Milloin valmistettiin ensimmäinen turboton i16?
Milloin valmistettiin ensimmäinen turboton i16?
Milloin valmistettiin ensimmäinen turboton 16-venttiilinen ysisatanen? Turbollinen esiteltiin 1984 mutta turbotonta tuotiin Suomeen vasta 1989. Kai tätä mallia valmistettiin jo aikaisemmin?
Sivulla
http://www.saab9000.cjb.net/ -> Historia
http://hem.passagen.se/s9000/historia.htm
kerrotaan, että ruiskumalli esiteltiin 1986.
http://www.saab9000.cjb.net/ -> Historia
http://hem.passagen.se/s9000/historia.htm
kerrotaan, että ruiskumalli esiteltiin 1986.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
vm -88 oli suomessa ensimmäinen 900i16, jenkkilässä kaiketi niitä on ollut jo samaan aikaan kuin tonnareitakin eli -86..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Minusta 900 i16 kyllä tuli Suomen markkinoille vasta vuosimalliin 1989 eli käytännössä syksyllä 1988.Haza kirjoitti:vm -88 oli suomessa ensimmäinen 900i16, jenkkilässä kaiketi niitä on ollut jo samaan aikaan kuin tonnareitakin eli -86..
Tonnarissa tosiaan jo 1986, mutta missä muualla kuin Jenkeissä olisi ollut Suomea aiemmin satkussa, en tiedä minäkään...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Onko muka totta että 2.0i turbo16 tuli paljon ennemmin kun vapari???
9000nen annettiin vuonna-84 ensi esittelyyn autolehdille mutta en muista oliko se vapari. Jotenkin muistan TMssä lukevan tehoiks "huimat" 175hp.
Vuonna -84 tapahtu muutenkin paljon saabilla, tuli mm. 900turbo16, saab 90(ja 99 poistui) ja aivan uusi saab 9000.
9000nen annettiin vuonna-84 ensi esittelyyn autolehdille mutta en muista oliko se vapari. Jotenkin muistan TMssä lukevan tehoiks "huimat" 175hp.
Vuonna -84 tapahtu muutenkin paljon saabilla, tuli mm. 900turbo16, saab 90(ja 99 poistui) ja aivan uusi saab 9000.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tonttu esiteltiin virallisesti keväällä 1984, mutta ensimmäinen vuosimalli syksyllä 1984 oli siis kuitenkin tuo -85!900aero-84 kirjoitti:Ja eikös ne ollu aika hyvin varusteltuja jo vakiona. varsinkin vm-84 ja -85Mimmi kirjoitti:Ensimmäiset tontut olivat turboja.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Muistan lukeneeni jostain, että juuri tuohon ei ole moni automerkki pystynyt. Siis tuohon, että samana vuonna esitellään kaksi uutta mallia ja yksi uusi malliversio. Aika hurjaa, aika hurjaa... Käytännössä siis kolme uutta mallia...900aero-84 kirjoitti:Vuonna -84 tapahtu muutenkin paljon saabilla, tuli mm. 900turbo16, saab 90(ja 99 poistui) ja aivan uusi saab 9000.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Nojaa, 90 on 99 satkun perällä, ja T16 tarkoitti lähinnä uutta kantta, pako- ja imusarjaa, apc oli jo, ja ruisku tuli boschilta. Tuon lisäksi alkupään tonnareissahan kone eroaa satkusta lähinnä apulaitteiden, laatikon, imu- ja pakosarjojen sijoittelussa. Yksi iso "facelift", yksi täysin uusi malli ja uusi versio koneesta siis, mikä on silti paljon saabin kokoiselle puljulle..dimebak kirjoitti:Muistan lukeneeni jostain, että juuri tuohon ei ole moni automerkki pystynyt. Siis tuohon, että samana vuonna esitellään kaksi uutta mallia ja yksi uusi malliversio. Aika hurjaa, aika hurjaa... Käytännössä siis kolme uutta mallia...900aero-84 kirjoitti:Vuonna -84 tapahtu muutenkin paljon saabilla, tuli mm. 900turbo16, saab 90(ja 99 poistui) ja aivan uusi saab 9000.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
mullA on tossa -84 vuoden TMmä jossa nuo kaikki esitellään, ja kehutaan satkun "kehiteltyjä jarruja" mitä lie tuokin sitten tarkottaa ku eikös samat jarrut jo esiintyny vanhemmissakin satkuissa.
Tonnarista sanottiin et, miksi ruotsalaiset tekevät näin nopeita autoja (220km/h) kun kerran ekana keksivät nopeus rajotukset.
Tonnarista sanottiin et, miksi ruotsalaiset tekevät näin nopeita autoja (220km/h) kun kerran ekana keksivät nopeus rajotukset.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o