Saabsick kirjoitti:Kiinnostuksen vuoksi, onko Mertmi sun "lukitus" toiminut?
Meinaan nyt on meidänkin vaimon autossa alkanut se riesa että 5:lle vaihtaessa keppi menee liikaa oikealle...ei tuu kehuja vaimolta kun en ole ottanut vakavasti

Nyt kun itse ajelin mökille ja takasin niin ottihan se aivoon kun joka toinen 5:lle vaihto meni pitkäks
Luiskelin forumissa kirjoitettuja juttuja vian korjauksen ohjeita etsiessäni mutta tuntuu siltä kuin kaikilla oli se "stoppari" rikki kokonaan -eli vika oli aina. Meillä kun se on pahentunut viimeisen 40.000km:n

aikana mutta nyt jo melko kiusallinen. Onko kellään samaa oiretta? Kuvia / linkkiä korjauksesta? Haynes ei auttanut ollenkaan tähän pulmaan.
Meilläkin uhkailtiin auton myynnillä tuon vian vuoksi...HÖH...eheeeeiiii....

Siis, nythän se tosiaan pysyy säädöissään. Ongelmia tosiaan oli aikanaan kaksi. Eka oli se, että kepissä olevan tikun säätö oli väärin. Toinen ongelma oli säädön vaeltaminen. Kuten ylempänä kerroinkin asiat. Nyttemmin homma on pelannut ja 3-vaiteelle vitosen sijaan eksyy tosi harvoin.
Jos noista aiemmista viesteistäni ei käynyt tarpeeksi selvästi ilmi, mitä tulee tehdä, kerron sen vielä lyhyesti.
1. Nostetaan kumipalje ylös.
2. Otetaan keppi pois avaamalla 3kpl torx-ruuveja. Keppi nousee ylös, eikä sieltä mitään tipu/hajoa.
3. Revitään nuppi irti kepistä.
4. Toisella kädellä painetaan kepin alapäässä olevaa tappia sisäänpäin ja huomataan, kuinka polkupyörin pinniltä näyttävä tanko nousee kepin toisesta päästä.
5. Kierretään pinniin koukkua vastapäivään ja lasketaan tappi välillä ulos. Kun tapin kartio-osan jatkona oleva suora osa alkaa näkymään kepinpurkesta, alkaa säätö olla kohdillaan. Noin millin se lieriöosa muistaakseni näkyi sieltä putkesta.
6. Tämän jälkeen porataan holkkiin 1,5mm poralla reikä, kuten tuolta laittamistani kuvista on nähtävillä. Etsitään miljoonalaatikosta pieni ruuvi ja sopivan pieni prikka varmistamaan tämä uusi pinnin lukitus.
7. Laitetaan grafiittirasvaa kepin palloihin
8. Asennetaan vaihdekeppi takaisin. Se käy vain yhteen asentoon.
9. Kierretään torx-ruuvit kiinni.
10. kokeillaan keppiä.
(10.1 Säädetään pinnistä tappia alemmas, mikäli pakinsalpa ei vielä toimi.)
11. Todetaan vaihdekepin toiminta hyväksi.
12. Laitetaan kumipalje paikalleen.
13. Painetaan vaihdekepinnuppi paikalleen.
14. Kehutaan vaimolle/avovaimolle kuinka hyvä auto Saab on.
