Kampikammiontuuletusventtiili

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Kampikammiontuuletusventtiili

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Käväsin tänään Länsiautolla kyselemässä jarrulevyjä omaan kiesiini ja päätin samalla tiedustella hintaa kampikammiontuuletusventtiilin päivitykselle. Ihemetys oli suuri kun asia oli täysin vieras paikalla olleelle henkilölle. Kuinka näin voi olla, kun asiasta on kuitenkin olemassa viralliset ohjeet ja työ kuuluu jopa takuun piiriin jos asiakas osaa sitä pyytää tai tulee valittamaan vikaa takuun ollessa voimassa. Suomesta en tosin tiedä, mutta ulkomailla asia on näin ainakin paperilla.

Kysymys siis kuuluu onko päivitys tehty jonkun klubin jäsenen autoon?
Jos on niin kuka teki ja mitä maksoi?

Päivitys olisi syytä tehdä jos moottori syö öljyä eikä syynä ole tiiviste tai muu vastaava vika. Länsi-naapurissa suositellaan että venttiili olisi syytä päivittää vaikkei mitään vikaan autossa oliskaan. Oheinen päivitysohje koskaa 9-5 B205E ja B235E MY98-00 ja jälkimmäinen kaikkia T7 9-3 ja 9-5 malleja.

Ps. sana venttiili on hieman harhaan johtava sana tässä yhteydessä, kun kysessä kuitenkin on tuuletusjärjestelmä. Avaamalla docut selviää mitä kaikki osat ja letkut kuuluu "tuuletusventtiilin" pariin.

Kuva
http://saab.dinsida.com/CrankVent.pdf
#1730
500whp.net member
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kampikammiontuuletusventtiili

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Minun saksan tuontiin on tehty saksassa missä kuulemma kuulunut huollon
yhteydessä tehtäviin takuutöihin.
Stcs:n sivuilla neuvottiin että jos "tuuletuspäivitys" on tehty ja toimii , niin mittatikku "ruostuu" yläosasta ja omassa on tosiaan näin. Ruotsissa on paljon keskustelua asiasta lähes päivittäin.
Tässä vielä hyvä linkki asiasta: (löytyy ennestäänkin foorumista mutta eipä tarvitse kiinnostuneiden etsiä) http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Hyvää "myyräntyötä" :!:

Eikös tuossa ole jo jotain ohjetta kerrottu, mitä eri osille täytyy tehdä? Jotain reikää pitää suurentaa ja muutakin näperrettävää.
Olisiko taas aika viettää ilta konepellin alla... 8O

EDIT: ...ja kun katsoin tuon PDF:n niin ohjeethan on täydelliset, ja vieläpä englanniksi...tuo tukholman murre on vähän ruosteessa...
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

tevisu kirjoitti:Hyvää "myyräntyötä" :!:

Eikös tuossa ole jo jotain ohjetta kerrottu, mitä eri osille täytyy tehdä? Jotain reikää pitää suurentaa ja muutakin näperrettävää.
Olisiko taas aika viettää ilta konepellin alla... 8O

EDIT: ...ja kun katsoin tuon PDF:n niin ohjeethan on täydelliset, ja vieläpä englanniksi...tuo tukholman murre on vähän ruosteessa...
Ei kait toi paha rasti ole itsekkään tehdä, mutta selvitetään asia nyt vielä kertaalleen merkkiliikkestä.

Kuten tossa jo kirjoitin niin toi PDF on vanhempi ohje, eli myös toi svedu juttu pitäisi tehdä. Täytyy katsoa ajan kanssa mitä tossa uudemmassa ohjessa on eroa tohon vanhaan. Näiden lappujen lisäksi muutostyöstä oli ohjeet jollain nettisaitilla digikuvien kera, nyt en vaan muista missä.
Yhteen linkkiin törmäsin, missä mainostettiin kuvia mutta se oli yllättäen jo kuollut.
Täytyy tonkia lisää.
#1730
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kerätään nyt tähän kaikki aiheesta löytyvä tieto ja kuvat

Ohje STCS:n palstalta
Det är lite bökigt att komma åt oljefällan, du måste ta det underifrån...

1. skruva bort ett stag (13mm skruv) som låter dig komma åt oljefällan

2. skruva bort oljefällans två 13mm skruvar

3. ta bort slangarna från oljefällan och ta ut oljefällan så du har den i handen (lite bökig att få ut men det går om du trycker den uppåt över två kablar)

4. modda hålet i oljefällan till 10mm, börja med en mindre borr och jobba dig uppåt....akta så du inte får skit i oljefällan..

5. skruva tillbaka oljefällan, sätt i slangarna och skruva åt staget

6. Om du kollar på motorn rakt framifrån så finns det en slang som går in baktill på ventilkåpan till vänster, denna slang har i sin tur en annan liten slang som är kopplad precis innan den stora slangen går in i ventilkåpan!
Ta ut den lilla slangen och täpp till hålet efter slangen med gummihättan du fick med i satsen från Saab.

7. skruva loss oljepåfyllningsröret med en 10mm hylsa och borra ett hål i röret med en 8mm borr, hålet skall vara riktat mot fronten på bilen och ha 20 graders lutning så tänk på att borra lite snett nedåt.

8. Skruva i nippeln som du fick i satsen i hålet som du borrade i oljepåfyllningsröret (tänk på att hålet på ändan av nippeln ska vara riktat neråt), Skruva sedan tillbaka oljepåfyllningsröret.

9. Anslut den lilla slangen ( den du tog bort från ventilkåpsslangen) på nippeln.

10. Slutligen går det en slang från oljefällan till insugssnoken. Den slangen skär du av vid böjen som går ner mot oljefällan och sätter på backventilen som du också fick med i satsen. Den mörkgråa delen skall vara mot oljefällan.

11. Kontrollera att du har satt tillbaka alla slangar och skruvat åt alla skruvar.
Ja saabilta saa kuulema kitin
Kuva
Koodi kitille sveduissa art.nr 5962428
#1730
500whp.net member
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tässä muutama ohje 9-3 /9-5 :seen. Sivulla oli pyyntö että ei saisi pdf:iä linkittää joten ohjeet löytyy sivulta: http://www.genuinesaab.com/psi/default.asp
ja sitten
NEW 9-5 Crankcase Vent / Oil Leak si210-2417.pdf <NEW
NEW 9-3 Crankcase vent final fix si210-2418.pdf <NEW
ja vanha ohje (2002)
9-5 Crankcase Ventilation / Oil Leak fix .pdf <OLD
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

valtteri kirjoitti:Tässä muutama ohje 9-3 /9-5 :seen. Sivulla oli pyyntö että ei saisi pdf:iä linkittää joten ohjeet löytyy sivulta: http://www.genuinesaab.com/psi/default.asp
ja sitten
NEW 9-5 Crankcase Vent / Oil Leak si210-2417.pdf <NEW
NEW 9-3 Crankcase vent final fix si210-2418.pdf <NEW
ja vanha ohje (2002)
9-5 Crankcase Ventilation / Oil Leak fix .pdf <OLD
Hyvä Hyvä, näitä ohjeita yritinkin myös metsästää mutta tuloksetta.
#1730
500whp.net member
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Lisää infoa:

Osien hinta 77 euroa ja päälle tunnin työt n.70 euroa.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

tevisu kirjoitti:Lisää infoa:

Osien hinta 77 euroa ja päälle tunnin työt n.70 euroa.
Muutaman päivän viiveellä myös länsiauto herttoniemi sai kaivettua paperit esille. Ko. muutostyötä ei ennen ole liikkeessä tehty.
Ko. kitin osat löytyy kuulema Olarista, hintaa setillä on 27E.
Hiukkasen on eroja noissa hinnoissa. Herää taas kysymys kuka vetää välistä. Ei yks perkeleen nippeli voi 80:tä eskoa maksaa...
#1730
500whp.net member
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

tevisu kirjoitti:Lisää infoa:

Osien hinta 77 euroa ja päälle tunnin työt n.70 euroa.
EDIT: Ja tuon hinnan antoi huoltoneuvoja Laakkosella Helsingissä...
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Näkeekö konehuoneesta onko tuo muutos tehty ilman että tarvii kauheasti mitään purkaa. :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Frostgrey kirjoitti:Näkeekö konehuoneesta onko tuo muutos tehty ilman että tarvii kauheasti mitään purkaa. :roll:
1. Avaa pelti
2. poista se koristemuovi öljyntäyttökorkin ympäriltä.
3. Katso on täyttöputkessa tota nippeliä, jos on niin työ on tehty.

Jos nippeliä ei ole siihen tuleva letku on vielä kiinni orkkispaikassaan, eli siinä saab tekstin takaa lähtevässä paksussa letkussa.
#1730
500whp.net member
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Muistaakseni ei ollut tuossa täyttö putkessa mitään nippaa :( , täytyy varmistaa kun pääsee ehtoosti töistä.

Mahdoinko käsittää aivan oikein, täytyykö siihen täyttöputkeen pistää sellainen nippa ja vaihtaa tuo letku siihen?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Frostgrey kirjoitti:Muistaakseni ei ollut tuossa täyttö putkessa mitään nippaa :( , täytyy varmistaa kun pääsee ehtoosti töistä.

Mahdoinko käsittää aivan oikein, täytyykö siihen täyttöputkeen pistää sellainen nippa ja vaihtaa tuo letku siihen?
Juuri noin kuin sanoit...ainakin minä ymmärsin samoin.

Lisäksi sitten öljyloukolle vielä tuo reikä isommaksi. Olikohan muuta... Letkut kannattaa puhdistaa kuulemma huolella samassa yhteydessä.

Onkohan joku tietoinen, löytyisikö tuollainen nippa jostain esim. hydrauliikkaliikkeestä.?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuo nippahan on ihan tavallinen jarrusylinterin ilmausruuvi. Vanhan turbotonnarin etujarruissa on tällaiset:

Kuva
Viimeksi muokannut jus, Pe Heinä 09, 2004 14:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin