9-5 2.3t käyttökunnostelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Tässäpä esittäytyy uusi saabisti ensimmäisellä postauksella tälle foorumille!

Viime perjantaina kotiutui Saksasta vm-99 9-5 2.3t farkku manuaalivaihteisena. Alun perin BMW:tä menin hakemaan, mutta se osoittautui täydelliseksi huijausyritykseksi auton kunnon ja toimivuuden puolesta. Pikaisen aikataulun takia oli vuorossa jonkun muun ennalta netistä katsotun (perheautokokoluokka, vain tietyt merkit, hinta, varusteet, ajomäärä) auton hankinta. Valinta kohdistui taakse parkkikolhun saaneeseen Saabiin, kun hinta saatiin sovittua kohdilleen. Lisäksi joskus 9-5:n esittelyn aikoihin pääsin koeajolle 9-5 Aerolla ja kyllä se silloin ihan mukavalta tuntui. Kyllä Saksan läpi tultaessa auto tuntui hyvältä ajaa ja alusta ainakin on hyvässä kunnossa (ei esim. tällä foorumilla mainittua iskariongelmaa takana). Auto oli 1 omistajalta 193tkm ajettu ja pikkuvioista (penkinlämmitin täysillä, jo mainitut parkkikolhut, penkkien muisti ei toiminut) huolimatta yleisvaikutelma oli ryhdikäs ja siisti. Lisäksi katsastuksessa ainoa sanomisen aihe oli palanut parkkivalon polttimo. :lol:

Paluun jälkeen onkin tullut luettua tätä foorumia ahkerasti ja klubimaksukin on jo maksettu :D Moneen kohtaan onkin löytynyt jo apuja ja viallisen osan yksilöinti, joten hyviä keskusteluja on täällä käyty...

Tässä luetteloa perustuen foorumillekin linkitettyihin Suomen 1997 ja 2001 varusteluetteloihin:
Vakiona 2.3t SE:ssä ihan perusmalliin verrattuna
  • sumuvalot
  • jalopuupaneeli
  • lattiavalaistus
  • leatherpaketti
    • nahkapäällysteinen ohjauspyörä
    • nahkainen vaihdetangon nuppi ja palje
  • ??-paketti
    • ACC-ilmastointi
    • vakionopeudensäädin
    • ajotieturi SID 2
Lisävarusteena tähän yksilöön on ruksattu
  • TCS luistonesto
  • metalliväri 257 (yönsininen/midnight blue)
  • sähkösäätöiset etupenkit muistilla
  • ventilated-nahkaverhoilu (beige)
  • sähkölämmitteiset takaistuimet
  • Integroitu audiojärjestelmä AS2
  • rullautuva verkko takapenkin selkänojaan (kuormasuoja/kuormaverkko/tavaratilan jakaja?)
  • korin korkeuden säätö
  • varashälytin
  • sportpaketti
    • korinvärinen etuspoileri, takapuskurin alaosat ja kynnyssuojat
    • 17" aluvanteet (2-osasiset kasattavat OZ Racing)
    • sumuvalot
    • urheilullinen ohjauspyörä
    • urheilullinen alusta
  • comfortpaketti
    • säädettävä kyynärnoja etuistuinten välissä
    • mukinpidin takaistuimen kyynärnojassa
    • erikoistekstiilimatot
    • kuormankiinnitysverkko tavaratilassa
Tehtyjä korjauksia:
  • Venttiilikopan letku oli melko hapertunut -> uusittu
  • Kuskin peilin muovirunko haljennut -> muovirunko uusittu ja lasi liimattu kiinni
  • Koiraverkko ei kelautunut sisään -> toimiva käytettynä
  • Uudet kangasmatot, muovimatot ja tavaratilan kaukalo
  • Ilmastointi korjattu -> uusi lauhduttimen korkeapaineputki syöpyneen tilalle & täyttö
  • Etupuskurin alalippa halki -> uusittu
  • Sähköpenkkien muistinappi hapettunut -> toimiva ebay:sta
  • Kuskin penkinlämmitin kytkimen vaihto (oli aina täysillä, nyt toimii)
  • Kuskin penkin penkkiosan tuulettimen johdon korjaus (johto oli poikki)
  • Sisustan pisteosaa vaihtoon: C-pilarin verhous vekin takia
  • Takana 2 parkkipaikkakolhua (oikealla: takaovi + takarenkaan etupuolinen kaari melko pahasti. vasemmalla: pieni ruttu kaaressa heti puskurin yläpuolella) -> Molemmat takakyljet ja -ovet sekä peilit ja puskurit maalattu, loput pinnoista myllytetty
  • Öljypohjan irrotettu ja putsattu, samoin avattu venttiilikoppa (ei ollut paljoa möhnää, mutta eipä sitä tiennyt ennen katsomista. Mutta nyt ei ole lainkaan möhnää :))
  • Huohotinpäivitys uusimpaan versioon
  • Perushuoltona uusittu: tulpat, öljy, jäähdytinneste, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, jarruneste. Eli kaikki huollot paitsi F, joka on n. 20tkm kuluttua ja jossa vaihdetaan moniurahihna ja bensansuodatin, jonka jälkeen kaikki huolloissa normaalisti vaihdettavat osat on uusittu minun toimesta. Alkuperäisiä Saab/GM osia nesteitä lukuun ottamatta.
  • Kuluvia, ei huolto-ohjelmaan kuuluvia osien vaihtoja: uusi akku (Exide) ja uudet etujarrupalat (Saab/GM = Textar)
Varsinaisten huoltojen lisäksi olen tehnyt autoon seuraavia muutoksia:
  • helmat maalattu BMW granitsilberillä
  • 20% kalvot takalaseihin (Llumar)
  • tummat sivuvilkut oranssisten tilalle
  • Nokia CK-15W kiinteä bluetooth HF, käyttää auton omaa mikrofonia ja radion kaiuttimia
  • lohkolämppäri sisäpistokkeella (Calix)
Vielä olisi listalla
  • takapenkin lämmityksen jako 2 napilla toimivaksi (kytkin ja rele jo hankittu, piirikaavio piirretty). Eli tekemistä vaille valmis :D
Ainoa vika on, että vaihteistossa taitaa olla hiukan kulumaa(?), kun 3 -> 2 vaihdossa pitää tökätä hiukan keppiä 1:lle päin. Mutta ei haittaa mitenkään ajossa, joten ei taida toistaiseksi tarvita mitään toimenpiteitä. (Lisäys: nyt 10tkm takana ja samanlaisena on pysynyt, joten ei mitään tarvetta huollolle toistaiseksil...)

Tietäisikö joku noita recall-koodeja, kun GM Suomi näkee vain Suomessa tehdyt korjaukset? Eli tässä autossa on ruksattuna kilpeen B5, C1 ja C4 (lähinnä onko liimattu tarroja vai oikeastikin tehty jotakin)

Edit 28.5.2020: Vanha kuvien paikka poistunut, joten lisätty kuvat uudesta sijainnista.
Viimeksi muokannut O.K., To Touko 28, 2020 15:45. Yhteensä muokattu 51 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Homma etenee pikkuhiljaa ja jarruja lukuun ottamatta ns. perushuollot alkaa olla tehtynä. Sitten pääseekin pikkuhiljaa viemään autoa maalarille. Muutamia hinta-arvioita olen jo hakenut, mutta vielä pitäisi hiukan kierrellä hyvän ja suhteellisen edullisen paikan perässä. Eli käytännössä olen etsinyt ja kysellyt ensin arvioita maalareista ja hintaa on kysytty vain hyviksi todetuilta. Ja koska noita naarmuja on tuossa kuitenkin melko paljon, niin nyt tarkoituksena on maalauttaa molemmat kyljet ja konepelti. Tämän hetkinen hinta-arvio ~2800, josta ~1000 on purku/kasauskustannuksia, joista voisi itse noita tekemällä säästää hieman.

Öljypohjassa oli tämän verran möhnää
Kuva

Lisäksi pitäisi hankkia nuo parkkitutkat jo valmiiksi, niin saisi samalla maalautettua anturit korin väriin.

Nahkapenkkienkin hoito odottaa jossakin välissä. Turvavyöt sentään jo pesin, kun eivät tätä ennen kelautuneet kunnolla sisään likaisuuden takia.

Ja kun vielä jossakin vaiheessa tulisi veropäätös, niin saisi itsekin selville auton lopullisen hinnan :)
Viimeksi muokannut O.K., To Touko 28, 2020 15:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Nyt on lisää maalaussuunitelmia. Pyydettyjen tarjousten alaraja maalausten osalta pyörii siinä 2000 euron hujakoilla (+purku/kasaus 400-1000) Kallein tarjous maalauksesta oli 4500€. Lisäksi päätin vielä maalauttaa sittenkin etupuskurin (pari häiritsevää naarmua) ja suunnitelmissa olisi BMW M5-tyylisesti helmojen maalaus tummalla hopealla. Alustavasti olen miettinyt värisävyksi M5-helmoissakin käytettyä granitsilberiä, joka on hiukan perushopeaa tummempaa ja sopii hyvin tummansiniseen autoon.
Kuva

Alla pikainen photoshoppi. Pitää vielä tehdä tarkempi paremmalla ajalla ja katsoa, kuinka hyvin tuo päistään nouseva helma loppujen lopuksi näyttää eri värisenä. BMW:ssähän tuo lista on ihan tasainen.
Kuva

Edit: olipa päivän aikana tullut veropäätöskin. Ja suoraan Mahti-järjestelmästä laskettuna, eli ei mennyt kolhujen osalta huonokuntoiseksi. Itse halusin arvioida veroja jo kuukausi sitten, jolloin katsoin myös tuon hinnan samasta paikasta. Eli nopeaa toimintaa tullilta :D .
Viimeksi muokannut O.K., To Touko 28, 2020 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Aika orpohan tuo on, kun osia on irroteltu. Ja näyttää ihan maastomallilta :D

Kuva

Maanantainahan tuo nyt on menossa maalaukseen. Takaluukun, -puskurin ja katon myllytys kannattaa myllyttäjän mukan tehdä vasta maalauksen jälkeen. Uusi etupuskurin lippa tulee PCS:ltä, kun tuo vanha oli katki sumarin kohdalta ja tuolla edessä se ei olisi varmaankaan kestänyt korjattuna. Saa vain nähdä ehtiikö samaan maalauskertaan, kun viikko sitten tilasin noin 2 viikon toimitusajalla. Samaan pakettiin tulee myös tummat sivuvilkut.
Viimeksi muokannut O.K., To Touko 28, 2020 15:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: 9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja 900S »

Paljonko ne pcs:lla veloittaa siitä alalipasta ja tuleeko se pohjamaalattuna? Nimim. itsekin sellaista vailla..
edit. tuo ei olisi enää ihan niiiin hirvittävä hinta:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=219
9-5 2,3t Wagon `06
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: 9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja tami »

O.K. kirjoitti:Uusi etupuskurin lippa tulee PCS:ltä, kun tuo vanha oli katki sumarin kohdalta ja tuolla edessä se ei olisi varmaankaan kestänyt korjattuna.
Oliko lippa ihan täysin "irtipoikki" jo, vai pelkästään haljennut ? Ajattelin vain että minä ostin jonkinaika sitten etulipan juurikin noin ehkä 60-70% yhdestä kohti halkinaisena. Ei siis ollut enää paljollakaan kiinni puolikaat toisistaan. Muovia kolvin kanssa sulattamalla onnistui hyvin korjaamaan lipan taas pelikuntoon ja on nyt reilun vuoden verran rokittanut jo hyvin.
Kiitoksia vaan vielä lipan maalauksesta "Jampalle".
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Etupuskuri lippa oli ihan rehellisesti 2 osassa. Ensin yritin minäkin juottaa kolvilla, mutta en saanut sitä pysymään. Sitten oli vuorossa karhennus takapuolelta + lasikuitua. Eipä sekään pitänyt.

PCS veloitti lipasta 225,-, Länsiauto Olari olisi halunnut 350,-. Tosin Länsiautosta sen olisi saanut heti mukaan, mutta ei minulla nyt ihan niin hoppu tuon osan kanssa ole.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Eilen kävin viemässä etupuskurin lipan maalaamoon ja siellähän oltiin jo viimeistelemässä kaaria peltisepän jäljiltä.

Kuva
Viimeksi muokannut O.K., To Touko 28, 2020 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuosta synkron kulumisjutusta tuli mieleen, että oisko pikemminkin vaihteensiirtimessä vika jos täytyy hiukan 1:n suuntaan työntää keppiä että menee 3->2. Aika tyypillistä 9-5:ssä (ja T7 9-3) tuo että se monesta kohtaa nivelöity vaihteensiirrin konetilassa kuluu sen verran väljäksi että tulee kaikkia kummia ongelmia vaihteensiirtoon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Eilen tuli auto maalauksesta. Sen verran tuli muutosta, että yritetään katon ja takaluukun lisäksi myös etuovet, -lokasuojat ja konepelti saada myllyttämällä kuntoon (eli yritetään pysyä budjetissa ja noiden osien sijaan maalattiin puskurit ja helmat). Myllytykseen auto menee huomenna. Sittenpähän näkee, kuinka pieneksi sävyero etu- ja takaovien välillä jää. Tällä hetkellä sävyero on vähän turhan selkeä :D

Ja samalla tulee 20% kalvot. Luonnossa 35% oli lopulta aivan liian vaalean näköinen.
Viimeksi muokannut O.K., To Touko 28, 2020 15:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Nyt on ulkokuosi valmiin näköinen. Lopulta päädyin maalauttamaan takakyljet ja -ovet sekä helmat ja puskurit, loput myllytettiin. Myllyttäjä laittoi myös 20% kalvot, kun 35% kalvo oli luonnossa aivan liian vaalea.

Samalla selvisi, yönsinisen merkitys, kun auto tummeni huomattavasti pintakäsittelyssä. :D

Maalauksen jälkeen ennen myllytystä:
Kuva

Ja tässä lopputulos:
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut O.K., To Touko 28, 2020 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

on kyllä hyvännäkönen! 8)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

WAUH! On todella nätti!!! Ei voi olla kun kateellinen :mrgreen:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Itse en kyllä olis uskaltanu noita helmoja laittaa tuohon väriin, mutta ei hemmetti, sehän sopii hyvin 8)
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 2.3t käyttökunnostelua

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Saabinsti kirjoitti:Itse en kyllä olis uskaltanu noita helmoja laittaa tuohon väriin, mutta ei hemmetti, sehän sopii hyvin 8)
Minulla ei ollut tähän hätään muita kuin netistä otettuja kuvia, joiden perusteella tuon värisävyn valitsin. Eli katselin muutaman M5-kuvan ja muutaman granitsilber-värisen Bemarin kuvia ja totesin, että sillä mennään.

Mutta olen kyllä itsekin lopputulokseen tyytyväinen, kun tuo helma tuo kivasti kontrastia ja erottuu sopivasti, mutta ei kuitenkaan liikaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Vastaa Viestiin