TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Twarrior kirjoitti: väittäisin noiden koeajo-autojen tottuneen huonolle ja oppineen oudot ajotavat.
Mitä sanatarkkaan kerrotaan ja missä, siitä miten automaatti oppisi mukailemaan kuljettajan ajotapaa???

En ole löytänyt tästä oppimis-ominaisuudesta mitään muuta tietoa, kuin että laatikko oppii tekemään vaihtamiset pehmeämmin ja mukauttaa vaihtamistapahtumaa osien kulumisen mukaankin. Joidenkin huoltotoimenpiteiden jälkeen laatikolle pitää erityisellä ajamissyklillä opettaa vaihdot.

Jos ei toisin todisteta, niin auto ei opi kuskilta.
Bugracer
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 13:20
Paikkakunta: Tuusula

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Bugracer »

jouniaslak kirjoitti:Joku tuossa aiemmin kyseli onko 9-5 malliin tulossa kunnon dieseliä. Omasta mielestäni 150hp riittää, mutta ulkomailta kuulin että malliuudistuksen yhteydessä olisi tulossa 2,7 litrainen 250hp diesel.
Ei ole olemassa asiaa "xxxhp riittää" :twisted:

Itse vaihan autoni taas puolentoista vuoden kuluttua ja hieman katselen josko tuo ajoittainen lisätilantarve johtaisi uudistuvan 95'n rattiin vaikka 93'n on pelannut kuin unelma. Itselle tuo 95'n diesel tarjonta on ollut aika heikkoa, mutta toisaalta jos mennään 250hp dieseliin, siihen mahtuisi jo matalaviritteisempikin väliin.

Probleema on että tuon tason koneelle tullee jo hintaa.... :(
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07

** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Ristom kirjoitti: "kuin että laatikko oppii tekemään vaihtamiset pehmeämmin ja mukauttaa vaihtamistapahtumaa osien kulumisen mukaankin."
Mistäs se laatikko nuo yllä mainitsemasi asiat oppii?
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Twarrior kirjoitti:
Ristom kirjoitti: "kuin että laatikko oppii tekemään vaihtamiset pehmeämmin ja mukauttaa vaihtamistapahtumaa osien kulumisen mukaankin."
Mistäs se laatikko nuo yllä mainitsemasi asiat oppii?
Laatikko tarkkailee/mittaa jatkuvasti omia vaihtamistapahtumiaan, siis solenoidien lukitusta ja vapautusta ja vertaa niitä ohjelmoituun/tallennettuun vaihtamistapahtumaan. Näin osien mahdollisen kulumisen myötä vaihtotapahtumat pysyvät mahdollisimman pehmeinä.

Mistään en ole löytänyt sen suuntaista tietoa, että laatikko muuttaisi vaihtamiskarttojaan sen mukaan miten sillä on historiassa ajettu. Jos joku löytää sellaista tietoa, niin se otetaan auliisti vastaan.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti:Jos joku löytää sellaista tietoa, niin se otetaan auliisti vastaan.
GM Media kirjoitti:Advanced Transmissions
A six-speed automatic transmission is offered with the 2.8V6 Turbo and all three turbo diesel engines. A five-speed version is available on all other gasoline turbo engines, with an additional '5+2' transmission, exclusive to the 210 hp (155 kW) unit, introducing two intermediate gears, '2.5' and '3.5', for greater access to acceleration on kick-down.

All transmissions include ‘Saab Sentronic’, a sequential manual gearshift giving closer driver involvement. When the shift lever is moved across the gate to ‘manual’ Sentronic mode, ‘up’ and ‘down’ changes can be made with full lock-up in 3/4/5 or 6th gears. The process can be taken a step further by the option of steering wheel buttons, which bring gear shifting right to the fingertips of the driver.

A ‘Sport Mode’ can also be activated via an instrument panel button which aligns automatic gear selection more closely with the intentions of the driver. If the driver momentarily lifts of the throttle, the current gear will be held for more effective engine braking and a quicker acceleration when required. Downshifts are also more closely matched to the rate of vehicle deceleration under braking.

In automatic mode, these 'smart' transmissions from Aisin AW are adaptive to driver usage patterns and prevailing road conditions, fully exploiting Saab turbo power characteristics. The transmission can sense changes in engine performance, engine load, road gradient or altitude and will quickly find the ‘right’ gear without any irritating ‘hunting’.
Saabin pressikitistä MY08
Powertrain Unique ‘Tri-fuel’ Engine Line-up

Miten tuo pitäisi käsittää?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Marko A kirjoitti:
GM Media kirjoitti:Advanced Transmissions

In automatic mode, these 'smart' transmissions from Aisin AW are adaptive to driver usage patterns and prevailing road conditions, fully exploiting Saab turbo power characteristics. The transmission can sense changes in engine performance, engine load, road gradient or altitude and will quickly find the ‘right’ gear without any irritating ‘hunting’.
Miten tuo pitäisi käsittää?
GM: "The transmission can sense changes in engine performance, engine load, road gradient or altitude..."

Pidän näitä ihan normaaleina laatikonohjausparametreina, tästäkään ei käy ilmi, että laatikko käyttöhistorian perusteella käyttäisi erilaista vaihtamiskarttaa, koska "kuski on ennenkin ajanut rauhallisesti tai sporttisesti". On ihan hyvä, että laatikko tietää esim. meneekö veto pitoon vai ruovitaanko, ollaanko ylämäessä ja toimiiko moottori.

Ei ole siis esitetty todistetta, että laatikko oppisi kuskin ajotavasta?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

are adaptive to driver usage patterns and prevailing road conditions
:?:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

are adaptive to driver usage patterns and prevailing road conditions
.. sopeutuvia kuskin käyttömalliin/kaavaan ja vallitseviin tieolosuhteisiin

Samaa kohtaa mietin kyllä, mutta missään ei kerrota enempää. Tämä ei vastaa kysymykseen siitä, säätyykö vaihtamiskartta D:llä sen mukaan haluaako kuski nyt
a.) täyskaasukiihdyttää väännöllä alle 2000rpm alkaen
b.) ottaa mahdollisimman pienen vaihteen ja lähteä rivakasti
tai valitseeko laatikko jonkin toimintamallin sen mukaan
c.) kuinka kuski on ajanut tällä käynnistyskerralla
d.) mikä on ollut ajotapa tällä tankkausvälillä
e.) ajotapa viimeisellä 2000- kilometrillä?
f.) muu mikä?

Sen sijaan luotettava lähde kertoo esim. FA57:stä:
"Vaihteiston hydraulijärjestelmää ohjaa ohjausyksikkö (TCM), joka käsittelee jatkuvasti omista antureistaan sekä muista ohjausyksiköistä saamiansa tietoja. Ohjausyksikkö on sopeutuva, mikä tarkoittaa että se huomioi ja kompensoi vaihteistossa tapahtuvan normaalin osien kulumisen, mikä takaa mukavat vaihtamisominaisuudet myös silloi, kun vaihteistolla on ajettu paljon. Se on myös SPS-ohjelmoitavissa Tech 2:n avulla."

ja

TCM:stä lisäksi
"Tämä sopeutuva (mukautuva) järjestelmä tarkoittaa, että TCM vertaa todellista vaihtamislaatua vaihtamismatriisissa olevan ohjelman vaihtamislaatuun ja "oppii" jokaisen vaihtamistilanteen vaatimukset paineen ja ajan suhteen, jotta vaihtaminen olisi mukavaa. Tämä muisti samoin kuin tallennetut vikakoodit ovat EEPROM:ssa, mikä tarkoittaa että tiedot ovat jäljellä vaikka järjestelmä jännite katkeaa. TCM:ssä olevat sopeutusarvot on tästä syystä nollattava Tech 2:n avulla korjauksen, SPS-ohjelmoinnin, vaihteiston vaihdon tai TCM:n vaihdon yhteydessä..."

Oppiiko se loota kuskilta :?:
Sanoisin, että kuskilla on enemmän opeteltavaa, jos ei ole automaatilla ajanut..
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

No niin TTiDistit!!

Kevätkertomuksia kehiin, miltä se meno maistuu?
Miten on kulutuspuoli, kiinnostaa erityisesti manuaalin kulutukset..?
Onko kukaan suunnitellut tuunaavansa suoria tuplaputkia? Aerossahan ne on tietty vakiona.

Ihmeen hitaita kevätviikkoja pidellyt.. :)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Sori, mulla vaan tuo tunkkanen A6 :o mutta hyvin fiilistelee. Juuri tänään tajusin erään aika radikaalin seikan. Tämän auton kanssa oikeasti unohtaa ajavansa Turbolla ja koneen koko/polttoaine jää melko toissijaiseksi ajatukseksi taustalle.

Jokainen täällä joka on ajanut Saab turbolla tietää miten turbon voima tulee pehmoisesti (siis uudemmissa) hienoisella viiveellä. Siitä viiveestä tavallaan oppii jopa nauttimaan kun tietää, että aina voimaa on siellä "tuloillaan". No, TTiD tuntuu samalta, mutta kone on aina siinä Väännön päällä! Asiaa kun alkaa ajatella, ja eritoten kun ajelee A6:llakin Manuaali asennolla niin tosissaan auto tuntuu kulkevan kuin joku ahdettu kolmilitrainen. Bensaturboista (Saabin) ei saa tällaista vaikka miten virittäisi. Tehokkaampiahan ne on, mutta tuo välitön voimapusku on mahtava. Kuivilla teillä ja sisäänajetulla autolla asiasta pääsee oikein nautiskelemaan. Varmasti manuaali vielä omalta osaltaa vain lisää tuota juhlaa, kun jopa automaatin M-asennolla saa kunnon kiksit. Dieseli, jolla kierrättäminen 4500rpm saakka ei tunnu typerältä, eikä kuulosta pahalta.
:saab:

Just nyt taas tuntuu, että "sleeperi" linjalla taidetaan mennä täälläpäin. Eli putket saa toistaiseksi pysyä piilossa. Tuo perä on ihan linjakas noinkin. Ja kulutus nousee tasaisella rampilla...->

Aurinko paistaa ja kesä tulla jollottelee... :mrgreen:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Tulipas tässä parin viikon aikana maisteltua tuota TTiD Aeroa ~500km verran. Voimaa tuntuu olevan melko runsaasti jo hyvin matalilta kierroksilta lähtien.

Laite oli automaattilaatikolla, mikäli sinällään harmittaa, itseä kiinnostaisi manuaali enemmän. Tuo A6:nen ei kehityksestä huolimatta ole edelleenkään lähellä DSG:tä tai vaikkapa Audin multitroniccia, mitä en esimerkiksi manuaaliin vaihtaisi mistään hinnasta.

Aerossahan oli alla tietty sport alusta ja 17" 225 talvikiekot. Aika pintakova ja uraherkkä on ajella, mutta sitten paremmalla pinnalla alusta ja renkaat kyllä palkitsee kuljettajaa. Uskomattoman hyvä tuntuma tiehen niin ratin kuin penkinkin kautta.

Harmi kun ei ole päässyt tuota TTiD:tä eikä TiDsiä kokeileen manuaalina, lähinnä kiinnostaisi tietää, että miten ne vetää.

TTiD vei tieturin mukaan ~85km/h nopeudella maantiellä jotain 5.2 hujakoilla. Reilun satasen vauhdissa sitten puoli litraa enemmän, mutta tuohan nyt on sitten vain tieturin lukemia. Varmaankin jotkin 205 renkaat helpottaisi kulutuksessa ja uraherkkyydessä, mutta ainakin omasta mielestäni 205/16" vakioalustalla tekee 9-3:sesta liian löysän ajettavan.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ristom kirjoitti:Ihan tutkimisen arvoinen asia..

Mitenkäs onnistuisi esim. TTiD:n valmiilta tuplaputkilta Aero-tyylin suorat takaputket kotikonstein? Saakohan tuon Aeron takapuskurin alaosan vaihdettua heittämällä? Eihän siinä Hirsch sarjassakaan puskuriin muuta tule kuin se 2-aukkoinen kappale puskuriin..

KuvaKuva Markon linkkejä lainasin..
Mustan alaosan hinta tänään minulle ilmoitettuna 65,40 eur Lielahdesta.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Meni mun arvaus tuolla edellä pieleen, kun veikkasin jenkkihinnan 65$ maksavan suomessa 90€. No, hyvä näin. Kuuluukohan tuohon hintaan tarvittavat kiinnikkeet ja heebelit? Hinta ei nyt mikään hävytön ole, että ei ainakaan kannata alkaa orkkista leikkeleen putkenpäitä varten.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kiinnitys on kuudella niitillä puskurinkuoreen. Heijastimet otetaan vanhasta.
Kaiken järjen mukaan dollarihinta pitäisi nyt olla 90-100$.
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Joo, eiköhän tuommoinen tule sitten kesällä! Ei ole aivan hinnalla pilattu. On tullut testattua tuota kulkupuoltakin, helposti se sen 220 vääntää, tosin ei kehtaa aivan tappiin asti kun on vielä nastat alla. (tietysti suljetulla alueella) 8)
Turbo²
Vastaa Viestiin