Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Vaikka sanotaankin että tikulla silmään sitä joka vanhoja....

Mutta kun luin oikein ajatuksella tuon testin niin tulin melkein vihaiseksi. BMW oli tekstin mukaan koko joukon epämukavin, silti epämukavin olikin :saab: . BMW:n käytännön suorituskyky kärsii pitkistä välituksistä mutta eipä viitsitty kirjoittaa että suorituskyky on surkea. Negatiivisia superlatiiveja kyllä viljeltiin saabista puhuttaessa. Kulutuslukemat olivat puimurissa myös pienimmät, tämä muistettiin useampaan otteeseen mainita olkoonkin että ero Audiin ja Saabiin oli pari desiä mutta sitäpä ei mainittu kuinka käsittämättömän pielessä ilmoitettu kulutus on.

Audi oli tasaisin kokonaisuus vaikka ei meinannut pysyä väistössä käsissä ja ohjauskin oli vähän sitä sun tätä. Saabin istuinmukavuus oli ryhmän heikoin vaikka vectorin penkit on useassa muussa vertailussa todettu suunnilleen maailman parhaiksi.

Olihan tuossa vertailussa ihan nättejä värikuvia ;)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja VVV »

Näin semi-offtopicina: Isommissa Audeissa ohjaus tosiaan on hieman erikoisen tuntuinen. A3:n jälkeen kaikki isommat mitä on tullut ajettua satunnaisesti, ovat tuntuneet hieman mitäänsanomattomilta ohjaukseltaan. Tuo A3 sen sijaan oli varsin hyvä tunnokkuudeltaan ja suuntavakaudeltaan. Onhan se toki pienempi, mutta silti... Mielenkiintoinen pikkuseikka. Kaikenkaikkiaan pidän uudehkoja/uusia VAG-vekottimia hiukan tunnottomina. Vika saattaa olla kyllä minussakin, kun vakioajoa on aina joutunut tekemään vanhahkoilla, mutta tunnokkailla kotteroilla. :D

Ps. Edelleen ihmetyttää tuo BMW:n ja muiden "pieni"kulutuksellisien autojen kulutuslukemien ilmoittelu (lue valehtelu). Eikö todellakaan tähän trendiin voida puuttua miltään taholta?
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Janne T »

VVV kirjoitti:Näin semi-offtopicina: Isommissa Audeissa ohjaus tosiaan on hieman erikoisen tuntuinen. A3:n jälkeen kaikki isommat mitä on tullut ajettua satunnaisesti, ovat tuntuneet hieman mitäänsanomattomilta ohjaukseltaan. Tuo A3 sen sijaan oli varsin hyvä tunnokkuudeltaan ja suuntavakaudeltaan. Onhan se toki pienempi, mutta silti... Mielenkiintoinen pikkuseikka. Kaikenkaikkiaan pidän uudehkoja/uusia VAG-vekottimia hiukan tunnottomina. Vika saattaa olla kyllä minussakin, kun vakioajoa on aina joutunut tekemään vanhahkoilla, mutta tunnokkailla kotteroilla. :D

Ps. Edelleen ihmetyttää tuo BMW:n ja muiden "pieni"kulutuksellisien autojen kulutuslukemien ilmoittelu (lue valehtelu). Eikö todellakaan tähän trendiin voida puuttua miltään taholta?
Allekirjoitan tuon isompien audien ajotuntuman aivan täysin. Isäukko laittoi vaihtelun vuoksi parin 9-5:sen jälkeen audi A6:sen. Muuten varsin hyvä auto, ja 2.0T toimii multitronicin kanssa vähintäänkin loistavasti. Kulkupuolta ja vääntöä on tarjolla uskomattoman paljon (varmaankin osittain tuon multitronicin tarjoamista optimaali välityksistä johtuen).
Mutta se ohjaus.. Todella tunnoton, ja tuo sana "mitäänsanomaton" kuvaa todella hyvin tuota tuntumaa. Varsinkin polanteisellä talvitiellä 9-5:nen pesee lattiaa tuolla audilla. Pahimmissa kohdissa se tuntui jopa vaaralliselta ajaa tuon kadoksissa olevan tuntuman takia. Jopa -96:nen B Vectra on talvella parempi ajaa kuin audi. Nooh Vectrahan onkin alustaltaan sukua tuolle ysifemmalle.. (tai siis toisinpäin)
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Tervehdys Saabistit!

Harmittaa tuo törkeä virhe Saabin turvavarustelun ilmoituksessa! Testissä hehkutetaan, että ainoastaan mersussa on myös takapenkin reunapaikoilla turvavöiden kiristimet, mutta kyllähän sellaiset löytyvät myös Saab 9-3 SportSedaneistakin. Pitkään maahantuojan teknisenneuvonnan väki väitti vastaan, mutta lopulta joutuivat myöntämään, että kyllä kiristimet löytyvät.

Yritän huomenna olla yhteydessä Tuulilasin toimittajiin ja katsotaan, saataisiinko Saabille kaivettua viellä yksi piste, että päästäisiin paremmaksi, kuin mersu....

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Janne T,

osaltaan tuo kutosen hämärä ohjaus johtuu maahantuojan rengaspolitiikasta, jossa (ennen tätä viimeisintä kampanjaa) perusmallissa oli 16" fillarit alla. Itse ajelin niillä kesän ja vaihdoin sitten kesänakit 18-tuumaisiin ja talvirenkaat 17-tuumaisiin ja ero on aika huomattava. Näkee että auto on oikeasti suunniteltu isommalle rengaskoolle ja 16->18 vaihdossa myös metelin määrä putosi isommissa nopeuksissa kun rengaspaineet putoavat myös siedettävämmälle tasolle. 16-tuumaiset pitävät jyrinää, 18-tuumaiset enemmän suhisevat.

Noin muuten aiheeseen parin vuoden SS-omistuksen jäljiltä olen kyllä sitä mieltä että ei noissa Huulilasin arvioissa ole isompaa vikaa. SS on melko hyvä ajettava, ne iskarit ja alusta alkavat kolisemaan melko vähällä ajolla, rengasmelu on 16-tuumaisillakin (varsinkin uuteen) Neloseen verrattuna isompaa, eka versiokin kärsi sisutan kitinöistä jne.

C-sarjasta ei ole kokemusta, kolmossarjasta ja uudesta Nelosesta on pitkienkin koeajojen verran ja kyllä ilman nelireikäisiä lasejakin voi sanoa että tuo Nelonen on melko hyvä auto. Onhan sen pakkokin olla koska se on uusi malli, SS on sentään suunniteltu 2000-luvun alussa.

Silti SS pärjää hinnallaan nykytilanteessa noita uudempia vastaan melko hyvin, laatu on vain mielestäni tullut ekasta malliversiosta (2002->) alaspäin faceliftissä melko paljon, tosin kehitys alkoi mielestäni jo vähän aiemmin.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Piti käydä koettamassa nelosta uudelleen, kun siitä on täällä ollut paljon puhetta. Heti kärkeen täytyy todeta, että Saabiani en siihen vaihtaisi. Kaikesta huolimatta. Ajelin vain vajaan tunnin autolla, mutta yksikseni ja yritin saada selvää sen hienouksista mahdollisuuksien mukaan.

+ Alusta edelleen todella hyvä. Nielee muhkurat, ei ole kova, mutta on jämäkkä. Hiljainen toiminnaltaan. Laadukkaan oloinen.
+ Penkit hyvän tuntuiset perusversiossa. Saksalaiseen tyyliin melko kovat, mutta mulle sopivat. Sähkösäädöt puuttui koikkarista, mikä on ISO puute business varustellussa.
+ Sisätilan materiaalit ja "design".
+ Äänieristys. Vaikka Nokia väittää dB:tä löytyvän sama määrä kuin 9-3:sta niin korvalle ääni on miellyttävän samea (tumma).

- "Pleikkari" ohjaus. Ei keskitä. Hitaassa nopeudessa ei mitään tuntoa. Vauhdin mukaan ihan mukavasti alkaa pelata. Sähköservon "pykälät" tuntuu ikävästi sopivalla vauhdilla.
- Moottori aiheutti nypytystö 2000rpm paikkeilla kylmänä.
- Audio / ACC säädöt, ensikertalaiselle todella painajainen säädeltävä. Tottuneelle varmaan miellyttävä toki.

Alustasta vielä, että autoa ei saa ihan helpolla puskemaan vaikka "laulattaa" renkaita. Siinä vaiheessa kun SC alkaa sortaa eteen, niin A4 kaartaa vielä kuin carving suksi.

Multitronic on todella sulava. Tosin se on D-asennossa niin hidas reagoimaan ,että samalla tahdilla ajettaessa on Saabinkin laatikko hyvin tasainen. Sporttimallissa sitten tuntuma aikalailla sama kuin Saabin momentinmuunnin laatikossa. Leppoisaan ajeluun hyvä laatikkko.
Risteysnyksyt tulee kuten Saabin laatikossa ja viivettä polkaistessa vähintään yhtä paljon. Eli summa summarum, en vakuuttunut täysin sen ylivertaisuudesta.

Farmarin kontin muotoilu aikalailla p:stä, jos multa kysytään.

A4 - hyvä auto sille joka siitä tykkää. Ei mulle.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Marko A kirjoitti: Farmarin kontin muotoilu aikalailla p:stä, jos multa kysytään.
Älähän nyt, kaikkitietävät autokriitikot sanovat sen olevan "selkeä" :lol: Kaikessa olen samaa mieltä mitä kirjoitit ja tuosta kontista... se ON todellakin isosta P:stä, näin sanoo kaverini jolla ko auto myös on.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Teki mulle hyvää käydä testaamassa neljä toistamiseen. Aloin jo mielikuvissani pitää sitä lähes ylivertaisena autona ekan testin jälkeen. Hieman kun aikaa oli kulunut ja uusi testaus, niin se ei enää tuntunutkaan niin hyvältä. Hyvähän se on, siis ihan loistava. Mutta ei vain mun mieleen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Janne T »

MarkoA:lta jälleen hyvää tekstiä. Mukava lukea noita vertailuja, jotka ovat suurinpiirtein objektiivisesti tehty.

Kunhan tuon oman saappaan saan ensin alle (26 piinaavan pitkää tuntia vielä :evil: ), niin pitää sitä makustella joku sata kilsaa ja käydä sitten koepolkaseen tuo AAANelonen, kun jäi totaalisesti välistä tuolla autonvalintakierroksella.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Janne T kirjoitti:MarkoA:lta jälleen hyvää tekstiä. Mukava lukea noita vertailuja, jotka ovat suurinpiirtein objektiivisesti tehty.
Kiitos! Kiva kun pidit. Autojen testaus on mun yks "pahe". Uudet pitää saada kokeilla jos vähänkään ovat kiinnostavia. Ja se taas osaltaan tietää missä mennään. Ei ala luulla, että ajelee lähes ylivertaisella autolla ;) ja toisaalta tietää mitä hyviä ominaisuuksia toiset merkit tarjoaa.

Perspektiiviä :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Kirjoitetaan vaikka tähän topiciin kun lehti on sama.

uusimmassa tuulilasissa kehutaan Saabin penkkejä yksiksi parhaista :!: Testissä kuitenkin moitittiin pehmeiksi, reisituki lyhyt yms :?: Sama lehti ja vielä peräkkäiset numerot. Jos ei itse tietäisi, niin vähän kyllä olisi ymmällään moisesta
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Twarrior kirjoitti:Kirjoitetaan vaikka tähän topiciin kun lehti on sama.

uusimmassa tuulilasissa kehutaan Saabin penkkejä yksiksi parhaista :!: Testissä kuitenkin moitittiin pehmeiksi, reisituki lyhyt yms :?: Sama lehti ja vielä peräkkäiset numerot. Jos ei itse tietäisi, niin vähän kyllä olisi ymmällään moisesta
Samaa ihmettelin eilen kun lueskelin uutta Huulilasia.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Tervehdys Saabistit!

Nyt pitkällisten varmistelujen ja yhteydenottojen jälkeen tuo virhe Saabin turvavarusteiden osalta on oikaistu - Saab 9-3 malleissa on turvavyön kiristimet myös takapenkin reunapaikoilla. Tämä on luettavissa uusimassa Tuulilasi 10/2008 lehdestä s. 8, mutta harmi, se ei nostanut Saabin pisteytystä eli emme voittaneet Mersua.

Mutta asian positiivinen puoli mielestäni on se, että Saabille saatiin näinkin positiivista näkyvyyttä ko. lehdessä

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

tuulilasi on nykyään kaikinpuolin niin paska lehti että tilauksenkin oon lopettanu jo aikapäiviä sitten
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tuulilasi 7/2008 diesel -testi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

99 GL kirjoitti:tuulilasi on nykyään kaikinpuolin niin paska lehti että tilauksenkin oon lopettanu jo aikapäiviä sitten
Itse lopetin TM:n tilaamisen reilu vuosi sitten, kun alkoi fiduttamaan aivan samaan muottiin tehdyt "vertailut" ja "koeajot". Ihan kuin copy-pastella vanhoista jutuista tehtyjä ja jollain satunnaisgeneraattorilla arvottu kosmeettisia muutoksia artikkeleihin.

Johdonmukaisesti hehkutettiin ESP:n autuaaksitekevää vaikutusta (autot oli järjestään suurinpiirtein hengenvaarallisia jos ESP puuttui varustelistalta) ja dieselin ylivertaisuutta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin