are adaptive to driver usage patterns and prevailing road conditions
.. sopeutuvia kuskin käyttömalliin/kaavaan ja vallitseviin tieolosuhteisiin
Samaa kohtaa mietin kyllä, mutta missään ei kerrota enempää. Tämä ei vastaa kysymykseen siitä, säätyykö vaihtamiskartta D:llä sen mukaan haluaako kuski nyt
a.) täyskaasukiihdyttää väännöllä alle 2000rpm alkaen
b.) ottaa mahdollisimman pienen vaihteen ja lähteä rivakasti
tai valitseeko laatikko jonkin toimintamallin sen mukaan
c.) kuinka kuski on ajanut tällä käynnistyskerralla
d.) mikä on ollut ajotapa tällä tankkausvälillä
e.) ajotapa viimeisellä 2000- kilometrillä?
f.) muu mikä?
Sen sijaan luotettava lähde kertoo esim. FA57:stä:
"Vaihteiston hydraulijärjestelmää ohjaa ohjausyksikkö (TCM), joka käsittelee jatkuvasti omista antureistaan sekä muista ohjausyksiköistä saamiansa tietoja. Ohjausyksikkö on sopeutuva, mikä tarkoittaa että se huomioi ja kompensoi vaihteistossa tapahtuvan normaalin osien kulumisen, mikä takaa mukavat vaihtamisominaisuudet myös silloi, kun vaihteistolla on ajettu paljon. Se on myös SPS-ohjelmoitavissa Tech 2:n avulla."
ja
TCM:stä lisäksi
"Tämä sopeutuva (mukautuva) järjestelmä tarkoittaa, että TCM vertaa todellista vaihtamislaatua vaihtamismatriisissa olevan ohjelman vaihtamislaatuun ja "oppii" jokaisen vaihtamistilanteen vaatimukset paineen ja ajan suhteen, jotta vaihtaminen olisi mukavaa. Tämä muisti samoin kuin tallennetut vikakoodit ovat EEPROM:ssa, mikä tarkoittaa että tiedot ovat jäljellä vaikka järjestelmä jännite katkeaa. TCM:ssä olevat sopeutusarvot on tästä syystä nollattava Tech 2:n avulla korjauksen, SPS-ohjelmoinnin, vaihteiston vaihdon tai TCM:n vaihdon yhteydessä..."
Oppiiko se loota kuskilta

Sanoisin, että kuskilla on enemmän opeteltavaa, jos ei ole automaatilla ajanut..