisesti kyse on kuitenkin momentinmuuntimen toiminnasta, mutta välillä kuitenkin kierrokset tipahtaa sen verran (n.200rpm) että missään nimessä ei ole kyseessä oikea vaihto.
Kylmänä toimii ihan kuten jotkut vanhemmat laatikot. Irroittaa vaihteen, mutta ei saa uutta heti silmään vaan tulee huomattava viive. Meno ei tuolloin ole kovin sulavaa. Mutta toisaalta sitä ei kauaa kestä kun tuntuu lämpiävän kohtuu nopeasti kuitenkin. Lämpimänä meno lähtentelee ihan DSG:n tasoa. Ja tietyissä tilanteissa jopa fiksummin kuin VW:n DSG.
Ei halua vaihtaa suuremmalle, mikäli kierrokset putoasivat jonkin verran alle 1500rpm. Mutta, jos laskee nopeutta viitosella, ja sitten kiihdyttää niin voi lähteä vetämään ainakin jostain 1200rpm paikkeilta reilulla kaasulla, ahtopaineet tappiin ja menoksi!
Välillä tuntuu, niinkuin tuossakin ois niitä puolivaihteita. Ilmeisesti kyse on kuitenkin momentinmuuntimen toiminnasta, mutta välillä kuitenkin kierrokset tipahtaa sen verran (n.200rpm) että missään nimessä ei ole kyseessä oikea vaihto.
Kylmänä toimii ihan kuten jotkut vanhemmat laatikot. Irroittaa vaihteen, mutta ei saa uutta heti silmään vaan tulee huomattava viive. Meno ei tuolloin ole kovin sulavaa. Mutta toisaalta sitä ei kauaa kestä kun tuntuu lämpiävän kohtuu nopeasti kuitenkin. Lämpimänä meno lähtentelee ihan DSG:n tasoa. Ja tietyissä tilanteissa jopa fiksummin kuin VW:n DSG.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Vika vai ominaisuus (sentronic)?
Lyhyen koe-ajon perusteella TTiD A6 on niin toimiva yhdistelmä, ettei me oikein voida muuta kuin kadehtia Markon onnea..
A5 ja A6 on ihan eri maailmasta.
A5 ja A6 on ihan eri maailmasta.
Re: Vika vai ominaisuus (sentronic)?
Niin, olen kyllä jyvällä keskustelusta, vaikka sitä jo tuossa epäiltiinkin...minusta nyt vaan moottorille on yksinkertaisesti parempi, ainakin hiukankaan voimaa vaativassa tilanteessa, että kierroksia olisi edes n.2000. Bensiinimoottorille se ei ole todellakaan paljon, dieselit tietysti eri juttu. En väitä, että vääntöä ei sinänsä olisi, mutta ainakaan manuaalilla en koskaan aja alle 1500-1600, poislukien tietysti liikkeellelähdöt. Automaattivaihteiset vedättää ainakin minulla D-asennolla tietyissä nopeuksissa jopa alle 1200. Käsivalinta voisi tosiaan antaa vaihtaa vähän alta 2000 isommillakin vaihteilla, mutta aika hienosäätämiseksi menee.
Re: Vika vai ominaisuus (sentronic)?
Joo, nämä Saabin turbokoneet lienee aikanaan turbotettukin sillä periaatteella, että voimaa on alhaalta alkaen ja laajalla alueella. Tämä on kaiketi
in koko turbotuksen ideologia, tasainen vääntö alhaalta lähtien, ei mitään Cossu Sierran tehopiikkiä.
Näin ollen myös käyttökelpoinen alue alkaa alhaalta, manuaalipuolelta on kokemusta siitä, että 1250 rpm vitosella vie noita bensaturboja tasavauhdilla nätisti ja erittäin taloudellisesti. Hirschillä ryyditettynä siitä voi jo lähteä hiljalleen kiihdyttämään manuaalilla.
Ja kieltämättä nämä kierrosalueet, joista on nyt puhetta, ovat pieniä, mutta ihan täysin hyödynnettäviä. Toisilla merkeillä samoissa tarinoissa ollaan jopa 1000rpm ylempänä.
Tämä ei nyt ihan ehkä ollut aiheesta...

Näin ollen myös käyttökelpoinen alue alkaa alhaalta, manuaalipuolelta on kokemusta siitä, että 1250 rpm vitosella vie noita bensaturboja tasavauhdilla nätisti ja erittäin taloudellisesti. Hirschillä ryyditettynä siitä voi jo lähteä hiljalleen kiihdyttämään manuaalilla.
Ja kieltämättä nämä kierrosalueet, joista on nyt puhetta, ovat pieniä, mutta ihan täysin hyödynnettäviä. Toisilla merkeillä samoissa tarinoissa ollaan jopa 1000rpm ylempänä.
Tämä ei nyt ihan ehkä ollut aiheesta...
Re: Vika vai ominaisuus (sentronic)?
Ristom, annan sinulle helpon ja unta tuovan ratkaisun ongelmiisi. Kävele lähimmälle
jälleenmyyjälle ja tilaa TTiD A6 SC! 


Turbo²
Re: Vika vai ominaisuus (sentronic)?
Sama juttu. 70 km/h:n vauhdissa muuten kierrokset vitosella olisivat jotain 1400-1450 rpm. Varmaan riippuu vähän renkaan halkaisijasta. Sain laskujeni mukaan 1420 rpm. Silloin ei mene päälle. Toisessa automaatti-aiheisessa keskustelussa taulukoinkin noita alarajoja eri vaihteilla.Marko A kirjoitti:Ei halua vaihtaa suuremmalle, mikäli kierrokset putoasivat jonkin verran alle 1500rpm.
En ole tietoinen manuaalimoodilla vasrustetusta automaatista, joka antaisi ajaa millä kierroksilla kuski haluaa. Omalla kohdalla vastaantulleet ovat sisältäneet jonkilaiset rajoitukset. Miten on DSG kanssa, sitä en ole kokeillut?
Luulen, että tuossa yritetään suojella jotain osia ja lisäksi pyritään jonkinsortin polttoainetalouteen.